×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

آبدالا - تایید اثربخشی ۹۲ درصدی «آبدالا»، دومین واکسن کوبایی علیه کرونا - آبدالا

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، مرحله سوم آزمایش‌های انسانی آبدالا مطابق با استانداردهای بین‌المللی، اواسط ماه مارس (اسفند- فروردین) با مشارکت ۴۸ هزار داوطلب ۱۹ تا ۸۰ سال آغاز شد.

تلویزیون دولتی کوبا در حالی از کارآیی ۹۲.۲ درصدی این نمونه واکسن تولیدی مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کوبا خبر داد که جزئیات دقیق تر آن به زودی منتشر خواهد شد.

این دومین کاندیدای واکسن کوبایی است که خبر نتایج موفقیت‌آمیز آن در هفته جاری منتشر شده است. بر اساس آخرین نتایج به دست‌آمده از مرحله سوم کارآزمایی‌های بالینی، واکسن ضد ویروس کرونا که توسط موسسه “فینلای” کوبا موسوم به «سوبرانا ۰۲» تولید شده تا ۶۲ درصد برای مقابله با این بیماری موثر است.

میگل دیاز کانل رئیس‌جمهوری کوبا با توصیف آبدالا به عنوان «یک واکسن عالی»، دستیابی به این واکسن را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست.

وی همچنین در واکنش به نتایج موفقیت‌آمیز سوبرانا۰۲ در صفحه توییترش نوشت: اثربخشی سوبرانا ۰۲ پس از تزریق دو دوز، فراتر از الزام سازمان جهانی بهداشت در اثربخشی ۵۰ درصدی برای تبدیل شدن به کاندیدای واکسن موثر است.

آبدالا و سوبرانا۰۲، دو مورد از پنج کاندیدای واکسن در دست بررسی کوبا هستند که مرحله نهایی آزمایش‌های بالینی آن‌ها به پایان رسیده و نام این جزیره را به عنوان نخستین کشور آمریکای لاتین در فهرست کشورهای دست یافته به واکسن تولید داخل قرار خواهند داد.

بر اساس آمارهای رسمی، تا کنون بیش از دو میلیون نفر از جمعیت ۱۱ میلیون نفره کوبا در چارچوب آزمایشات بالینی، دست‌کم دوز نخست از یکی از این دو کاندیدای واکسن را دریافت کرده اند.

طبق اعلام کارشناسان این دو مرکز تولیدی واکسن، درخواست مجوز استفاده اضطراری از واکسن‌های آبدالا و سوبرانا۰۲ در روزهای آینده به نهاد دولتی نظارت دارویی و تجهیزات پزشکی کوبا ارائه خواهد شد.

دولت کوبا از واکسیناسیون کامل جمعیت این جزیره تا پیش از پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۱) خبر داده است.

کوبا به عنوان یکی از کشورهای آسیب دیده از کرونا در منطقه آمریکای لاتین تاکنون از هیچیک از واکسن های مورد استفاده در سایر کشورها ازجمله واکسن های آسترازنکا، فایزر، اسپوتنیک وی یا سینوواک وارداتی نداشته و به دنبال بهره برداری از واکسن های تولیدی کشور خود برآمده است.

نهادهای علمی کوبا همزمان سه واکسن دیگر «سوبرانا ۰۱»، «سوبرانا پلاس» و «مامبیسا» را نیز در دست بررسی دارند

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.