×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 17 خبر

واکسن آسترازینکا - واردات ۱۰۰ میلیون دز واکسن کرونا تا دی ماه -

به گزارش «بامردم» به نقل از ایرنا: «ناصر ریاحی» اظهار داشت: شرکت‌های تولید واکسن کرونا در جهان با هدف واکسینه کردن گروه‌های پرخطر کشورها با کمترین سود، این دارو را تا پایان سال ۲۰۲۱ به دولت‌ها پیش‌فروش کرده اند.

وی با اشاره به شرایط دریافت واکسن کرونا از طریق بسته کواکس، خاطرنشان‌کرد: این برنامه به‌منظور توزیع عادلانه در دستور کار قرار گرفت و سهمیه ایران برای ۲۵ درصد جمعیت کشور افزون بر ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز برآورد شد.

ریاحی اضافه‌کرد: قراردادهایی برای دریافت این دارو امضا شد که شامل ۳۰ تا ۵۰ میلیون دز از روسیه می‌شد، اما بدقولی هایی در این زمینه انجام گرفت.

وی افزود: همچنین مقرر شد تا ۵۰ میلیون دز واکسن سینوفارم از چین دریافت شود که تاکنون نیمی از آن وارد شده و روند واردات واکسن از کره جنوبی و چین نیز ادامه دارد.

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو بیان‌داشت: بخشی از خریدها مربوط به واکسن بهارات هند بود که به دلیل برخی مشکلات مغفول ماند و همچنین واردات آسترازنکا از کشورهای مختلف تولیدکننده این نوع واکسن ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه مجموع این قراردادها واردات ۱۰۰ میلیون دز واکسن کرونا تا دی‌ماه امسال در دستور کار قرار داد، تصریح‌کرد: به دلیل کندی در واکسیناسیون عمومی از برنامه های وارداتی عقب ماندیم که البته شاهد این روند در کشورهای دیگر نیز بودیم.

ریاحی با اشاره به کوتاه بودن تاریخ مصرف واکسن‌های تولیدی به دلیل تولید اضطراری آن، اظهار داشت: تولیدکنندگان می توانند به طور مستقیم یا به صورت واسطه واکسن هایی که دولت ها نتوانسته اند اقدام به دریافت آن کنند را به فروش برسانند که این فرصتی برای بخش خصوصی بود تا اقدام به خرید این داروها کند.

وی افزود: جدای از واردات دولتی، بخش خصوصی اقدام به خرید با ارز آزاد برای واکسیناسیون پرسنل واحدهای تولیدی و شرکت‌ها کرده است تا فشار این بخش از دولت برداشته شود.

آماده خرید ۲۰ میلیون دز واکسن فایزر هستیم

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو با اشاره به سهمیه ایران از سبد کواکس، تصریح‌کرد: به دلیل مشکلات بانکی ایران، پرداخت هزینه خرید واکسن به شرکت‌های فایزر، جانسون و مدرنا از طریق سازمان بهداشت جهانی انجام می شود، به این صورت که ایران مبلغ واکسن را به این سازمان پرداخت می کند و سپس به حساب شرکت های مورد نظر واریز می شود تا بتوانیم سهم خود را دریافت کنیم.

وی افزود: هر کدام از این شرکت ها حاضر به ارسال ۲۰ میلیون دز واکسن کرونا به ایران هستند اما با توجه به اینکه این دارو باید در دمای بسیار پایین نگهداری شود و امکانات سردخانه ای و حمل و نقل آن در کشور فراهم نیست، این واکسن به مرور زمان و به میزان قابل نگهداری وارد می شود.

به گفته ریاحی، واکسن های وارداتی تا یک ماه در فریزر معمولی استاندارد و تا ۲۴ ساعت در یخچال قابل نگهداری است و ایران میزانی که بتواند طی یک ماه تزریق را انجام دهد وارد می کند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تولیدکننده واکسن کرونا تا پایان ۲۰۲۲ پیش‌فروش خود را انجام داده اند، خاطرنشان‌کرد: ظرفیت خرید ۲۰ میلیون دز واکسن فایزر وجود دارد اما این میزان با فرض واردات ماهانه یک میلیون دز به دلیل محدودیت های نگهداری می تواند تا حتی ۲۰ ماه به طول بیانجامد.

رییس اتحادیه وارکنندگان دارو گفت: تاکنون محموله هایی کمتر از یک میلیون دز وارد کشور می شد اما با سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور در حال حاضر شاهد ورود محموله های ۱.۵ تا ۲ میلیون دز هستیم.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در حال حاضر واکسنی در راه ایران ندارد، تصریح کرد: این بخش با توجه به مجوز ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت می تواند واکسن وارد و بدون دریافت سود به دلیل بُعد انسانی این موضوع در فرودگاه به دولت تحویل دهد یا با ارز آزاد در اختیار شرکت هایی که نام نویسی کرده اند، برای تزریق به پرسنل قرار دهد.

وی افزود: تاکنون ۲ میلیون واکسن آسترازنکا از سوی بخش خصوصی وارد شده است، اما بیش از این ظرفیت، مبادله انجام نشده زیرا شرایط نگهداری و حمل و نقل آن فراهم نیست.

به گفته ریاحی، حمل و نقل این دارو به دلیل شرایط خاص آن از جمله واردات با ارز دولتی که می تواند انگیزه ای برای سرقت و سواستفاده گری باشد، با پلیس اسکورت می شود.

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان اینکه وزارت بهداشت سرعت کافی برای واردات واکسن کرونا را داشت، گفت: از وزیر جدید درخواست دارم که شرایط موجود را تغییر دهد تا با سرعت بخشیدن به نحوه پرداخت پول بتوانیم واکسن هایی که آماده فروش هستند را خریداری و وارد کشور کنیم.

ویروس کرونا از اسفندماه ۹۸ در کشور شیوع پیدا کرد که به موجب آن برای کنترل و پیشگیری از گسترش این ویروس محدودیت ها و ممنوعیت هایی اعمال شده است.

تاکنون با ورود ۴۱ محموله ۲۸ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۶۱۰ دز واکسن، بخشی از گروه‌های پر خطر واکسینه شده‌اند و این روند با اضافه شدن واکسن برکت از تولیدات داخلی به روند واکسیناسیون ادامه دارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.