جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • راهنما خرید وسایل بازی برای کودکان
    17 مرداد 1400 - 11:04
    شناسه : 186549
    0

    بازی و اسباب بازی یکی از نیازهای مهم و اساسی کودک به حساب می آید. بسیاری از مهارتهای پایه جسمی و حسی و همینطور ابعاد متنوع هوش و توانائیهای ذهنی کودک در فرآیند بازی های مختلف توسعه پیدا میکند. لذا به والدین عزیز توصیه می شود حتما در مورد راهنمای خرید اسباب بازی برای کودک بیشتر مطالعه کنند.

    پ
    پ

    image 3c64b59d7604e888a0f7cacd88cfc778190e8bb2 - راهنما خرید وسایل بازی برای کودکان -

    بازی و اسباب بازی یکی از نیازهای مهم و اساسی کودک به حساب می آید. بسیاری از مهارتهای پایه جسمی و حسی و همینطور ابعاد متنوع هوش و توانائیهای ذهنی کودک در فرآیند بازی های مختلف توسعه پیدا میکند. لذا به والدین عزیز توصیه می شود حتما در مورد راهنمای خرید اسباب بازی برای کودک بیشتر مطالعه کنند.

    اسباب‌بازی اضافه بر  برانگیختن شور و شوق و نشاط، باعث پرورش قوای جسمی، ذهنی، روانی، عاطفی و اجتماعی کودک خواهد شد. متخصصان علوم رفتاری برا این باورند که اسباب‌بازی باید موجب رشد تخیل و فکر کودک بشود. در حقیقت بازی با پیچیدگی‌های خود با رفع کنجکاوی‌های کودک و ایمن ساختن روح و روان او، باعث آشنا شدنش با مسئولیت‌های اجتماعی، اقتصادی و مهارت‌های زندگی می‌شود. به همین دلیل اسباب‌بازی باید با ویژگی‌های سنی، رشد جسمی و روانی کودک متناسب باشد تا اثرات مفید و سازنده ای داشته باشد. ما در اینجا با در نظر گرفتن ویژگی‌های جسمی، عاطفی، اجتماعی و فکری کودکان از بدو تولد فهرستی از بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های مناسب برای سنین مختلف را پیشنهاد می‌کنیم.

    پیشنهاد مطالعه : کالسکه نوزاد

    انواع  مدل های بازی‌

    بازی ها شامل انواع مختلف (جسمی(Physical)، تقلیدی(Imitative)، ساختنی (Constructive)و خلّاق (Crative) میباشند. علاوه بر اینها، بازی‌های آموزشی نقش مهمی ‌در تقویت حواس و قوای ذهنی و فکری کودک خواهند داشت.

    بهترین اسباب‌بازی‌های مناسب برای کودکان در سنین مختلف

    image a3a36fb8564c86f1d75e12ca2366d59eeef2a8af - راهنما خرید وسایل بازی برای کودکان -

    برای درک درست از اسباب بازیهای متناسب با هر رده سنی لازم میباشد در اول باید  ویژگی‌ها روحی و جسمی و علایق و بازی‌های مورد نیاز کودکان در ماه‌ها و سال‌های مختلف سنی شان شناسایی شود.

    از بدوتولد تا ۶ ماهگی

    ماه اول و دوم: نوزاد علاقه به حرکات بدنی، فعالیت های عضلانی، لگدزدن، برگشتن، غلتیدن، تکان دادن دست‌ها و… دارد.

    ۱ ماهگی: می‌تواند جغجغه را لمس کند.

    ۲٫۵ ماهگی: می‌تواند جغجغه را تکان دهد.

    ۳ ماهگی به بعد: می‌کوشد با هر دو دست اسباب‌بازی را به سوی خود کشیده و آنرا لمس نماید. در این سن آویز تخت نوزاد را روی تختخواب بچه آویزان کنید و تصاویر رنگی در اتاقش قرار دهید.

    ۵ ماهگی: نوزاد با بررسی اسباب‌بازی‌ها با چشم، سرگرم می‌شود. اگر مکعبی در دسترس کودک قرار دهید، با خوشحالی آن را می‌گیرد.

    ۶ ماهگی: از خندیدن، پرتاب کردن اسباب‌بازی‌ها و لذت بردن از صدای به زمین خوردن آنها و کشیدن اسباب‌بازی‌های آویزان شده به سمت خود، لذت می‌برد. جغجغه با رنگ‌ها و بافت‌های متفاوت و رنگ‌های روشن و شاد، قطعاتی مخصوص گذاشتن در دهان، کتابهای نرم یا پهن و در کل اسباب‌بازی‌های آویزی که تحرک، رسیدن و گرفتن و لگد پرانی را تشویق می‌کند برایش مناسب است.

     ۷ تا ۱۲ ماهگی

    ۷ ماهگی: اسباب‌بازی‌ها حرکت‌دار و صدادار را دوست دارد.

    ۸ماهگی: اسباب‌بازی‌های خود را پرتاب می‌کند. این کار برای کودک یک نوع بازی تلقّی می‌شود. نوع دیگر بازی، به هم زدن دو شیء یا دو مکعب یا دو اسباب‌بازی‌ است. به تدریج کنجکاوی او بیشتر شده، اشیا را دورتر پرتاب می‌کند.

    ۹ ماهگی: تلاش کودک برای بلند شدن و راه رفتن آغاز می شود. پس از راه افتادن، به اشیایی علاقه دارد که بتواند با آنها کاری انجام دهد.

