×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

همانطور که میدانید ، حمل و نقل ریلی از مزایای زیادی برخوردار است ، برای مثال حمل و نقل ریلی علاوه‌بر امنیت بالایی که برای انتقال بار دارد ، از هزینه‌ی مقرون به صرفه‌ای نیز برخوردار است .

ما در این مقاله ، سعی کرده‌ایم تا حد ممکن شما را با بارنامه ریلی آشنا کنیم. اگر شما فردی هستید که تا به حال از طریق حمل و نقل ریلی بار خود را جابه‌جا کرده‌اید ، پس قطعا با بارنامه ریلی نیز آشنا هستید.

بارنامه ریلی ، برگه‌ایست که به شما این اجازه را می‌دهد تا بار خود را از طریق حمل و نقل ریلی منتقل کنید.

امروزه بیشترین حمل و نقل‌ها با استفاده از حمل و نقل ریلی انجام می‌شوند و روزانه هزاران حمل بار از طریق قطار صورت می‌گیرد.

بارنامه ریلی 1 - بارنامه ریلی برای حمل و نقل ریلی چیست؟ -

بارنامه

قبل از شروع هر چیزی خوب است به طور کلی با بارنامه آشنا شوید. بارنامه‌ها ، انواع مختلفی دارند و از طریق برخی شرکت‌های حمل و نقل ، مانند حمل و نقل هوایی ، دریایی و یا ریلی صدور می‌شود.

بارنامه‌ها ، به شما صلاحیت می‌دهند که بتوانید بار خود را منتقل کنید. بارنامه برگه‌ایست که در آن مشخصاتی از جمله نوع بار ، اندازه بار ، وزن بار ، محل دقیق مبدا و محل دقیق مقصد در آن مشخص می‌شود.

باید بدانید برای گرفتن بارنامه ، باید به طور کلی شرایطی داشته باشید که مهم‌ترین آن‌ها این است که بار شما ، به هیچ عنوان نباید جزء کالاهای ممنوعه باشد .

نکته دیگری که در مورد بارنامه باید به آن توجه داشته باشید این است که بارنامه‌ای که صدور می‌شود ، به هیچ عنوان قابل معاوضه یا معامله نیست.

حال در ادامه ، یکی از انواع بارنامه یعنی بارنامه ریلی را به صورت کامل برای شما عزیزان باز می‌کنیم.

بارنامه ریلی

بارنامه ریلی برگه‌ایست که به راه‌آهن تحویل داده می‌شود ، تا به‌طور دقیق بداند ، چه باری را باید تحویل بگیرد و در امنیت کالا ، آن را به کدام مقصد برساند.

این بارنامه را شما می‌توانید از شرکت‌های راه‌آهن دریافت کنید. نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که در حفظ و نگهداری بارنامه بسیار تلاش کنید ، زیرا هنگامی که می‌خواهید بار خود را از راه‌آهن تحویل بگیرید باید ابتدا بارنامه را نشان دهید و در صورت تایید آن ، بار خود را تحویل بگیرید.

اما بدانید اگر تحت شرایطی خاص ، بارنامه ریلی خود را گم کردید و یا از دست دادید ، می‌توانید به اداره مرتبط مراجعه کرده و جهت گرفتن دوباره بارنامه ریلی اقدام کنید. آن‌ها از طریق سیستم‌های مربوطه برای شما بارنامه ریلی جدید صدور می‌کنند.

در بارنامه ریلی چه اطلاعاتی قرار دارد؟

در بارنامه ریلی ، تمام اطلاعاتی که به‌طور دقیق مشخص کند بار در کجا باید تحویل گرفته و در کجا باید تحویل داده شود ثبت می‌شود.

اگر بخواهیم به‌طور دقیق برای شما عزیزان مشخص کنیم که چه اطلاعاتی در این بارنامه وجود دارد باید بگوییم در این برگه نام و آدرس فرستنده کالا ، نام ایستگاه‌های مبدا و مقصد ، مشخصات کامل گیرنده ، نوع کالا ، مشخصات کامل و دقیق کالا ، وزن و اندازه کالا ، جزئیات کامل قطار و واگن ، مشخصات گمرک و هزینه‌ی حمل و نقل کالا به طور دقیق مشخص شده است.

حمل و نقل ریلی با خیالی راحت و آسوده

اگر شما موفق به گرفتن بارنامه شوید ، خیالتان از حمل و نقلی که قصد انجامش را دارید راحت می‌شود ، شاید بگویید چرا؟!

جواب ساده است ، شما با داشتن بارنامه ریلی ، مطمئن هستید که کالای مورد نظرتان در مبدا دلخواه بارگیری شده و در مقصد مورد نظر صحیح و سالم تحویل گرفته می‌شود.

شاید این سوال ذهن شما را درگیر سازد که اگر بارنامه خود را گم کنید و یا دزدیده شود ، دیگر قادر به تحویل بار خود نیستید !!

