×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

مجلس - مخالفان و موافقان کابینه پیشنهادی چه گفتند؟ -

به گزارش اعتمادآنلاین؛ بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم امروز شنبه ۳۰ مرداد در مجلس شورای اسلامی در جریان است. بعد از سخنرانی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور نمایندگان موافق و مخالف کابینه پیشنهادی به بیان نظرات خود پرداختند.

به نقل از خبرگزاری‌ها، شرح نقد و نکات نمایندگان مجلس به شرح زیر است:

حسین‌زاده بحرینی: توقع ما ارائه برنامه جامع و منسجم از سوی دولت بود/ آقای رئیسی! مراقب باشید بانک‌ها زمینتان نزنند

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، نماینده مشهد در مخالفت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم بیان کرد: بحمدالله در مهلتی که باید کابینه به مجلس معرفی می‌شد این اتفاق افتاد و اکنون نیز بر اساس مواد ۲۰۳ و ۲۰۴ آیین‌نامه ما در خصوص کلیات برنامه رئیس جمهور و چارچوب کلی کابینه اظهارنظر می‌کنیم. قضاوت ما در خصوص فرد فرد وزرا نیست. در ابتدا بابت حضور افراد جوان، مصمم، با نشاط و خوش فکر در این کابینه از رئیس جمهور تشکر می‌کنیم و در این بُعد، برنامه ایشان مورد قبول و مورد حمایت است.

وی در ادامه اظهار کرد: آنچه که از هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی با حضور وزرای پیشنهادی مورد گفت و گو قرار گرفته مجموعه‌ای از برنامه‌های مجزا و متفرق است که هر کدام از وزرا ارائه کردند. بسیاری از این برنامه‌ها تخصصی بوده و خوب است اما هنوز ترکیب این برنامه‌ها بررسی نشده است.

حسین‌زاده بحرینی در ادامه اظهار کرد: آنچه از دولت توقع داشتیم یک برنامه جامع و منسجم بود که هر یک از وزرا اجرای بخشی از آن را برعهده بگیرد. ما امروز مسائل مهمی در کشور داریم که فراوزارتخانه‌ای می‌باشد، اما در برنامه وزرای پیشنهادی نیز دیده نشده است، چرا که به حوزه کاری وزرا باز نمی‌گردد. اما مسائل روز کشور است.

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما امروز با معضلی مواجه هستیم به اسم مساله دیوانی کشور، یک بروکراسی پنهانی در کشور حاکم است. ما خیل عظیمی از نیروهای شرکتی، قراردادی و یا قانون کاری در ادارات داریم که هر کدام در یک اتاق یک کار را انجام می‌دهند، اما بعضا یکی یک سوم دیگر حقوق می‌گیرند. باید در برنامه رئیس جمهور به این موضوع رسیدگی می‌شد.

وی در ادامه تاکید کرد: اسم صندوق‌های بازنشستگی یکی از معضلات بالفعل اقتصاد کشور است. در بحث محیط زیست ما مشکل جدی داریم، ۸۰ درصد جنگل‌های کشور در طول این چندین سال نابود شده‌اند. کنترل آلودگی هوای تهران، مشهد و سایر کلانشهرها نیازمند برنامه است. باید در برنامه جامع رئیسی هریک از این موارد دیده می‌شد. از سویی دیگر بانک‌ها در ایران یکی از موارد مشکلات اقتصادی هستند بانک‌های خصوصی از زمانی که تاسیس شده‌اند هیچ نظارت بالقوه‌ای بر آنها نیست. آقای رئیس جمهور به عنوان برادر کوچکتر شما توصیه می‌کنم که مراقب باشید بانک‌ها ریشه دولت را نخشکانند. در برنامه پیشنهادی شما در خصوص نظارت بر بانک‌های خصوصی توجه نشده است.

نوروزی: برنامه وزرای پیشنهادی کیفی و توصیفی است

حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مخالفت با کلیات برنامه های وزرای پیشنهادی دولت، گفت: برنامه های ارائه شده اغلب وزرا کیفی و توصیفی بود و بنده برنامه آنان را به صورت کمی ندیدم.

وی بیان کرد: از سوی دیگر در انتخاب وزرای کابینه به سابقه ایثارگری، جانبازی و حضور آنان در جبهه آن طور که باید و شاید توجه نشده است.

نماینده رباط کریم در مجلس تصریح کرد: رئیس جمهور و وزرای پیشنهادی باید بگویند که در این چهار سال می خواهند برای مبارزه با فساد چه کنند و همچنین چه برنامه ای برای ثبت اموال مسئولان و شفافیت در دارایی های آنان دارند.

نوروزی اظهار داشت: باید مشخص شود که در دولت جدید قرار است میزان ایجاد شغل و کاهش تورم در هر سال به چه مقدار برسد. باید پاسخ داده شود که آیا در دولت جدید قرار است بانک اسلامی بدون ربا داشته باشیم یا خیر و باید بدانیم که در این دوره، دولت می خواهد چگونه بر بازار نظارت کند.

وی تصریح کرد: همچنین مسئله دیگر در مورد خصوصی سازی شرکت های ایران خودرو و سایپا است و دولت باید پاسخ دهد که چه برنامه ای برای واگذاری این دو شرکت دارد و نباید این دو شرکت خودروسازی دولتی بمانند.

نماینده  رباط کریم در مجلس تأکید کرد: بنده در برنامه وزرای پیشنهادی ندیدم که برنامه آنها در راستای سیاست های کلی نظام، فعال کردن اقتصاد و دارایی و حل فاصله طبقاتی باشد و به این جهت با کلیات کابینه پیشنهادی دولت مخالف هستم.

