شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • آموزش صفر تا صد کاشت زعفران در منزل
    12 خرداد 1400 - 1:39
    شناسه : 184352
    1

    من فاطمه درویشی ام، مدیر سایت زعفروش؛ خونواده من کشاورزند و من گیاه زعفران رو از زمانی که به دنیا اومدم می شناسم، و خودمون زمین زعفران داریم و هم توی گلدون و حیاط خونمون زعفران رو کاشتم.

    پ
    پ

    1 1 - آموزش صفر تا صد کاشت زعفران در منزل - پیاز_زعفران

    هدیه  دانلود فیلم کامل کاشت زعفران در منزل فقط برای کسایی که تا آخر این مقاله از سایت با مردم همراه باشند.

    می دونم خیلی از شما عزیزانی که دارید این مقاله رو می خونید حتی شاید یک بار هم تجربه کاشت زعفران در منزل تون رو ندارید. و اصلا با این گیاه زعفران آشنایی خاصی ندارید!

    و یکم شاید نگران باشید که چطور بکارم که گل زعفران اش بیاد بیرون و الکی هزینه نکرده باشم.

     

    من فاطمه درویشی ام، مدیر سایت زعفروش؛ خونواده من کشاورزند و من گیاه زعفران رو از زمانی که به دنیا اومدم می شناسم، و خودمون زمین زعفران داریم و هم توی گلدون و حیاط خونمون زعفران رو کاشتم.

    پس هر آنچیزی که بلدم رو به طور تمام و کمال و تجربی در اختیارتون می زارم.

    کافیه تا آخر این مقاله همراهم باشی.

    زمان کاشت زعفران کی هست؟

    اگر منطقه شما گرمسیری هست از  نیمه خرداد ماه تا نیمه مهرماه میشه زعفران رو کاشت.

    اگر منطقه شما سردسیری هست از آخر خرداد تا آخر شهریور ماه زمان کاشت زعفران هست.

    اما به طور عمومی از آخر خرداد ماه تا اول مهر ماه میشه گیاه زعفران رو بکاریم.

     

    گام اول تهیه پیاز زعفران مرغوب

    2 - آموزش صفر تا صد کاشت زعفران در منزل - پیاز_زعفران

    خوب اولین گام برای شما، این هست که پیاز زعفران  رو تهیه کنید.

    گیاه زعفران  روبرای اینکه بخواید بکارید، نیاز دارید عین گل مریم و نرگس و … پیاز اش رو تهیه کنید. چون کروم یا همون بذر گیاه زعفران  پیاز اش هست.

    حالا سوال پیش می یاد که از کجا میشه پیاز زعفران رو تهیه کرد؟

    پیاز زعفران عین بقیه بذر گیاهان دیگه زیاد در دسترس نیست، و در شهر های غیر از خراسان گیر نمی یاد، و شما برای تهیه پیاز زعفران دو محدودیت دارید.

    1: گیاه زعفران در خراسان به وفور کشت میشه، و اگر شما خراسانی نیستید تهیه اش براتون به راحتی نیست!

    2:  سه فصل از سال فقط میشه پیاز زعفران رو تهیه کرد( تیر، مرداد، شهریور)

     

    اما اصلااااااااا نگران نباشید برای خرید آنلاین پیاز زعفران می تونید اینترنتی از سایت زعفروش سفارش بدید، و از طرف من 5 هدیه فوق العاده رو دریافت کنید.

     

    گام دوم کاشت زعفران در خونه ، آماده سازی خاک

     

    برای تهیه خاک، اصلا سخت گیری نمی کنید. قوانین کلی خاک مناسب کشت زعفران همین مورادی هست که بهتون در ادامه میگم؛

    • خاک نباید شور باشه
    • خاک نباید زیادی رسی باشه (یعنی وقتی آب می دی دیدی یک سری خاک ها ترک ترک میشن؟ ) اگر رسی هست یکم بهش ماسه اضافه کنید. ( مثل شکل زیر)

     

    طریقه درست کردن خاک مناسب برای کاشت زعفران

     

    • از خاک باغ یا از هر خاکی که توی باغچه تون یا حتی زمین کشاورزی تون دارید می تونید استفاده کنید.
    • اگر خاک تون رسی بود حدودا ۲۰% ماسه بهش بزنید

     

    • اگر دسترسی به کود پوسیده گاوی دارید، خیلی عالیه که همین مرحله به خاک اضافه کنید. اگر شهر نشین هستید، نیازی به کود گاوی اصلا نیست! از طریق راه های دیگه ای بهتون میگم که چجوری خاک رو تقویت کنید. ولی بدونید به طور کلی کود گاوی به شدت برای زعفران مفید هست.

