×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر

108989 cevy8l - چه مشکلات جسمی را می توان بدون جراحی برطرف نمود؟ - ارتوپدفنی

آیا شما می دانید که بسیاری از بیماری های جسمی و حرکتی بدون انجام عمل های سخت و طاقت فرسا و بدون هیچگونه عوارضی و تنها با استفاده از تکنولوژی قابل برطرف شدن هستند؟ بله ارتوپدی فنی چنین کاری را برای شما خواهد کرد. امروز تیم متخصصان کلینیک بزرگمهرکه یک مرکز ارتوپدی فنی در مشهد می باشد، شما را با این مفاهیم بیشتر آشنا می کنند.

ارتوپدی فنی چیست؟

ارتوپدی فنی رشته ای تخصصی در پزشکی  است که مربوط به طراحی و ساخت انواع دستگاه های مصنوعی به نام ارتز است. یک ارتز برای تغییر یا اصلاح ویژگی های عملکردی و ساختاری سیستم عصبی، عضلانی و سیستم اسکلتی روی بدن بیمار دچار مشکل قرار می گیرد. ارتوپدهای فنی پزشکانی هستند که تجویز، تولید و مدیریت ارتزها را به صوررت تخصصی انجام می دهند.

ارتزها ممکن است برای حمایت از اندام بیماران مجروح یا مبتلا به بیماری، از طریق کنترل، هدایت، محدود کردن و یا ثابت نگه داشتن مفصل، اندام یا بدن مورد استفاده قرار گیرند.همچنین آنها این احتمال نیز وجود دارد که برای محدود کردن حرکت، فعال کردن حرکت (مکانیکی)، به عنوان یک دستگاه توانبخشی پس از باز کردن گچ، برای کاهش فشار تحمل وزن، اصلاح شکل یا عملکرد بخشی از بدن یا کاهش درد، مورد استفاده قرار گیرد.

ورزشکارانی که در ورزش های تعاملی یا فعالیت های خطرناک مشارکت می نمایند، می توانند از بریس های پیشگیرانه استفاده کنند. بریس های عملکردی برای افراد دارای مفاصل ضعیف به علت آسیب قبلی یا به عنوان مثال برای افراد مبتلا به درد ورم مفاصل به صورت ویژه طراحی شده اند. بریس های توانبخشی برای محدود کردن حرکت، معمولا پس از جراحی، برای ثابت نگه داشتن مفصل مورد استفاده قرار می گیرند.

108989 9y967c e1629192215347 - چه مشکلات جسمی را می توان بدون جراحی برطرف نمود؟ - ارتوپدفنی

درمان ها به چه شکل انجام می شود؟

به عنوان یک ارتوپدی فنی ، هدف مجموعه ارتوپدی فنی بزرگمهر این است که به بهبود حرکات بدن، اصلاحات فرم بد بدن، از بین بردن درد و جلوگیری از ایجاد ناهنجاری های ارتوپدی در طول درمان کمک کنیم. این کار با قرار دادن یک ارتز در قسمتی از بدن به عنوان مثال، با استفاده از بریس، کولیس، محافظ گردن یا آتل انجام می پذیرد. این دستگاه ها معمولا از انواع مختلفی از مواد مثل ترموپلاستیک، فیبر کربن، الاستیک، فلزات، اتیلن-وینیل استات و پارچه تولید و آماده شده اند.

در شرایط جدی یا درازمدت، ارتزها به طور خاص برای یک فرد ساخته می گردد، اما برای آسیب های در سطح کمتر از قبیل مچ پای پیچ خورده، بریس های از پیش ساخته شده که در اندازه های مختلف در داروخانه ها در دسترس هستند مورد استفاده قرار می گیرند. اینها به سادگی روی ناحیه آسیب دیده را پوشش داده و توسط ولکرو سفت می شوند. عملکرد ما به عنوان یک ارتوپدی فنی می تواند کیفیت زندگی بیمار را در طول دوره توانبخشی و یا حتی بقیه زندگی تا حد بسیار زیادی تغییر دهد. با توجه به استفاده طولانی مدت از ارترزها، لازم است که آنها به درستی نصب و ایجاد شوند و به نقطه و یا مناطق آزار دهنده بدن بیمار فشار نیاورند.