حسینی: برنامه فوری و آنی برای کنترل کرونا و دوم تثبیت قیمت‌ها لازم است

سید کریم حسینی نماینده اهواز در موافقت با کلیات کابینه پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی، طی سخنانی گفت: ایران در شرایط حساسی به سر می‌برد و ما نیاز داریم که به سوی ثبات اقتصادی و رفع مشکلات اقتصادی و تقویت فضای کسب و کار، بسط عدالت در جامعه و مبارزه با فساد حرکت کنیم؛ اقدام و عمل در این موارد فوق و استمرار آن‌ها اهمیت فراوانی دارد.

وی ادامه داد: امروز به برنامه فوری و آنی برای دو مطلب نیاز است؛ یک کنترل کرونا و دوم تثبیت قیمت‌ها.

حسینی همچنین اظهار داشت: نمایندگان در هفته گذشته بیش از ۲۶۰ جلسه با وزرای پیشنهادی داشتند که نشان‌دهنده عزم برای حمایت از برنامه‌های رئیس‌جمهور محترم است، همه برنامه‌های اعلامی و وزرای معرفی شده از سوابق کافی برخوردارند. درایت، معرفت، آگاهی، عدالت، توانمندی و سلامت نفس از ویژگی‌های اعضای کابینه است؛ شاخص بسیار متبلور در کابینه، جوانی، علم، تخصص، تجربه و سلامت نفس است.

وی افزود: اگر احتمالا صحبت از مخالفت مطرح می‌شود، از روی دغدغه‌مندی و در راستای حمایت است، همانطور که رئیس‌جمهور گفتند اختیار با مجلس است و به معنای مخالفت با دولت نیست و عین حمایت است.

نماینده اهواز در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مواردی را که در بیانات مخالف محترم داشتیم قطعا دغدغه رئیس‌جمهور محترم و وزرا است موضوعاتی همچون نظام بانکی و محیط زیست؛ به حمدالله وزرای بسیار با تجربه و با علم و آگاهی در این مجموعه وجود دارند که مایه افتخار ایران اسلامی خواهند بود.

مولوی: برای خوزستان استاندار ویژه تعیین کنید و معاون رئیس‌جمهور شود

سیدمحمد مولوی نماینده موافق کلیات برنامه‌های پیشنهادی دولت گفت: در ابتدا تشکر می‌کنم از هیات رئیسه بخصوص آقای قالیباف که با کار ابتکاری توانستند در نشست‌هایی با وزرای پیشنهادی برنامه‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم. از آقای رئیسی برای انتصاب آقای مخبر صمیمانه تقدیر می‌کنم. با مطالعه کارنامه وزرای پیشنهادی به این نتیجه می‌رسیم که آقای رئیس جمهور در جمع بندی این کابینه و در شناسایی، فرآیند و نتیجه گیری تلاش کردند. دولت گذشته وضعیت را به نحوی تحویل آقای رئیسی داد که افزایش قیمت‌ها، نرخ بیکاری و تورم و شرایط بد آب آشامیدنی، اوضاع گسترش کرونا و تحریم‌های ظالمانه و معیشت مردم بود.

وی افزود: در برنامه اعلامی در کابینه دو رویکرد اساسی را ایشان دنبال کردند. همکار مخالف گفتند در برنامه ورود نکردند و در بخش فساد ستیزی ورود نکردند اما می‌گویم دو حوزه اساسی که دنبال می‌کنند معیشت مردم است که در اکثر برنامه ها دیده می شد و بعدی تقویت سرمایه و اعتماد اجتماعی است، چیزی که‌ آقای رئیسی دنبال می‌کند بازگشت سرمایه اجتماعی است.

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: در بررسی کابینه همیشه اینگونه است که یک عده رای نیاورند اما کابینه با قدرت کار خود را ادامه خواهد داد. افراد معرفی شده متخصص و باتجربه هستند. کمترین نفر ۴۰ سال و بیشترین نفر ۶۰ساله است و نسبت به کابینه‌‎های دیگر جوان‌تر است. علاوه بر جوان گرایی، کارآمدی، فساد ستیزی و روحیه انقلابی و هماهنگی و مردمی بودن در سوابق همه عزیزان است. پژوهش محوری، گره گشایی و امید آفرینی از دیگر شاخصه‌ها است.

وی ادامه داد: معاونت محترم مجلس کار شایسته‌ای انجام داد و با شرح وظایف وزارت خانه ها و با اسناد بالادستی مقایسه کرد که اکثر وزرای محترم همه میانگین بالا را گرفتند. رویکرد برنامه ریزی متناسب با فرهنگ و نیاز مردم است. این بخشی از ویژگی‌های کابینه محترم است. در مطالب آقای رئیسی اشاره کردند که از دخالت در بازار به نظارت بر بازار رویکرد تغییر خواهد کرد و این کابینه انشاالله با مردمی و انقلابی بودنش موجب پیشرفت خواهد شد.

مولوی افزود: نوک پیکان تولید کارگران عزیز هستند، اولویت ساماندهی کارگران و رتبه بندی معلمان را که سال‌ها منتظر هستند. برای خوزستان عزیز لایروبی اروند نیاز کشور است و ساماندهی مناطق آزاد نیاز کشور است. خوزستان یکپارچه و منسجم است. شمال خوزستان در گذشته خواستند استان شود مردم راضی نبودند. خیلی تلاش کردند که مردم شریف ایران ثابت کردند جنوبی هم نمی‌خواهند استان شود، خوزستان یکپارچه و یکدست است . خوزستان باید استان ویژه و استاندار خوزستان معاون جنابعالی شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.