×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

گرفتگی - هفته آینده آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۱ رخ می‌دهد - خورشید گرفتگی

به گزارش «بامردم» به نقل از گجتز ۳۶۰، آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۱ در تاریخ چهارم دسامبر مقارن با ۱۳ آذر ۱۴۰۰ رخ خواهد داد. مردم در نیم‌کره جنوبی می‌توانند این خورشید گرفتگی را به صورت کامل یا جزئی مشاهده کنند.

خورشید گرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که ماه در یک خط مستقیم بین خورشید و زمین قرار می‌گیرد. این نحوه قرارگیری به ماه اجازه می‌دهد تا با مسدود کردن کامل یا جزئی از نور خورشید روی زمین سایه بیاندازد. افرادی که در مرکز سایه ماه زندگی می‌کنند، مشاهده می‌کنند که آسمان تاریک می‌شود و شاهد یک خسوف کامل هستند.

اما تنها مکان روی زمین که خورشید گرفتگی کامل در آن در چهارم دسامبر قابل مشاهده خواهد بود، قطب جنوب است.

مردم فقط در چند مکان از جمله سنت هلنا، نامیبیا، لسوتو، آفریقای جنوبی، جزایر جورجیای جنوبی و جزایر هاوایی(ساندویچ)، جزایر کروزت، جزایر فالکلند، شیلی، نیوزیلند و استرالیا می‌توانند آخرین خورشید گرفتگی امسال را به صورت جزئی مشاهده کنند.

از آنجایی که منطقه تحت پوشش این خورشید گرفتگی، بزرگ و وسیع خواهد بود، این خورشید گرفتگی قبل، در حین و بعد از طلوع یا غروب خورشید در مناطق ذکر شده رخ خواهد داد. این بدان معناست که بینندگان برای دیدن این خورشید گرفتگی باید دید واضحی از افق در هنگام طلوع یا غروب خورشید داشته باشند.

گفتنی است که ناسا تمهیداتی را برای پخش زنده این رویداد آسمانی از قطب جنوب و از یخچالی طبیعی به نام “یونیون”(Union) انجام داده است. این واقعه در یوتیوب و وب‌سایت ناسا به صورت زنده پخش خواهد شد.

ناسا اعلام کرده است که این پخش زنده در ساعت ۱۰ صبح شنبه ۱۳ آذر به وقت ایران آغاز خواهد شد و خورشید گرفتگی نیم ساعت پس از آن آغاز می‌شود و مرحله خورشید گرفتگی کامل در ساعت ۱۱:۱۴ آغاز می‌شود. مدت زمان و طول خورشید گرفتگی کامل یک دقیقه و ۵۴ ثانیه خواهد بود.

ناسا نسبت به نگاه مستقیم به خورشید در هنگام این کسوف هشدار داده است و توصیه می‌کند که در طول این واقعه از عینک‌های مخصوص دید خورشیدی یا مخصوص خورشید گرفتگی استفاده شود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.