     

    • اگر در شهر زندگی می کنید بهتره از ترکیب خاک برگ، و ماسه و خاک باغچه و ورمی کمپوست استفاده کنید.

     

    • بعد همه رو با هم درست و حسابی مخلوط بکنید.

    حالا خاک شما آماده است.

     

    نکته فوق العاده مهم در کاشت زعفران

    اگر دارید زعفران رو در  فاصله زمانی خرداد تا آخر مرداد می کارید، به هیچ عنوان دقت کنید به هیچ عنوان خاک تون نمناک نباشه!!!

    یعنی کاملا خاک خشک خشک باشه.

    اگر در فصل شهریور ماه یا مهر ماه  هستید، خاک تون نمناک باشه. به اصطلاح ما خراسانی ها کاشت بساری هست، چرا که شهریور ماه پیاز زعفران داره از خواب خودش خارج میشه و کم کم آماده گلدهی میشه.

    و به هیچ عنوان بلافاصله بعد از کاشت به زعفران آب نباید بدید. تا زمان اولین آبیاری اش برسه که بهتون میگم دقیقا زمان های آبیاری تون کی باید باشه.

    نحوه کاشت زعفران در گلدان و سبد میوه و باغچه

    زعفران که الان خریدید بعد از اینکه به دست تون رسید رو الان باید بکارید چطوری؟

    طریقه کاشت زعفران در گلدان

    3 - آموزش صفر تا صد کاشت زعفران در منزل - پیاز_زعفران

    اگر می خواید توی یک گلدون زعفران رو بکارید، گلدانی رو انتخاب کنید که بالای 20 سانتی متر ارتفاع داشته باشه.

    حالا ته گلدون رو پرلیت یا ماسه بریزید، برای زه کشی کار، بعد 7 سانتی متر خاک بریزید.

    حالا پیاز های زعفران رو به رو دور تا دور گلدان بچینید. یادتون نمی ره که فاصله هر پیاز زعفران تا پیاز زعفران دیگه رو رعایت کنید زیاد نزدیک به هم پیاز های زعفران رو نزارید چرا که هر سال پیاز زعفران تکثیر میشه و نیاز به فضا داره. و بعد 15-13 سانت خاک رو روش بریزید.

     

    طریقه کاشت زعفران در سبد میوه

    همه نکات اش دقیقا مثل کاشت زعفران در گلدان هست فقط باید ابتدا دور تا دور سبد های میوه رو با این پلاستیک های زباله یا هر پلاستیک ضخیم دیگه ای بپوشونید و حتی شده چند لایه پلاستیک بکشید و چند تا سوراخ هم ته پلاستیک ها بزارید.

    4 - آموزش صفر تا صد کاشت زعفران در منزل - پیاز_زعفران

    برای کاشت زعفران در سبد، می تونید با همین فاصله تقریبی از یک دیگر کشت کنید ، اینکه بین پیاز های زعفران ما فاصله می گذاریم فقط به خاطر این هست که گیاه زعفران از آخر آذر تا فروردین که برگ های سبز سوزنی دارد، در حال رشد و تکثیر است. و هر یک عدد پیاز به  3- 4 پیاز دیگر تبدیل می شود و خود پیاز مادری از بین می رود. برای همین بین پیاز ه زعفران فاصله می گذاریم که جا برای تکثیر داشته باشند.

    طریقه کاشت زعفران در باغچه خونه

     

    مهم ترین نکته ای که بااااااااید برای کاشت زعفران در باغچه خونتون بدونید این هست که به هیچ عنوان جایی نمی کارید که در تابستون ها بهش آب بدید.

