×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

تا به حال به هنر خوشنویسی فکر کرده اید؟ یا تا به حال به فکر یادگیری این هنر افتاده اید؟

شاید با خود فکر کنید این هنر یعنی داشتن یک قلم و دست خط خوب که باید ذاتی درون افراد باشد ولی به طور قطع می توان ادعا کرد خوشنویسی چیزی فراتر از داشتن دست خط زیبا است. خطاطی، هنر برجسته سازی زیبایی های نوشتار توسط دست است.

امروز در ایران خط هایی مانند نستعلیق، شکسته نستعلیق و تعلیق در خوشنویسی بسیار رواج دارد که خط تعلیق را شاید بتوان اوّلین خط کاملا ایرانی دانست که پیش از اسلام به وجود آمده است. در خط تعلیق هیچگونه یکنواختی به چشم نمی خورد و تمامی خطوط تو در تو متصل به هم نوشته می شوند. این خط بیشتر مورد استفاده کاتبان دربارها و دیوان های حکومتی بوده است و به همین دلیل، با گذر زمان کاربرد این خط کمرنگ تر شده است.

به شما هنر دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم با مراجعه به dipia.ir/blog/انواع-خط-خوشنویسی در کم ترین زمان بیش ترین اطلاعات را درباره ی انواع خط به کار برده در این هنر وتاریخچه آن به دست آورید.

قبل از ورود اسلام، ایرانیان برای هنر ارزش زیادی قائل بودند و با ورود اسلام نیز هنرهای ایرانی رنگ و بوی اسلامی به خودگرفتند.هنرمندان ایرانی با استفاده از هنر خطاطی و کاربرد آن در اشکال گوناگونی مانند کتیبه ها و انواع صنایع دستی مانند سفال، معرق، منبت، خاتم کاری، فلز کاری، پارچه بافی و غیره پایه های برخی از سمبل ها و نشانه های گرافیکی را بنا نهاده اند به طوری که مبانی برخی از آثار گرافیک امروز ایران با توجه به این مبانی شکل گرفته است.

تصویر1 - اهمیت هنر ایرانی در جوامع امروزی - اهمیت هنر ایرانی

امرزوه ایرانیان با استعداد عجیبی که در خط و خوشنویسی داشتند توانسته اند آثار زیادی را با استفاده از خطوط فارسی برای طراحی روی پارچه خلق کنند. شما عزیزان می توانید با مراجعه به ادامه مطلب اطلاعات جامع و طبقه بندی شده ایی را در این زمینه به دست آورید.

تا به اکنون پارچه های دست بافت ایرانی را مشاهده کرده اید؟ به نظر شما چه ویژگی در منسوجات ایرانی بارز است؟

منسوجات می توانند دارای ارزش واقعی و نمادین باشد به همین دلیل در بسیاری از جوامع، منسوجات نقش حیاتی را در زندگی اجتماعی، اقتصادی و مذهبی ایفا می‌کنند.

ترمه یکی از ظریف ترین و زیبا ترین پارچه های اصیل ایرانی است که از کرک یا ابریشم طبیعی با درصد کمی از ابریشم مصنوعی با استفاده از طرح های اصیل ایرانی و دستگاه های بافندگی ایجاد شده است. حال می تواند سوال هر ایرانی این باشد که مبدا پارچه ترمه از کجا شروع شده است؟

تصویر2 - اهمیت هنر ایرانی در جوامع امروزی - اهمیت هنر ایرانی

هرچند که در خصوص زادگاه ترمه بین محققان و پژوهشگران نظر واحدی وجود ندارد و عده ای بر این عقیده اند که ترمه بافی ابتدا از کشمیر آغاز و سپس به ایران آمده و برخی دیگر زادگاه آن را ایران می دانند که بعدها به کشمیر راه یافته ولی در هر حال نمی توان منکر این واقعیت شد که ترمه بافی در ایران توسط طراحان و با به کارگیری طرح های اصیل و سنتی ویژه ی کشورمان، اعتبار خاصی یافته است.

امروز می خواهیم شما کاربران عزیز را با پیج پارچه دست بافت ایرانی در سایت هنری دیپیا آشنا کنیم. شما عزیزان می توانید با مراجعه به این سایت حرفه ایی در زمینه هنر در کم ترین زمان اطلاعات جامعی را درباره ی انواع پارچه های قدیمی و سنتی ایرانی به دست آورید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.