×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

وگان 700x394 - بعد از وگان شدن چه تغییراتی در بدن رخ می دهند؟

هر چه می گذرد افراد بیشتری تصمیم به وگان شدن می گیرند. این کار نه تنها می تواند تغییراتی در بدن ایجاد کند بلکه اثر مثبتی هم بر کره زمین دارد. وگان ها می توانند تجربیاتی متفاوت از افراد گوشتخوار و گیاهخوار داشته باشند، از سلامت مفصل ها و استخوان های آن ها گرفته تا کیفیت خواب شان.

در ادامه می خواهیم ببینیم بعد hcyوگان شدن چه تغییراتی در بدن رخ می دهد.

۱- ممکن است خواب بهتری داشته باشید

چون وگان ها در مجموع مواد غذایی فیبردار بیشتر و چربی های اشباع شده کمتر می خورند. تحقیقات نشان داده این شاید بهترین روش برای داشتن یک خواب خوب شبانه باشد. کسانی که رژیم غذایی گیاهی دارند احتمالاً کربوهیدرات های پیچیده کمتر می خورند. این کربوهیدرات ها باعث ترشح سروتونین می شوند، امری که به خوابیدن شما کمک می کند. این بدان معنی است که خوردن مواد غذایی نشاسته دار مثل برنج و سیب زمینی پیش از خواب می تواند به برخورداری از یک خواب بهتر شبانه کمک کند.
۲- ممکن است مقداری وزن کم کنید

تحقیقات متعدد نشان داده وگان شدن بر وزن بدن تأثیر می گذارد. در تحقیقی، هم افراد بزرگسال و هم کودکانی که رژیم وگان داشتند پروتئین، کلسترول و چربی اشباع شده ی کمتری مصرف می کردند. کودکانی که وگان بودند در مدت برگزاری پژوهش، به طور متوسط، ۳/۱ کیلوگرم وزن کرده بودند.

۳- هورمون هایتان می توانند تغییر کنند

سویا گرچه می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد، اما مصرف زیاد آن می تواند آثار منفی بر بدن داشته باشد. این امر زمانی رخ می دهد که به جای گوشت مرتباً از پروتئین سویا استفاده کنید. تحقیقات نشان داده مصرف زیاد سویا می تواند غده تیروئید را مختل کند، غده ای که کار کنترل و متعادل کردن هورمون های بدن را برعهده دارد. این امر می تواند به برهم خوردن تعادل هورمون ها منجر شود، بنابراین بهتر است به دنبال جایگزین های دیگری برای گوشت باشید.
۴- التهاب مفصل هایتان کمتر می شود

مواد غذایی مانند کره، پنیر و برگرها به دلیل چربی اشباع شده ی زیادی که در خود دارند می توانند، باعث التهاب مفصل ها شوند. تحقیقات جدید نشان می دهد رژیم های غذایی گیاهی به ویژه رژیم وگان می توانند به رفع نشانه های روماتیسم مفصلی کمک کنند. یک علت این مسأله آن است که وگان ها چربی اشباع شده ی زیادی مصرف نمی کنند و یک علت دیگر اینکه این افراد مواد غذایی ضد التهاب بیشتر مصرف می کنند.

۵- مواد غذایی مزه دیگری برایتان پیدا می کنند

کنار گذاشتن رژیمی مملوء از مواد فاقد ارزش غذایی و فرآورده های حیوانی که نمک، چربی و قند زیادی دارد، می تواند بر پرزهای چشایی شما اثر بگذارد. با روی آوردن به یک رژیم غذایی گیاهی و قطع مصرف فرآورده ها و چربی های حیوانی، حساسیت پرزهای چشایی تغییر می کند. این امر می تواند به معنی علاقمند شدن شما به مواد غذایی باشد پیش از این هرگز علاقه ای به آن ها نداشتید.
۶- بیشتر نفخ می کنید

مصرف زیاد سبزیجاتی همچون کرم بروکسل، کلم بروکلی و کلم ممکن است باعث تولید گاز بیشتر در معده شود. این امر باعث نفخ می شود چون بدن قادر به پردازش آن همه فیبر نیست. بنابراین توصیه می شود در رژیم وگان آب زیاد بنوشید تا دستگاه گوارش تان بتواند مواد غذایی را به درستی هضم کند.
۷- ممکن است پوست تان صاف تر شود

مواد غذایی که می خوریم می توانند مستقیماً بر پوست ما اثر بگذارند. تحقیقات می گوید رژیم های غذایی گیاهی می توانند جوش ها را از بین ببرند و در مجموع سلامت پوست را ارتقا دهند. کاهش مصرف مواد لبنی و خوردن بیشتر مواد غذایی که آنتی اکسیدان طبیعی محسوب می شود، ممکن است لطفی به پوست تان باشد. از قرار معلوم مصرف زیاد مواد لبنی ممکن است اثر منفی بر پوست داشته باشد که علت آن هورمون ها و استروئیدهایی است که به طور طبیعی در این محصولات وجود دارد.
۸- بوی بدنتان تغییر می کند

گرچه خوردن گوشت می تواند باعث آزاد شدن بوهای ناخوشایندی از بدن شود، اما سبزیجات و حبوبات هم می توانند بوی بدن را تغییر دهند. برخی سبزیجات مانند کلم و پیاز، گوگرد طبیعی زیادی در خود دارند. وقتی رژیم غذایی تان مملوء از چنین سبزیجاتی باشد، عرق و نفس تان بویی شبیه به مواد غذایی پیدا می کند که در بدن تان تجزیه می شود.
۹- انرژی بیشتری پیدا می کنید

از قرار معلوم رژیم وگان می تواند به افزایش سطح انرژی کمک کند. هضم رژیم های غذایی گیاهی برای بدن ساده تر است، یعنی کار زیادی از آن نمی کشد. کار بیش از اندازه ی دستگاه گوارش باعث می شود احساس سستی کنید و کم انرژی باشید. بنابراین با داشتن رژیم وگان می تواند انرژی بیشتری داشت و ممکن است متوجه شوید که بازدهی بیشتری در طول روز دارید.
۱۰- ممکن است استخوان هایتان راحت تر بشکنند

با رژیم وگان ممکن است نسبت به سایرین کلسیم و ویتامین دی کمتری داشته باشید. بر اساس تحقیقات جدید، این امر می تواند خطر پوکی استخوان را در شما بیشتر کند. در این حالت به دلیل کاهش تراکم استخوانی، استخوان ها راحت تر دچار شکستگی می شوند. یک دلیل این مسأله پایین تر بودن شاخص توده بدنی (BMI) وگان ها است، به همین دلیل، احتمال بروز شکستگی در لگن، پاها و ستون فقرات آن ها بیشتر است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.