شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41377 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • درمان بواسیر، هر آنچه باید بدانید
    22 آبان 1400 - 13:22
    شناسه : 190227
    0

    برای این که بفهمیم آیا به بواسیر مبتلا هستیم یا نه باید به یک جراح عمومی مراجعه کنیم. اگر بواسیر خارجی باشد به راحتی قابل تشخیص است و اگر داخلی باشد نیاز است آزمایش‌های مورد نیاز که دکتر تجویز می‌کند را انجام دهید .پس از تشخیص مرحله درمان بواسیر آغاز می‌شود.

    پ
    پ

    بواسیر که با نام علمی هموروئید (Hemorrhoid)شناخته می‌شود، یک بیماری مزمن است که عموما به دلایل مختلفی مثل خجالت، جدی گرفته نمی‌شود، در نتیجه افراد به دکتر مراجعه نمی‌کنند؛ در نتیجه درمان بواسیر به تاخیر مواجه شده و فرد مجبور به تحمل درد‌های طولانی مدت است. در این مقاله به طور کامل بیماری بواسیر و روش‌های درمان بواسیر را بررسی می‌کنیم.

    بواسیر چیست؟

    image afce486dd6f53404e9e40a2e828e34c55f3e2896 - درمان بواسیر، هر آنچه باید بدانید -

    وقتی سیاهرگ‌های اطراف مقعد که در انتهای راست روده (یا رکتوم) قرار دارند و به کنترل و دفع مدفوع کمک می‌کنند، ملهتب و بزرگ شوند می‌گویند فرد به بواسیر دچار شده است. این مشکل عموما زمانی پیش می‌آید که به فشار بیش از اندازه به مقعد وارد شود و اصولا با سوزش و درد، خونریزی، مشکل در راه رفتن، یا فعالیت‌های روزانه همراه است.

    در برخی از موارد بواسیر به خودی خود درمان می‌شود، اما گاهی این درد‌ها ادامه دارد است و به یک معضل بزرگ تبدیل می‌شود. در این زمان شما باید از مالش دادن و تمیز کردن اطراف مقعد خودداری کرده و باید به فکر راه حلی برای درمان بواسیر باشید. اما از کجا می‌توان فهمید که به بواسیر مبتلا شده‌ایم؟

    تشخیص بواسیر

    برای این که بفهمیم آیا به بواسیر مبتلا هستیم یا نه باید به یک جراح عمومی مراجعه کنیم. اگر بواسیر خارجی باشد به راحتی قابل تشخیص است و اگر داخلی باشد نیاز است آزمایش‌های مورد نیاز که دکتر تجویز می‌کند را انجام دهید .پس از تشخیص مرحله درمان بواسیر آغاز می‌شود.

    انواع بواسیر

    image e2963c1a58ddcb98e98093888350393f0d6315d9 - درمان بواسیر، هر آنچه باید بدانید -

    بواسیر داخلی

    همان طور که بالاتر گفتیم که زمانی که سیاهرگ‌های اطراف مقعد در انتهای راست روده دچار تورم و التهاب شوند می‌گوییم فرد به بواسیر مبتلا است. اگر این التهاب و تورم در قسمت داخلی راست روده باشد به آن بواسیر داخلی می‌گویند. این نوع از بواسیر با چشم غیرمسلح قابل دیدن نمی‌باشد.
    بواسیر داخلی شامل این علائم می‌شود:
    • ممکن است که هنگام حرکت روده‌ها در توالت یا روی دستمال خون مشاهده کنید، دقت کنید که این خونریزی بدون درد خواهد بود.

    بواسیر خارجی

    اگر این التهاب در زیر پوست مقعد اتفاق بیافتد به آن بواسیر خارجی می‌گویند. در صورت ابتلا به این بواسیر، عموما با لمس کردن اطراف مقعد متوجه وجود توده خواهید شد. زمانی که یک لخته خون کوچک دیده می‌شود، بواسیر خارجی است که دردهای فراوانی در مقعد ایجاد می‌کند.

