سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41419 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2371×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • اهمیت ماساژ در دوران بارداری
    29 تیر 1400 - 7:14
    شناسه : 185951
    0

    ماساژ بارداری به طور معمول یک ساعت طول می‌کشد. برخی از پزشکان از تخت ماساژ بارداری استفاده می‌کنند. این یک تخت طراحی شده برای جای دادن شکم یک زن باردار است.

    پ
    پ

    - اهمیت ماساژ در دوران بارداری -

    شما ممکن است ماساژ را به عنوان یک فعالیت لوکس برای تفریح ​​گاه به گاه تصور کنید. اما یکی از مفیدترین زمان‌های ماساژ ممکن است در دوران بارداری باشد. ماساژ بارداری اصطلاح جذابی برای هرگونه ماساژ عملی در حین یا بعد از بارداری است (ماساژ قبل از زایمان یا بعد از زایمان). در ماساژ سنتی، شما می‌توانید نیمی از زمان را در حالت خوابیده و روی شکم قرار دهید (که با شکمی که کودک درون آن است، امکان‌پذیر نیست) و نیمی از زمان رو به بالا (موقعیتی که به رگ اصلی فشار وارد می‌کند و می تواند جریان خون را مختل کند) و احساس تهوع ایجاد کند.

    اما با تغییر شکل و وضعیت بدن، یک ماساژ درمان‌گر آموزش دیده محل‌هایی را با تجهیزاتی چون بالشتک ایجاد می‌کند که به شما امکان می‌دهد با خیال راحت رو به پایین بر روی تخت ماساژ دراز بکشید. در حالی که فضای لازم برای شکم شما فراهم می‌شود.

    ماساژ بارداری به طور معمول یک ساعت طول می‌کشد. برخی از پزشکان از تخت ماساژ بارداری استفاده می‌کنند. این یک تخت طراحی شده برای جای دادن شکم یک زن باردار است. برخی دیگر از بالش‌های مخصوص طراحی به نام تقویت کننده برای قرار دادن راحتی زن در کنار خود استفاده می‌کنند. این امر به ویژه در مراحل بعدی بارداری کمک می‌کند. ولیکن خوابیدن به پهلو روی تخت ماساژ استاندارد اغلب راحت‌ترین حالت است.

    مزایای احتمالی ماساژ بارداری

    یک مطالعه در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی نشان می‌دهد که ماساژ بارداری ممکن است چندین اثر مثبت داشته باشد، از جمله:

    • اضطراب را کاهش می‌دهد.
    • درد کمر و پا را تسکین می‌دهد.
    • باعث بهبود کلی روحیه می‌شود.
    • ترشح هورمون‌های خاصی مانند سروتونین را تحریک می‌کند.
    • خواب را بهبود می‌بخشد.
    • پاسخ فیزیولوژیکی آرامش را تقویت می‌کند.

    تحقیقات نشان داده است که برای عموم مردم، ماساژ مزایای بالقوه دیگری نیز دارد. این ممکن است درد را تسکین دهد، یا ممکن است توانایی سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با ویروس‌ها و تومورها تقویت کند.

    تکنیک‌های ایمن برای ماساژ بارداری

    تقریباً بیش از 80 نوع ماساژ وجود دارد. نمونه‌هایی از انواع رایج ماساژ شامل:

    • ماساژ بافت عمیق، با ضربه‌های محکم به عضلات فشار می‌آورد.
    • ماساژ سوئدی، با ضربه‌های طولانی به عضلات و توجه به تحرک مفصل
    • شیاتسو‌، با فشار دادن و ضربه زدن روی نقاط طب فشاری برای تحریک انرژی طبیعی بدن (به نام چی)

    متخصصان ماساژ بارداری تکنیک‌های خود را برای رفع تغییراتی که بدن یک زن در دوران بارداری ایجاد می‌کند، تنظیم می‌کنند. به عنوان مثال، حجم خون به طور چشمگیری تا 50٪ در دوران بارداری افزایش می‌یابد. جریان خون در پاها اغلب کند می‌شود. و سطح مواد ضد انعقادی در خون که برای جلوگیری از خونریزی هنگام زایمان طراحی شده‌اند، به طور طبیعی افزایش می‌یابد.

