پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41358 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • پیک ششم به پیک پنجم کرونا متصل می شود / فرسودگی تجهیزات بیمارستانی در دوران تحریم
    25 مرداد 1400 - 23:00
    شناسه : 186921
    0

    سخنگوی سازمان نظام پزشکی گفت: متاسفانه به نظر می رسد با تجمعاتی که در روزهای آینده برگزار خواهد شد، به زودی پیک ششم کرونا به پیک پنجم کرونا متصل می شود.

    پ
    پ

    بستری کرونا 2 - پیک ششم به پیک پنجم کرونا متصل می شود / فرسودگی تجهیزات بیمارستانی در دوران تحریم -

    به گزارش «بامردم» به نقا از رکنا: پیک پنجم کرونا همچنان در اوج قرار دارد و ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت نیز پیش بینی کرده است که تا یک ماه آینده روند ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا صعودی خواهد بود. هم اکنون ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز قرار دارند و روزانه شاهد فوت حدود ۵۰۰ نفر از هموطنان و بستری بیش از ۴ هزار نفر از آنها بر اثر ابتلا به کرونا هستیم.

    در این میان تصاویر منتشرشده از بسیاری از بیمارستان ها نیز حاکی از شلوغی مفرط اغلب مراکز دولتی بخصوص بیمارستان های دولتی است و شرایط به نحوی شده است که در بیشتر شهرهای ایران، نه تنها بسیاری از بخش های غیرکرونایی به بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده شده است، بلکه در بسیاری از بخش ها و ICUهای بیمارستان ها، بیماران بیش از حد ظرفیت پذیرش شده اند و همه این مسائل فشار بی امانی را بر کادر درمان در پیک پنجم کرونا وارد کرده است.

     حسین کرمانپور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: این روزها تمام کادر درمان فشار زیادی را تحمل می کنند، زیرا بیماران در بسیاری از بیمارستان های دولتی بیش از ظرفیت پذیرش شده اند و به ندرت تخت خالی برای پذیرش بیماران بستری پیدا می شود. این مساله فشار زیادی نیز به تجهیزات بیمارستانی وارد می کند و اکنون شاهد کمبود بسیاری از این تجهیزات هستیم.

    وی افزود: اکنون بسیاری از بیمارستان های کشور، حتی بیمارستان های خصوصی با کمبود ونتیلاتور ثابت، اکسیژن ساز، کپسول اکسیژن و حتی برانکارد مواجه هستند. در این میان ونتیلاتور پرتابل که در هنگام جابه‌جایی بیمار مبتلا به کرونا از بخش ICU به مرکز تصویربرداری جهت انجام CT اسکن به کار می آید نیز به شدت کم است و بیشتر ونتیلاتورهای پرتابل موجود در بیمارستان های دولتی نیز فرسوده هستند. همچنین با وجود بهبود وضعیت سرم در روزهای اخیر، همچنان مشکل کمبود سرم تا حدودی احساس می شود.

    فرسودگی تجهیزات بیمارستانی در دوران تحریم

    نکته دیگری که کرمانپور به آن اشاره کرد، این است که سال هاست بخش زیادی از تجهیزات پزشکی بیمارستان های دولتی دچار فرسودگی هستند و در این میان، عمده ونتیلاتورها و اکسیژن سازها نیاز به تعمیر دارند، اما با توجه به شرایط تحریمی موجود، امکان تعمیر این دستگاه ها به راحتی فراهم نیست و قطعات مورد نیاز برای به‌روزرسانی آنها نیز با هزینه های زیادی تامین می شود.

    مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در توضیح بیشتر گفت: تحریم ها نه تنها افزایش شدید قیمت ارز و در نتیجه گرانی بسیار زیاد تجهیزات پزشکی را به همراه داشته اند، بلکه باعث شده اند که تامین قطعات مربوط به این تجهیزات نیز از طریق واسطه ها انجام شود که همین مساله به افزایش هرچه بیشتر هزینه های تعمیر تجهیزات پزشکی می انجامد و انجام این کار را برای بیمارستان ها دشوارتر می کند.

    پیک ششم به پیک پنجم کرونا متصل می شود
    در این میان سوال مهم کرونایی این روزهای مردم، این است که با وجود گذشت بیش از یک ماه از آغاز پیک پنجم کرونا در کشور، این موج شدید چه زمانی فروکش خواهد کرد و آیا تجهیزات و نیروی انسانی نظام بهداشتی کشور توان مقابله با طولانی شدن بیش از حد این موج را خواهد داشت؟

    کرمانپور در پاسخ به این سوال گفت: متاسفانه به نظر می رسد با تجمعاتی که در روزهای آینده برگزار خواهد شد، به زودی پیک ششم کرونا به پیک پنجم کرونا متصل می شود؛ یعنی نه تنها به این زودی ها شاهد کاهش آمارهای کرونایی کشور نخواهیم بود، بلکه در روزهای آتی احتمالا کرونا مجددا پیک جدیدی را تجربه می کند.

    سخنگوی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که فاصله میان پیک سوم و پیک چهارم کرونا حدود سه ماه بود، اما فاصله میان پیک چهارم و پیک پنجم کرونا به حدود یک ماه کاهش یافت و اکنون به نظر می رسد که پیک ششم و پیک پنجم کرونا دقیقا به هم متصل شوند.

    وی در پایان تصریح کرد: تا زمانی که ما مدیریت کرونا را بر مبنای درمان تعریف کنیم و هیچ اقدام موثری در راستای پیشگیری از ابتلای عمومی به کرونا انجام ندهیم، دائما شاهد بروز پیک های جدید کرونا خواهیم بود و ممکن است کار به جایی برسد که هرچقدر هم ظرفیت بیمارستان های کشور را اضافه کنیم، نتوانیم پاسخگوی نیاز بیماران باشیم.

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.