پدروتیکس شاخه ای از علم ارتوپدی است که به طور خاص برای پاها و اندام های پایینی بدن به کار می رود. پدوتزیست برای ارزیابی اندام تحتانی و بیومکانیک آن به صورت تخصصی آموزش دیده است. آنها می توانند اختلال عملکرد را شناسایی نموده و با ساخت یک کفی کفش، کفش کامل و یا تغییرات در طراحی کفش برای اصلاح مسائل مربوط به راه رفتن یا درد پای بیمار به علت بیماری، آسیب و یا پوشیدن طولانی مدت کفش های نامناسب کمک کنند.

چه چیزی در آن اثرگذار است؟

در ابتدا یک ارتوپد فنی در طول یک جلسه مشاوره، نیازهای بیمار را بررسی و به صورت دقیق ارزیابی می کند. الزامات بیمار مورد بحث قرار گرفته و با ارتباط با دیگر متخصص ها مانند فیزیوتراپیست ها، بهترین برنامه درمانی برای جراحت انتخاب می گردد. به طور سنتی، ارتزها وسیله ای ساخته شده توسط اندازگیری اندام تحت تأثیر بودند که دو سوی آن را باهم نگه می داشت. در حال حاضر، برنامه های مدل سازی کامپیوتری مانند CAD و CAM می توانند در این موارد مورد استفاده قرار گیرند، اولا اندازه گیری های منطقه آسیب دیده را انجام می دهند و سپس این اطلاعات را به چاپگر سه بعدی برای ایجاد طرح اولیه می دهند. در طی مرحله تولید بعدی، ارتوپد فنی و ارتوپد برای تولید محصول نهایی با یکدیگر همکاری می کنند. این دستگاه در طول جلسه مشاوره بعدی نصب می گردد و بیمار به طور کامل در زمینه استفاده، نصب و برداشتن آن آموزش می بیند. در طی جلسات بعدی، ارتوپد فنی اطمینان حاصل خواهد کرد که بیمار طرز استفاده ارتوز را به درستی آموخته است و دستگاه به درستی کار کرده و راحت است. در صورت نیاز در طول دوره توانبخشی تنظیمات و یا تعمیرات انجام خواهد شد.

108989 n7di6f e1629192595518 - چه مشکلات جسمی را می توان بدون جراحی برطرف نمود؟ - ارتوپدفنی

یک ارتوپد فنی متخصص به چه مهارتهایی نیاز دارد؟

برای تبدیل شدن به یک ارتوپد فنی، شما باید به یادگیری چگونگی حرکت و کار بدن انسان علاقمند بوده، مهارت های فنی و عملی عالی و مهارت حل مسئله خوب و خلاقیت برای طراحی و تولید وسایل مورد نیاز بیماران را، داشته باشید. مهارت های بین فردی نیز بسیار لازم است چرا که شما با بیماران و دیگر همکاران بسیار تعامل دارید. مهارت های بین فردی عبارتند از ارتباط خوب، حساسیت و درک نیازهای بیماران، و همچنین توانایی استفاده از ابتکار عمل و کار تیمی. مهارت های IT قوی در اینکار در حال پر رنگ تر شدن است، زیرا فناوری کامپیوتری تبدیل به بخش قابل توجهی از فرایند تولید ابزارهای مربوط به ارتوپدی فنی می گردد.

بسیاری از افراد به این حرفه وارد می شوند، زیرا عضوی از خانواده یا دوستان آنها از پروتز یا ارتز استفاده می کنند. دیگران ممکن است از حوزه هایی مانند مهندسی، مهندسی زیست شناسی یا زیست شناسی به این رشته گرایش پیدا کنند. یک انگیزه معمول در تمام  ارتوپدهای فنی این است که آنها می خواهند به مردم کمک کنند و تاثیر شخصی موثرتری در جهان داشته باشند و این لدتی است که شاید به این راحتی در دیگر رشته های مدنظرشان پیدا نکنند.

