×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

پیوند استخوان در ایمپلنت - پیوند استخوان در ایمپلنت -

پیوند استخوان روشی است که دندانپزشکان قبل از جراحی ایمپلنت دندان از آن استفاده می­کنند. در صورتی که احساس کنند استخوان فک آنقدر ضخیم نیست که ایمپلنت دندان را در محل خود نگه دارد، این روش قبل از انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان توسط بیمار انجام می­شود زیرا عمل جویدن دهان فشار زیادی بر استخوان وارد می­کند. اگر استخوان نتواند از ایمپلنت حمایت کند، جراحی به احتمال زیاد شکست می­خورد.

هنگامی که بیمار دندان خود را از دست می­دهد، اگر دندان از دست رفته به سرعت جایگزین نشود، استخوان زیر دندان شروع به از دست دادن تراکم می­کند، زیرا ریشه دندانی که باعث تحریک رشد استخوان شده است حذف شده است. اگر بیمار بلافاصله پس از افتادن دندان از دست رفته، تحت عمل جراحی ایمپلنت دندان قرار گیرد، استخوان زیر دندان سالم باقی می­ماند. این به دندانپزشک اجازه می­دهد بدون نیاز به پیوند استخوان عمل جراحی را انجام دهد. پیوند استخوان نیز قبل از جراحی ایمپلنت دندان رایج است زیرا بسیاری از افرادی که می­خواهند تحت این عمل قرار بگیرند توده استخوانی کافی برای حمایت از ایمپلنت ندارند. با این حال، اگر دندانپزشک معتقد باشد که استخوان فک بیمار ضخیم است و ایمپلنت را محکم می­کند، پیوند استخوان ضروری نیست. اگر شما یک بیمار دندانپزشکی هستید که قصد انجام ایمپلنت را دارید، ممکن است دندان پزشک به شما بگوید که پیوند استخوان برای جراحی ایمپلنت دندان ضروری است.

برای اینکه در بافت استخوانی در فک تثبیت به وجود آورند، از روش پیوند استخوان استفاده می­کنند. در حین عمل جراحی کاشت دندان، یک سوراخ کوچک در استخوان فک بیمار ایجاد می­شود تا ایمپلنت را نگه دارد، این یک تیتانیوم کوچک است که دندان مصنوعی را در جای خود محکم می­کند. برای انجام این کار، استخوان های فک باید به اندازه کافی جادار و محکم باشند تا بتوانند آن را نگه دارند.

پیوند استخوان دقیقاً شامل چه مواردی می شود؟

به طور سنتی این فرایند شامل برداشتن تکه ای از استخوان از قسمت دیگری از فک یا بدن بیمار و پیوند آن به استخوان فک است. گزینه های جایگزین امروزه شامل به دست آوردن استخوان از منبع جسد یا منبع حیوانی برای جایگزینی استخوان از دست رفته است. این گزینه ها عوارض کمتری برای بیمار ایجاد می­کنند، از ایجاد محل جراحی دوم جلوگیری می­کنند و به همان اندازه موفق هستند. پس از این فرایند، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا استخوان پیوند شده به اندازه کافی استخوان جدید رشد کند تا از قرارگیری واقعی ایمپلنت دندانی حمایت کند.

پیوند استخوان در حالی که زمان بر است، می­تواند بخش ضروری در هر فرآیند ایمپلنت باشد. پس از جراحی، بیماران ممکن است ناراحتی معمولی مانند تورم لثه یا پوست یا کبودی و خونریزی جزئی را تجربه کنند، اما این عوارض جانبی شایع به سرعت از بین می­رود. برخی محدودیت های رژیم غذایی نیز وجود دارد، مانند این که فقط بتوانید در حین بهبود دهان از غذاهای نرم استفاده کنید.

پیوند استخوان چه زمانی لازم است؟

پیوند استخوان هنگامی لازم است که بیمار به اندازه کافی استخوان طبیعی سالم در دهان خود نداشته باشد که بتواند از ایمپلنت های دندانی حمایت کند. این کمبود استخوان های طبیعی می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • بیماری لثه
  • صدمه یا ضربه به صورت
  • فضای خالی پس از برداشتن دندان ها

آیا پیوند استخوان درد دارد؟

خیر، دردی با پیوند استخوان وجود ندارد زیرا بیمار در طول عمل تحت آرامبخش قرار می­گیرد و پس از عمل، تورم ایجاد می­شود، اما درد ناشی از آن زیاد نخواهد بود.

بعد از عمل پیوند استخوان چه اتفاقی می افتد؟

پس از اتمام عمل، برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک به شما داده می­شود. در برخی موارد، داروهای ضد درد نیز تجویز می­شود. اکثر بیمارانی که پیوند استخوان دریافت می­کنند کاملا بدون درد هستند و تا زمانی که آنتی بیوتیک مصرف کنند، مشکلی نخواهد داشت.

غیر معمول نیست که سه ماه تا یک سال طول بکشد تا پیوند استخوان با استخوان های طبیعی داخل دهان شما جوش بخورد. تا زمانی که دندانپزشک شما تشخیص دهد که شما آماده ایمپلنت هستید، برای معاینه منظم باید مراجعه کنید.

بهبودی چه مدت طول می­کشد؟

دوره بهبودی به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله نوع جراحی و سن فرد، سلامت جسمانی و سلامت کلی. به طور کلی  زمان بهبود می­تواند از دو هفته تا بیش از دو ماه باشد.

در صورتی که بیمار مجبور به انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان شود، باید منتظر بماند تا پیوند استخوان با استخوان هایی که در دهان قرار دارند، ادغام شود که معمولا چند ماه طول می­کشد. دندانپزشکان به بیماران خود می­گویند که برای معاینات منظم مراجعه کنند تا بتوانند روند بهبود پیوند استخوان را زیر نظر داشته باشند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.