شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • چگونه حساسیت به بدلیجات را ازبین ببریم؟
    01 شهریور 1400 - 7:31
    شناسه : 187091
    1

    امروزه استفاده از بدلیجات به دلیل مقرون به صرفه بودن و تنوع و ظاهر مدرن تر و جذاب تر، روز به روز در حال افزایش است.

    پ
    پ

    - چگونه حساسیت به بدلیجات را ازبین ببریم؟ -

    امروزه استفاده از بدلیجات به دلیل مقرون به صرفه بودن و تنوع و ظاهر مدرن تر و جذاب تر، روز به روز در حال افزایش است.

    اما در برخی مواقع مشکلاتی را برای مصرف ­کننده به وجود می ­آورد که بارز ترین آن­ها حساسیت­های پوستی است.

    حتما میدانید که پوست جزو حساسترین بخشهای بدن است که به مراقبت و توجه نیاز دارد. در بعضی افراد، پوست در اثر تماس با برخی مواد یا شرایط خاص دچار خارش، سوزش، قرمزی، التهاب و حتی بروز جوشهای ریز و در نهایت ایجاد تاول و کهیر میشود که مشاهده این موارد در استفاده از بدلیجات بسیار شایع است.

    واکنشهای پوستی ناشی از حساسیت به بدلیجات بین مردان و زنان در تمام گروههای سنی دیده میشود؛ ولی چون زنها از بدلیجات بیشتر استفاده میکنند، شیوع این عارضه در آنها بیشتر است.

    ازجمله قسمت­هایی که بیشتر در معرض بروز حساسیت هستند می­توان به لاله گوش (به واسطه استفاده از گوشواره)، دور گردن (گردنبند)، دور مچ ­دست (دستبند و النگو)، انگشت (انگشتر) و دور مچ­ پا (خلخال) اشاره کرد.

    دلیل بروز حساسیت در بدلیجات چیست؟

    بدلیجات از ترکیب چند ماده مختلف یا آلیاژهای گوناگون ساخته میشوند که پوست در تماس با آنها گاهی از خود واکنش نشان داده و دچار حساسیت میشود.

    از مهمترین این مواد می­توان به نیکل اشاره کرد. نیکل فلزی است که در طبیعت به رنگ سفید-نقره­ای یافت می­شود و به طور قابل توجهی در ساخت بدلیجات مورد استفاده قرار می­گیرد، زیرا که این فلز ارزان است، دوام بالایی دارد و از قابلیت صیقل­خوری زیادی برخوردار است.

    وقتی نیکل در معرض رطوبت (مثلا تعرق پوستی) قرار میگیرد، خاصیت خورندگی پیدا میکند و باعث خارش، سوزش و بروز علائم آلرژی روی پوست میشود که ممکن است دراثر استفاده مداوم از بدلیجات، علائم حادتر شده و باعث ایجاد تاول، کهیر و حتی اگزما شود.

    از جمله ترکیبات و مواد دیگری که در ساخت بدلیجات استفاده می­شوند و باعث بروز حساسیت­های پوستی می­گردند، می­توان به سرب، مس، کبالت، کروم، برنج و لاتکس اشاره کرد.

    جالب است بدانیم که لاتکس، فلز نیست و در واقع از شیره درخت کائوچو بدست میآید و اغلب در ساخت بخشهای غیرفلزی بدلیجات مثل گیره آنها استفاده میشود.

    قابل ذکر است که از این ترکیبات و آلیاژها نه تنها در بدلیجات و زیورآلات، بلکه در ساخت پیرسینگ، سگک کمربندها، دکمهها و زیپهای فلزی شلوارها و لباسها، سگک فلزی کفشها، بندهای فلزی ساعتهای مچی، فریمهای فلزی عینکهای طبی و آفتابی و بسیاری از موارد دیگر استفاده میشود که همگی میتوانند در فرد مستعد، ایجاد حساسیت پوستی کنند؛ حتی گاهی دیده شده که بندهای چرمی ساعتها و دستبندها نیز ایجاد حساسیت و آلرژی کردهاند.