باید به شما بگوییم سخت در اشتباه هستید ، در مرحله‌ی اول امکان صادر کردن بارنامه ریلی برای شما وجود دارد ، دوما حتی اگر بارنامه شما دست کسی بیفتد که نیت سوء استفاده دارد ، باید بگوییم نه به جز شخص شما کسی اجازه‌ی تحویل بار را دارد و نه برگه‌ی بارنامه قابل معامله است.

بارنامه ریلی 2 - بارنامه ریلی برای حمل و نقل ریلی چیست؟ -

در چه صورتی بارنامه ریلی شامل شما نمی‌شود؟

۱- بار شما جزء بارهای ممنوعه باشد.

قبل از اقدام برای گرفتن بارنامه ریلی باید بدانید که اگر بار مدنظر شما جزء بارهای ممنوعه باشد ، به هیچ عنوان بارنامه ریلی به شما تعلق نخواهد گرفت ، حتی اگر برای جابه‌جایی بار مصر باشید ، با مراجع قانونی مواجه خواهید شد.

بارهای ممنوعه شامل مواردی از جمله انواع سلاح ، انواع مواد مخدر ، مواد منفجره ، برخی حیوانات و … می‌باشد.

اما در بعضی مواقع  ، باری در این گروه قرار دارد که انتقال کردن آن ضروری است ، در این صورت باید بگوییم جای نگرانی نیست ، زیرا اگر کار شما از نظر قانون موردی نداشته باشد ، می‌توانید برای گرفتن مجوز اقدام کنید . اگر مجوز داشته باشید ، گرفتن بارنامه ریلی برای شما راحت می‌شود.

۲- داشتن پرونده باز در اداره حمل و نقل

در صورتی که شما از قبل بار خود را از طریق حمل و نقل ریلی جا به جا کرده و در طول فرآیند آن مشکلی از جانب شما پیش آمده باشد ، در اداره‌ی حمل و نقل برای شما یک پرونده باز می‌کنند که دیگر اجازه نخواهید داشت که بارنامه ریلی بگیرید .

اما اگر به چنین موردی برخوردید ، خوب است بدانید جای نگرانی نیست و بسیاری از این نوع پرونده‌ها با پرداخت جریمه نقدی رفع می‌شود و پرونده‌ها بسته می‌شود.

۳- داشتن بدهی به اداره حمل و نقل

هنگامی که شما برای گرفتن بارنامه ریلی اقدام می‌کنید ، به هیچ عنوان هیچ بدهی به اداره حمل و نقل نباید داشته باشید ، در این صورت بارنامه ریلی شامل شما نمی‌شود. اما اگر حتی هنگامی که برای گرفتن بارنامه اقدام کرده‌اید ، بدهی خود را پرداخت کنید ، بارنامه را برای شما صادر می‌کنند.

بارنامه ریلی 3 - بارنامه ریلی برای حمل و نقل ریلی چیست؟ -

۴- امکان ارسال بار به مقصد مورد نظر نباشد.

گاهی اوقات بنا به دلایل مختلف امکان ارسال بار به یک سری نقاط خاص وجود ندارد ، بنابراین برای چنین حمل و نقل‌هایی نیز بارنامه صدور نمی‌شوند.

صدور بیمه‌نامه برای بارها ، قبل از حمل و نقل

خوب است به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است  قبل از حمل و نقل بار مورد نظر خود ، آن بار را به طور کامل بیمه کنید . درست است که شما با داشتن بارنامه ریلی ، حمل و نقلی مطمئن در پیش خواهید داشت ، اما در صورت داشتن بیمه دیگر به هیچ عنوان نگران هرگونه خطر و ضرر برای بار خود  نیستید. و در صورت بروز هر اتفاقی ، بیمه موظف است ، خسارات را به طور کامل پرداخت کند.

زمان بارگیری و تخلیه بار

اگر به هر دلیلی ، قطار در روزی که در بارنامه ثبت شده است ، موفق به انتقال بار شما نشد ، در روز بعد با اولین قطار ، حمل و نقل صورت می‌گیرد.

حال اگر شخص گیرنده به هر دلیلی نتوانست در ساعت مشخص ، برای تحویل بار حضور یابد ، بار به انبار‌هایی منتقل می‌شود و شما برای تحویل بار می‌توانید در هر زمانی که بخواهید ،به آنجا مراجعه کنید.

توجه کنید که بعد از تحویل دادن بار به گمرک بارنامه به شما داده می‌شود ، تا تضمینی باشد که بار را در زمان و مکان مشخص تحویل داده و در زمان و مکان مشخص نیز تحویل می‌گیرید.

تحویل بارنامه ریلی

در نهایت شما اگر صلاحیت گرفتن بارنامه را داشته باشید ، می‌توانید برای تحویل بارنامه ریلی به اداره حمل و نقل ریلی مراجعه کنید . برای این کار فقط کافی است اطلاعات خود را به‌طور کامل ثبت کنید .

سایت کارگو

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.