×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

خواب راحت در کنار تغذیه مناسب از مهمترین عوامل رشد جسمی و روحی و شکل گیری خلق و خو کودکان می باشد. همانگونه که کیفیت خواب در کودکان بسیار مهم است، دقت به انتخاب تجهیزات مناسب کودکان نیز به همان اندازه مهم است چرا که در طول روز بیشترین تماس کودکان، مخصوصا نوزادان تازه متولد شده که بیشتر ساعات روز را در حال استراحت و خوابیدن هستند با لوازم خواب است.

علاوه بر عواملی که ذکر شد، مسلما حالت صورت و شکل گیری اندام و بدن نوزاد برای والدین از اهمیت زیادی برخوردار است. شاید برای والدین این امر جالب باشد که بدانند در صورت رعایت نکردن برخی از موضوعات کوچک و قابل چشم پوشی با توجه به دل مشغولی های روزانه که روز به روز در حال بیشتر شدن هستند، ممکن است باعث شکل گیری اشتباه سر کودک و ناهمگون شدن شکل سر کودک شوند.

کودک در ۱۰ الی ۱۲ ماه ابتدایی زندگی که سرعت رشد مغز بسیار زیاد است و حجم آن مدام افزایش پیدا می کند مستعد تغییر شکل های ناهمگون در جمجمه است. زیرا جمجمه در این ماه های ابتدایی تولد دارای ساختاری نرم و انعطاف پذیر است تا جلوی رشد و نمو مغز را نگیرد. به همین دلیل نباید کودک را همیشه بر روی یک سطح صاف و در یک حالت خاص قرار داد، زیرا این کار باعث صاف شدن سر کودک در بخشی از جمجمه او می شود که تاثیرات ظاهری و جسمی نا مناسبی در آینده او خواهد داشت. این مشکل که به آن سندروم سر تخت نیز می گویند در بین کودکانی که جمجمه نرم تری دارند بسیار شایع تر است.

70705 9jhof6 - بررسی مزایای استفاده از بالش فرم دهی سر کودکان - بالش

روش های سنتی برای جلوگیری از سندروم سر تخت

موضوعات چگونگی جلوگیری از دفرمگی سر نوزاد در گذشته به صورت سینه به سینه بین والدین منتقل می شد. اما امروزه با توجه به وجود راه های ارتباطی گوناگون می توان از نحوه جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد.

در گذشته از روش های متنوع استفاده می شد که هنوز هم در بین برخی از مادران پرطرفدار است. یکی از این روش ها که در گذشته بسیار مرسوم بوده و هنوز هم در کشورمان به جهت جلوگیری از تخت شدن سر کودک استفاده و اجرا می شود به این گونه است که در هر چند ساعت نحوه قرار گیری سر کودک را تغییر می دهند. به این نحو که نوزاد را به تناوب به پهلوی راست، پهلوی چپ و بر پشت سر می خوابانند تا سر نوزاد به شکل گرد در بیاید و هیچ سمت سر کودک تخت و صاف نگردد.

در این روش می بایست مراقب بود که نوزاد بیش از اندازه به یک سمت قرار نگیرد. برای نوزادانی هم که سر آنها دراز تر از حد معمول است، قسمت بالای سر کودک را به یک بالش محکم تکیه می دادند تا رفته رفته شکل سر به حالت اولیه در بیاید. این روش جزو اولین روش ها برای فرم دهی سر نوزاد است که روشی کم هزینه است اما دقت بالایی می طلبد و ممکن است در صورت استفاده از بالش با نرمی یا سفتی بیش از حد نتیجه معکوس داشته باشد.

70705 v883za - بررسی مزایای استفاده از بالش فرم دهی سر کودکان - بالش

یکی از راه های بسیار مناسب جهت جلوگیری از ایجاد سندروم سر تخت در کودکان استفاده از بالش فرم دهی سر کودکان و نوزادان است. در ادامه به بررسی این محصول و دلایل استفاده از آن می پردازیم.

بالش فرم دهی سر کودکان

این بالش ها به صورتی طراحی شده اند که با استفاده از آنها فرم ظاهری سر کودک تغییر نکرده و سر کودک به صورت ناهمگون و تخت در نیاید. شکل ظاهری این بالش ها به این صورت است که در مرکز بالش یک سوراخ قرار دارد که سر کودک در داخل آن قرار می گیرد و از وارد شدن فشار بر روی یک سمت سر کودک جلوگیری کرده و فشار را بر روی سر پخش می کند.

لازم است که در انتخاب این بالش ها خیلی دقت کنید تا از نظر سایز مناسب سر کودک شما باشند. از نظر جنس مواد و متریال استفاده شده در آنها باید دقت کنید که مواد استفاده شده از موادی باشند که قابلیت چرخش هوا داشته باشند، ضد حساسیت و آلرژی باشند تا برای کودک شما مشکلی پیش نیاید. زیرا محصولات مربوط به خواب نوزاد باید با وسواس زیادی انتخاب شوند چرا که کودک در بیشتر ساعات شبانه روز در حال استراحت است و پوست کودک مدام با این محصولات در تماس است.

- بررسی مزایای استفاده از بالش فرم دهی سر کودکان - بالش

ویژگی های یک بالش فرم دهی سر کودک مناسب

  • بهتر است دقت کنید تا بالش انتخاب شده جنس نرمی داشته باشد تا در این صورت قابلیت چرخش راحت سر کودک به اطراف را نیز دارد. جنس رویه این بالش ها بسیار مهم است و باید از پنبه و جنس مواد داخلی بالشت از فوم برگشت پذیر با قابلیت ارتجاعی متناسب با وزن کودک باشد. همین موضوع باعث می گردد که رویه کار نرم و لطیف و قابلیت ارتجاعی کنترل شده ای داشته باشد تا بتواند خواب راحتی را برای کودک دلبندتان فراهم آورد.
  • جنس الیاف بالش می بایست از متریال ضد آلرژی تولید شده باشد و هیچگونه پرز و گرده ای ایجاد نکند. توجه داشته باشید به دلیل استفاده ی طولانی و تماس طولانی مدت سر و بدن نوزاد با این محصول، استفاده از برند های متفرقه و نامرغوب ممکن است حساسیت های پوستی و یا تنفسی برای نوزادان به همراه داشته باشد.

سخن پایانی

شکل گیری سر کودک که تا یک سالگی نوزاد کامل می شود نکته مهمی است که والدین می بایست به آن توجه ویژهای داشته باشند. شما والدین گرامی می توانید تنها با خرید بالش فرم دهی سر کودک خیال خود را از بابت شکل گیری مناسب سر کودک خود راحت نمایید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.