×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

61922322 - خورشید مصنوعی انگلیس هم به ۱۰۰ میلیون درجه می‌رسد -

به گزارش «بامردم» به نقل از آی‌ای، شرکت همجوشی هسته‌ای “توکامک انرژی”(Tokamak Energy) ادعا کرده است که این اولین شرکت خصوصی در جهان خواهد بود که به دمای ۱۰۰ میلیون درجه پلاسما دست پیدا خواهد کرد و این یک گام بزرگ برای انرژی همجوشی تجاری است.

“توکامک انرژی” در ماه مارس تصاویری از پلاسما را در “توکامک” کروی خود که اخیراً به روز شده است و “ST۴۰” نام دارد، منتشر کرد.

“توکامک”(Tokamak) نام نوعی دستگاه است که کار آن محصورسازی پلاسما است و برای ایجاد پایداری پلاسما بر مبنای محصورسازی مغناطیسی طراحی شده‌ است. این سیستم‌ها حاوی پلاسمای دوتریوم-تریتیوم هستند که توسط دو سری میدان مغناطیسی نگهداری می‌شوند و شکلی مانند چنبره تشکیل می‌دهند.

“توکامک” یکی از گونه‌های مختلف از دستگاه‌های هم‌جوشی محصورسازی مغناطیسی و یکی از نامزدها برای تولید کنترل قدرت همجوشی گرما است که بیشترین تحقیق روی آن انجام شده ‌است. در توکامک‌ها از میدان‌های مغناطیسی برای محصور کردن پلاسما استفاده می‌شود، زیرا که هیچ مواد جامدی نمی‌تواند درجه حرارت بسیار بالای پلاسما را تحمل کند.

در دستگاه توکامک سعی می‌شود پلاسما را توسط ابزارها و میدان‌های مغناطیسی مختلف، در محفظه‌ای چنبره‌ای شکل محصور کنند تا از برخورد آن به دیواره و فروپاشی جلوگیری شود. از مهم‌ترین میدان‌های مغناطیسی در توکامک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

اکنون این شرکت انگلیسی که دستگاه انرژی همجوشی آن در سال ۲۰۱۸ به دمای بالاتر از مرکز خورشید رسیده بود، قصد دارد در چند ماه آینده به دمای همجوشی ۱۰۰ میلیون درجه دست پیدا کند.

“جاناتان کارلینگ” مدیرعامل “توکامک انرژی” گفت: اولین پلاسما یک نقطه عطف مهم در مسیر ما برای تولید انرژی همجوشی است. دستگاه “”ST۴۰” ما طی سال گذشته با منابع تغذیه و سیستم‌های گرمایشی پلاسما به روز شده است.

وی افزود: در چند ماه آینده این دستگاه به دمای ۱۰۰ میلیون درجه پلاسما که بسیار فراتر از آن چیزی است که سایر شرکت‌های همجوشی خصوصی به دست آورده‌اند و دمای مورد نیاز برای انرژی همجوشی تجاری است، دست خواهد یافت.

وی این اولین همجوشی خصوصی را به اولین پرواز یک نمونه اولیه هواپیمای جدید تشبیه کرد و گفت تمام سیستم‌های ما قبل از اینکه به دمای پلاسما ۱۰۰ میلیون درجه برسیم، مطابق انتظار تأیید خواهد شد.

رآکتورهای همجوشی هسته‌ای اساساً برای بازتولید فرآیند مورد استفاده توسط خورشید و دیگر ستارگان برای تولید انرژی ساخته شده‌اند.

به منظور همجوشی اتم‌های هیدروژن در کنار هم برای ایجاد هلیوم و جمع‌آوری انرژی گرمایی حاصل از آن برای تولید برق، آهنرباهای بزرگی مورد نیاز است که در حال حاضر انرژی بیشتری از میزان تولید خود مصرف می‌کنند. در حال حاضر این بزرگترین مانع برای تأمین انرژی تقریباً بی‌پایان از انرژی نیروگاه های همجوشی هسته‌ای است.

دکتر “گرگ بریتلز” مهندس ارشد آهنربا در “توکامک انرژی” در مصاحبه اخیر خود با بی‌بی‌سی توضیح داد که نیرویی که توسط آهنرباهای این شرکت تولید می‌شود، قابل مقایسه با فشار دو برابری در عمیق‌ترین نقاط اقیانوس‌ها است.

“توکامک انرژی” یکی از مراکز تحقیقات جهانی همجوشی در آزمایشگاه “کولهام” در نزدیکی “آکسفورد” در انگلیس است. این شرکت تنها شرکت خصوصی نیست که به چنین موفقیتی در همجوشی هسته‌ای می‌رسد، چرا که ماه گذشته شرکتی موسوم به “TAE Technologies” اعلام کرد رآکتورهای آن ممکن است تا پایان دهه ۲۰۲۰ میلادی انرژی با دوام و قابل اعتماد همجوشی تجاری تولید کنند.

فناوری همجوشی بخشی از برنامه ۱۰ پله‌ای دولت انگلیس برای یک انقلاب صنعتی سبز است و این کشور اخیراً اعلام کرده که به دنبال زمینی برای ساخت اولین نیروگاه تلفیقی هسته‌ای خود است. در عین حال، ایالات متحده برنامه‌های خود را برای افتتاح نیروگاه تلفیقی هسته‌ای خود تا دهه ۲۰۴۰ اعلام کرده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.