شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41376 تعداد نوشته های امروز : 11 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • غذاهای معروف قشم
    03 آذر 1400 - 16:50
    شناسه : 190685
    0

    در این مطلب از آس چارتر می خواهیم شما را با برخی از غذاهای محلی قشم آشنا کنیم. در ادامه شما می توانید با خرید بلیط هواپیما قشم از آس چارتر از این غذاهای بی نظیر استفاده کنید.

    پ
    پ

    قشم یکی از جزایر استان هرمزگان می باشد و در آب های خلیج فارس قرار دارد. از مکان های دیدنی این جزیره می توان به جنگل های حرا، غارهای خربس، تنگه چاهکوه، دلفین های آبی، دره ستاره ها، جزایر ناز، جزایر سیمین و غار نمکدان اشاره کرد. قشم دارای مناظری بکر و چشم نواز می باشد.

    1 2 - غذاهای معروف قشم -

    قشم را بزرگترین جزیره خلیج فارس می دانند که دارای 41.000 نفر جمعیت می باشد.

    قشم از شمال به بندرعباس، از جنوب به جزیره هنگام، از شرق به جزیره لارک و از جنوب غربی به جزایر تنب بزرگ و کوچک و بوموسی محدود می شود.

    مردم قشم دارای آداب و رسوم خاص خود می باشند و مردمانی بسیار مهمان نواز و خونگرم می باشند.

    نزدیکی جزیره قشم به هند و پاکستان باعث شده تا ذائقه غذایی شان نیز مانند یکدیگر باشد. اگر به قشم سفر کنید باید انتظار غذاهایی تند و پرادویه را داشته باشید.

    در این مطلب از آس چارتر می خواهیم شما را با برخی از غذاهای محلی قشم آشنا کنیم. در ادامه شما می توانید با خرید بلیط هواپیما قشم از آس چارتر از این غذاهای بی نظیر استفاده کنید.

    ماهی کبابی

    ماهی یکی از غذاهای محبوب جنوبی ها می باشد و حیف است که به قشم سفر کنیم و از طعم غذاهای دریایی جنوب لذت نبریم. ماهی کبابی غذایی است که از ماهی سنگسر و سرخو درست می شود. جنوبی ها شکم این ماهی را با سبزیجات، فلفل و پیاز پرمی کنند و به روی آتش ذغالی کباب می کنند. ماهی کبابی یکی از لذیذترین غذاهای مردم قشم می باشد.

    - غذاهای معروف قشم -

    مهیاوه

    ماهی آبه یا مهیاوه غذایی جنوبی است که در کنار غذای اصلی سرو می شود. مهیاوه از ترکیب ماهی کوچک ساردین، جو برشته و خردل درست می شود. در تهیه این غذا نیز از ادویه های لذیذ جنوب استفاده می شود. شیوه تهیه این غذا به این صورت است که ابتدا ماهی های ساردین را خشک می کنند و سپس می کوبند و با ادویه های مخصوص جنوبی، رازیانه، گشنیز مخلوط و در نهایت به شکل سس ماهی سرو می کنند.

    البته این غذا تنها مختص به مردم قشم نمی باشد بلکه مردم لارستان و جهرم نیز از این غذا استفاده می کنند. جنوبی ها معتقدند که ابن سینا از این غذا برای درمان مشکلات پوستی استفاده می کرده است. آس چارتر همراه شما برای تهیه بلیط هواپیما مشهد  قشم خواهد بود.

    عنکاسی

    ماهی و خرما 2 ماده غذایی است که در شهرهای جنوبی ایران به وفور یافت می شود. ماهی عنکاس ماهی با طبع سرد می باشد از این رو مردم قشم آن را با خرما میخورند. عنکاسی به این صورت پخته می شود که ماهی عنکاس را قطعه قطعه می کنند و در آب و خرما می پزند.

    ماهی عنکاس را به شیوه های مختلف سرو می کنند. برخی دیگر ابتدا ماهی را کبابی می کنند و سپس آن را می کوبند و با خرما میخورند.

    کلمبا

    حلیم ماهی یا کلمبا یکی از غذاهای سنتی و قدیمی قشم می باشد. کلمبا از ماهی، سبزی گشنیز و گندم پرک درست می شود. جنوبی ها ماهی را که از قبل با نمک و زردچوبه و آب پخته، بعد از جدا کردن استخوان هایش به گندم گرک در حال جوش اضافه می کنند و به ان روغ حیوانی نیز اضافه می کنند.