    یعنی چی ؟

    گیاه زعفران از اواسط فروردین ( منطقه گرمسیری) اواسط اردیبهشت (منطقه سردسیری)  با زرد شدن برگ های سوزنی خودش به خواب می ره. و موقعی که پیاز زعفران خواب هست به هیچ عنوان نباید بهش آب بدید. پس جایی بکارید که کنارش گل و گیاهی نباشه که مجبور بشید توی تابستون و اواخر بهار بهش شون آب بدید چرا که باعث گندیده شدن پیاز های زعفران یا برداشت کم گلتون در آبان ماه میشه.

     

    حالا برای کاشت زعفران در باغچه خونه به همون روش دانه تسبیحی عمل می کنیم فقط فاصله هر دو ردیف رو حدودا 15 سانت در نظر می گیریم و بعد ردیف بعدی پیاز های زعفران رو می چینیم. و بین هر دو پیاز هم دو سه سانتی رو فاصله بزارید.

     

    نکته مهم دوم : پیاز های زعفران رو جایی از باغ یا باغچه تون بکارید که بهش آفتاب برسه. جایی نکارید که همه اش سایه درخت هست.

    نکته مهم سوم :  اگر شهر شما دماش در تابستان بالای 35-42 درجه سانتی گراد هست توصیه نمی کنم داخل باغچه یا باغ بکارید. بهتره داخل سبد بکارید چرا؟

    چون گیاه زعفران تا دمای 35-42 درجه رو تحمل می کنه اگر مثل اهواز دما به 50 درجه هم می رسه بازدهی و عایدی زعفران تون کاهش پیدا می کنه. برای همین بهتره در جاهایی بکارید که بتونید جابجا کنید زمانی که گرما شدت می گیره مثلا توی سبد های بزرگ که بکارید امکان اش رو دارید در گرمای شدید به زیر یک سایبان اون رو ببرید.

     

    زمان اولین آبیاری پیاز زعفران کی هست؟

    هر وقت اختلاف دمای شب و روز در شهرتون به 13 درجه -15 درجه رسید موقع آبیاری اول پیاز زعفران هست.

    زمان آبیاری اول بعد از کاشت پیاز های زعفران اگر منطقه تون سردسیر هست هفته چهارم شهریور ماه باید ابیاری بشه اگه منطقه شما گرم هست هفته سوم مهرماه  ( ولی علمی و دقیق اش از طریق دو راه هست 1: اختلاف دمای شب و روز برسه به 13-15 درجه 2: یکی از پیاز ها رو بیرون بیاری اگر 3-5 سانت تیزغانه یا همون تیج کشیده بود زمان ابیاری زعفران در منطقه شما رسیده. )

    و نکته مهم آبیاری زعفران این هست که اولین ابیاری رو عمق باید انجام بدید که به همه قسمت های گلدون و سبد  آب برسه و بعد از 5-6 روز از آبیاری سله شکنی کنید.

     

    سله شکنی پیاز زعفران چی هست؟ کی هست؟

    5 - آموزش صفر تا صد کاشت زعفران در منزل - پیاز_زعفران

    بعد از اولین آبیاری، و گذشت 5-6 روز از آبیاری تون با یک چنگالک یا هر چیزی که شبیه چنگال عمل کنه، بردارید و سطح خاک رو خیلی کم شخم بزنید که خاک سست بشه و راحت  تیج پیاز زعفران بیاد بیرون.

    بعد دیگه هیچ کاری انجام نمی خواد بدید تا زمانی که گل زعفران  در آبان ماه بیاد بیرون.

    زمان های آبیار ی زعفران کی هست ؟

    آبیاری اول زعفران : آبیاری اول که اواخر شهریور ( مناطق سردسیر) اواسط مهرماه( مناطق گرمسیر) هست انجام میشه فقط باید ابیاری عمق باشه و بعد از 5-6 روز سله شکنی سطحی انجام بشه.

    آبیاری دوم زعفران: که بهش زاچ آب گفته میشه بعد از فصل گلدهی زعفران هست که  20 روز بعد ازگلدهی زعفران اتفاق می یفته؛ اواخر آبان یا اواخر آذر اتفاق می یفته.

    برای اینکه سال بعد پیاز های زعفران درشت تر بشند و گل های بیشتری رو به ما بدن، باید محلول پاشی کنید و مواد مغذی رو بهش بدید مثل چی ؟

    مثل کود 3 بیست (20-20-20) ، ما این کود رو روی برگ ها محلول پاشی می کنیم چرا که پیاز زعفران از طریق برگ هاش هست که توی این مدت تعذیه می کنه و موارد معدنی رو جذب می کنه.

