×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

تخته سیاه - جزئیات بازگشایی حضوری مدارس از آبان/ اگر منطقه ای قرمز شد، مدرسه تعطیل می شود -

به گزارش «بامردم» به نقل از ایرنا، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در حاشیه آیین آغاز انتخابات انجمن اولیا و مربیان در دبیرستان دخترانه شایسته تهران گفت: هیچ مدرسه‌ای حق ندارد راسا و خلاف ضوابط و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و آموزش و پرورش عمل کند، اگر مدرسه‌ای بدون این شرایط و استانداردها برای بازگشایی اقدام کند، قطعا تخلف مرتکب شده است. اگر مدیر مدرسه‌ای به این موضوع توجه نکند، باید برابر خطراتی که برای دانش‌آموزان در شرایط کرونا ایجاد می‌شود پاسخگو باشد.

وی درباره اینکه برخی از مدارس غیرانتفاعی الزاماتی برای حضور دانش‌آموزان دارند، افزود: دستورالعملی که صادر شد، برای تمام مدارس کشور ارسال شده است و همه مدارس تحت پوشش سیاست‌های ملی مقابله با کرونا و وزارت آموزش و پرورش هستند.

کاظمی درباره بازگشایی مدارس توضیح داد: ممکن است مدرسه‌ای زیر ۷۰ نفر دانش‌آموز داشته باشد اما نتواند استانداردها را رعایت کند، اما مساله مهم رعایت استانداردهایی است که وزارت بهداشت در تفاهمنامه با وزارت آموزش و پرورش داشته است که همه باید به آن پایبند باشند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر کلاسی تشکیل شود حتما باید فاصله‌ اجتماعی در آن رعایت شود، خیلی مهم است چون ما اعلام نکردیم که کلاس‌های زیر چند نفر دانش‌آموز باشد، ما فقط استاندارد مشخص کردیم، فاصله‌های چپ و راست و میانگین فضا برای هر دانش‌آموز تعیین شده است، البته تراکم مدرسه هم برای ما مهم است.

بازگشایی حضوری و تدریجی مدارس از آبان

او گفت: دو شاخص در اختیار اولیا و مربیان قرار دادیم، اما در مناطق شهری ترجیح این است که مدارس با تاخیر برگزار شود که دلیل آن ترددهای شهری است چون علاوه بر اینکه باید استانداردهای داخل کلاس و مدرسه را رعایت کنیم باید ملاحظات جابه‌جایی درون‌شهری را هم داشته باشیم، البته وقتی اولیا و مربیان از اتمام واکسیناسیون معلمان، اولیا و مربیان، رانندگان سرویس اطمینان حاصل کردند با تایید منطقه نسبت به حضور دانش آموزان مدارس بازگشایی می‌شود.

کاظمی تصریح کرد: ستاد ملی کرونا سیاست‌های کرونا را اعلام کرده که دستورالعملی به وزارت آموزش و پرورش داده شده است که آرام و تدریجی از آبان به بعد مدارس بازگشایی حضوری و تدریجی شود علاوه بر این مجوز، تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت درباره استانداردهای حضور دانش‌آموزان در خوابگاه‌ها، کلاس‌ها و مدرسه مشخص شده است که پیوست الگوی بازگشایی مدارس است.

استانداردها برای حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس

سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره استاندارد برای حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس گفت: استاندارد ۲.۲۵ مترمربع فضا برای هر دانش‌آموز و فاصله ۱.۵ مترمربع برای هر دانش‌آموز از طرفین است که باید با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی باشد که در این زمینه کمک اولیا و مربیان را می‌طلبد که هم دانش‌آموزان را توجیه و هم کمک کنند در مدرسه و خانه این مسایل رعایت شود، همه این‌ها لازمه بازگشایی مدارس است.

او افزود: براساس محاسبات معمولی که انجام می‌شود ممکن است بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان در هر مدرسه متغیر باشد و بستگی به ظرفیت مدارس دارد که چه تعداد دانش‌آموز در طول روز می‌تواند در کلاس حضور داشته باشد.