    . علائم بواسیر خارجی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
    • خارش یا سوزش در ناحیه مقعد
    • درد یا ناراحتی
    • تورم در اطراف مقعد
    • خون‌ریزی
    • مشکل در راه رفتن و نشستن
    اگر احساس می‌کنید هر کدام از علائم بالا را دارید و می‌خواهید علت به وجود امدن بواسیر و راه کار درمان بواسیر را بدانید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

    علت بیماری بواسیر چیست؟

    علت دقیق اینکه چرا یک فرد به بواسیر مبتلا می‌شود هنوز مشخص نیست، می‌توان گفت بواسیر به دلایل متعددی به وجود می‌آید.
    یکی از عواملی که سبب بروز بواسیر می‌شود، افزایش سن است. کمبود فیبر‌های موجود در هر وعده غذایی، بارداری، زور زدن هنگام دفع مدفوع، نشستن طولانی مدت روی توالت و وراثت از دیگر علل ایجاد بواسیر هستند.

    درمان بواسیر

    image 0cea4c2991069d43302e21578c705f4137682ab0 - درمان بواسیر، هر آنچه باید بدانید -

    اگر متوجه شدید که خونریزی دارید و یا مدتی است که علائم بواسیر را دارید با پزشک خود مشورت کنید. اگر همان ابتدا که به بیماری بواسیر دچار شدید به پزشک مراجعه کنید، درمان آن قطعا راحت تر خواهد بود.برای درمان این بیماری می‌توانید از دو روش مختلف استفاده کنید.
    درمان بواسیر بدون جراحی
    این روش به چندین زیر مجموعه تقسیم می‌شود: با جراحی و درمان بدون جراحی

    درمان بواسیر در خانه

    اکثر بیماران فکر می‌کنند که  درمان بواسیر در منزل برای همه ممکن است، اما دقت کنید که این بیماری زمانی در خانه قابل درمان است که عود نکرده و وخیم نشده باشد.
    در این هنگام می‌توان با دارو‌های گیاهی، روغن‌های مختلف همچون روغن زیتون و بابونه نسبت به درمان آن اقدام کرد.
    از دیگر روش‌های خانگی برای بهبود بواسیر می‌توان به نشستن در لگن آب گرم، استفاده از فیبر در غذا‌ها، ورزش کردن، استفاده از کمپرس آب یخ اشاره کرد.
    در‌مان بواسیر با دارو
    در این روش که زیر نظر دکتر انجام می‌شود بیمار به مدت زمان معین بیمارستان بستری شده و دارو مصرف می‌کند.

    درمان بواسیر با جراحی

    روش اول: درمان بواسیر با لیزر

    یکی از روش‌های درمان بواسیر روش استفاده از لیزر است، این روش چند سالی است در کشور ما نیز مورد استفاده گرفته است. در این روش که درد و خون‌ریزی کم است، ابتدا بیمار را بی‌هوش می‌کنند و سپس با کمک لیزر اقدام به خارج کردن و از بین بردن هموروئید‌ها می‌کنند. از مهم‌ترین مزایای این روش می‌توان به درمان و بهبود تضمینی آن اشاره کرد
    روش دوم: درمان بواسیر به روش جراجی سنتی
    این روش امروزه کمتر استفاده می‌شود، زیرا عوارضی که پس از جراحی برای بیمار رخ می‌دهد بسیار زیاد است، از جمله می‌توان به بی‌اختیاری در مدفوع، درد بسیار، و دوره درمان طولانی (۲ تا ۴ هفته‌ای که نیاز است بیمار پس از عمل استراحت کند) اشاره کرد.
    سریع‌ترین و بهترین راه حل درمان بواسیر
    با توجه به این که مدت زمان جراحی با لیزر کمتر از یک ساعت است و ۹۸ درصد بیمارانی که برای درمان بواسیر از لیزر استفاده کرده‌اند بهبودی کامل پیدا کرده‌اند در نتیجه درمان با لیزر تضمینی است، لذا امروزه استفاده از لیزر به عنوان بهترین و سریع‌ترین روش استفاده می‌گردد.

    کلینیک نور (clinicnoor.com)، یکی از مجهزترین کلینیک‌های نخصصی درمان بیماری‌های آنورکتال در تهران و اهواز می‌باشد که با برخورداری از مجرب ترین پزشکان متخصص در این زمینه آماده خدمت رسانی به بیماران عزیز است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.