    روش پخت این غذا شباهت زیادی به حلیم دارد از این رو به آن حلیم ماهی می گویند.

    موفلک

    موفلک نیز یکی دیگر از غذاهای قشم می باشد که از گندم یا جوپرک و ماهی درست می شود. قشمی ها ابتدا جوپرک را در دیگ برشته می کنند تا طلایی شود. سپس مانند برنج در آب خیس می کنند. بعد از این مرحله گوشت ماهی را که در آب و زردچوبه جوشانده بودند، از استخوان های آن جدا کرده و با پیاز سرخ می کنند. در نهایت گندم یا جوپرک را به همراه ماهی و آبی که در آن جوشانده شده بود دم می دهند.

    - غذاهای معروف قشم -

    هواری

    هواری غذایی لذیذ است که از ماهی و برنج و سبزی درست می شود. این غذا شباهت زیادی به سبزی پلو با ماهی شمالی ها دارد. این غذا به این صورت پخته می شود که ابتدا پیاز را تفت می دهند و سپس سبزی های گشنیز، شوید، شنبلیله و سیر را به آن اضافه می کنند. ماهی را نیز با همین مخلوط سرخ می کنند. بعد از اضافه کردن ادویه های فلفل، ادویه و زردچوبه برنجی از قبل خیس شده بود را نیز به ترکیب اضافه می کنیم و دم می دهیم. آس چارتر بهترین ارائه کننده بلیط ارزان چارتری هواپیمای شیراز قشم می باشد.

    پودینی کوسه یا سفره ماهی

    مردم قشم گوشت کوسه را قطعه قطعه کرده و سپس اجازه می دهند با آب و نمک بپزد. بعد از پخت استخوان های آن به راحتی از گوشت جدا می شود. گوشت را له می کنند و آب آن را می گیرند. بعد از این مرحله گوشت له شده همراه سبزی و پیاز و ادویه تفت داده می شود. رب گوجه و لیمو نیز به آن اضافه می کنند و اجازه می دهند کاملا بپزد.

    پودینی سفره ماهی نیز به همین شکل می پزد. گوشت کوسه را نیز می توان فقط در قشم خورد.

    نان توموشی

    این نان نوعی میان وعده است که زنان محلی قشم آن را می پزند. در مواد اولیه این نان علاوه بر خمیر مایه از تخم مرغ و پنیر نیز استفاده می شود. نان توموشی نانی نازک است که در کنار سس ماهی یا همان مهیاوه سر می شود. در قشم انواع نان یافت می شود. نام برخی از آنها: لیتک، شَلوت، شُلشُلِه، فَلَزی، تَفتُون، بُتُنور می باشد.

    برنج دیشو

    نوعی غذاست که طعم شیرینی دارد. بنابراین کسانی که طعم شیرین در غذا را نمی پسندند تمایلی به این غذا نخواهند داشت. برای تهیه برنج دیشو مقداری شیره خرما را با آب حل می کنند و بعد از جوش آمدن آب، برنج را به آن اضافه می کنند و اجازه می دهند بپزد.

    بعد از آماده شدن برنج، ماهی تلال برشته شده می ریزند و میل می کنند.

    - غذاهای معروف قشم -

    زیبون

    این غذا نیز مانند دیگر غذاهای قشم از ماهی درست می شود. برای تهیه این غذا ابتدا ماهی را با ادویه های زردچوبه و ..سرخ می کنند. پیاز را نیز همراه گوجه تفت می دهند. سیب زمینی را نیز درشت و خلالی خرد و سپس خرد می کنند. بعد از این مراحل در قابلمه ای روغن ریخته و کف آن را با نان توموشی می پوشانند. سپس مواد را روی آن می ریزند و روی آن نیز برنج پخته شده را می ریزند و اجازه می دهند دم بکشد. اگر شما هم قصد سفر به قشم را دارید همین حالا بلیط هواپیما شیرازقشم خود را از سایت آس چارتر تهیه کنید.

    نام برخی از رستوران های معروف قشم عبارت اند از:

    رستوران قلعه

    رستوران خاله

    رستوران نعیم

    رستوران آبشار قشم

    رستوران الوند

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.