×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

image 6c1094295cb3e7451e7b096e675f687d6a067f10 - قیمت خودرو صفر در ایران - 

در سال‌های گذشته افزایش قیمت قابل توجهی در محصولات بازار ایران وجود داشته اما بازار خودرو از مواردی است که گرانی را بیش از هر بازار دیگری تجربه کرده است. زیرا در سالهای گذشته اکثر بازارهای مالی ایران از جمله ارز و طلا حدود شش برابر افزایش قیمت را تجربه کرده اند در صورتی که بازار خودرو افزایش قیمت ۱۰ برابر یا حتی بیشتر داشته است. با توجه به نوسانات شدید قیمت در شرایط فعلی به هیچ عنوان نمی‌توان جدول مشخصی برای قیمت خودرو ارائه کرد و تمام قیمتها به صورت روزانه و حتی ساعتی در حال تغییر است. دلایل بیشماری در این افزایش قیمت تاثیر داشته که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

دلایل افزایش قیمت ماشین وارداتی

 همانطور که اشاره کردیم این افزایش قیمت ماشین به عوامل زیادی بستگی دارد. از افزایش قیمت دلار گرفته تا سیاست‌های نامناسب واردات و تولید خودرو همگی دست در دست هم داده تا قیمت ماشین این چنین افسار گسیخته افزایش یابد. حدود ۷ سال پیش ورود خودروهای بیش از ۲۵۰۰ سی سی به عنوان خودروهای لوکس به بازار ایران ممنوع شد. اما کمتر از چهار سال بعد دولت تصمیم گرفت حتی ماشین های غیر لوکس و ارزان قیمت را هم از بازار ایران حذف کند واردات خودرو به طور کامل ممنوع شد. قطع کردن واردات باعث کاهش عرضه خودروهای خارجی در بازار ایران شد و توازن عرضه و تقاضا از بین رفته و خودروهای وارداتی به شدت دچار افزایش قیمت شدند.

دلایل افزایش قیمت ماشین داخلی

افزایش قیمت دلار موجب افزایش نسبی قیمت خودروهای داخلی شد. اما دلیل مهم‌ تری که بر قیمت ماشین های داخلی تاثیر گذاشت، سیاست های نه چندان مناسب در تصمیم‌گیری‌ها بود. افزایش شدید قیمت ماشین های وارداتی باعث شد توان خرید این مدل ماشین ها از دسترس اکثر افراد خارج شود و به خودروهای داخلی روی می آورند. از طرفی تعداد تولیدات ماشینهای مونتاژ و تولید داخل به اندازه کافی نبود و تقاضا به شدت به نسبت عرضه بازار بیشتر شد و در نتیجه قیمت خودروهای داخلی هم با شیب وحشتناکی افزایش پیدا کرد. طرح های متفاوتی مانند قرعه کشی ها و اختلاف قیمت بازار و کارخانه نیز به این کمبود دامن زد و به یک معضل جدید تبدیل شد. افزایش شدید قیمت قطعات نیز از دیگر عوامل بسیار مهم به حساب می آید.

بازار خودرو 1 - قیمت خودرو صفر در ایران -

راهکارهای کاهش قیمت خودرو

آنقدر عوامل تاثیر گذار بر قیمت خودرو در ایران زیاد هستند که به سادگی با تغییر هرکدام می توان تاثیر مثبتی بر کاهش قیمت خودرو داشت. بعضی عوامل مانند قیمت دلار ساختار ریشه ای دارد و اصلاح آن ها به هیچ عنوان کار ساده ای نیست اما بعضی موارد دیگر مانند لغو محدودیتهای واردات به سادگی با یک تصمیم گیری دولتی و یک سیاست گذاری مناسب قابل تغییر و اصلاح هستند.

از مهمترین و تاثیرگذارترین مواردی که در حال حاضر برای بهبود شرایط خودرو کشور و کاهش قیمت خودرو پیشنهاد می شود آزاد کردن واردات خودرو و کاهش هزینه گمرک و همچنین واردات خودروهای کارکرده است. ماشین های کارکرده در بازار های خارج از ایران کاهش قیمت بسیار قابل توجهی دارند به همین دلیل با وارد کردن آن ها بدون هزینه گمرک می توان ماشین هایی وارداتی با قیمت بسیار پایین در بازار ایران داشته باشیم.

بازار خودرو 2 - قیمت خودرو صفر در ایران -

قیمت ماشین صفر وارداتی

انواع ماشین های صفر وارداتی در بازار ایران بسیار محدود هستند زیرا ممنوعیت‌های وارداتی موجب شده نمونه های صفر کیلومتر وارد بازار نشده و روز به روز ماشینهای وارداتی صفر کیلومتر کمتر شود. به همین دلیل اگر هم بتوان ماشین صفر وارداتی پیدا کرد قیمت آن بسیار بیشتر از ارزش واقعی بخواهد بود. در حال حاضر ارزانترین خودروهای صفر کیلومتر وارداتی که در تمام کشورهای دنیا به عنوان ماشین های فوق اقتصادی شناخته می شوند در ایران بیش از ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارند. خودروهای معمولی بازار دنیا از جمله هیوندای سوناتا و دیگر ماشین های هم رده در ایران بیشتر از ۱.۵ میلیارد تومان قیمت دارند که آنها را به خودروهای لوکس تبدیل کرده است.

بازار خودرو 3 - قیمت خودرو صفر در ایران -

قیمت ماشین صفر در بازارهای خارجی

با اجرایی شدن چنین سیاست هایی قیمت خودرو به کمتر از یک سوم شرایط فعلی کاهش پیدا می‌کند و توان خرید انواع ماشینهای وارداتی برای اقشار مختلف جامعه مهیا می شود. برای مثال با کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان در شرایط فعلی می توان ماشین های کم کارکرد و مناسب برندهای هیوندای و کیا را خریداری کرد که قیمت مناسبی برای چنین خودروهایی به حساب می آیند.

اما جدای از طرح واردات خودروهای کارکرده اگر صرفاً گمرک های سنگین واردات خودرو برداشته شود تاثیر بسیار قابل توجهی در بازار خودرو خواهد داشت. با این حساب با چند تصمیم گیری ساده و تغییر سیاست می ‌توان بازار خودرو ایران را از بحران وحشتناکی که در آن گرفتار شده نجات داد. صرفاً با حذف هزینه گمرک می توان ماشین های روز را با قیمت های جدول زیر در بازار ایران مشاهده کرد:

ماشین قیمت با دلار ۲۵ هزار تومان
هیوندای اکسنت ۲۰۲۱ ۳۵۰ میلیون تومان
سانتافه ۲۰۲۱ شش سیلندر ۱.۲ میلیارد تومان
کیا ریو ۲۰۲۱ ۳۲۰ میلیون
کیا کادنزا ۲۰۲۱ شش سیلندر ۷۵۰ میلیون
مزدا ۳ مدل ۲۰۲۱ فول ۵۸۰ میلیون
رنو کولئوس ۲۰۲۱ ۷۴۰ میلیون

منبع: عصر ایران

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.