    آبیاری سوم زعفران : سومین آبیاری که گیاه زعفران نیاز داره بهش کلش آب می گند و زمان اش اسفند ماه هست، اگر در شهری هستید که بارندگی اش خوب هست نیازی به این آب به اون صورت ندارید، ولی اگر بارندگی تون کم بوده و یا گلدون توی خونه بوده و بهش اب بارون نرسیده باید اب اسفند رو بهش بدید.

    که باز هم بهش از همون کود 3 بسیت بهش بدید .

    آبیاری چهارم زعفران :  چهارمین آبیاری که بهش زرد آب گفته میشه ، با زرد شدن برگ های گیاه زعفران باید این آب آخر بهش داده بشه؛ زمان اش تقریبا  اواسط فروردین (منطقه گرمسیر ) اواسط اردیبهشت مناطق سردسیر هست

    این آبیاری اخرین ابیاری زعفران هست و دیگه بعد از این اب پیاز زعفران به خواب می ره و دیگه نباید به هیچ عنوان شما بهش اب بدید، چرا که باعث پوسیدگی و به هم ریختن خواب پیاز زعفران میشه.

    6 - آموزش صفر تا صد کاشت زعفران در منزل - پیاز_زعفران

    نکته فوق العاده مهم درباره آبیاری پیاز زعفران

    در فصل زمستان گلدان و سبد ها رو بیرون بزارید، تا آب بارون یا برف رو گیاه جذب کنه. اگر این شرایط رو به هر دلیلی نداشتید به جز 4 آبی که گفتم شما بین آبیاری زاچ آب و آبیاری گلچ آب دوباره به گیاه زعفران تون آب بدید. ( یعنی بین آذر ماه تا اسفند ماه یک بار دیگه مثلا بهمن یا آخر دی یک آبیاری اضافه شما داشته باشید)

     

    هدیه دانلود فیلم کامل کاشت زعفران در منزل

    در سایت زعفروش، در صفحه آموزش کاشت زعفران در منزل 3 فیلم آموزشی کاشت زعفران در خانه رو گذاشتم و به جز اون تجربه افرادی که در شهر های مختلف ایران زعفران رو توی منازل شون کاشتن رو هم هر ساله دی ماه به این صفحه اضافه می کنم. حتما یه سر بهش بزن.

     هدیه دوم ، آموزش رایگان کاشت زعفران گلخانه ای

    دیگه تیر آخر رو می خوام بزنم، میشه قدر کسی که تا آخر این مقاله رو خونده فقط یک هدیه در نظر گرفت؟ نه دیگه

    برای دیدن 2 ساعت آموزش کاشت زعفران گلخانه ای زعفروش از صفر تا صدش کافیه فقط اینجا کلیک کنید و تمااااااااااام

     

    سخن آخر زعفروش با شما

     

    اگر سوالی براتون باقی مونده چه توی سایت زعفروش راحتید چه توی دایرکت اینستاگرام زعفروش  ازم بپرسید  به همه سوال ها جواب می دم.

     

    اگه از این متن خوشت اومد اون رو شیر کن یا توی استوری یا توی توییتر یا فیسبوک ات باشه ؟

    ازت ممنونم تا آخر این فایل آموزشی فوق العاده همراه من و زعفروش بودی.

     

    برایتان آرامشی فرای انتظار بشری آرزومندم

    فاطمه درویشی

    11/03/1400

     

     

     

     

     

     

     

    ثبت دیدگاه

    4 دیدگاه برای “آموزش صفر تا صد کاشت زعفران در منزل”
    1. سلام روزتون بخیر میخاستم بپرسم زعفران من سال دوم هست الان درحال حاضر اول اینکه کی بهش کود بدم کی آبیاری کنم وچقدر وچه کودی بدهم ممنونم راهنمایی کنید

      پاسخ
    2. ممنون از مقاله خوبتون

      پاسخ
    3. ممنون از سایت فوق العادتون

      پاسخ
    4. بسیار مقالات خوب و ارزشمندی در اختیار عموم قرار میدین واقعا عالی هستین موفق باشین.

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.