×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

111 1 - نازل سختی گیر پلاستیکی -

نازل سختی گیر رزینی که با نام افشانک سختی گیر رزینی نیز شناخته می‌شود، به قطعه ای گفته می‌شود که در جهت جلوگیری از عبور رزین هایی مانند کربن فعال زئولیت شن و … که با نام مدیا شناخته می‌شوند، نازل فیلتر شنی و سختی گیر در فیلتر ها کاربرد فراوانی دارند. البته مقادیری همانند نوع پروژه در حال انجام و نیاز های آن در انتخاب جنس نازل و نحوه قرارگیری آن که تایین می‌کند نازل امکان قرار گیری بر روی سطح صاف و یا روی لوله را دارد نیز نکته حائز اهمیتی می‌باشد. در این مطلب می‌خواهیم در رابطه با توضیح نازل های سختی گیر رزینی بپردازیم.

نازل سختی گیر رزینی

نازل ها یا همان افشانک های سختی گیر رزینی کار جمع آوری آب نرم را از کف مخزن سختی گیر را برعهده دارند، در تعریفی دیگر می‌توان گفت نازل های سختی گیر به سبب یکنواخت سازی آب در جریان درون سختی گیر در عمل بکواش یا تصفیه در سختی گیر کاربرد دارد. در واقع می‌توان گفت یکی از اصلی ترین و مهم ترین قطعات این سیستم نازل ها می‌باشند، که روش کار این دستگاه به این گونه می‌باشد که آب ورودی در دستگاه به وسیله ی نازل های فیلتر شنی آب پخش کن در بخش بالایی سختی گیر به شکل یکنواخت بر روی سطح رزین ها ریخته می‌شوند. پس از تبدیل شدن آب سخت به آب نرم، این آب از بخش تحتانی به وسیله ی نازل های آب جمع کن که بر روی قسمت عدسی دبل قرار دارند، جمع آوری می‌گردد. جنس متریال بکار برده شده در این نازل های نیز بستگی به شرایط پروژه دارند که اسپری نازل ها ازجنس PP FV ، PPT C ، PVC F ، ABS و فولاد زنگ نزن ۳۰۴ و ۳۱۶ و ۳۱۶  L استینتی می‌باشد.

انواع نازل های سختی گیر رزینی

نازل های سختی گیر و فیلتر شنی به دو مدل نازل فلزی و نازل پلاستیکی طراحی، تولید و استفاده می‌شوند. جنس نازل های فلزی به طور کامل از مس می‌باشد و طبیعتا قیمت بالاریت نسبت به نازل های پلاستیکی دارند البته نکته حائز اهمیت دیگری که وجود دارد استفاده از نازل های استیلمی‌باشد که در برخی صنایع کاربرد دارند که به صورت دستی شکل می‌گیرند و همین نازل های استیل نیز از قیمت بسیار بالایی برخوردار هستند. اما نازل های پلاستیکی از نظر قیمت متعادل تر هستند نسبت به انواع دیگر افشانک های سختی گیر رزینی، که این نازل ها انواع مختلفی دارند که پر کاربرد ترین آنها نازل های پلی اتیلن، نازل های پلی پروپیلن، نازل های FRB می‌باشند.

انواع کاربری نازل ها

از نازل های سختی گیر در کاربری های مختلفی استفاده می‌شود، به عنوان مثال از این افشنک های سختی گیر رزینی در فرایند صاف سازی آب مخازن تحت فشار مثل فیلتر شنی، فیلتر کربنی، مخازن سختی گیر رزینی و ستونهای رزینی میکس بد و همچنین مخازن ثقلی تصفیه آب جهت جلوگیری از فرار سیلیس، گرانول های کربن فعال و رزین های کاتیونی و آنیونی تصفیه آب و در آخر برای جدا سازی آب تصفیه شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نازل ها از قطعاتی که بطور معمول مورد نیاز است مانند جنس PP (نازل پلاستیکی) برنج(نازل برنجی) و استنل استیل(نازل استیل) مورد استفاده می‌باشد. نکته قابل ذکر درباره نازل ها و مدل آنها نسبت به نوع کاربری و تفاوت آنها می‌باشد به طور مثال مدل p نازل مدل DDR نازل مدل PKO نازل مدل M نازل مدل C1 نازل مدل D می‌باشند.

222 - نازل سختی گیر پلاستیکی -

انواع نازل های در فرایند تصفیه آب

  • نازل فیلتر سختی گیر(نازل ستونی سختی گیر)
  • نازل فیلتر شنی(نازل صافی شنی)
  • نازل فیلتر مکس بد(نازل Mixed Bed)

در فیلتر ها یا صافی های شنی و کربنی فاصله بین شیارهای نازل ها معمولا به علت سایز بزرگتر ذرات سیلیس و کربن بزرگتر و بیشتر می‌باشد و در فیلتر ها یا ستون های سختی گیر رزینی و ستونهای رزینی میکس بد به علت سایز کوچیک رزینهای کاتیونی و رزین ها آنیونی فاصله شیار های نازل ها کوچکتر انتخاب می‌شوند. همچنین در تصفیه آب استخر ها نیز از این نازل ها در صافی های شنی و کربن کاربرد وسیعی دارند.

انواع نازل سختی گیر با توجه به نحوه قرارگیری در فیلترها و نوع فیلترها طراحی و ساخته می‌شوند. شیارهایی که بر روی نازل ها با این اساس طراحی و تولید می‌شوند. در فیلتر های شنی و کربنی نیز نازل ها در قسمت بالایی و پایینی مخزن نصب می‌گردد که انتخاب نوع نازل ها بر اساس محل قرارگیری در مخزن طراحی و تولید می‌شوند.

نحوه تمیزکاری نازل های سختی گیر به چه شکل می‌باشد؟

  • دریچه بالایی دستگاه باید برداشته شود.
  • واشر اورینگ را از درون افشانک های سختی گیر و محفظه دریچه جدا شود.
  • ساپورت داخل مخزن از مخزن جدا شود.
  • تمامی قطعات باید بطور حتم در آب گرم شست و شو داده شود و برای شست و شو از یک برس کوچک به دلیل از بین بردن زباله های شیارهای نازل استفاده شود.
  • واشر و صفحه های جریان دهنده آب را نیز تمیز کنید.
  • در هنگام مونتاژ مجدد دستگاه، نازل ها و منافذ باید به ترتیب هر کدام در محل مورد نطر نصب شود. قطعات را به ترتیب جایگزین کرده و به ترتیب جا داد.
  • قبل از نصب با گریس و ژله نفتی واشر اورینگ را روغن کاری کنید.
  • اطمینان از عدم شکستگی یا ترک در نازل ها.
  • اطمینان از سفت شدن و محکم بسته شدن نازل ها در محل مورد نظر خود.

نکته قابل ذکر دیگر درباره نازل های سختی گیر رزینی این است که تمامی این مراحل در مدت زمانی بسیار کوتاه انجام شود که باعث تخلیه کلیه رزین ها از مسیر لوله خروجی(مصرفی) می‌گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع مختلف نازل های سختی گیر می‌توانید به صفحه رسمی مخزن سازه و یا با کارشناسان ما در در ارتباط باشید.

 

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.