حضور حداقلی دانش‌آموزان در شهرهای بزرگ

کاظمی درباره فضای آموزشی استان تهران با تراکم بالا نیز این‌گونه توضیح داد و گفت: تحلیل این است که در شهرهای بزرگی همچون تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز و دیگر شهرهای بزرگ در گام سوم بازگشایی صورت می‌گیرد و مدارسی که با تراکم بالای دانش‌آموز است حضور حداقلی دانش‌آموزان را باید تجربه کنند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: رویکردی که به کار گرفته‌ایم اقتضایی با تفویض اختیار است که قدرت حضور دانش‌آموزان را در مدرسه میسر می‌کند به نظرم بهترین نوع سیاست بود که می‌توانستیم اتخاذ کنیم و اعتماد و اطمینان به مدیران مدارس و اولیا و مربیان و نظارت منطقه و استان شده است. ما یک شبکه نظارتی ایجاد کرده‌ایم و پس از مهر به صورت دقیق تعداد مدارس حضوری، ترکیبی و مجازی را اعلام خواهیم کرد و به همه این مدارس نظارت بهداشتی خواهیم داشت. لذا جای نگرانی نیست و امیدواریم با کمک همه موضوعی که به شدت به سرمایه انسانی جامعه آسیب رسانده کمک کنیم تا اتفاقات خوبی در جامعه رخ دهد.

اگر منطقه‌ای قرمز شد، مدرسه تعطیل می‌شود

وی ادامه داد: اگر در منطقه‌ای وضعیت کرونا قرمز شد براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌گیری می‌شود و تمام فعالیت‌های آموزشی نیز تعطیل می‌شود، البته سیاست‌ها روشن و شفاف است و جای ابهامی وجود ندارد. اگر منطقه‌ای قرمز شد مدرسه تعطیل می‌شود؛ این تصمیماتی که اکنون گرفته شده است در شرایطی است که در وضعیت قرمز نیستیم.

کاظمی با اشاره به اینکه راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی ایران نیز می‌تواند به کاهش دغدغه مردم کمک کند، افزود: در کنار شبکه اجتماعی دانش‌آموزان «شاد» و آموزش حضوری، مدرسه تلویزیونی ایران را آغاز می‌کنیم و برنامه‌ای با تدریس‌های برتر است و می‌تواند نقش برنامه‌های درسی اصلی و مکمل را برای دانش‌آموزان داشته باشد.

واکسیناسیون دانش‌آموزان همزمان با بازگشایی حضوری مدارس

سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره واکسیناسیون دانش‌آموزان نیز توضیح داد: واکسیناسیون دانش‌آموزان در اکثر نقاط دنیا جزو اولویت‌ها نبوده و در خیلی از کشورهای دنیا انجام نشده است اما وزیر بهداشت اعلام کرده که واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ سال در دستور کار آنهاست و با سرعتی که واکسیناسیون گرفته است امیدواریم همزمان با بازگشایی حضوری مدارس واکسیناسیون دانش‌آموزان هم انجام شود.

وی درباره شبکه اجتماعی دانش‌آموزان «شاد» نیز تصریح کرد: همه اقدامات برای شاد انجام شده است و قبل از بازگشایی مدارس شاد جدید رونمایی خواهد شد؛ در الگوی تعیین شده کلاس‌های درس نیز تعیین شده است.

تحویل ندادن کارنامه به مادران دانش‌آموزان تکذیب شد

کاظمی در پاسخ به این سوال که چرا مادران دانش‌آموزان نمی توانند کارنامه فرزندان خود را از مدارس دریافت کنند، گفت: این موضوع تکذیب شده است و چنین قانونی وجود ندارد و به این موضوع دیگر نپردازید.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دریافت شهریه در مدارس غیردولتی بابت هزینه‌های نت و موادضدعفونی ممنوع است، ادامه داد: هیچ هزینه‌ای از اولیا و مربیان نمی‌گیریم اما مدارس را نمی‌توانیم بدون کمک آنها اداره کنیم؛ البته می‌توانیم اداره کنیم ولی ممکن است سطح مطلوب آن نباشد چون خانواده ها دوست دارند بهترین سطح آموزش آموزشی، پرورشی و تربیتی در سطح مدارس باشد و این با کمک خود آنها امکان‌پذیر خواهد شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.