×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

01 5 - تعریف رژیم غذایی و انواع برنامه های لاغری + تعریف تغذیه و کالری - بهترین رژیم های غذایی در دنیا

رژیم غذایی چیست؟

کلمه رژیم (diet) از کلمه یونانی، diata آمده است. رژیم غذایی در واقع به آن چیزی که در طول روز می خورد و یا می آشامید گفته می شود.قبل از اینکه برای گرفتن رژیم برنامه ریزی نمایید بهتر است که در ارتباط با مقدار کالری مناسب خود اطلاعاتی بدست آورید.

رژیم چیست؟

وقتی بیشتر مردم به کلمه رژیم فکر می‌کنند، این حاکی از محدودیت‌هایی است. رژیم گرفتن به معنای کاهش یا از بین بردن برخی موارد از زندگی روزمره است.

بهترین راه برای تعریف رژیم غذایی این است که غذایی است که فرد از روی عادت می‌خورد. هدف کلی این است که مردم را به انتخاب سالم‌ترین گزینه‌هایی که به تندرستی آن‌ها کمک می‌کند، راهنمایی کنید.

انواع رژیم لاغری

رژیم هایی که پزشکان به شما ارائه می دهند شامل موارد زیر می شوند که بنا بر تشخیص پزشک این رژیم ها مورد استفاده قرار میگیرند.

  • رژیم با منوی ثابت
  • رژیم تعویضی
  • رژیم غذایی بسته بندی
  • رژیم ترکیبی
  • رژیم های قرصی
  • رژیم های انعطاف پذیر

02 5 - تعریف رژیم غذایی و انواع برنامه های لاغری + تعریف تغذیه و کالری - بهترین رژیم های غذایی در دنیا

تغذیه چیست؟

تغذیه خوب با رژیم غذایی متفاوت است، زیرا به کیفیت خود مواد غذایی اشاره دارد. تغذیه، مواد غذایی است که بدن ما برای عملکرد بهینه باید روزانه آن را مصرف کند. این شامل کربوهیدرات‌های پیچیده، پروتئین، چربی‌های سالم و فیبر است. ما به بهترین منابع این مواد غذایی به مقدار متعادل و ایده آل نیاز داریم.

به‌عنوان یک راهنمای کلی، تغذیه متعادل برای روز باید شامل موارد زیر باشد:

  • ۳۰٪ پروتئین
  • ۴۰٪ کربوهیدرات‌های پیچیده
  • ۳۰٪ چربی‌های ضروری سالم (در حالت ایده آل اسیدهای چرب امگا ۳)
  • ۲-۴ لیتر آب

همچنین تغذیه مناسب باید از ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد مغذی گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌ها تشکیل‌شده باشد. چند گزینه غذایی ایده آل شامل سبزی‌های برگ تیره، غلات سبوس‌دار، سیب‌زمینی شیرین، آجیل خام، دانه‌ها، ماهی قزل‌آلا، انواع توت‌ها، جو دوسر و آووکادو است. هنگامی‌که صحبت از تغذیه مناسب است، این مثال‌ها بهترین مواد غذایی برای مصرف‌کنندگان است.

تفاوت بین رژیم غذایی و تغذیه

رژیم غذایی اغلب به‌عنوان کلمه‌ای منفی تلقی می‌شود، اما این‌طور نیست. رژیم غذایی باید با مصرف کلی غذای فرد ارتباط داشته باشد و فقط نباید روی محدودیت یا بودن در رژیم غذایی تمرکز داشته باشد.

رژیم غذایی و تغذیه دوعاملی است که مراجعه‌کنندگان شما باید درباره آن‌ها بدانند و مهم است که تفاوت این دو را تشخیص دهید. به‌عنوان یک ارائه‌دهنده خدمات غذایی، تجارت شما برای دستیابی به یک رژیم غذایی مناسب بسیار حائز اهمیت است.

کالری چیست؟

اغلب رژیم هایی که برای کاهش وزن استفاده می شود حاوی روزانه ۱۵۰۰ ـ۱۰۰۰ کالری است.همچنین این مقدار به فعالیت های شما نیز بستگی دارد.به این نوع رژیم ها رژیم های کم کالری گفته می شود.در این نوع رژیم غذایی باید حداقل در یک هفته بتوانید نیم کیلو وزن کم کنید.

ویژگی های یک رژیم غذایی خوب

یک رژیم غذایی مناسب باید دارای املاح و ویتامین ها به مقدار کافی باشد.اگر کالری دریافتی روزانه شما کمتر از ۱۲۰۰ است باید از قرص ها و مکمل ای غذایی استفاده نمایید.

همچنین نیاز است که پروتئین کافی در رژیم شما وجود داشته باشد.خانم های ۲۵ سال به بالا باید روزانه ۲۵ گرم پروتئین دریافت نمایند.آقایان ۲۵ سال به بالا نیز باید روزانه ۶۳ گرم پروتئین مصرف کنند.پروتئین خواص بسیاری دارد. برای مثال مانع از بین رفتن بافت های عضلانی می شود و همچنین بافت های پوست و دندان را ترمیم می کند.

03 5 - تعریف رژیم غذایی و انواع برنامه های لاغری + تعریف تغذیه و کالری - بهترین رژیم های غذایی در دنیا

چرا داشتن رژیم غذایی مناسب بسیار پر اهمیت است؟

اندام های بدن و بافت های آن برای بهتر کاردن و سوخت و ساز های خود احتیاج به مواد مغذی به اندازه کافی دارد تا فرد انرژی خود را بدست آورده و دور از خستگی ، ضعف ، بیماری ، عفونت ها قرار گیرد .از اثرات رژیم غذایی ناسالم می توان به بیماری های زیر اشاره کرد .

  • دیابت ( قند خون بالا )
  • چاق
  • بیماری های قلبی و عروقی
  • انواع سرطان ها

رژیم غذایی و عوارض آن

اگر رژیم های غذایی برای لاغری کنترل شده و زیر نظر پزشک نباشد عوارض از جمله ایجاد چین و چروک بر روی پوست ، ریزش موی سر ، شل شدن پوست و… را به دنبال دارد . کاهش وزن بهتر است با ورزش کردن و چربی سوزی صورت گیرد و غذاهایی حاوی مواد مغذی برای میزان کالری از دست رفته مصرف شود تا عوارض جدی به بدن وارد نکند و بهتر است زمان این لاغری بیشتر و به طور ماهانه باشد نه به صورت هفتگی و فشرده .

منبع: بلدشیم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.