×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

یکی از مهم ترین بخش هر دکوراسیونی کفپوش آن است. موکت ها را از دیرباز می توان یکی از پرطرفدارترین و بادوام ترین نوع کفپوش ها به شمار آورد. این روزها موکت های مختلفی در بازار دیده می شود که از بین آن ها می توان به خرید موکت هتلی اشاره نمود.

11 8 - انواع موکت هتلی -

همان طور که گفتیم یکی از انواع موکت ها، موکت هتلی است. خرید موکت هتلی هم مانند هر موکت و کفپوش دیگری یک خرید چالش برانگیز است. در زمینه خرید این کفپوش هم نیاز به بررسی فاکتورهای متعددی می باشد. از آن جایی که در زمینه هتلداری کیفیت و خدمات حرفه ای بسیار حائز اهمیت هستند نیاز است که همه جوانب برای رفاه حال مشتریان در نظر گرفته شود.

یکی از گزینه های مهم برای جلب رضایت مشتریان انتخاب یک موکت هتلی باکیفیت و مناسب است. از آن جایی که این مسئله در صنعت هتلداری از اهمیت بالایی برخوردار است در این مطلب به صورت اختصاصی به بررسی انواع موکت هتلی می پردازیم.

موکت هتلی

به طور کلی موکت های هتلی، موکت های طراحی شده برای استفاده در هتل ها می باشند. طی چند سال اخیر این موکت ها به دلیل کیفیت مناسب و طرح و رنگ های متنوع بسیار پرطرفدار بوده اند. از موکت هتلی برای پوشش کف بخش های مختلفی از هتل مثل کف اتاق ها، لابی، رستوران، راهروها، راه پله ها و سالن آفی تئاتر استفاده می شود.

 این موکت ها به دلیل برخورداری از تنوع رنگی بالا و نیز بافت و جنس بسیار متفاوت به راحتی قابلیت هماهنگی با دیگر بخش های دکوراسیون فضا را خواهند داشت.

به طور معمول این نوع از موکت ها انتخابی مناسب برای پوشش کف محیط هایی مثل هتل ها و محیط های اداری به شمار می روند. این موکت ها انتخابی عالی برای جایگزینی موکت اداری هستند زیرا قیمت موکت اداری تقریبا با آن برابر است.

مشخصه های موکت هتلی

به طور معمول در هتل ها از انواع موکت هتلی استفاده می شود. ولی به طور کلی یک موکت هتلی خوب باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

۱. دوام و مقاومت موکت هتلی

هتل ها یک محیط پر رفت و آمد به شمار می روند. در این مکان ها غیر از رفت و آمد مداوم مسافران و خدمه، مدام وسایل سبک و سنگینی هم در حال جابجایی هستند. برای همین بسیار مهم است که کفپوش انتخابی برای هتل، مقاوم و بادوام باشد.

مقاومت پایین موکت هتلی انتخابی باعث می شود که خیلی زود نیاز به تعویض آن احساس شود و این موضوع به هیچ عنوان از نظر اقتصادی به صرفه نخواهد بود. این که موکت هتلی مورد نظر تا چه اندازه در مقابل ساییدگی، ضربه و اجسام سنگین مقاومت داشته باشد به تراکم و جنس الیاف آن بستگی خواهد داشت. برای همین نیاز است که در زمان انتخاب موکت هتلی این نکته را در نظر داشته باشید.

۲. مقاوم در برابر آتش سوزی

اگر چه نمی توان در بازار موکت هتلی را یافت که به صورت صددرصدی نسوز باشد اما برخی از انواع موکت ها در واقع کند سوز هستند. این موکت ها انتخابی عالی برای محیط هایی مثل هتل ها هستند. این نوع از موکت ها حتی در صورتی که دچار آتش سوزی هم شوند مانع از پیش روی شعله آتش می شوند و اجازه نمی دهند دود زیادی در فضا پخش شود.

موکت های هتلی که دارای این قابلیت هستند به نسبت دیگر انواع موکت هتلی از قیمت بالاتری برخوردار می باشند. برای تشخیص میزان مقاومت موکت هتلی در مقابل آتش سوزی باید به دو استاندارد        ASTME648  آمریکا و استاندارد BS 4796 انگلستان توجه شود.

22 11 - انواع موکت هتلی -

۳. سهولت در نظافت

همان طور که قبلاً هم به آن اشاره کردیم در بخش های مختلف هتل رفت و آمد بسیار زیاد است. برای همین بسیار مهم است که موکت هتلی انتخابی برای این بخش ها به راحتی قابل نظافت باشند. برای نمونه یک موکت با گل های برجسته و یا پرزهایی بلند اصلاً برای این محیط های پررفت و آمد مناسب نیستند.

چرا که به راحتی نمی توان زباله یا گرد و غبار میان پرزها را تمیز کرد. در انتخاب موکت هتلی همچنین باید مطمئن شد که مقاومت بالایی در مقابل شستشو دارند، رنگ آن ها ثابت است و کیفیت مطلوبی دارند.

۴. برخورداری از رنگی مناسب

رنگ موکت از دیگر مواردی است که در زمینه خرید انواع موکت هتلی باید به آن توجه شود. نمی توان گفت که رنگ موکت هتلی بسته به سلیقه هر شخصی دارد. بلکه در این انتخاب رنگ کلی دکوراسیون دخیل است. مثلاً موکت های روشن برای هتل ها مناسب نیستند. چرا که خیلی زود لکه و گرد و غبار را نشان می دهند.

