×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

11111 - مهندسی برق و جایگاه آن در دنیای امروز؟ - آموزش pspice

انرژی و برق:

در دنیای امروزی، تکنولوژی به سرعت در حال گسترش و پیشرفت است و در نتیجه آن هر روزه نیازهای جدیدی شکل میگیرد و از سوی دیگر منابع طبیعی رو به کاهش هستند؛ هنر بشر امروز این است که بتواند با مدیریت منابع و انرژی و به کار گیری تکنولوژی، بهره وری و بازده را افزایش دهد. پس مدیریت انرژی و منابع محدود و افزایش بازده و به کارگیری تکنولوژی های جدید در پاسخگویی به نیاز بشر امروزی یک مساله مهم دنیای امروز است. علوم مهندسی با تمرکز روی محوریت همین موضوع به وجود آمده اند و در تلاش برای تحقق این امر هستند.

مهندسی برق:

مهندسی برق، یکی از رشته های پر طرفدار دانشگاهی در سراسر دنیاست که جایگاه ویژه ای در دنیای امروزی بشر و پیشرفت صنعت یک کشور دارد. مهندسی برق دارای چهار گرایش اصلی الکترونیک، مخابرات، قدرت و کنترل است که از میان آن ها گرایش الکترونیک را میتوان مادر رشته مهندسی برق دانست چرا که تمام آن چع که با برق در ارتباط است در ریزترین اجزا و از جز به کل در نهایت با الکترونیک سروکار خواهد داشت و به عنوان مثال شما هیچ دستگاه و یا هر چیز دیگری که با انرژی برق کار کند پیدا نخواهید کرد که در آن خبری از بردهای الکترونیکی و ادوات و قطعات الکترونیکی ساده خازن و مقاومت و ترانزیستور و میکروها و آی سی ها نباشد.

اهمیت و جایگاه مهندسی برق:

مهندسی برق از دو دیدگاه حائز اهمیت است؛ اول این که در بحث انرژی، انرژی برق مهمترین و در دسترس ترین انرژی قدرتمندی است که از دیرباز کارخانه های غول پیکر، متروهای بزرگ شهری و تمام قسمتهای مختلف صنعت و تجارت یک کشور به آن وابسته است و اخیرا با پیشرفت علم، خودروهای برقی و تکنولوژی های جدید دیگر را نیز میتوان به آن اضافه کرد که در نتیجه آن مصرف روز افزون انرژی برق را خواهیم داشت. دیدگاه دیگری که اهمیت مهندسی برق را روشن میکند، بحث علاقه بشر به تکنولوژی و هوشمندسازی دنیای پیرامونش است؛ در این مورد سرعت پیشرفت به شدت بالاست و هر ساله شاهد پیشرفت چشمگیری در دنیای الکترونیک و دیجیتال هستیم و حجم و مساحت بردهای الکترونیکی در حال کاهش است که نشان از پیشرفته تر شدن دنیای الکترونیک دارد؛ پیشرفت فوق العاده سریع در تکنولوژی گوشی های هوشمند، سیستم سخت افزاری و نرم افزاری لپ تاب ها، ربات های مختلف با کاربردهای مختلف بیشمار، صنایع جنگی و موشک ها و رادارها و دستگاه های صنعتی برقی، خودرهای برقی و اخیرا خانه های هوشمند و اینترنت اشیا همگی مثال هایی از این دسته هستند که به ما یاداور میشوند که همه چیز با سرعت زیادی به سمت هوشمند شدن در حال حرکت است.

2222 1 - مهندسی برق و جایگاه آن در دنیای امروز؟ - آموزش pspice

مهندسی برق و راز موفقیت در آن:

در چنین دنیایی که انرژی برق و از سوی دیگر پیشرفت تکنولوژی ارتباط نزدیکی با دنیای مهندسی برق و الکترونیک دارد، نیاز به دانش تخصصی مهندسین برق، قابل انکار نیست و کسانی که در این رشته فعالیت میکنند و یا قصد دارند حرفی برای گفتن داشته باشند باید از دانش و خلاقیت کافی برخوردار بوده و در کنار آن مهارت به کارگیری و استفاده از نرم افزارهای مرتبط با این رشته را به خوبی فرابگیرند. نرم افزارهای فراوانی به منظور کاربردهای خاصی تولید شده اند که در سراسر دنیا مهندسین برق در گرایش های مختلف و  متناسب با نیاز خود از آن ها بهره میبرند. به عنوان مثال نرم افزار Altium Designer یکی از محبوب ترین نرم افزارها به منظور طراحی PCB و برد چاپی مدارات الکترونیکی است و نرم افزار MATLAB  بیشتر به کار مهندسین کنترل و مخابرات میاید و محاسبات پیچیده ای را برای آن ها انجام میدهد و بخش شبیه سازی آن نیز کاربردهای خاص خود را دارد. وقتی صحبت از تحلیل و طراحی مدارات الکترونیکی و الکتریکی میاید تمامی نرم افزارهای دیگر ناتوان هستند و نرم افزار PSpice یک نرم افزار فوق العاده قدرتمند تکامل یافته با امکانات فراوانی است که هر مهندس برقی در هر گرایشی میتواند به آن نیاز پیدا کند و از کاربردهای ویژه و منحصر به فرد آن لذت ببرد. شما با آموزش Pspice میتوانید مدارات خود را ترسیم کنید و وظیفه تحلیل های مختلف مدار و محاسبات پیچیده در فرکانس های مختلف و یا حتی لحاظ کردن شرایط و پارامترهای خاص مد نظر خود را که نه تنها در عمل حتی روی کاغذ برای شما ممکن و خارج از تصور است را به نرم افزار بسپارید. میتوانید علاوه بر تحلیل برای طراحی و بدست آوردن خروجی های مد نظر خود از آن ایده بگیرید و یا قبل از ساخت PCB و ساخت مدار هر آنچه که مورد انتظار خود است را با اختلاف ناچیز از واقعیت مورد بررسی و آزمون و خطا قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که چه مواردی را در طراحی هایتان دیده اید و یا فراموش کرده اید و مداری که می سازید چیزی که انتظار دارید را به شما خواهد داد یا نه! از آنچه که گفته شد کاربرد نرم افزار Pspice در دنیای برق و الکترونیک تا حدود زیادی باید برایتان روشن شده باشد اما شاید احساس کنید که صرفا در گرایش های الکترونیک کاربرد دارد؛  نرم افزار PSpice برای دانشجویان قدرت نیز مفید می باشد زیرا می توانند در فرکانس های میانی الکترونیک قدرت را مدل کرده و حتی با توجه به پیشنهادات نرم افزار بهترین خروجی را به سمت ساخت ببرند، بنابراین نرم افزار Pspice یک نرم افزار تکامل یافته و پر قدرت در دنیای تحلیل و طراحی است که آنقدر آپشن های جذاب و کاربردی دارد که در این مقاله نمیتوانیم جزییات آن ها را بیان کنیم اما شما هر کجای دنیای برق که باشید روزی به سراغ آن خواهید رفت.

اگر میخواهید نرم افزارهای رشته های مهندسی را خیلی راحت آموزش ببینید و یک گواهینامه معتبر دریافت کنید بهترین گزینه مکتبی نو هستش.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.