×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

11 7 527x500 - الزام حضور مشاور مالیاتی در کسب و کارها از نظر موسسه حسابداری رهنما

مقدمه ای از مطلب الزام حضور مشاور مالیاتی در کسب و کارها

مشاور مالیاتی چه شخصی است ؟

مشاور مالیاتی شخصی کارآمد و متخصص در زمینه مباحث مالیاتی است، که مسائل و امور مالیاتی شرکت را به عهده می گیرد، که البته یکی از شاخه های مشاوره نیز می باشد را، مشاور مالیاتی می‌نامند  .

این شخص تمام زمان خود را در خصوص موقعیت های مختلف مالیاتی، در اختیار مدیران، صاحبین کسب و کار یا سایر مراجعه کنندگان قرار می دهد .

حتما از خود سوال می پرسید وقتی که کتاب های مالیاتی در اختیار عموم قرار دارد چرا باید به مشاوران مالیاتی مراجعه کرد؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است .

تمامی کتاب های مهندسی، پزشکی و قانونی به سادگی می تواند در اختیار عموم مردم قرار بگیرد .

اما باز هم زمانی که بیمار می شویم به پزشک مراجعه میکنیم نه کتاب پزشکی .

علت این موضوع هم  کاملا روشن است .

برای فهم و تحلیل بسیاری از مسائل به به حضور یک متخصص نیاز می باشد .

22 8 499x500 - الزام حضور مشاور مالیاتی در کسب و کارها از نظر موسسه حسابداری رهنما

یک مشاور مالیاتی متخصص در زمینه قوانین مالیاتی و حسابداری کارشکسته و با تحربه است .

او خدماتی همچون مشاوره به صاحبین مشاغل جهت حداقل پرداخت نمودن میزان مالیات، مطابق با قانون را ارائه می کند  .

این مشاوران مالیاتی در ارتباط با اقدامات و  قوانین مالیاتی کاملا  به روز هستند .

مشاوران مالیاتی می توانند در قالب اشخاص حقیقی یا حقوقی فعالیت کنند .

وظیفه اصلی این اشخاص ارائه مشاوره تخصصی در خصوص تهیه، تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی به شکل کاملا بهینه به سازمان امور مالیاتی می باشد .

 در حقیقت مشاور مالیاتی یک شرکت در تلاش می باشد که، با بررسی نمودن هزینه های مرتبط با شرکت، میزان سود شرکت را به بالاترین مقدار، و هزینه های آن شرکت را به پایین ترین میزان  ممکن نزدیک کند .

بعنوان یک کارآفرین یا مدیر چند بار از خود پرسیده اید که چرا به حضور یک مشاوره مالیاتی در کسب و کار خود نیاز دارید؟

اگر این سوال قبلاً برای شما پیش آمده و جواب قانع کننده ای برای پیدا نکره اید همراه ما باشید تا به بررسی این موضوع مهم بپردازیم.

دلایل زیاد و مختلفی برای این موضوع وجود دارد.

:صاحبان بسیاری از مشاغل به سوی مشاورین مالیاتی می‌ روند، که از عمده ترین دلایل آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود

۱-رعایت نمودن قوانین مالیاتی توسط فردی متخصص

دلیل انجام این کار این است که با پیچیده تر شدن روز افزون قوانین سازمان امور مالیاتی ، کلیه صاحبان مشاغل زمان و فرصت کافی جهت کسب .اطلاعات و دیدن آموزش های متداوم را ندارند

۲-ایجاد پل ارتباطی با ممیزین اداره امور  مالیاتی.

مشاوران مالیاتی به پشتوانه روابط عمومی بالا و تجربه زیادی که در در خصوص شخصیت شناسی افراد دارند می توانند بسیار ساده با .کارشناسان و مییزین مالیاتی ارتباط بر قرار کنند و روند پیگیری پرونده مالیاتی را رسد کنند

۳-کمک کردن به مجموعه در خصوص موارد مرتبط به مالیات

 .یک مشاور مالیاتی متعهد است که در هیچ شرایطی از قوانین سازمان امور مالیاتی تخطی نکند

در نتیجه بدون نگرانی از مشکلات احترمالی در آینده جلو گیری خواهد و شد و نیاز نیست بعنوان صاحب کسب و کار این نگرانی را در خود پرورش دهید:

۴-ارائه اقدامات مورد نیاز به جهت توان بخشیدن به کسب و کار یا کم کردن میزان مالیات و البته  بهینه نمودن بار مالی صاحب کسب و کار

یک مشاور مالی و مالیاتی با تجربه می تواند با برنامه ریزی حرفه ای که بصورت کوتاه مدت و بلند مدت صورت می گیرد سبب ایجاد پیشرفت و جلو گیری از بسیاری از مشکلات احتمالی باشد

در حقیقت اگر مدیر یا صاحبان کسب و کار این امکان را داشته باشند  که از حضور یک مشاور متخصص و با تجربه در زمینه امور مالیاتی استفاده نمایند، می‌توانند به شکل قابل توجه ای در هزینه های خود صرفه جویی کنند.