علاوه بر آن رنگ های تیره هم باعث می شوند که فضای هتل خیلی کوچک و دلگیر نشان داده شود. برای همین در انتخاب رنگ انواع موکت هتلی باید به موارد مختلفی توجه شود.

بررسی انواع موکت هتلی از نظر بافت

تنوع موکت های هتلی از نظر بافت بسیار زیاد است. این موضوع باعث شده به عنوان طراحی دکوراسیون داخلی فضای هتل کاملاً قدرت انتخاب داشته باشید. به طور کلی می توان از نظر بافت موکت های هتلی را به دسته های زیر تقسیم نمود:

۱. کات پایل

این نوع از موکت ها سطحی صاف و یکدست دارند. در بافت این نوع از موکت های هتلی برش های حلقه ای کرکی ایجاد می شود.

۲. لوپ پایل

نوع دیگری از بافت موکت های هتلی لول پاپ است که به منظور ایجاد این نوع بافت سرو ته نخ به سطح موکت وصل می شود. در واقع در این نوع بافت به هیچ عنوان قطع شدن الیاف دیده نمی شود.

۳. ساکسونی

ساکسونی هم نوع دیگری از بافت در موکت هتلی است که در آن الیاف به صورت در هم تنیده شده و کوبیده هستند.

از دیگر انواع موکت هتلی از نظر بافت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بافت شگی (پرز بلند)

فریز (ظاهر براق با نخ پیچیده شده)

بربر (گره بیشتر در قسمت کناره ها)

بررسی انواع موکت هتلی از نظر الیاف

موکت های هتلی را همچنین از نظر نوع الیاف می توان به دسته های مختلف تقسیم کرد. به طور کلی در تهیه موکت های هتلی از پشم، پلی آمید (نایلون)، پلی پروبیلن و پلی پروپیلین همراه با آکریلیک و پلی استر استفاده می شود. در ادامه بیشتر با هر یک آشنا خواهیم شد:

۱. پشم

در بین الیاف مورد استفاده در تهیه موکت های هتلی، پشم را می توان گران قیمت ترین گزینه دانست. این نوع الیاف کاملاً نرم، لطیف و منعطف می باشند. موکت های پشمی مقاومت بالایی را در مقابل ساییدگی و ضربه از خود نشان می دهند.

این موکت ها همچنین به راحتی قابل نظافت هستند. البته برای دوام هر چه بیشتر این نوع از موکت ها نیاز است که برخی از راهکارها مثل استفاده از مواد شیمیایی ضد حشرات رعایت شود. از آن جایی که الیاف پشمی قادر به نگهداری ۱۰ برابری آب در خود هستند برای همین این الیاف فضای مناسبی برای زندگی حشرات خواهند بود. برای همین نیاز است که این موکت ها به صورت مرتب و روزانه نظافت شوند.

۲. پلی آمید

یکی دیگر از الیاف مورد استفاده در تهیه موکت هتلی پلی آمید است. این الیاف در مقابل ضربه و ساییدگی بسیار مقاوم هستند. انعطاف پذیری بالای این موکت ها باعث شده که به محض برداشته شدن بار از روی این موکت، دوباره به حالت اولیه خود برگردد.

33 7 - انواع موکت هتلی -

انعطاف بالای این نوع موکت ناشی از تراکم بالای بافت این موکت ها می باشد. از دیگر مزایای موکت های هتلی پلی آمیدی می توان به نرم، لطیف و مقاوم بودن آن در مقابل صدا و حرارت اشاره نمود. این نوع موکت همچنین دارای رنگی ثابت و مقاومتی مطلوب در مقابل آتش است.

۳. پروبیلین

این موکت ها در مقایسه با نمونه های پشمی و پلی آمیدی ارزان تر هستند. این موکت ها ضد لک و ضد رطوبت هستند و به راحتی مایعات را جذب نمی کنند. موکت های پربیلین در مقابل نور خورشید بسیار مقاوم می باشند.

البته گفتنی است که این موکت ها چندان منعطف نیستند و جای وسایل روی آن ها باقی خواهد ماند. این موکت ها چندان برای محیط های پررفت و آمد مناسب نیستند و استانداردهای لازم را ندارند. تنها استفاده از این موکت ها برای کفپوش محیط های کم رفت و آمد می تواند مناسب باشد.

انواع موکت هتلی از نظر اندازه

علاوه بر بسته بندی های بالا از نظر متراژ و سایز می توان موکت های هتلی را در انواع زیر یافت:

۱. موکت رولی

موکت های رولی در واقع به صورت متری و براساس متراژ فضای مورد نظر قابل خریداری هستند. این موکت ها نوع قدیمی تر این نوع کفپوش می باشند که البته هنوز هم بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

۲. موکت تایل

موکت تایل در واقع نوع دیگری از موکت هتلی است. این نوع از موکت ها در تایل هایی با شکل های یکسان قابل تهیه هستند. با خرید موکت تایل اداری نصب و تعویض بسیار آسانی خواهند داشت. علاوه بر آن موکت های تایلی این امکان را به شما خواهند داد تا چند رنگ متناسب با دکوراسیون هتل را با هم ادغام کنید.

حرف آخر

به طور کلی انتخاب موکت هتلی یک انتخاب مهم  و نیازمند وقت و دقت کافی است. در این مطلب سعی شد تمامی آن چه که شما نیاز دارید در مورد انواع موکت هتلی بدانید در اختیار شما عزیزان قرار داده شود. امیدواریم این مطلب به شما عزیزان در انتخاب یک موکت هتلی مناسب کمک کرده باشد.

پیشنهاد میکنیم برای تهیه موکت هتلی به وبسایت گامان تزئین جاوید سر بزنید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.