×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر

- این ویتامین قاتل کرونا است؟ -

اما گاهی این اطلاعات نادرست ممکن است در مورد ایده هایی باشد که در عین حال، حقایق درستی هم درباره آنها وجود دارد و همین امر می تواند مقابله با چنین تضاد و نیز تشخیص اطلاعات غلط از صحیح را دشوارتر کند.

روش های درمانی بسیاری وجود دارد که تاکنون برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ پیشنهاد شده است. هیدروکسی کلروکلین، ایورمکتین و ویتامین D از جمله موارد پیشنهاد شده در تحقیقات آزمایشگاهی هستند که مطالعاتی روی آنها انجام گرفته یا در حال بررسی است.

دلایل منطقی وجود دارد که توضیح می دهد چرا ویتامین D ممکن است در درمان یا جلوگیری از بیماری کووید-۱۹ کمک کننده باشد. برای مثال این مکمل دارویی در تقویت ایمنی بدن نقش دارد و پیش از این نیز کارشناسان انگلیسی مصرف آن را در فصل زمستان توصیه کرده اند. همچنین به افرادی که در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند توصیه می شود که در تمام طول سال از این ویتامین مصرف کنند چرا که کمبود آن در بدن می تواند عوارض جدی برای عملکرد اعضای مختلف و حیاتی داشته باشد.

با این حال تاکنون در هیچ تحقیقی، دلایلی کافی در حمایت از اثربخشی مصرف دوزهای بالاتر این مکمل در پیشگیری یا درمان بیماری به دست نیامده است اگرچه این بدان معنی نیست که این نظر در آینده تغییری نخواهد کرد.

بسیاری از مطالعات، ارتباط بین تاثیر مصرف ویتامین D بر بیماری کووید-۱۹ را نشان داده شده است اما شواهد بدست آمده تا حد زیادی مشاهده ای بوده به این معنی که در این بررسی ها بدون کنترل سایر عوامل و فاکتورهای اثرگذار، آنچه را که در بدن افرادی با سطح بالاتر یا پایین ترِ این ویتامین اتفاق می افتد، مورد ارزیابی قرار می دهد.

نتایج مطالعات مشاهده ای نشان می دهد که گروه های خاصی احتمال دارد دچار کمبود ویتامین D باشند و به کووید-۱۹ مبتلا شوند که از آن جمله می توان به افراد مسن، افراد چاق و افرادی با پوست تیره اشاره کرد. ممکن است این کمبود دلیل این باشد که این گروه از افراد در معرض خطر بیشتری قرار دارند یا ممکن است سایر عوامل بهداشتی و محیطی منجر به کاهش سطح ویتامین D و آسیب پذیری بیشتر در برابر ویروس شود. سطح ویتامین نیز می تواند به عنوان پیامد و نه علت بیماری کاهش پیدا کند.

با این حال آنچه که ممکن است برداشت ها و قضاوت ها را به اشتباه بکشاند، انتشار اطلاعات آنلاین در شبکه های مجازی یا ارائه نتایج تحقیقات اولیه، محدود و با کیفیت پایین است که ممکن است در نتیجه آن، اطلاعاتی خارج از مفهوم اصلی و دقیق، بین مردم دست به دست شود. به این ترتیب نوعی سردرگمی ایجاد می شود که می تواند توسط افرادی که نظریه های توطئه را تبلیغ می کنند، مورد سوء استفاده قرار گیرد.

به این ترتیب ویتامین D نسبتا مکمل بی خطریست هرچند که هنوز اثر درمانی آن بر کووید 19 تایید نشده است (اگرچه مصرف دوزهای بالای آن می تواند منجر به سنگ کلیه شود) و بنابراین ممکن است اخبار آن در مورد کرونا جزو “مضرترین اطلاعاتِ غلط” نباشد با این حال پروفسور “ون در لیندن” توضیح می دهد: این خطر هنگامی تشدید می شود که مردم پیشنهاد می کنند این مکمل، یک درمان معجزه آسا است و می تواند جایگزین واکسن، ماسک و فاصله های اجتماعی شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.