×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

گزارش هواشناسی - آخرین پیش‌بینی‌های جوی برای تعطیلات نوروز/ احتمال وقوع سیل در نوروز 1400 ؟ -

در فصل بهار شاهد عدم ثبات وضعیت جوی هستیم از سوی دیگر هنوز افکار عمومی وقوع سیل در نوروز ۹۸ را فراموش نکرده است. بررسی‌های جوی فصلی به هنگام باعث پیش بینی تمهیدات مناسب می‌شود.

بیشترین کاهش دما تا ماه آینده مربوط به جنوب و جنوب‌شرق کشور است

آذر زرین، رییس پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم درباره پیش‌بینی وضعیت بارش‌ها و دمای هوای کشور تا ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ به خبرنگار برنا گفت: خروجی مدل‌های پیش بینی ما نشان می‌دهد که در ۶ هفته آینده به جز هفته دوم (۱۸ تا ۲۴ اسفند) که بارش بیشتر از نرمال است، در سایر هفته‌ها در محدوده کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود و بیشترین کاهش دما مربوط به جنوب و جنوب‌شرق کشور است.

افزایش بارش ها در روزهای آینده

او افزود: در هفته دوم (۱۸ تا ۲۴ اسفند) با احتمال بیش از ۷۵ درصد بارش تجمعی در نیمه غربی خزر، شمال‌غرب، استان‌های امتداد زاگرس و بخش‌هایی از استان کرمان رو به رو هستیم. میانگین دمای هوا‌ طی دو هفته آینده در نوار شمالی و غربی کمتر از نرمال، در جنوب ‌شرق بیشتر از نرمال در سایر مناطق در محدوده نرمال پیش‌بینی می‌شود.

آخرین پیش‌بینی‌های جوی در تعطیلات نوروز

این استاد دانشگاه افزود: میانگین دمای هوای کشور به‌ویژه در روزهای پایانی سال تا دو هفته آغازین ۱۴۰۰ بیش از حد نرمال است. همچنین میانگین دما در اواسط فروردین ماه به استثنای نوار شمالی که در محدوده نرمال است، در سایر نواحی بیشتر از نرمال است.

بارش‌ها تا هشتم فروردین ۱۴۰۰ کمتر از نرمال

او با بیان اینکه میانگین بارش کشور از ۱۱ تا ۱۷ اسفند کمتر از نرمال است، گفت: بارش کشور‌ از ۱۸ تا ۲۴ اسفند بیشتر از نرمال و به نسبت فراگیر است. بارش در مرکز و غرب خزر، شمال‌غرب و استان‌ها‌ی دو سوی زاگرس با احتمال ۷۵ درصد حدود ۵۰ میلی‌متر است. در ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ تا ۸ فروردین ۱۴۰۰، بارش کشور در محدوده نرمال و کمتر از آن است.

زرین تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده توسط گروه مدلسازی پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم کشور از نهم تا ۲۲ فروردین بارش در شمال‌غرب کشور بیشتر از نرمال است اما در سایر مناطق در محدوده نرمال تا کمتر از آن است.

رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم درباره میانگین دمای هوا از امروز تا ۱۷ اسفند تصریح کرد: دمای هوا در استان‌های واقع در نوار شمالی و غربی از نیم تا ۲ درجه کمتر از نرمال، جنوب، جنوب‌شرق و شرق کشور از نیم تا ۳ درجه بیش از نرمال و در دیگر مناطق در محدوده نرمال است. از ۱۸ تا ۲۴ اسفند بی‌هنجاری منفی دما به بخش‌های داخلی کشور گسترش می‌یابد و در مقابل در جنوب‌شرق وضعیت هوا تعدیل می‌شود.

او ادامه داد: در ۲۵ اسفند تا ۸ فروردین ۱۴۰۰میانگین دمای هوا در شمال، شمال‌غرب و غرب بین نرمال تا یک درجه بیشتر از آن و در سایر مناطق از ۱ تا ۴ درجه بیشتر از نرمال است و بیشترین بی‌هنجاری مثبت در هفته چهارم متوجه نواحی شرقی است. انتظار می‌رود از نهم تا ۲۲ فروردین بی‌هنجاری مثبت دما به تدریج کاهش یابد و در نوار شمالی در محدوده نرمال تا نیم درجه کمتر از آن باشد.

احتمال رخداد پیش بینی ها بین ۶۰ تا ۷۰ درصد

این استاد دانشگاه افزود: پیش بینی‌های فصلی در گروه مدلسازی پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم که وابسته به پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی است صورت پذیرفته و احتمال رخداد آن بین ۶۰ تا ۷۰ درصد ارزیابی می‌شود.

احتمال وقوع سیل در نوروز ۱۴۰۰ ضعیف است

او درباره احتمال وقوع سیلاب در نوروز ۱۴۰۰ گفت: ما به میزان ذخیره سدها دسترسی نداریم. هرچند بر اساس بررسی‌ها و کم بارشی احتمال وقوع سیل ضعیف است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.