    ۱۰ ماهگی: مشغول کشف دنیای اطرافش است. دوست دارد اشیا را قطعه قطعه کند و از داخل کردن یک شیء در شیء دیگر لذت می‌برد. اشیا را داخل جعبه می‌گذارد و مجددا بیرون می‌آورد.

    ۱۱ و ۱۲ ماهگی: به اجسام کوچک علاقه‌مند است. از بازی های مشترک (دالی، مخفی کردن اجسام و دنبال هم کردن) لذت می‌برد.

    در کل کودک تا یک سالگی با هر وسیله‌ای که در اختیارش قرار گیرد، بازی می‌کند و آنها از لحاظ زبری، نرمی، طعم، صدا مورد بررسی قرار می‌دهد. در این دوران کودک اشتیاق وافری برای کشف دنیای پیرامون دارد و مهمترین ابزار کودک برای درک اشیاء دهانش است. اگر توجه کنید کودک همه چیز را به سمت دهانش می برد و با مزه کردن آن ها تفاوتشان را درک می کند. به همین دلیل باید اسباب بازیهایی را در اختیار نوزاد و کودک زیر یکسال قراردهید که از نظر بهداشتی و ایمنی قابل اعتماد باشند:

    اجزاء کوچک جداشونده که وارد حلق کودک شود نداشته باشند.
    از مواد بهداشتی و سالم ساخته شده باشند.
    از رنگ های بهداشتی و فاقد مواد مضر در انها استفاده شده باشد.
    توجه به این نکته مهم است که کودک هر چه سریعتر تفاوتها را درک کند، توانایی های مغزی و هوشی او سریعتر رشد می کند. لذا از بازیها و اسباب بازیهایی استفاده شود که به درک تفاوت رنگها، شکلهای هندسی، بافت و جنس اشیاء، صداها و آواها و نت های مختلف در کودک کمک نماید. (تحریک حواس بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و البته کمتر چشایی)

    راهنمای خرید وسایل بازی برای کودک زیر 1 سال

    جغجغه، عروسک پارچه‌ای، حلقه‌های پلاستیکی، مکعب‌های چوبی و قطعات روی هم گذاشتنی و خانه‌سازی و مکعب‌های توخالی که بتوان آنها را در داخل هم جای داد یا بر روی هم چید، توپ، بادکنک، کاسه‌ها و پیمانه‌های پلاستیکی رنگارنگ و انواع لیوان بزرگ و کوچک، اسباب‌بازی‌های متحرک و صدادار (دایره زنگی، طبل و…) و موزیکال و کوکی که راه می‌روند و صدا می‌دهند، اشیای شناور برای آب‌بازی (ماهی، اردک پلاستیکی و…)، ماشین، گاری و حیوان که بتواند آنها را با نخ به دنبال خود بکشد، وسایل معمولی آشپزخانه، کتاب‌های ساده داستان و کتاب‌های پارچه‌ای، عروسک‌‌ها و توپ‌های نرم و سبک و عروسک‌هایی که می‌توان آنها را با پیچاندن به هر شکلی درآورد، وسایل چوبی، ماشین‌هایی که کودک بتواند آن را هل بدهد. حلقه‌های نرمی که تمیز کردن آنها آسان باشد.

    سن ۱ الی ۲ سالگی
    حواس پنج‌گانه در حال شکل‌گیری است و مهارت‌های حرکتی کودک کامل‌تر می‌شود. بازی‌های نمایشی از این سن آغاز می‌شود. کودک این در سن بسیار فعال است و از بالا رفتن از اشیاء، دویدن و پرتاب کردن اشیا لذت می‌برد. از ۱۲ ماهگی به بعد اشیای را پرت می‌کند این عمل تا ۱۵ ماهگی به اوج خود می‌رسد و در حدود ۱۸ ماهگی تقریبا از بین می‌رود. بنابراین، موقعیت بازی آزادانه با توپ‌های کوچک و نرم را برایش فراهم کنید تا به خود صدمه نزند. در این سن کودک می‌تواند اشیا، حیوانات و انسان را در یک تصویر تشخیص دهد.

    ۱۲ الی ۱۸ ماهگی: دوست دارد کاسه‌ها و پیاله‌ها را داخل هم بگذارد. از جعبه موزیک و خاک‌بازی لذت می‌برد.

    ۱۳ الی ۱۸ ماهگی: می‌تواند «قایم باشک» بازی کند و همین طور به اسباب بازی هایی مانند موتور شارژی علاقه دارد.

    ۱۴ ماهگی: با ماشین بازی می‌کند و صدایی شبیه آن را در می‌آورد.

    ۱۵ ماهگی: تقریبا به هیچ گونه فعالیتی برای ساختن مبادرت نمی‌ورزد، مکعب‌ها را بر هم می‌زند.

    ۱۶ ماهگی: برای عروسک‌هایش لالایی می‌خواند و آنها را می‌خواباند.

    ۱۷ ماهگی: اسباب‌بازی‌های که به هنگام حرکت، صدا کنند و چرخ‌های آنها دارای منگوله و زنگوله‌ باشد مانند ماشین شارژی را دوست دارد. از ریختن اشیا داخل ظرف و بیرون آوردن آنها لذت می‌برد. همچنین خود را ماشین فرض کرده و عقب عقب می‌رود.

    ۱۸ ماهگی: مداد در دست گرفته و به خوبی خط می‌کشد. دو الی سه صفحه را با هم ورق می‌زند(نمی‎تواند به صورت تک تک ورق بزند). با کمک دیگران می‌تواند با لگو قطار، ماشین و… درست کند و صدای آنها را درآورد، عروسکش را همراه خود می‌برد و با پا توپ را کنار می‌زند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.