این فرآیند در بهبود و پیشرفت هر کسب و کاری بسیار موثر عمل کرده و میتواند سبب حل شدن بسیاری از مشکلات و مسائل مالی شود.

33 5 489x500 - الزام حضور مشاور مالیاتی در کسب و کارها از نظر موسسه حسابداری رهنما

یک مشاور مالیاتی متخصص باید چه دانش هایی داشته باشد:

بدون شک یکی از مهم ترین فاکتور هایی که سبب تمایز افراد از یک دیگر می شود سطح دانش آنهاست.

یکی از فاکتورهای مهمی که یک مشاور مالیاتی متخصص و کاربلد را از یک حسابدار ساده متمایز می کند سطح دانش او در موارد ذیل می باشد.

۱-دانش حقوقی.

۲- دانش حسابداری.

۳- دانش ریاضی.

۴- دانش درک حقایق پیچیده.

۵-دانش تحلیل قوانین مالیاتی.

۶-روابط عمومی بالا.

۷-قدرت تصمیم گیری.

مواردی که در بالا ذکر شد تنها بخش کوچکی از مواردی است که مشاوران مالیاتی به آن نیاز دارند تا بتوانند به کسب و کارها کمک کنند.

مشاوران مالیاتی و حسابداران چه تفاوت هایی با هم دارند؟

یک حسابدار مانند مشاور مالیاتی می تواند در ارتباط با مدیریت هزینه، کمک در تفهیم قوانین، تهیه گزارشات مالی برای شرکت و حسابرسی سالانه شرکت انجام وظیفه کنند.

بصورت کلی مشاورین مالیاتی، ابتدا فعالیت خود را بصورت یک حسابدار آغاز می کنند ، بعد در زمینه امور مالیاتی، آموزش های لازم را می بینند، در خصوص قوانین و اصطلاحات شناخت لازم را بدست می‌آورند، اما یک حسابدار اطلاعات کلی تر و عمومی تری دارد و زیاد وارد جزییات نشده است.

به دلیل تخصص بالایی که درمشاوران مالیاتی وجود دارد، مدیرانی که به دنبال مشاوره مالیاتی پیچیده و حساس با ساختار بزرگتر هستند، مناسب تر می باشند .

یک حسابدار برخلاف یک مشاور مالیاتی متخصص از یک سری قانون کلی که در کشورهای مختلف یکسان هستند، پیروی می کنند.

 اما یک مشاور مالیاتی که تخصص بالایی در زمینه امور مالیاتی دارد با استناد به قوانین هر کشور، بر اصول و قواعد مالیاتی آن کاملا مسلط است.

البته این موضوع که گاهاً ممکن است که برخی از حسابداران، اطلاعات نسبتاً مناسبی در زمینه مالیات داشته باشند غیر قابل انکار است.

اما مشاورین مالیاتی در این خصوص، بسیار متخصص تر و مفیدتر می توانند عمل کنند.

در نتیجه به صاحبان کسب و کارها  توصیه می کنیم که جهت انجام امور مالیاتی خود، حتما از حضور مشاوران در کسب و کار خود بهره مند شوند.

زیرا با این کار می توانند بسیار تخصصی تر روند کار خود را پیش ببرند و بدون مشکل به سر انجام برسانند.

به یاد داشته باشید که یک مشاور مالیاتی شخصی است که در رابطه با قوانین و امور مالیاتی آموزش های وسیعی ‌دیده است.

در نتیجه شما از یک حسابدار نمی توانید انتظار این را داشته باشید که در خصوص قوانین سازمان امور مالیاتی به شما مشاوره دهد.

ما هم به شما پیشنهاد می کنیم این ریسک را نپذیرید زیرا سازمان امور مالیاتی در خصوص قوانین خود بسیار سخت گیر است و در صورت به وجود آمدن یک اشتباه کوچک در عملکرد شما می تواند جرائم سنگینی را شامل کسب و کارشما کند.