وظایف ارتوپد فنی

ارتوپد فنی بیمارانی که برای حرکت خود به وسایل و تجهیزات کمکی نیاز دارند را ویزیت می کند. ارتوپد فنی همچنین برای بیماران نیازمند، اندام های مصنوعی از جمله پاهای مصنوعی، بازوها و حتی دست های بیونیک را به صورت شخصی و ویژه می سازد.

ارتوپد فنی وظیفه تشخیص و عرضه دستگاهی که بیمار نیاز دارد، چه یک پای مصنوعی یا مفصل مچ پا یا کفش طبی مناسب را بر عهده دارد و هدف وی افزایش تحرک و استقلال بیمار است.

بیمارانی که به ارتوپد فنی مراجعه می کنند می توانند از کودکان تا افراد مسن را شامل گردند. نوزادان و کودکان ممکن است به دلیل نقص مادرزادی و افراد مسن به دلیل حادثه یا قطع عضو به دلیل بیماری هایی مثل دیابت و بیماری های عروق به عضو مصنوعی نیاز داشته باشند. ارتوپد فنی به آسان تر شدن حرکت و کلا زندگی این افراد کمک بسیار شایانی می کند.

چه در زمان استفاده از دستگاه پیش ساخته و چه دستگاه های سفارشی ارتوپد فنی باید مطمئن شود که دستگاه مناسب بیمار است و ممکن است نیاز به انجام تغییراتی در دستگاه برای ایجاد بهترین حالت ممکن برای فرد را داشته باشد. رایج ترین استفاده از این دستگاه ها برای مشکلات پا، مچ پا، زانو و ستون فقرات بیماران دارای نقص و مشکل است.

ارتوپد فنی همچنین می تواند با تولید ارتزها به افرادی که دارای مشکل در عضوی از بدن خود مانند مشکل پا و مشکلات حرکتی ناشی از آن هستند کمک کند. ارتوپد فنی می تواند با اسکن دو بعدی و سه بعدی پا اقدام به ساختن ارتز و یا کفش طبی مناسب منحصر به فرد برای بیمار نماید. حتی گاهی اوقات یک متخصص ارتوپدی فنی فقط با یک کفی کفش مناسب می تواند مشکل بیمار را حل کند.

هنگامی که پروتز یا ارتز نصب می گردد، ارتوپد فنی برای پیگیری درمان و مشاوره های تکمیلی بیمار را مجددا می بیند تا اطمینان حاصل شود که بیمار از دستگاه راضی است.

108989 175qd9 - چه مشکلات جسمی را می توان بدون جراحی برطرف نمود؟ - ارتوپدفنی

ارتوپدهای فنی معمولا موارد زیر را انجام می دهند:

  • معاینه، ارزیابی و صحبت با بیماران برای تعیین نیازهای آنها
  • ارزیابی بیومکانیکال در صورت نیاز بیمار
  • اسکن دو بعدی و سه بعدی پا در صورت نیاز
  • اندازه گیری یا معاینه بخشی از بدن بیمار که قرار است اندام مصنوعی روی آن نصب گردد
  • طراحی و ساخت دستگاه های ارتوپدی، ارتز، پروتز
  • انتخاب مواد مورد استفاده برای ساخت دستگاه تخصصی ارتوپدی یا پروتز
  • آموزش بیماران در مورد نحوه استفاده و مراقبت از دستگاه های خود
  • تنظیم، تعمیر و یا جایگزینی دستگاه های پروتز و ارتوپدی
  • تغییر تنظیمات دستگاه ها برای راحتی بیشتر، قرارگیری مناسب تر و ظاهری شکیل تر
  • نگه داری سابقه و مستندات در پرونده های بیماران

ارتوپد فنی همچنین می تواند در زمینه ای خاص تخصص گرفته و در همان حیطه بصورت تخصصی و ویژه کار کند. شما می توانید با مراجعه به سایت ارتوپدی فنی بزرگمهر و یا تماس با این مرکز با یک متخصص ارتوپدی فنی ارتباط برقرار کرده و راه حل مشکلات خود را از وی جویا شوید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.