چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41419 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2371×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • انواع روش های مجازی سازی در سرور
    17 مهر 1400 - 10:00
    شناسه : 188857
    1

     در این مقاله درباره انواع مبانی مجازی سازی شبکه و سرور مجازی VPS صحبت میکنیم و این مقاله به شما در آشنایی با انواع مختلف مجازی سازی کمک کند.

    پ
    پ

    مجازی سازی هم در صنایع فناوری IT و هم در صنایع غیر فناوری رایج شده است. Virtualization کاربردهای مختلفی در صنعت فناوری مانند امنیت شبکه و معماری ابر دارد.  در این مقاله درباره انواع مبانی مجازی سازی شبکه و سرور مجازی VPS صحبت میکنیم و این مقاله به شما در آشنایی با انواع مختلف مجازی سازی کمک کند.

    مجازی سازی چیست

    به زبان خلاصه و خیلی ساده مجازی سازی نمایانگر نرم افزار و خدمات سخت افزاری یا سخت افزاری است که در لایه ای جدا از منابع فیزیکی سرور اصلی اجرا میشود، مثال ساده و رایج از مجازی سازی را می توان هنگام تقسیم یک هارد دیسک فیزیکی به چندین دیسک مجازی مشاهده کرد، یا برای مثال دیگر میتوان از VPS یا سرور مجازی را معرفی کرد که در یک لایه در سیستم عامل توسط مجازی ساز، چندین سیستم عامل به عنوان VPS میتوان استفاده کرد.

    image 67297a301b42450582b13adb6f0094d0ff5576a4 - انواع روش های مجازی سازی در سرور -

    مزایای مجازی سازی (Virtualization)

    مجازی سازی مزایای زیادی دارد زیرا در زمینه های مختلف مثل VPS ارزان که توسط یک مجازی ساز در هاستینگ بلوسرور ایجاد میشود کاربرد دارد. Virtualization میتواند چابکی و مقیاس پذیری (scalability) را افزایش دهد که به کاربر کمک می کند تا هزینه فعالیت های IT را به حداقل برساند. استفاده از Virtualization در سیستم های ابری (cloud systems) مانند ابرهای تجاری در مدیریت بهتر داده ها مفید است. و نتیجه این است که مجازی سازی نقش بسزایی در ساده سازی، مقرون به صرفه بودن و نگهداری آسان اطلاعات دارد.

    مجازی سازی و رایانش ابری

    با وجود اینکه رایانش ابری و مجازی سازی اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، تفاوت های قابل توجهی بین مجازی سازی و سیستم های ابری مانند VMWare Cloud وجود دارد. مجازی سازی به محیط های محاسباتی اجازه می دهد تا مستقل از سخت افزار فیزیکی باشند. از طرف دیگر، رایانش ابری سرویسی است که منابع محاسباتی مشترک را در صورت تقاضای بیشتر ارائه میکند.

    image 778f47127aa3d606d221c3eeabbd59bff45c35b2 - انواع روش های مجازی سازی در سرور -

    سازمانها به ارائه دهندگان خدمات ابری مانند VMWare Cloud و private clouds وابسته هستند. شرکت ها ، به ویژه مشاغل در مقیاس بزرگ، اغلب سرورهای خود را مجازی می کنند و از VPS استفاده میکنند و برای کنترل بیشتر بر فرآیندهای فناوری اطلاعات به رایانش ابری می روند. انواع زیادی از مجازی سازی موجود است ؛ در این مقاله ما هفت مورد از رایج ترین آنها را مورد بحث قرار می دهیم.

    1. مجازی سازی سیستم عامل
    • مجازی سازی سیستم عامل به معنی مجازی سازی محیط سیستم عامل است. این رایج ترین نوع مجازی سازی است. این شامل ایجاد چندین نمونه از یک سیستم عامل مانند Windows بر روی یک سرور اختصاصی است. همان VPS ارزان.  در نتیجه، مشاغل می توانند با کاهش تعداد سرورهای اختصاصی فیزیکی، سخت افزار مورد نیاز برای اجرای نرم افزار خود را کاهش دهند. همچنین هزینه سخت افزار شبکه، فضا و هزینه نگهداری هر سرور، زیرساخت های کلی IT را کاهش می دهد.
    1. مجازی سازی نرم افزار- سرور (application-server)
    • مجازی سازی سرور برنامه یکی دیگر از انواع رایج مجازی سازی است. پیاده سازی این نوع معماری از روزهای اولیه مجازی سازی رایج بوده است. عموما به عنوان load balancing شناخته میشود، چونکه این نوع مجازی سازی شامل توزیع یک برنامه در چندین سرور است.  مزیت مجازی سازی application-server virtualization توانایی آن در ایجاد تعادل بین حجم پردازش نرم افزار به صورت مقیاس بودن و توزیع بار پردازش است.
    1. مجازی سازی نرم افزاری
    • مجازی سازی سرور – نرم افزاری (Application-server virtualization) اغلب با مجازی سازی نرم افزاری (application virtualization) اشتباه گرفته می شود. ولی مجازی سازی application کاملا با مجازی سازی Application-server متفاوت است. این نوع مجازی سازی برنامه ها را طوری اجرا می کند که گویی در واقع در حال اجرا در سرور بر روی رایانه شخصی هستند.  سرویس RDP (ریموت دسکتاپ) برای اتصال به VPS خریداری شده، vmware cloud به این مجازی سازی نرم افزاری وابسته هستند.
    1. مجازی سازی سخت افزار
    • مجازی سازی سخت افزاری از انوع مجازی سازی رایج است. برخی از ویژگی های مجازی سازی سخت افزاری شبیه مجازی سازی سیستم عامل است.  تفاوت اصلی این است که به جای قرار دادن چندین نمونه نرم افزار روی یک ماشین ، خود ماشین اصلی پارتیشن بندی می شود.
    1. مجازی سازی مدیریتی
    • مجازی سازی مدیریتی رایج نیست و عموما انجام نمیشود و به شرکت ها اجازه می دهد دسترسی به سرورها، زیرساخت ها و برنامه ها را براساس کاربران و گروه ها محدود کنند.
    1. مجازی سازی شبکه
    • مجازی سازی شبکه به جنبه های امنیتی شبکه مانند استفاده از ابزارهایی مانند جداول مسیریابی (routing tables)، سوئیچ ها و Vlan  می پردازد.
    1. مجازی سازی ذخیره سازی
    • مجازی سازی ذخیره سازی از مجموعه ای از سرورها استفاده می کند که به طور کامل توسط یک سیستم ذخیره سازی مجازی مدیریت می شوند.

     

    درک رایج ترین انواع مجازی سازی در این مقاله به شما کمک میکند که مجازی سازی با VMWare یا private cloud service  و سایر معماری های دیگر در سرور مجازی یا مجازی سازی شبکه و سخت افزاری چه سبک معماری داشته باشد

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.