    تاثیرات آب و هوا در بروز حساسیت به بدلیجات

    هیچ شکی نیست که آب و هوا تاثیرات مستقیمی بر روی پوست دارد. در هوای گرمتر، پوست به سمت چربتر شدن تمایل پیدا میکند و محیط پوستی برای رشد و تکثیر باکتریها و قارچها مناسبتر میگردد.

    همچنین وقتی هوا گرم­تر می­شود، پوست می­خواهد بدن را خنک نگه دارد. پس رگ­های خونی روی سطح پوست گشاد­تر می­شوند تا گرمای اضافه خارج شود. بنابراین پوست رنگ سرخ­تری به خود می­گیرد.

    غده ­های عرقی هم، عرق بیشتری تولید میکنند تا با تعرق بیشتر، بدن را ­خنک تر­ کنند.

    تمام این موارد یعنی چربی و رطوبت بیشتر پوست در فصل گرما، باعث بروز حساسیت­های پوستی و عوارض آلرژیک بیشتر بر­ روی پوست می­شوند. پس حساسیت به بدلیجات در آب و هوای گرم ومرطوب تشدید می­شود.

    چگونه حساسیت به بدلیجات را از بین ببریم یا به حداقل برسانیم؟

    1- بهترین کار این است که درصورت داشتن هرگونه حساسیت به بدلیجات و زیورآلات، از آنها استفاده نکنیم و یا زمان استفاده از آنها را به حداقل ممکن برسانیم.

    2- استفاده از محصولات هایپوآلرژیک که یعنی کمترین میزان آلرژی و حساسیت را برای مصرف­کننده ایجاد می­کنند و معمولا برندهای نامدار و معتبر از این محصولات تولید می­کنند و گزینه هایپوآلرژیک را روی بسته­بندی یا خود محصول هک می­کنند.

    3- استفاده از بدلیجات استیل یا پلاستیکی: این مواد نیز آلرژی و حساسیت نسبتا کمی را بر روی پوست ایجاد می­کنند و گزینه­ی مناسب­تری برای استفاده از بدلیجات هستند، بخصوص در مواردی مثل گیره گوشواره و سنجاق گردنبند باید بیشتر مراقب باشیم که از جنسی باشند که کمترین حساسیت را ایجاد کنند.

    4- خشک و تمیز نگه داشتن پوست: یکی از ساده­ترین راه­های کنترل و پیشگیری از حساسیت پوستی این است که قبل از استفاده از بدلیجات، پوست را کاملا تمیز و خشک کنیم زیرا همانطور که پیش­تر ذکر شد، رطوبت و چربی و آلودگی پوست از عوامل بسیار مهم در ایجاد حساسیت به بدلیجات هستند.

    5- استفاده از کرم­های مرطوب کننده: می­دانید که دلیل اصلی ایجاد آلرژی به بدلیجات، تماس مستقیم آن­ها با پوست است. با بکارگیری کرم­های مرطوب­کننده، تماس زیورآلات با پوست را به کمترین حد ممکن می­رسانیم. به این صورت که قبل از پوشیدن انواع زیورآلات و بدلیجات، روی پوست تمیز و خشک، یک لایه کرم مرطوب کننده می­زنیم طوریکه محل تماس کاملا پوشش داده شود و بدین صورت مانع برخورد مواد آلرژی­زا با پوست بدن می­شویم.

    6- ممانعت از حساسیت با کمک لاک ناخن: بعضی از زیورآلات در قسمت قفل و گیره خود ایجاد آلرژی و حساسیت میکنند. یکی از بهترین و موثرترین راههای پیشگیری، استفاده از لاک ناخن بیرنگ یا برق ناخن است. میتوانیم این مواد را روی سطح ایجاد کننده حساسیت بزنیم و از تماس بخشهای حساسیتزا با پوست جلوگیری کنیم.

    7- رفع سیاهی بدلیجات یا کشیدن لایه محافظ بر روی بدلیجات: اگر مدت زمان زیادی است که از بدلیجات خود استفاده میکنید یا بدلیجات قدیمی دارید، بهتر است آنها را نزد سازندگان بدلیجات ببرید و از آنها بخواهید که یک لایه محافظ از جنس استیل روی زیورآلات شما بکشند؛ زیرا به مرور و با گذشت زمان، لایه محافظ از بین میرود و حساسیت زایی آنها بیشتر میشود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.