×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

ترکیه همچنان یکی از مهم‌ترین کشورهایی است که ایرانی‌ها برای خرید خانه در آن اقدام می‌کنند. آمارهای رسمی بازار مسکن ترکیه نشان می‌دهد که خریداران خارجی و نه تنها ایرانی‌ها در بازار سهم ۵ درصدی دارند و در سال ۲۰۲۰ نیز به‌رغم افت بیش از ۶ درصدی معاملات مسکن توسط شهروندان ترکیه‌ای در این کشور، خرید ملک در ترکیه توسط خریداران خارجی که عمدتا از کشورهای همسایه به این کشور می‌آیند، تا ۱۰ درصد افزایش یافته است. اخذ پاسپورت با سرمایه گذاری در ترکیه به میزان ۲۵۰ هزار دلار  از مهم ترین دلایل و انگیزه های خرید ملک در شهرهای ترکیه است. البته با روش های دیگری مثل ثبت شرکت در ترکیه نیز می توان به اقامت و شهروندی این کشور رسید.

بازار مسکن ترکیه پرطرفدار در بین ایرانی ها 1 - بازار مسكن تركيه پرطرفدار در بين ايرانی ها -

اگرچه که در سال گذشته میلادی به دلیل شیوع گسترده کرونا میزان تقاضا برای خرید مسکن در این کشور کاهش یافته بود، اما همچنان یکی از پیشران‌های اقتصادی در ترکیه است. رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه نیز بر این نکته اشاره کرد و گفت: «با وجود تغییراتی که اقتصاد دنیا پس از شیوع کرونا تجربه کرده، همچنان مسکن ترکیه متقاضیان خود را دارد.» جلال ابراهیمی اظهار کرد: «در اقتصاد ترکیه، پیمانکاران حوزه ساختمان، ارزآوران خالص به شمار می‌روند، زیرا با فروش محصولات خود به شهروندان خارجی، در سال‌های گذشته توانسته‌اند درآمدهای ارزی مهمی را نصیب دولت ترکیه کنند.  با وجود مشکلاتی که اقتصاد ترکیه در ماه‌های گذشته و تحت‌تاثیر شیوع کرونا با آن مواجه بود، بخش مسکن توانسته حرکت رو به جلوی خود را از سر بگیرد تا نیمه سال جاری میلادی، فروش مسکن به خارجی‌ها ۴۴ درصد افزایش پیدا کرده است.»

بازار مسکن ترکیه پرطرفدار در بین ایرانی ها 2 - بازار مسكن تركيه پرطرفدار در بين ايرانی ها -

رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه با بیان اینکه بانک‌های این کشور برای افزایش توان خرید، نرخ بهره وام مسکن را کاهش داده‌اند، اظهار کرد: «همین سیاست‌های حمایتی باعث شده که تنها در یک ماه، ۱۳۴ هزار واحد مسکونی در ترکیه به فروش برود که از این تعداد، ۶۸۳ واحد سهم ایرانی‌ها بوده است.» ابراهیمی با اشاره به تداوم روند افزایشی قیمت مسکن ترکیه در ماه‌های گذشته، توضیح داد: برآوردها نشان می‌دهد در یک ماه گذشته، میانگین قیمت خانه در ترکیه ۳.۹ درصد افزایش یافته و نرخ واقعی سالانه نیز بیش از ۱۰ درصد رشد کرده است. وی ادامه داد: در میان شهرهای اصلی، بالاترین رشد قیمت مسکن در یک ماه گذشته به آنکارا با ۴.۳ درصد اختصاص دارد و پس از آن ازمیر با ۳.۶ و استانبول با ۲.۸ درصد قرار گرفته‌اند. در روند یکساله نیز قیمت خانه در ازمیر حدودا ۳۰ درصد، استانبول ۲۷ و آنکارا ۲۶ درصد افزایش یافته است.

بازار مسکن ترکیه پرطرفدار در بین ایرانی ها 3 - بازار مسكن تركيه پرطرفدار در بين ايرانی ها -

رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه درباره جزییات آمارهای بازار مسکن ترکیه در ماه‌های گذشته نیز گفت: فروش مسکن در مقایسه با ماه قبل دو برابر شده و در ماه ژوئن به ۱۳۴ هزار و ۷۳۱ واحد رسیده است که یکی از علت‌های آن کاهش نرخ بهره بانکی برای خرید مسکن از سوی بانک‌های دولتی است و استانبول با ۲۵۸۳۳ واحد بیشترین سهم در فروش و آنکارا با ۱۳ هزار در مرحله دوم است. ابراهیمی افزود: در میان کشورهای خارجی عراقی‌ها با خرید ۷۷۳ واحد خانه در ماه گذشته اصلی‌ترین مشتریان خارجی خانه در ترکیه بوده‌اند و ایران با ۶۸۳ واحد در رده بعدی قرار دارد. شهروندان روسیه، افغانستان و آلمان نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

ترکیه در سال‌های گذشته به مقصد تجاری و سرمایه‌گذاری بسیاری از ایرانی‌ها بدل شده و از این رو شهروندان ایران در سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین مشتریان خانه در ترکیه بوده‌اند. پیش از شیوع کرونا، ترکیه مقصد مسافرتی بسیاری از شهروندان ایران نیز به شمار می‌رفت اما در ماه‌های گذشته تعداد این مسافران به شکلی جدی کاهش پیدا کرده است اما باز اخیرا با رفع محدودیت ها در ترکیه سفر ایرانیان به این کشور از سر گرفته شده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.