×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

تنگی نفس - تنگی نفس یک علامت هشدار است - تنگی نفس

دکتر سنبل طارمیان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به گذشت بیش از یک سال از شیوع ویروس کووید۱۹ و ایجاد حالت پاندمیک بیماری، اظهار کرد: متاسفانه این ویروس عده زیادی از افراد را مبتلا و عده زیادی را دچار عفونت کرده است.

وی منشا اولیه بیماری کووید۱۹ را انتقال مستقیم ویروس از حیوان به انسان و ایجاد عفونت دانست و افزود: این بیماری ماهیت تنفسی دارد و افرادی که ویروس وارد بدنشان می شود و علائم بالینی دارند، قادر هستند از طریق سرفه و عطسه و حتی صحبت کردن به دیگران منتقل کنند.

این متخصص بیماری های عفونی، با بیان اینکه علائم بالینی بیماری کرونا عمدتا تنفسی است، یادآور شد: افراد مبتلا به کرونا که بدون علائم بالینی هستند نیز می توانند ویروس را به دیگران انتقال دهند لذا تجمع افراد حتی بدون علامت در دورهمی ها و میهمانی ها و مراسم با فاصله کم عامل اصلی سرایت است.

طارمیان، با اشاره به ویژگی های دوره کمون بیماری، خاطرنشان کرد: این ویروس چند روز ته حلق باقی می ماند و سپس قابلیت انتقال به اطرافیان را دارد؛ البته افرادی که هنوز علائم بالینی پیدا نکرده اند، اما ویروس در بدنشان است، با احتمال کمتری بیماری را انتقال می دهند. در واقع چند روز بعد از هر دورهمی علائم بالینی در افراد بروز می کند.

وی با بیان اینکه بار ویروس در شدت و ضعف بیماری اثرگذار است، گفت: در روزهای نخست ظهور علائم تنفسی، بار ویروس بیشتر بوده و قابلیت انتقال بیشتری دارد، زیرا میزان وجود ویروس در ترشحات تنفسی فرد علامتدار بیشتر است و هرچقدر فاصله فیزیکی کمتری از دیگر افراد داشته باشد، شانس انتقال بالا می رود لذا قرنطینه خانگی، فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک به ویژه از ابتدای علامتدار شدن از اهمیت بالایی برخوردار است.

این متخصص عفونی، با تاکید بر لزوم رعایت فاصله فیزیکی یک و نیم تا دو متر از افراد در شرایط پاندمی، عنوان کرد: هرچقدر فاصله فیزیکی افراد بیشتر باشد، بهتر است و احتمال انتقال ذرات نسبتا درشت تر تنفسی که با عطسه و سرفه به راحتی منتقل می شوند، کاهش می یابد؛ البته مدت معلق ماندن این ذرات در یک فضای بسته نیز مهم است.

وی آمادگی بدن فرد برای ابتلا به کرونا را دارای جنبه های ژنتیکی نیز دانست و تصریح کرد: افرادی که در معرض ذرات تنفسی آلوده قرار می گیرند و مبتلا به بیماری های زمینه ای مزمن همچون قلبی، ریوی و کلیوی هستند و دارو مصرف می کنند و شیمی درمانی می شوند، نسبت به سایر افراد بدن ضعیف تری دارند و احتمال ابتلا به کرونا در آنان بیشتر است لذا حتما از حضور در فضاهایی که تراکم افراد زیاد است، اجتناب کنند. چنین افرادی در داخل خانه نیز باید تماس نزدیک خیلی کمی با سایر اعضای خانواده داشته باشند، زیرا بسیاری از افراد فکر می کنند احتمال انتقال ویروس بین خودشان در داخل خانه وجود ندارد.

فضاهای خالی بین ماسک و صورت از بین برود

طارمیان، تهویه مناسب اتاق ها را یک راهکار مناسب برای کاهش بار آلودگی دانست و تاکید کرد: واکسیناسیون مهمترین راه پیشگیری از شیوع کروناست، اما در حال حاضر استفاده از ماسک بسیار اهمیت دارد لذا توصیه می شود در همه فضاهای خارج از منزل و در صورت ضرورت در داخل منزل از ماسک استفاده کنید. به طور کلی ماسک های یک بار مصرف سه لایه مناسب هستند و بهتر است با یک ماسک پارچه ای روی صورت فیکس شود تا کاملا دهان و بینی را پوشش دهد و فضاهای خالی بین ماسک و صورت از بین برود.

این متخصص عفونی، با بیان اینکه شست وشوی دست ها با آب و صابون معمولی نه تنها در شرایط پاندمی کرونا، بلکه در همه زمان ها الزامی است، متذکر شد: در صورت آلوده شدن سطوح با ترشحات تنفسی فرد آلوده و انتقال این آلودگی از طریق دست ها به چشم و بینی، امکان ابتلا به کرونا وجود دارد، اما این احتمال بسیار ضعیف است لذا بهتر است همواره بهداشت دست ها را رعایت کنیم. در صورت استفاده از محلول های الکلی نیز ابتدا باید آلودگی ظاهری از دست ها از بین برود و سپس ضد عفونی کنید.

وی استفاده نادرست از دستکش را عاملی برای انتقال بیشتر ویروس دانست و اظهار کرد: هیچ چیزی جای آب و صابون را نمی گیرد. این راهکار برای جلوگیری از ابتدا به سایر بیماری های ویروسی تنفسی همچون سرماخوردگی و آنفلوانزا نیز توصیه می شود.

