×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر

زنان سرپرست خانوار - گیلان و سیستان و بلوچستان، 2 استان صدرنشین آمار زنان سرپرست خانوار - زنان سرپرست خانوار

به گزارش «بامردم» به نقل از همشهری؛ تعداد خانوار دارای سرپرست مرد در سال ۹۸ بیش از ۲۲میلیون و تعداد خانوار دارای سرپرست زن نیز بیش از ۴میلیون است. خانوارهای دارای سرپرست مرد طی سال‌های ۹۰ تا ۹۸، حدود ۲۰/۶درصد افزایش داشته‌اند، ولی در مورد تعداد خانوارهای معمولی دارای سرپرست زن شاهد افزایش حدود ۲۶/۸درصدی بوده‌ایم.

رتبه استان‌ها از نظر زنان سرپرست خانوار

در بین استان‌های کشور در سال۹۸ سیستان و بلوچستان و گیلان با ۲۰.۱درصد و همدان با ۱۷.۳درصد به‌ترتیب بیشترین و آذربایجان غربی با ۹.۹درصد، کردستان با ۱۰.۱درصد و هرمزگان با ۱۰.۸درصد به‌ترتیب کمترین درصد زنان سرپرست خانوار را به‌خود اختصاص داده‌اند. همچنین طبق یک تقسیم‌بندی دیگر در این گزارش آماری، نسبت زنان خودسرپرست به زنان سرپرست خانوار برحسب استان‌های کشور، در سال۹۸ خراسان جنوبی با ۷۲درصد، یزد با ۶۲.۶درصد و گیلان با ۶۲.۱درصد به‌ترتیب بیشترین و خوزستان با ۲۱.۶درصد، هرمزگان با ۲۳.۶درصد و ایلام با ۲۸درصد به‌ترتیب کمترین درصد زنان خودسرپرست را بین کل زنان سرپرست خانوار به‌خود اختصاص داده‌اند.

به‌عبارتی در ۹استان خراسان‌جنوبی، یزد، گیلان، مازندران، قزوین، آذربایجان‌شرقی، مرکزی، زنجان و البرز بیش از نیمی از جمعیت زنان سرپرست خانوار، خودسرپرست (تک‌نفره) هستند.

در ۱۵استان کشور نیز نسبت زنان خودسرپرست در مقایسه با زنان سرپرست خانوار بالاتر از نسبت آن در کشور (بالاتر از ۴۱.۵درصد) است. در نهایت نسبت زنان خودسرپرست به کل خانوارهای خودسرپرست در بین استان‌های کشور در سال۹۸ بررسی شده است. بر این اساس در بین استان‌ها اردبیل با ۹۴درصد، قم با ۹۳.۵درصد و قزوین با ۹۰.۵درصد به‌ترتیب بیشترین و هرمزگان با ۵۶.۶درصد، لرستان با ۶۵.۴درصد و تهران با ۶۶.۴درصد به‌ترتیب کمترین درصد زنان خودسرپرست را بین کل خانوارهای خودسرپرست دارند.

آمار بالای طلاق و فوت همسر در گیلان

گیلان هم رتبه برابری با سیستان‌وبلوچستان در زمینه نسبت زنان سرپرست خانوار به کل خانوارها دارد که البته مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده این استان برخلاف سیستان‌وبلوچستان آن را جدا از سایر کشور نمی‌داند.

زهرا یعقوب‌نژاد در این‌باره به همشهری می‌گوید: گزارش آمارهای رسمی درباره زنان سرپرست خانوار نشان می‌دهد در دهه‌های اخیر تعداد خانوارهای دارای سرپرست زن در کشور افزایش یافته و گیلان هم از این موضوع مستثنی نیست. دلایل متعددی در کشور منجر به افزایش جامعه آماری زنان سرپرست خانوار شده است که در گیلان مهم‌ترین عوامل آن فوت همسر و طلاق است.

به‌گفته وی، در گیلان بیش از ۷۰هزار نفر سرپرست خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند.

براساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از ۴میلیون زن سرپرست خانوار در کشور داریم که حداقل ۶۰درصد آنها در گروه سنی بالای ۵۰سال قرار دارند. هرچند مسئولان این وزارتخانه تأکید می‌کنند سیاستگذاران علاوه بر مشکلات زنانگی فقر باید روی سالمندی این قشر نیز تمرکز کنند، اما در سیستان و بلوچستان و استان‌های مرزی شرق کشور بیشترین آمار زنان سرپرست خانوار زیر ۱۸ سال است که موضوع را در این استان‌ها متفاوت می‌کند؛ اتفاقی که می‌توان مانند آنچه مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده سیستان و بلوچستان ذکر می‌کند به کودک‌همسری، کودک‌مادری و ازدواج‌های غیررسمی یا ازدواج با اتباع نسبت داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.