پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • قارچ سیاه سرایت انسانی ندارد/ عدم مشاهده این بیماری در پیک پنجم گیلان
    08 شهریور 1400 - 9:12
    شناسه : 187372
    0

    رئیس علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه قارچ مذکور وارد مخاطب بینی و چشم شده و در صورت نکروز سیاه رنگ ایجاد می کند، افزود: خوشبختانه این بیماری بر خلاف کرونا سرایت انسانی ندارد.

    پ
    پ

    سیاه 1 - قارچ سیاه سرایت انسانی ندارد/ عدم مشاهده این بیماری در پیک پنجم گیلان - قارچ سیاه

    به گزارش «بامردم» به نقل از ایسنا؛ دکتر ارسلان سالاری، با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان گیلان، اظهار کرد: گیلان در اوج بیماری کرونا حدود ۲۱۰۰ بیمار بستری در سطح بیمارستان ها داشت، اما از هفته گذشته تاکنون شاهد کاهش ۲۰ درصدی مراجعه بیماران بستری و سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی استان هستیم.

    وی از بستری شدن ۱۶۶۰ بیمار کرونایی در سطح بیمارستان های گیلان خبر داد و اضافه کرد: همچنین ۲۰۸ بیمار بدحال در بخش های آی.سی.یو بستری هستند.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه امیدواریم سیر نزولی بیماری ادامه داشته باشد و بتوانیم از پیک پنجم عبور کنیم، گفت: خوشبختانه تعداد ترخیصی های روزانه ما بین ۴۰ تا ۵۰ بیمار بیشتر از تعداد بستری های روزانه است.

    سالاری در گفت و گوی ویژه خبری شبکه باران، با اشاره به مشکل تولید یکی از شرکت های سازنده سرم در کشور، یادآور شد: همزمان با شروع پیک پنجم شاهد افزایش مصرف سرم به ویژه برای داروی تزریقی رمدسیویر بودیم، زیرا این دارو حتما باید با سرم تزریق شود.

    وی با بیان اینکه سرم مصرفی برای بیماران کرونایی به داروخانه های بیمارستانی و کلینیک های شبانه روزی اختصاص یافت، عنوان کرد: استان گیلان قبل از شروع پیک پنجم به اندازه نیاز سرم خریداری کرده بود و خوشبختانه کمبودی در بیمارستان ها و کلینیک ها نداشتیم.

    رئیس علوم پزشکی گیلان، در ادامه به وضعیت شیوع بیماری قارچ سیاه در استان اشاره و خاطرنشان کرد: عامل ایجاد این بیماری گونه موکورمایکوزیس است که در محیط به ویژه خاک و گرد و غبار وجود دارد و بیشتر دیابتی ها، مصرف کنندگان کورتون و افراد دارای ضعف سیستم ایمنی ناشی از شیمی درمانی و رادیوتراپی را درگیر می کند.

    وی با بیان اینکه قارچ مذکور وارد مخاط بینی و چشم شده و در صورت نکروز سیاه رنگ ایجاد می کند، افزود: خوشبختانه این بیماری بر خلاف کرونا سرایت انسانی ندارد؛ البته در فروردین امسال یک مورد ابتلا به قارچ سیاه در گیلان گزارش شد که به دلیل بیماری زمینه ای بود، اما در پیک پنجم کرونا این بیماری را نداشتیم.

    سالاری، بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی را همواره در معرض خطر این بیماری دانست و بیان کرد: افراد دارای بیماری زمینه ای سعی کنند در معرض استنشاق گرد و خاک و ذرات ریز ساختمان های قدیمی در حال تخریب قرار نگیرند؛ همچنین ایجاد زخم در پوست بدن باعث انتقال قارچ سیاه می شود.

    رئیس علوم پزشکی گیلان، از مردم خواست نگران قارچ سیاه نباشند و اضافه کرد: بهترین راه برای بیماران دیابتی این است که وارد باغ نشوند و در معرض گرد و غبار قرار نگیرند و لذا زدن ماسک سفارش می شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.