×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

1 19 - انواع یاتاقان و برند های تولید کننده بلبرینگ -

یاتاقان Bearing در واقع یک قطعه مکانیکی مورد استفاده در ماشین آلات صنعتی بعنوان اتصال که ها در مسیر های دوار و هم در مسیر های ریلی در شکل های مختلف استفاده می شود می باشد. یاتاقان ها را در شکل های بسیار متنوعی می توان یافت که بر مبنای کاهش اصطکاک در اتصال با بکارگیری ساچمه ها و تبدیل حرکت حطی به غلطش با بکارگیری ساچمه ها می پردازد. یاتاقان ها نه تنها در شکل های مختلف بلکه برای عملکرد در سرعت زاویه ای مختلف و اتصال در زاویه های مختلف به شکل های مختلفی تولید شده حتی از شکل های متنوعی ساچمه در بدنه خود استفاده می کنند.

در تولید یاتاقان از متریال های فلزی و سرامیکی استفاده می شود که با توجه به تنش های بالایی که بر پیکر یاتاقان وارد می شود دو فاکتور تنسایل مقاومت کششی و سختی سطحی از فاکتور های اصلی کیفی و موثر بر طول عمر مفید یاتاقان ها محسوب می شوند. استفاده از آلیاژ های فولادی در گرید های بالا که اغلب برای برند های معتبر تنسایلی بالاتر از ۱۵۰۰ نیوتن بر میلیمتر مربع را داشته و سختی سطحی بالای ۶۰ راکول را در عملکرد تحویل می دهد استفاده شده است. علاوه بر آلیاژ های فولادی از آلیاژ های استنلس استیل بالاخص در کلاس ۳۰۴ و ۳۱۶ نیز به سبب خواص ضد زنگی که به یاتاقان بلبرینگ ها می دهند استفاده می شود.

انواع متنوع یاتاقان

همانگونه که در بالا نیز اشاره شد یاتاقان ها دسته بسیار گسترده ای از اتصالات را شامل می شوند که عملکرد آنها محدود به اتصالات محور ها و شافت های دوار نیز نمی باشد و حتی بصورت خطی در عملکرد واگن ریل ها مورد استفاده قرار می گیرند. در زیر به دسته بندی دقیق تر یاتاقان ها و یاتاقان بلبرینگ ها می پردازیم.

2 17 - انواع یاتاقان و برند های تولید کننده بلبرینگ -

  1. بلبرینگ: پر مصرف ترین نوع یاتاقان های صنعتی بلبرینگ Ball bearing می باشد که با بکارگیری ساچمه های کروی شکل در ساختار مورد استفاده قرار گرفته و در انواع بلبرینگ شعاعی شامل بلبرینگ شیار عمیق، بلبرینگ تماس زاویه ای و بلبرینگ خود تنظیم و همچنین برای تعلیق بار های محوری از بلبرینگ کف گرد استفاده می شود.
  2. رولبرینگ: دسته ای دیگر از یاتاقان ها می باشد که با بکارگیری اشکال وسیع تری از ساچمه مانند ساچمه های استوانه ای، سوزنی، بشکه ای و مخروطی تولید می شود. در مقایسه بلبرینگ و رولبرینگ باید گفت با توجه به هندسه ساچمه بلبرینگ که بصورت کروی می باشد درجه آزادی بالاتر، اصطکاک کمتر اما دارای تمرکز تنش بالاتری نسبت به رولبرینگ ها می باشد.
  3. یاتاقان های پیچ و مهره ای: یکی از انواع پر کاربرد یاتاقان های صنعتی می باشد که دارای یک هوزینگ بوده که در داخل آن از بلبرینگ هایی بسته به نوع باری که تعلیق می کند استفاده شده است. یاتاقان های پیچ و مهره ای دارای هوزینگ از جنس چدنی می باشند و بصورت دو پیچ یا چهار پیچ استفاده شده و به آنها یاتاقان های فلنچ دار نیز گفته می شود.
  4. بال اسکرو: نوع خاصی از یاتاقان های صنعتی می باشد که شافت اتصال بصورت ثابت و فیکس شده مانند بلبرینگ ها نیست بلکه بصورت یک پیچ دنده کبریتی در داخل بلوک بال اسکرو حرکت دارد.
  5. واگن ریل: نوعی از یاتاقان ها می باشد که برای عملکرد بصورت خطی طراحی شده و در اتصالات کشو ها مورد استفاده قرار می گیرد.

برند های معتبر تولید کننده یاتاقان و بلبرینگ

کاربری بلبرینگ در صنایع با گستردگی بسیار بالایی انجام شده و این امر سبب شده است که بازار و مارکت بلبرینگ در دنیا بسیار وسیع و به دنبال آن تولید کنندگان متعددی نیز در دنیا به تولید انواع یاتاقان مبادرت دارند. رقابتی نزدیک از نظر کیفیت و قابلیت های عملکرد بین برند های مطرح تولید کننده وجود داشته و این برند ها همواره برای بهبود عملکرد به ثبت استاندارد ها و حتی طراحی هایی مدرن در جهت رفع مشکلات اتصال بلبرینگ و یاتاقان می پردازند. در زیر به معرفی برترین تولید کنندگان یاتاقان و بلبرینگ در سطح دنیا می پردازیم.

  1. بلبرینگ FAG: محصول کشور آلمان و تولید شده مطابق با استاندارد های صنعتی این کشور که در رده بالاتری استاندارد های جهانی می باشد و از زیر مجموعه های برند معظم شوفلر است. برند شوفلر رولبرینگ های تولیدی خود را نیز با برند INA به بازار عرضه می کند.
  2. بلبرینگ TIMKEN: یکی دیگر از تولید کنندگان بزرگ انواع یاتاقان بلبرینگ می باشد که محصول کشور آمریکا بوده و با استاندارد های اینچی تولید می شود. بلبرینگ TIMKEN طبق استاندارد آمریکایی ASTM ـولید می شود و مخترع اولین رولبرینگ مخروطی نیز در دنیا محسوب می شود.
  3. بلبرینگ SKF: برندی اروپایی تولید کشور سوئد و طبق استاندارد ها و تحت لیسانس کشور آلمان می باشد. بلبرینگ SKF در تولید انواع بلبرینگ، رولبرینگ و یاتاقان بصورت تخصصی عمل کرده و ثبت رولبرینگ بشکه ای نیز برای اولین بار توسط این برند صورت گرفته است.
  4. بلبرینگ NTN: محصول کشور ژاپن بصورت کاملا تخصصی در تولید یاتاقات و بلبرینگ فعالیت داشته و از متریال ها و آلیاژ های فولادی فوق العاده قدرتمندی در تولیدات خود استفاده می کند. دسته بندی و کدهای بلبرینگ NTN بسیار گسترده می باشد.
  5. بلبرینگ ناچی NACHI: از دیگر تولید کنندگان بنام انواع بلبرینگ و یاتاقان در سطح دنیا محسوب می شود که استفاده از روان کننده های نسوز مانند گریس های پایه لیتیوم، کلسیم و آلومینیوم و مقاومت سایشی بالا از مشخصات این برند صنعتی می باشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.