    این تغییرات گردش خون، یک زن باردار را در معرض خطر لخته شدن خون در پایین پا، به طور معمول در ساق‌ها یا ران داخلی قرار می‌دهد. برای ایمنی، متخصصان ماساژ بارداری از ماساژ عمیق و فشار شدید روی پاها اجتناب می‌کنند. استفاده از فشار شدید می‌تواند لخته خون را از بین ببرد. در عوض، آن‌ها از ضربه‌های بسیار سبک و آرام روی پاها استفاده می‌کنند. همچنین می‌توان از سنگ ماساژ همراه با انجام تکنیک‌ها استفاده کرد. که نه تنها باعث تسکین درد می‌شود، بلکه آرامشی وصف نشدنی را به مادر باردار هدیه می‌دهد. انواع ماساژهایی که باید از انجام آن‌ روی پاها اجتناب شود، شامل ماساژ بافت‌های عمیق، طب فشاری عمیق، شیاتسو و ضربه زدن کوبه‌ای است.

    2 10 - اهمیت ماساژ در دوران بارداری -

    آیا ماساژ بارداری بی‌خطر است؟

    برخی از پزشکان در توصیه ماساژ در دوران بارداری دریغ می‌کنند زیرا تنوع زیادی در آموزش وجود دارد. همچنین استانداردهای صدور گواهینامه در سراسر کشور وجود ندارد. این امر خصوصاً در مورد ماساژ بارداری صدق می‌کند. در همه کشورها قوانینی وجود ندارد که نیاز به حداقل آموزش مشخص برای ماساژ درمانی داشته باشد، صرف نظر از باردار بودن یا نبودن مشتری درمانگر.

    همچنین، مانند بسیاری از اشکال داروی مکمل، ماساژ درمانی در دوران بارداری به طور دقیق با روش‌های تحقیق بالینی با کیفیت بالا مورد مطالعه قرار نگرفته است. یکی از موارد مورد بحث این است که آیا ماساژ در سه ماهه اول ایمن است یا خیر؟

    بسیاری از متخصصین ماساژ در سه ماهه اول ماساژ بارداری انجام نمی‌دهند. دلیل آن احتمال سقط جنین است. برخی از متخصصان ماساژ بارداری معتقدند ماساژ بارداری به خودی خود باعث سقط جنین نمی‌شود. اما هیچ تحقیقاتی در مورد ارتباط بین ماساژ و سقط جنین انجام نشده است. از آن‌جا که بسیاری از سقط‌ها در سه ماهه اول اتفاق می‌افتد، برخی از ماساژ درمان‌گران و پزشکان توصیه می‌کنند ماساژ در سه ماهه اول را انجام ندهند تا از بروز هرگونه مسئولیت احتمالی در صورت سقط جلوگیری کنند.

    چه موقع از ماساژ بارداری خودداری کنید

    از آن‌جا که تحقیقات در مورد ماساژ بارداری ناچیز است، بسیاری از پزشکان آموزش دیده روش محافظه‌کارانه را توصیه می‌کنند. حتی ممکن است به همه زنان باردار توصیه کنند از ماساژ خودداری کنند. هیچ رهنمود مورد توافق علمی وجود ندارد. قبل از انجام ماساژ حتماً از پزشک خود اجازه بگیرید، به خصوص اگر:

    • شما حالت تهوع، استفراغ یا تهوع صبحگاهی دارید.
    • شما در معرض خطر سقط جنین هستید.
    • شما یک بارداری پرخطر مانند جدا شدن جفت یا زایمان زودرس دارید.

    یک ماساژ درمان‌گر ممکن است قبل از انجام ماساژ بارداری، به رضایت کتبی پزشک و معافیت مسئولیت از شما نیاز داشته باشد.

    شما  برای تجربه یک حس فوق‌العاده در دوران بارداری می‌توانید ماساژ را تجربه کنید. اگر از رفتن به مراکز ماساژ و اسپاها، کوتاهی می‌کنید، می‌توانید آن را در منزل نیز دریافت نمائید. فقط کافیست از همسر خود بخواهید که روغن ماساژ جنسی را خریداری نماید و تمام خستگی و ناملایمات دوران بارداری را با ماساژهای شبانه به پایان برسانید. روند ماساژ را پس از گذشت دوران بارداری نیز ادامه دهید. برای رفع خستگی، آرامش روحی و جسمی به ماساژ نیاز خواهید داشت. با تجربه ماساژ از حس آرامش همیشگی بهره‌مند شوید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.