طارمیان، تب، سرفه های خشک و دیرتر خلط دار، دردهای عضلانی و درد مفاصل را از شایع ترین نشانه های بیماری علاوه بر علائم تنفسی دانست و اضافه کرد: در افراد مبتلا به کرونا سردرد و گلودرد کمتر شایع است، اما در مواردی به صورت خفیف بروز می کند.

این متخصص عفونی، بروز علائم گوارشی را از دیگر نشانه های شایع در ابتلا به کرونا دانست و عنوان کرد: اغلب افراد مبتلا حالت سرماخوردگی را تجربه می کنند که نیازی به بستری نیست، اما در صورت وجود بیماری های زمینه ای و ژنتیکی، امکان بروز فرم شدید بیماری وجود دارد لذا افراد مبتلا به کرونا تنگی نفس را جدی بگیرند، زیرا تنگی نفس حتی در فرم خفیف هم می تواند یک علامت هشداردهنده باشد. بیماران در صورت مثبت شدن تست کرونا و بروز علائم بالینی یکی پس از دیگری و در نهایت تنگی نفس بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند تا شاهد پیشرفت بیماری نباشیم.

وی کم شدن اشتها، تب، ضعف شدید، درد قفسه سینه، حالت گیجی و گاها ایجاد لخته خون در عروق را از جمله علائم شایع در افراد مسن مبتلا به کرونا دانست و گفت: متاسفانه بسیاری از افراد از مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان ها هراس دارند و ترجیح می دهند در منزل استراحت کنند؛ البته استراحت برای بیمار خوب است، اما در صورت افزایش علائم توصیه می شود به بیمارستان مراجعه کنید، زیرا کار بیمارستان همین است.

علائم ویروس های جدید مشابه ویروس پایه است

طارمیان، با بیان اینکه ۸۰ درصد بیماران بدون نیاز به بستری بهبود پیدا می کنند، ادامه داد: در ۱۵ درصد موارد شاهد شدید شدن بیماری و نیاز بیمار به اکسیژن هستیم که از این میزان، پنج درصد به بخش مراقبت های ویژه احتیاج پیدا می کنند، زیرا حالت نارسایی تنفسی ایجاد می شود که بسیار خطرناک است، یعنی ریه آنقدر از آثار ویروس پُر می شود که توانایی فعالیت ندارد و نارسایی تنفسی شکل می گیرد. در موارد بسیار شدید بیماری نیز که منجر به مرگ می شود، شاهد بروز آسیب های کبدی و کلیوی نیز هستیم که موارد بسیار اندک است.

این نتخصص عفونی، افراد مبتلا به دیابت، چاقی غیر عادی و بدخیمی ها را بیشتر در معرض بروز حالت شدید بیماری دانست و عنوان کرد: افراد بالای ۶۵ سال غالبا فشار خون دارند و فشار خون نیز می تواند سبب تشدید علائم شود؛ البته امروزه ثابت شده همه گروه های سنی در معرض خطر هستند و بعد از بهبود، اثرات بیماری همچون ضعف و تنگی نفس تا مدت ها باقی می ماند.

وی با اشاره به بروز واریانت های جدید از ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: ویروس کرونا از جمله ویروس هایی است که از لحاظ ژنتیکی خود به خود قادر به موتاسیون(جهش) است تا بقا داشته باشد، یعنی می تواند اشتباهات ساختاری خود را اصلاح و برطرف کند؛ البته این جهش لزوما ویروس را وحشی تر نمی کند، بلکه بر حسب اتفاق تغییر ایجاد می شود و ممکن است کم خطر شود. در حال حاضر با جهش های متعدد ویروس کرونا مواجه هستیم که انتقال بیماری را از فردی به فرد دیگر راحت تر کرده است، یعنی تعداد افراد مبتلا بیشتر شده، اما بیماری شدیدتر نشده و تاثیر روش های درمانی کاهش پیدا نکرده است.

طارمیان، علائم ویروس های جدید را مشابه ویروس پایه دانست و خاطرنشان کرد: افرادی که واکسن دریافت می کنند تا مدتی ایمنی دارند، اما این مدت مشخص نیست و بهتر است موارد احتیاط یعنی ماسک و فاصله فیزیکی رعایت شود.

این متخصص عفونی، عامل اصلی ابتلای افراد در موج جدید کرونا را جمع های خانوادگی در یک محیط بسته با فاصله کم و مدت زمان بالای ۱۵ دقیقه دانست و تصریح کرد: هرچقدر مدت زمان ارتباط افراد با یکدیگر بیشتر باشد، احتمال انتقال ویروس نیز افزایش می یابد؛ به ویژه افراد بدون علامت توانایی آلوده کردن افراد بیشتری را دارند.

وی تست های پی.سی.آر را نمونه برداری از حلق و بینی دانست که در روزهای نخست ابتلا مثبت می شود و گفت: بعد از گذشت چند روز از بیماری احتمال منفی شدن تست وجود دارد، اما به معنی بیمار نبودن نیست لذا در شرایط همه گیری باید رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیریم تا زمینه بیمار شدن خود و دیگران را فراهم نمی کنیم.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.