جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • سهمیه سوخت این افراد قطع می شود؟
    28 مرداد 1400 - 17:44
    شناسه : 186998
    0

    به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت در بخش کشاورزی، در آینده به ادوات کشاورزی فاقد پلاک، سوخت تعلق نخواهد گرفت.

    پ
    پ

    - سهمیه سوخت این افراد قطع می شود؟ - سهمیه سوخت

    دریافت سوخت یکی از مهمترین نیاز‌های کشاورزان به ویژه پس از صنعتی شدن این حرفه است. دستگاه‌هایی مانند گوگرد پاش باغات، تیلر، کولتیواتور، تراکتور و کمباین، نیازمند دریافت سوخت هستند، اما از سوی دیگر، مسئولان کشور نیز دغدغه مبارزه با عرضه خارج از شبکه و قاچاق سوخت در این بخش را دارند که به همین منظور، تصمیماتی را اتخاذ کرده اند.

    مهمترین تصمیم گرفته شده در این زمینه، الزامی شدن پلاک گذاری برای ادوات کشاورزی است. موضوعی که نیاز به همکاری دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت جهاد کشاورزی، پلیس راهنمایی و رانندگی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی دارد. البته لازم به توضیح است که تنها ادوات کشاورزی که ملزم به پلاک گذاری هستند، شامل تراکتور‌ها و کمباین‌ها می‌شوند.

    نکته حائز اهمیت در این مسئله، این است که برای پلاک‌گذاری، داشتن بیمه‌نامه یکی از نکات ضروری است، زیرا طبق مقررات پلیس راهور کشور، این ادوات کشاورزی بدون داشتن بیمه‌نامه معتبر، از پلاک‌گذاری محروم خواهند شد. دارندگان ماشین آلات کشاورزی برای پلاک گذاری، باید در مرحله اول به جهاد کشاورزی محل سکونت خود و پلیس راهور مراجعه کرده و ثبت نام کنند و بعد از بیمه شدن این ماشین آلات و انجام فرآیند تعریف شده، پلاک گذاری انجام می‌شود.

    البته اخبار منتشر شده از جلسات کارگروه‌های استان‌های مختلف در این زمینه، حاکی از آن است که این مراحل برای انجام پلاک گذاری، سبب عدم استقبال برخی از دارندگان ادوات کشاورزی شده است؛ زیرا، این طرح دارای هزینه‌های بالای بیمه‌ای است در حالی که درآمد برخی از مالکان ادوات کشاورزی، پایین است.

    همچنین طی سال‌های گذشته، برخی از این ادوات کشاورزی بدون نیاز به تشریفات خاص قانونی وارد کشور شده اند که اکنون، به دلیل وارداتی بودن و ثبت نشدن مشخصاتشان در مراجع قانونی، امکان پلاک گذاری ندارند. یکی دیگر از دلایل عدم پلاک گذاری برخی دیگر از ادوات کشاورزی نیز این است که شماره موتور و شاسی آن‌ها با یکدیگر همخوانی ندارد.

    مشکلاتی از این قبیل، مانع از طی شدن روند صحیح طرح پلاک گذاری ادوات کشاورزی شده، اما از سوی دیگر، بر اساس تصمیم ملی، در آینده نزدیک تحویل سوخت به این دسته از متقاضیات، مشروط به داشتن پلاک بوده و به ماشین آلات کشاورزی فاقد پلاک، سوختی تعلق نخواهد گرفت.

    این موضوع آن چنان از اهمیت بالایی برخوردار است که به طور مثال، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه اعلام کرده سهمیه سوخت ادوات کشاورزی فاقد پلاک در این استان از خردادماه امسال تا پایان مردادماه، نصف شده و سپس به طور کامل قطع خواهد شد.

    در منطقه زنجان نیز طی سه ماهه نخست امسال به ادوات کشاورزی فاقد پلاک انتظامی، ۵۰ درصد سهمیه سوخت تخصیص یافت که به گفته مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این منطقه، طی سه ماه دوم به ادوات فاقد پلاک، سوخت تخصیص داده نمی‌شود و این موضوع از ابتدای تیرماه امسال در دستور کار قرار گرفته است.

    سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیز به تمامی تراکتورداران و کمباین داران فاقد پلاک فعال در این استان هشدار داده که با توجه به مصوبه ستاد سوخت استان یزد، از ابتدای مهرماه امسال سوخت سهمیه‌ای آن‌ها قطع خواهد شد.

    همچنین مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گلستان هم از کاهش ۵۰ درصد از سهمیه سوخت ادوات کشاورزی فاقد پلاک در استان گلستان از ابتدای تابستان ۱۴۰۰ خبر داده است.

    موانع موجود در روند پلاک گذاری از یک سو و تفاوت رفتار مدیران استان‌های مختلف با کشاورزان در نحوه کاهش سهمیه سوخت ادوات کشاورزی، سبب شد تا موضوع را از مسئولان مرتبط پیگیر شویم.

    منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.