سه شنبه, ۲۱ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 9 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41235 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2365×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • مراحل رفوگری فرش + ابزار های مورد نیاز
    18 آبان 1400 - 10:56
    شناسه : 190030
    0

    برای رفوگری فرش های دستباف بهتر است این کار را به بهترین قالیشویی که می شناسید، بسپارید. قالیشویی نوین یکی از قالیشویی های معتبر است که رفوگری فرش ها نیز در آن صورت می گیرد.

    پ
    پ

    مراحل رفوگری فرش

    از گذشته های دور، استفاده از فرش در بین ایرانی ها رواج داشته است. فرش یکی از لوازم اصلی و مهم در خانه های ایرانی به شمار می رود. امروزه تمامی افراد در زمان خرید لوازم منزل، فرش ها را به عنوان یکی از لوازم مهم قلمداد می کنند و آن را خریداری می نمایند. فرش ها دارای انواع مختلف دستباف و ماشینی می باشند که ارزش هر یک از آن ها با دیگری متفاوت است. فرش های دستباف با توجه به ساختار و زحمتیرکه در هنگام بافت دارند، دارای ارزش بیشتری نسبت به فرش‌های ماشینی هستند. نگهداری فرش دستباف نیاز به مهارت و تخصص دارد. فرش های دستباف از جنس های متفاوتی ساخته و تولید می شوند به همین دلیل بیشتر در معرض خرابی و خورده شدن توسط حشرات می باشند.

    با در نظر گرفتن ارزش بالایی که فرش ها دارند، رفوگری و تعمیر این فرش ها بسیار کاربرد دارد. برای رفوگری فرش های دستباف بهتر است این کار را به بهترین قالیشویی که می شناسید، بسپارید. قالیشویی نوین یکی از قالیشویی های معتبر است که رفوگری فرش ها نیز در آن صورت می گیرد. این قالیشویی با به کارگیری افراد ماهر و متخصص اقدام به ارائه خدمات به مشتریان خود می نمایند و شما عزیزان با خیالی آسوده و اطمینان خاطر می توانید فرش خود را به آن ها بسپارید. ما در این مقاله تلاش کردیم تا نکاتی در خصوص رفوگری و مراحل رفوگری فرش و ابزارهای مورد نیاز برای انجام این کار را در اختیار شما قرار دهیم تا شما با مطالعه مطالب آن و به کار گیری آن در مواقع مواجه شدن با مشکل بتوانید بهترین نتیجه را به دست آورید. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

    رفوی فرش

    رفو، یک روش برای از بین بردن محل آسیب دیده و زخم دیدگی فرش است. در برخی از موارد بر اثر حوادثی نا خواسته، قسمتی از فرش دچار آسیب و خرابی می شود. چند نمونه از انواع آسیب دیدگی فرش ها می توان به کنده شدن ریشه ها بر اثر شست و شوی نامناسب، پوسیدگی، سوختگی، حمله حشرات و خورده شدن توسط حشرات و … اشاره نمود. در زمان وقوع و مواجه شدن با این آسیب دیدگی می توانید با استفاده از روش رفوگری فرش خود را احیا نمایید.

    رفوی فرش

    آماده کردن فرش به منظور رفوگری

    برای رفو کردن فرش، ابتدا باید فرش را جاروکشی کنید تا تمیز شود. اگر فرش قابل شست و شو باشد بهتر است قبل از انجام رفوگری آن را به خوبی بشورید، سپس اقدام به رفوگری نمایید. بهترین زمان برای رفو کردن زمانی است که نور کافی وجود داشته باشد. سپس بهترین حالت برای انجام این کار این است که فرش خود را بر روی چهار پایه ای کوتاه قرار بدهید.

    مراحل رفوگری

    برای انجام رفوگری مراحل مختلفی وجود دارد که با آشنایی با آن ها می توانید آسیب دیدگی و خرابی فرش خود را به درستی برطرف نمایید.

    • در مرحله اول و ابتدایی رفوگری شیرازه دوخته می شود. این روش و مرحله به این صورت است که شخص رفوگر باید به نخی مناسب با رنگ شیرازه دوزی از فرش را انتخاب کند و سپس اقدام به ترمیم و رفوگری قسمت های آسیب دیده و خراب فرش می نماید. استفاده از نخ هم رنگ و مناسب به آن دلیل است که در غیر این صورت و با تفاوت رنگ نخ مورد استفاده در رفوگری و نخ فرش، نما و جلوه فرش بد شده و به صورت وصله زده می شود.
    • مرحله دوم رفوگری پل سازی است. در این مرحله رفوگر چله های اول و آخر فرش را ترمیم می کند. این کار به دلیل پل سازی و پایه قرار دادن آن است.
    • مرحله بعدی گلیم بافی است. در این مرحله نیز باید مطابق با اولین و آخرین بافت فرش گلیم فرش را بافت.
    • مرحله چهارم مرحله ای است که به آن بید خوردگی می گویند. در این مرحله به رفوی پشت و روی فرش می پردازند. در صورتی که فرش مورد نظر شما دچار پوسیدگی و یا پارگی شده باشد، رفوی فرش را باید بر روی نقشه سالم آن ترمیم کنید. یک رفوگر خوب باید هنر فرش بافی را به درستی بلد باشد. زیرا برای رفوگری خوب و درست لازم است تا نقشه خوانی فرش را به درستی بشناسد و فرش آسیب دیده را به خوبی ترمیم نماید.