 اگر می خواهید یک مشاوره مالی قانونی و بدون ترس از جرائم مالیاتی دریافت کنید بهتر است سراغ متخصص این کار بروید.

یک مشاور مالیاتی متخصص دارای روزومه و مدارک معتبر این کار است.

اما یک حسابدار تنها می تواند حساب های یک شرکت یا کسب و کار را بررسی و بازنگری کند و نسبت به صادر کردن گزارشات مالی مدیریتی اقدام کند.

این در صورتی است که یک مشاور متخصص، شخصی است که مسئول امور مالی و نگرانی های مربوط به آنهاست.

 تاکید می کنیم که این شخص آموزش پیشرفته در این خصوص دیده و درک بسیارعمیقی از قوانین مالیاتی دارد.

این شخص یعنی مشاور مالیاتی به شرکت کمک شایانی می کند تا مقدار مالیات قابل پرداخت را به شکل چشم گیری کاهش دهند و یک شرایط مالی ایده آل را برای شرکت رقم بزنند.

44 1 503x500 - الزام حضور مشاور مالیاتی در کسب و کارها از نظر موسسه حسابداری رهنما

بصورت کلی مشاورین مالیاتی چه وظایفی دارند:؟

مانند هر عضوی از سازمان مشاورین مالیاتی هم دارای وظایف مشخصی هستند که در موارد ذیل به آنها اشاره می کنیم::

۱-تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی.

۲-تهیه اظهارنامه مالیاتی.

۳-تحلیل قوانین مربوط به سازمان امور مالیاتی.

۴-بررسی و تحلیل سوابق مالی، سیستم ها و بودجه ها.

۵-برنامه ریزی کردن جهت کمک به مشتریان برای درک آینده مالی شرکت.

۶-بررسی کردن کتاب ها و مانده های مالی.

۷-توضیح دادن قانون و مقررات مالیاتی با یک بیان ساده جهت درک بهتر مدیران و کارکنان شرکت.

۸-پیدا کردن راه حل و روش های قانونی کسر و معافیت مالیاتی.

۹-کمک به مشتریان برای به حداقل رساندن بدهی مالیاتی.

۱۰-صدور و ارائه گزارش های مالیاتی در زمان درست.

۱۱-تنظیم لایحه های مالیاتی کاربردی جهت حل مشکلات احتمالی شرکت ها.

مزایای بهرهمندی از حضور یک مشاور مالیاتی متخصص در کسب و کار:

همانطور که در بالا به آن بارها اشاره کردیم استفاده از توانایی های یک مشاور مالیاتی می تواند برای کسب و کار ما بسیار مفید باشد.

حالا در ادامه قصد داریم تعدادی از این مزایا را لیست کنیم:

۱-یک مشاور مالیاتی از علم و دانش در خصوص قانون های مالیاتی موجود در کشور برخوردار است، تا بتواند به خوبی  کارفرما را توجیه کند.

۲-یک مشاور مالیاتی متخصص می تواند به خوبی نسبت به ارائه بهترین راهکار جهت پس انداز و ذخیره منابع مالی اقدام نماید.

۳-حضور یک مشاور مالی در کسب و کار شما میتواند به شکل قابل توجه ای در وقت صرفه جویی کند.

۴- شناسایی کردن تمام کسری ها و توصیه های تصمیمات استراتژیک جهت پایان سال.

۵-این شخص آشنایی کامل با نرم افزارهای مالیاتی دارد که می تواند برای کسب و کار بسیار مفید باشد.

۶-اطلاع از اعتبارات و کسری ها، و اطمینان حاصل کردن از این مهم که امور مالیاتی شما به درست پیگیری می گردد و تسویه حساب مالیاتی آن را انجام می دهد.

۷-اطلاع کامل از سوابق مالیاتی کسب و کار شما و ارائه بهترین و کم هزینه ترین راهکارهای قانونی.

امیدواریم که با مطالعه این مقاله بتوانید نسبت به اخذ یک تصمیم درست جهت بهبود عملکرد بخش مالی و مالیاتی کسب و کار خود اقدام کنید.

لازم به ذکر است که موسسه حسابداری رهنما می تواند در این مسیر همراه شما باشد و با ارائه مشاوره مالیاتی تخصصی سبب شکل گیری بهبود عملکرد بسیار چشم گیری در خصوص مباحت مالیاتی کسب و کارتان شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.