×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

نمکی - تشخیص 38 مورد ویروس آفریقای جنوبی/ ورود ویروس هندی به کشور -

به گزارش برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت در حاشیه نشست مجازی کارگروه وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در خصوص معاهده بین المللی آمادگی و پاسخ به همه گیری کووید19 گفت: بعد از هجمه ویروس کرونا که پس از یک قرن دنیا را گرفتار کرد، همه دچار تکانه سنگین شدند که آمادگی در برابر این هجمه میسر نبود از سوی دیگر ساختار سازمان جهانی بهداشت در جنبه های مختلف اعم از فنی و حمایتی آمادگی لازم را نداشت.

او افزود: سازمان جهانی بهداشت گرچه در این دوره قابلیت بالایی از خود نشان نداد اما باید به عنوان تنها گزینه ممکن در عرصه کشورها استوار بماند و از او حمایت کنیم.

نمکی تصریح کرد: بی عدالتی گسترده‌ای در بین کشورهای فقیر و غنی مطرح شد. برای کشوری مانند ما که فقیر نیست اما تحریم های ناجوانمردانه ما را تحت فشار قرار داد، صحبت هایی صورت انجام شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما به عنوان یکی از کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت نکاتی را ارائه و پیشنهاداتی در 8 بند عنوان کردیم.

او با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در کشور گفت: مقابله با موج چهارم با ویروس انگلیسی به همت مدافعین سلامت، همراهی مردم و سایر دستگاه ها صورت گرفت. در خیلی از استان ها مسیر کندی را طی کردیم. در این دوره میزان بیماران 2.5 برابر بیشتر از قبل بود و حتی در برخی استان ها چند برابر شد که با تمهیدات لازم وضعیت مطلوب تری نسبت به پیک های قبلی طی کردیم.

نمکی عنوان کرد: متاسفانه در برخی استان ها ویروس های جهش یافته دیگری پیدا کردیم. در استان هرمزگان سه نمونه ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی را پیدا کردیم که تا کنون مجموعا نزدیک به 38 مورد از این ویروس شناسایی شده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه از هفته پیش روسای علوم پزشکی فارس، بوشهر و شیراز را ملزم کردم سه ضلعی تشکیل دهند، افزود: پارسیان، عسلویه و لامرد به شدت باید پایش شود و کمیته ای تشکیل شد.

او اضافه کرد: این موج از سوی همکاران ما مدیریت می شود اما با نزدیک شدن به عید فطر آمادگی داشته باشند و سال گذشته در همین زمان در استان های جنوبی مشکل داشتیم. اگر عید فطر را رعایت نکنند شیوع ویروس جهش یافته آفریقایی را خواهیم داشت که کار بسیار سخت تری نسبت به مقابله با نوع ویروس بریتانیایی پیش روی ما است. یکی از مشکلات این ویروس عدم پاسخ به درمان ها است و در برابر همه پروتکل های درمانی مقاوم است اما از همه مهم تر اکثر واکسن های ساخته شده تا این لحظه در برابر این ویروس ناتوان هستند.

نمکی با اشاره به شیوع ویروس هندی در کشور بیان کرد: سه مورد تائید شده در استان قم در میان هندی ها وجود داشت که شناسایی شد و همه افراد مرتبط را ردیابی کردیم و مجموعه ها قرنطینه شدند و تحت مراقبت هستند. در استان آذربایجان غربی در مجموعه ای توسط کارکنان هندی ده مورد جدید را پیدا کردیم که هندی کالیفرنیایی است و بدترین نوع ویروس کرونا است همچنین این ویروس را در استان یزد در کارخانه فولاد شناسایی کردیم که کارگر هندی داشتند و همه افراد در قرنطینه هستند.

او با اشاره به تبعه های افغان بیان کرد: در میان این تبعه نه آفریقایی و نه هندی شناسایی نشد و تنها بریتانیایی شیوع دارد.

نمکی بیان کرد: کادر درمان خسته شدند و باید خواهش کنیم که پروتکل ها بیشتر رعایت شود و با رعایت 60 درصدی پروتکل نمی توانیم پیروز شویم. این جهش یافته ها بسیار چموش هستند و اگر یکی از این ها در یک کشور دیده شود کل کشور باید تحت قرنطینه خاص برود و اگر این شعله ها به هم بپیوندند کل کشور را گرفتار می کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.