    مراحل رفوگری فرش 3 - مراحل رفوگری فرش + ابزار های مورد نیاز -

    اهمیت رفوی فرش

    رفوی فرش زمانی اهمیت و ارزش بیشتری پیدا می کند که فرش گران بها و گران قیمتی بر اثر عوامل مختلفی نظیر پوسیدگی و رطوبت، خورده شدن توسط حشرات و بید زدگی، سوختن بر اثر آتش سوزی و ریخته شدن زغال بر روی آن و … دچار آسیب دیدگی و خرابی می شود. در این شرایط با کمک از یک فرد متخصص و ماهر و مجرب می توانید فرش گران قیمت خود را به خوبی ترمیم کنید و مانند اول صحیح و سالم نمایید. برای انجام این کار و مشاهده نتیجه خوب و عالی بهتر است یک قالیشویی معتبر و شناخته شده را انتخاب کنید. قالیشویی نوین یکی از شناخته شده ترین و معتبر ترین قالیشویی هایی است که شما با خیالی آسوده و اطمینان خاطر فرش خود را به آن ها بسپارید و بهترین نتیجه را دریافت نمایید. برای انتخاب بهترین قالیشویی باید در مورد به کارگیری مجموعه از افراد متخصص و مجرب که آگاهی و اطلاعات کافی و درستی در زمینه رفوگری دارند، مطمئن شوید. قالیشویی نوین  با در نظر گرفتن این موضوع اقدام به ارائه خدمات قوی و حرفه ای برای مشتریان خود نموده است.

    ابزارهای مناسب برای رفو فرش 

    مرمت و ترمیم فرش ها نیاز به ابزارهایی خاص دارد تا بتوان به خوبی و زیبایی فرش را رفو و ترمیم نمود. ابزار های مورد نیاز برای رفوگری عبارت است از وسایل برش و قیچی که شامل چاقوی چنگال، چاقوی بافت، چاقوی خواب یا گردن دراز، قیچی تخت، قیچی کج، قلاب پشت، قلاب رو، سوزن، شانه، میل بافندگی، انگشتانه، شیرازه، نخ لنین، ریشه و … . در ادامه به بررسی و کاربرد برخی از این ابزارها می پردازیم.

    وسایل برشی و قیچی

    وسایل برشی و قیچی خود شامل موارد دیگری نظیر چاقو، تیغ تیز لبه دار که به منظور برش دادن فرش از آن استفاده می شود، می شود. همان طور که در ابتدای این مبحث به آن اشاره نمودیم، چاقوهای مورد استفاده در رفوگری نیز از چند نوع چاقوی چنگال، چاقوی بافت، چاقوی خواب که هر کدام کاربرد های متفاوتی دارند. به عنوان مثال چاقوی چنگال برای حرکت و تغییر در ردیف های فرش به کار می رود. چاقوی بافت نیز در سایزهای مختلف رج و چاقوی خواب به منظور بافت از روی فرش و گره یو شکل به کار می رود. قیچی ها نیز به دو نوع قیچی تخت و قیچی کج تقسیم می شوند. قیچی تخت به جهت سر راست کردن و سرنخ زدن ریشه ها به کار می رود و قیچی کج برای پرداخت و در مرحله تکمیلی رفوگری کاربرد دارد.

    قلاب

    ابزار دیگری که در زمان رفوگری به آن نیاز است قلاب است. از این ابزار برای کشیدن نخ خامه از بین تارها استفاده می شود. قلاب ها دارای انواع مختلفی هستند. قلاب پست و قلاب رو یا قلاب خواب دو نوع از قلاب می باشند که در رفوگری به کار می رود. قلاب پشت، وسیله ای است که از یک میله نازک با قطر یک میلی متری و طولی ۷ سانتی متر تشکیل می شود. دسته این قلاب ها از جنس چوب است. از قلاب پشت برای ترمیم بید خوردگی پشت رج فرش استفاده می شود. زائده نوک این قلاب ها به گونه ای است که می توان به وسیله آن نخ خامه را در محل مورد نظر قرار داد و تارها را به خوبی ترمیم نمود. قلاب رو یا خواب نوعی از قلاب است که بیشتر در مشهد از آن استفاده می شود. به همین دلیل به آن قلاب مشهدی نیز می گویند. از این نوع قلاب برای مرمت و ترمیم بید خوردگی روی فرش استفاده می شود. کاربرد این قلاب به منظور ایجاد گره یو شکل از پشت فرش و تعویض گره و نقشه آن می باشد.

