×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر

t3 1632383488 اینترنت 1 - طرح صیانت از فضای مجازی آغاز شده است؟/ سرور فیلترشکن ها در حال مسدود شدن -

به گزارش «بامردم» به نقل از تجارت نیوز؛ طی چند روز گذشته کاربران از قطعی فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌‌ان‌های داخل کشور خبر داده‌اند و منبع‌های ارائه دهنده وی پی ان‌، دلیل این قطعی را مسدودیت آی‌پی‌های داخل ایران اعلام کردند.

استفاده از وی پی ان و فیلترشکن‌ به کاربران این اجازه را می‌دهد که بدون محدودیت جغرافیایی و به صورت ناشناس به دیدن محتوای مورد نظر خود بپردازند.

با استفاده از فیلترشکن‌ها عملا بخش عمده تحریم‌های اینترنتی و فیلترینگ اعمال شده برای شهروندان ایرانی ناکارآمد بود، اما مسدود کردن فیلترشکن‌ها و آی‌‌پی، وی پی اِن‌ها دسترسی به این منابع را برای کاربران ایرانی مسدود کرده است.

با محدود و مسدود کردن فیلترشکن‌ها و وی پی ان‌های موجود داخل کشور، اینترنت به سمت یک شبکه کاملا داخلی می‌رود و مدیریت مخابرات فقط به‌ سایت‌هایی که خود معین می‌کند اجازه ورود کاربر را می‌دهد.

یکی از کارابران در تایید قطعی آی‌پی، وی پی ان‌ها نوشت: «عملا با فیلترینگ آی‌پی های وی پی ان‌ها، نه اینترنت درست کار می‌کنه نه وی پی ان ها کار می‌کنند.»

کاربر دیگری بیان کرد: «وی پی ان‌هایی که از سایت‌های داخلی می‌خریدیم همه از کار افتادند.»

طرح صیانت شروع شده؟

در همین رابطه عادل طالبی کارشناس حوزه فناوری و اطلاعات به تجارت‌نیوز، گفت: مسدود شدن سرور فیلترشکن‌ها بنا بر سخت‌گیری‌های طرح صیانت از فضای مجازی در حال حاضر اقدامی قانونی شمرده می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که دست به چنین اقدامی زدند نخست باید بررسی کنند که بستن سرورهای فیلترشکن‌ها آیا به نفع عموم مردم و کسب و کارهای مجازی است یا خیر؟ که ظاهرا این موضوع هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

براساس این مصوبه؛ ارتباط داخل با شبکه­‌های خارجی صرفاً از طریق گذرگاه‌های ایمن مرزی شبکه ملی اطلاعات که دارای درگاه های مشخص اتصال به خارج و اتصال با داخل هستند، تأمین می‌شود.

طالبی با اشاره به مصوبه سی‌وپنج شورای عالی مجازی که در سال ۹۵ تصویب شد، بیان کرد: طبق این مصوبه تا سال ۱۴۰۴ اینترنت بین‌الملل کشور تا ۷۰ درصد باید کند شود، و با اجرای طرح صیانت از فضای مجازی به این مصوبه سرعت بخشیده شده است.

به نظر می‌رسد طرح صیانت از کاربران فضای مجازی و ایجاد شبکه ملی اطلاعات در حال اجرا و طی کردن مراحل ابتدایی خود باشد چرا که هر چیزی که از خارج از مرزها به داخل چنین شبکه‌ای وارد می‌شود باید بررسی شود و با از کار افتادن سرور وی پی ان‌ها و فیلترشکن‌های داخل کشور، محتوای اینترنت جهانی خارجی بدون بررسی وارد کشور نخواهد شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.