×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

61939040 - رکورد جدید "خورشید مصنوعی" چین -

به گزارش «بامردم» به نقل از SCMP، طبق اعلام رسانه‌های دولتی چین، این کشور در تلاش برای تحقق یک راکتور همجوشی به نقطه عطف دیگری رسیده است و یکی از خورشیدهای مصنوعی آن موفق به حفظ دمای شدید چندین برابر بیشتر از رکورد قبلی خود شده است.

آژانس خبری دولتی “شین‌هوا” گزارش داد که “ابررسانای پیشرفته تجربی توکاماک”(EAST) در تأسیساتی در شرق شهر “هفی” دمای پلاسمای ۱۲۰ میلیون درجه سانتیگراد را برای ۱۰۱ ثانیه حفظ و ثبت کرده است.

در این گزارش آمده است که این خورشید مصنوعی همچنین برای مدت زمان ۲۰ ثانیه موفق به حفظ دمای ۱۶۰ میلیون درجه سانتیگراد شده است.

این در حالی است که “EAST” در سال گذشته به رکورد حفظ ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد دمای پلاسما به مدت ۲۰ ثانیه دست یافته بود.

این آزمایش به این معنی است که دانشمندان چینی موفق شده‌اند درجه حرارت بسیار زیاد را به میزان پنج برابر بیشتر از آزمایشات قبلی حفظ کنند.

یکی دیگر از پروژه‌های خورشید مصنوعی چین در “چنگدو”، “دستگاه HL-۲M توکاماک” نام دارد که در یک آزمایش در اواخر سال گذشته دمای ۱۵۰ میلیون درجه سانتیگراد را تا ۱۰ ثانیه حفظ کرد.

ساخت و توسعه این خورشیدهای مصنوعی بخشی از تلاش چین برای رسیدن به راکتورهای همجوشی است که امید به انرژی پاک و نامحدود را زنده می‌کند. اما چالش‌های بسیاری وجود دارد که باید در تلاش چندین دهه‌ای دانشمندان جهان برطرف شود.

تلاش‌های مشابهی در ایالات متحده، اروپا، روسیه و کره جنوبی در جریان است. چین همچنین یکی از ۳۵ کشور درگیر در ابرپروژه “رآکتور آزمایشی گرماهسته‌ای بین‌المللی”(ITER) در فرانسه است.

گفتنی است که مقایسه مستقیم این نوع آزمایشات در کشورهای مختلف دشوار است، چرا که دستگاه‌ها متفاوت طراحی شده‌اند.

این تأسیسات، “خورشیدهای مصنوعی” نامیده می‌شوند، زیرا هدف آنها تکرار واکنش‌های همجوشی هسته‌ای است که خورشید را در دمای ۱۵ میلیون درجه سانتیگراد تامین نیرو می‌کنند.

وقتی دو اتم به نقطه همجوشی می‌رسند، مقدار زیادی انرژی آزاد می‌کنند. برای انجام این کار در زمین، دانشمندان باید قادر به حفظ درجه حرارت بالا به مدت طولانی باشند.

با وجود پیشرفت‌های محقق شده، راکتورهای همجوشی هنوز تا رسیدن به مرحله اجرایی فاصله زیادی دارند.

“سونگ یونتائو” مدیر انستیتوی فیزیک پلاسمای آکادمی علوم چین گفت که این جدیدترین نتایج، یک موفقیت بزرگ برای فیزیک و مهندسی در چین است.

وی افزود: موفقیت این آزمایش پایه و اساسی برای ساخت ایستگاه انرژی همجوشی هسته‌ای در چین است.

چین در سال ۲۰۰۳ به پروژه “ITER” پیوست و در آن زمان به عنوان فرصتی برای دانشمندان این کشور گزارش شد تا تخصص خود را گسترش دهند و فرصت ظهور و بروز در جامعه علمی بین‌المللی پیدا کنند.

این پروژه در جنوب فرانسه بارها به تأخیر افتاده است و آخرین هدف تولید پلاسما توسط این کشور برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است. اتحادیه اروپا متعهد شده است که ۶.۸ میلیارد دلار بودجه جدید در ماه فوریه به این پروژه اعطا کند. همچنین شرکت ملی هسته‌ای چین تجهیزات اصلی “ITER” را نصب خواهد کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.