چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41346 تعداد نوشته های امروز : 15 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • درگیری سنگین نزدیک مرز ایران/ اشغال ۱۵۰ منطقه افغانستان توسط طالبان
    19 تیر 1400 - 22:50
    شناسه : 185603
    0

    خبر آنلاین : در حالی‌که مقامات کابل ادعای طالبان مبنی بر تصرف ۸۵ درصد از خاک افغانستان را رد می‌کنند، طالبان، امروز شنبه در بیانیه‌ای جدید مدعی شد بر بیش از ۱۵۰ منطقه این کشور مسلط شده است.

    پ
    پ

    جنگ طالبان افغانستان - درگیری سنگین نزدیک مرز ایران/ اشغال ۱۵۰ منطقه افغانستان توسط طالبان -

    رسانه های محلی افغانستان گزارش دادند: مقام‌های طالبان روز جمعه ادعا کردند که ۸۵ درصد از خاک افغانستان به تصرف نیروهای این گروه در آمده است اما مقام‌های دولت افغانستان این ادعا را رد و آن را بخشی از «کارزار تبلیغاتی» گروه طالبان توصیف کرده‌اند.

    به رغم این تکذیبیه، جنبش طالبان امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد، بیش از ۱۵۰ منطقه در سراسر کشور به تصرف این گروه درآمده است.

    این در سایه ادامه خروج نیروهای آمریکایی و نیروهای ناتو از خاک افغانستان است.

    طالبان افزود: تعداد زیادی پایگاه‌های نظامی نیروهای دولتی تحت تصرف “مجاهدان” درآمده است.

    به ادعای طالبان، به رغم تحولات اخیر و برتری نظامی همچنان به مذاکره و تفاهم باور دارد و آنها را بهترین راهکار برای مساله افغانستان می‌بیند.

    درگیری بین نیروهای دولتی و طالبان در غرب کشور

    جنگ بین جنگجویان طالبان با نیروهای دولتی امروز(شنبه) نیز در حومه شهرهای قندهار،غزنی و قلعه نو در استان بادغیس در غرب افغانستان با شدت یافت.

    به گزارش ایرنا، سخنگوی لشکر ۲۰۵ ارتش افغانستان در استان قندهار  با بیان اینکه درگیری‌ بین نیروهای دولتی و طالبان در بخش‌های حوزه هفتم امنیتی شهر قندهار ادامه دارد افزود:در این درگیری ها ۷۰ تن از افراد طالبان کشته شده اند.

    “محمد صادق عیسی”  گفت بیشتر افراد کشته شده طالبان بر اثر بمباران جنگنده های ارتش کشته شده اند.

    به گفته مقامات بهداشتی قندهار در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶  نفر که بیشتر آنان از غیر نظامیان بوده اند ،کشته شده اند.

    جنگ در استان غزنی

    از استان غزنی در ۱۴۵ کیلومتری غرب کابل پایتخت افغانستان نیز گزارش شده است که درگیری در اطراف شهر غزنی بشدت ادامه دارد و یک عضو شورای استانی غزنی گفته است که طالبان وارد منازل مردم شده و با سپر قراردادن غیر نظامیان با نیروهای دولتی جنگ خانه به خانه می کنند.

    به گفته این عضو شورای استانی غزنی،  درگیری در شهرستانهای مالستان، ناهور و جاغوری استان غزنی بین افراد طالبان و نیروهای دولتی ادامه دارد و طالبان  نتوانسته به پیشروی خود در این مناطق ادامه دهد.

    حسام الدین شمس استاندار بادغیس در غرب افغانستان هم امروز شنبه اعلام کرد که گروه طالبان شب گذشته باردیگر به  شهر قلعه نو حمله کرد که با مقاومت شدید نیروهای دولتی مواجه شدند که پس از دادن تلفات سنگین مجبور به عقب نشینی شدند.

    وی افزود  دو عضو شورای استانی نیز به گروه طالبان پیوسته اند.

    پیشروی طالبان در هرات

    هرات در غرب افغانستان نیز طی دو روز گذشته شاهد تحولات مهمی در عرصه نظامی بود و پس از سقوط مرز تجارتی اسلام قلعه در مرز ایران ، چند شهر دیگر نیز بدون درگیری بدست طالبان افتاد.

    براساس گزارش طلوع نیوز افغانستان، شهرستان‌های کرخ، کهسان، گلران، کشک کهنه، کشک رباط سنگی، شیندند، ادرسکن و پشتون زرغون در شبانه روز گذشته به دست طالبان افتاده است.

    در پی این تحولات اسماعیل خان فرمانده سابق جهادی  روز گذشته با تشکیل جبهه مقاومت مردمی اعلام کرد که  آماده جنگ با طالبان شده است.

    وی افزود:نه تنها استان هرات بلکه حوزه جنوب غرب را از طالبان پس خواهد گرفت. این اقدام وی با استقبال دولت افغانستان مواجه شده و معاون رئیس جمهوری افغانستان امروز از این اقدام اسماعیل حمایت کرد.

    این در حالی است که پنج مرز تجارتی افغانستان با کشورهای همسایه به کنترل طالبان درآمده است .

    برخی از رسانه های غربی به نقل از طالبان اعلام کرده اند که ۸۵ درصد از خاک افغانستان به کنترل این گروه درآمده است.

    اما این گزارش با واکنش دولت افغانستان مواجه شده و گفته است که اگر این سخنان طالبان درست باشد، چرا رهبران این گروه همچنان در پاکستان حضور دارند.

    آمریکا پس از ۲۰ سال حضور  نظامی در این کشور،با خروج غیر مسوولانه از افغانستان ،این کشور را در آستانه یک جنگ داخلی قرار داده است.

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.