    سوزن

    سوزن مورد استفاده در رفوگری دارای انواع مختلفی می باشد. این سوزن ها به نسبت سوزن های عادی محکم تر و مقاوم تر هستند و خاصیت فلزی دارند. سوزن های رفوگری به راحتی نمی شکنند. کاربرد سوزن ها در پود کشی و شیرازه کشی است. سوزن های رفوگری در عین محکم بودن باید ظریف و نازک باشند و سوراخ انتهایی آن را بیضی شکل و دراز باشد.

    دستگاه چوبی یا دار رفوگری

    یکی از مهم ترین و اصلی ترین وسایل در رفوگری، دار رفوگری است. این دار نقش دار قالی را بر عهده دارد. چهار چوب های این دار هرچه ضخیم تر باشد، مرغوب تر بوده و عمر بیشتری نیز دارد. برای ساخت و تولید این دار های رفوگری از نرم چوب ها استفاده می کنند.

    قاشین

    قاشین وسیله ای است که پس از ترمیم و بافت قسمت آسیب دیده فرش از آن استفاده می شود. کاربرد قاشین از بین بردن در هم رفتگی های پرزها است. قاشین ابزاری است فلزی با لبه های دندانه ای درشت که به شکل اره می باشد. نام دیگر قاشین، گشو است.

    انگشتانه

    انگشتانه وسیله ای است که رفوگر در زمان رفو در انگشت خود قرار می دهد تا از آسیب دیدگی انگشت خود جلوگیری نماید.

    شیرازه

    شیرازه وسیله ای است به پهنای ۰/۵ سانتی متر و رنگی متناسب با فرش دارد. این وسیله به منظور محافظت از لبه های فرش ها به کار می رود. برای خریداری آن می توان به فرش فروشی ها مراجعه نمود. شیرازه نوعی نوار جناغی است. شیرازه تنها در برخی از رفوگری ها نیاز می شود.

    مراحل رفوگری فرش 4 - مراحل رفوگری فرش + ابزار های مورد نیاز -

    ریشه

    ریشه در بیشتر فرش ها از جنس پنبه است. البته از جنس پشم و لنین هم ساخته و تولید می شوند. برای این که ریشه مورد نیاز خود را خریداری کنید بهتر است ابتدا متراژ مورد نیاز خود را از طریق اندازه گیری دو سر فرش تعیین کنید. به ازای هر متر از فرش نیم متر ریشه باید تهیه نمود.

    انبر دست یا دم باریک

    در رفو گری بیشتر از دم باریک استفاده می شود. و از دم باریک برای فرو بردن و بیرون کشیدن سوزن در مراحل مختلف رفوگری استفاده می شود. این کاربرد به دلیل عدم آسیب به انگشت ها می باشد.

    خامه فرش بافی

    از خامه فرش بافی به منظور پر کردن نقاط ساییده شده فرش استفاده می شود. خامه ها حالت ارتجاعی دارند و استحکام بالایی نیز دارند که این امر سبب مقاومت بالای آن ها در برابر ساییدگی می شود. برای تهیه و خرید خامه فرش بافی باید به یک فرش فروشی مراجعه نمایید. در صورت عدم پیدا نمودن خامه مورد نیاز می توان از کاموا های بافتنی پشمی که حالتی زبر دارند و رنگ مناسب با فرش دارند، استفاده می شود.

    روکش و آستر

    در برخی از رفوگری ها برای ترمیم لبه های پوسیده فرش از روکش های خاصی استفاده می شود. برای آستر نیز می توان از مواد محکمی که در منزل دارید، می توانید استفاده نمایید. به عنوان مثال از تکه های پارچه، ساک خرید و امثال آن برای این کار می توان استفاده نمود.

    حرف آخر

    فرش ها لوازمی هستند که از ارزش بالایی برخوردار می باشند و در عین حال در مکان هایی قرار دارند که احتمال آسیب دیدگی در آن ها بالا است. آسیب هایی از جمله سوختگی فرش بر اثر ریخته شدن زغال، پاره شدن و از بین رفتن بافت فرش، پوسیدگی و خورده شدن توسط حشرات و بید زدگی، کنده شدن و از بین رفتن ریشه های فرش در اثر شست و شوی نامناسب و … عواملی هستند که می توانند به فرش آسیب برسانند. برای حل این مشکل و بهبود شرایط فرش روش هایی نظیر رفوگری وجود دارد. برای انجام این کار بهتر است تا قالیشویی معتبری را برای انجام این کار انتخاب کنید. قالیشویی نوین یکی از قالیشویی های معتبر و شناخته شده است که با به کارگیری افراد ماهر و متخصص و مجرب و استفاده از دستگاه های پیشرفته اقدام به ارائه خدمات رفوگری به مشتریان خود نموده است. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام از قیمت در قالیشویی آنلاین با کارشناسان قالیشویی نوین تماس حاصل فرمایید و از راهنمایی های آن ها بهره مند شوید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.