×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

کرونا لامبدا - خطر ورود لامبداکرونا به کشور و گیلان/ راه اندازی واکسیناسیون محله محور - کرونا

دکتر ارسلان سالاری در جمع خبرنگاران، با اشاره به مشکلات حوزه بهداشت و درمان استان گیلان، اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده در سطح استان، وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه شاهد اصلاح زیرساخت های بهداشتی، درمانی، اورژانسی، آموزشی و خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی استان بودیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۳۲ پروژه طرح تحول نظام سلامت با اعتبار ۴۹۰ میلیارد تومان در سطح همه شهرستان ها اجرایی شد، گفت: ۹ پروژه نیز با اعتبار ۴۵ میلیارد تومان در هفته دولت امسال به بهره برداری رسید. همچنین تا پایان سال ۴۷ پروژه در حوزه های بهداشت و درمان و اورژانس استان به بهره برداری می رسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از تجهیز همه شهرستان ها به دستگاه های سی.تی اسکن، سونوگرافی، رادیولوژی و اکسیژن ساز خبر داد و بیان کرد: دیگر بیماران برای انجام سی.تی اسکن یا سونوگرافی به مرکز استان ارجاع داده نمی شوند.

سالاری، از تجهیز کلیه بیمارستان های گیلان به ۳۰ دستگاه اکسیژن ساز و مخزن اکسیژن خبر داد و تصریح کرد: با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان زیرساخت های آزمایشگاهی بسیاری از بیمارستان ها را اصلاح و تجهیز کردیم.

وی شدت و حدت پیک پنجم را بسیار بیشتر از اسفند ۹۸ دانست و عنوان کرد: در اسفند ۹۸ بیماران بستری بعد از دو هفته بهبودی پیدا می کردند، اما در این پیک بسیاری از بیماران تا چهار هفته نیاز به اکسیژن دارند لذا مصرف اکسیژن گیلان به ۶۰ تن رسید و ۳۰ تن از سایر استان ها تامین و وارد مخازن بیمارستانی کردیم.

رئیس علوم پزشکی گیلان، با اشاره به همکاری سپاه و بسیج با کادر بهداشت و درمان از نخستین روزهای شیوع بیماری تاکنون، گفت: در حال حاضر شاهد کمک های سپاه و بسیج در امر واکسیناسیون به ویژه از طریق مساجد و پایگاه های مقاومت محلات هستیم.

سالاری، کرونا را یک بیماری ویروسی دانست که به جمع سایر ویروس های موجود افزوده شده و خاطرنشان کرد: متاسفانه ویروس کرونا در حال جهش و تغییر در جهان است و انتظار نداشتیم دلتاکرونا پیک پنجم را ایجاد کند. در حال حاضر لامبداکرونا در ۴۰ کشور جهان دیده شده و کشورهای همسایه ما همچون ترکیه و قطر و هند نیز گزارشاتی درباره این سویه داشتند و لذا خطر ورود به کشور وجود دارد که باید با رعایت پروتکل های بهداشتی در کنار تسریع واکسیناسیون بتوانیم از شیوع بیشتر گونه های جدید جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۷۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد استان گیلان شده است، تصریح کرد: تاکنون ۶۵۰ هزار دوز در نوبت اول و ۳۴۰ هزار دوز در نوبت دوم تزریق شده است؛ البته جمعیت هدف واکسیناسیون در استان حدود دو میلیون نفر هستند که تاکنون ۳۲ درصد آنان را واکسینه کردیم.

رئیس علوم پزشکی گیلان، از فعالیت ۱۸۰ مرکز واکسیناسیون در استان خبر داد و اضافه کرد: هم اکنون ۲۳ مرکز در شهرستان رشت فعال هستند که طی روزهای آینده ۲۳ مرکز دیگر را اضافه خواهیم کردیم و تمرکز بر راه اندازی مراکز محله محور واکسیناسیون است.

سالاری، با بیان اینکه ۷۰ درصد واکسن هایی که طی هفته گذشته وارد استان گیلان شده را به نوبت دوم اختصاص دادیم، یادآور شد: افرادی که یک ماه از تزریق نوبت اول آنان می گذرد، باید نوبت دوم واکسن را دریافت کنند؛ در غیر این صورت اثرگذاری واکسن از بین می رود.

وی همچنین از تخصیص ۲۰ درصد واکسن ها به نوبت اول و ۱۰ درصد به دستگاه ها خبر داد و گفت: افراد در نوبت دوم حتما همان واکسن نوبت اول را دریافت کنند؛ همچنین در صورت تشخیص کرونا، تماس با فرد مبتلا به کرونا و بروز علائم بالینی برای تزریق دوز اول یا دوم بین چهار تا شش هفته صبر کنید.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.