×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

11 1 - زندگی نامه پله Pelé  اسطوره فوتبال جهان -

برگرفته از ساعدنیوز

ادسون آرانتس دو ناسیمنتو ملقب به «پله»  Pelé  متولد ۲۳ اکتبر ۱۹۴۰ در برزیل است. پله در ۱۴ سالگی استعدادش کشف شد و از ۱۵ سالگی به بعد به عنوان مهاجم در تیم سانتوس بازی خود را شروع کرد. او در ۱۷ سالگی توانست در جام جهانی هم حضور داشته باشد. پله عنوان “بهترین گلزن تاریخ فوتبال” را یدک می کشد و همچنین با قد ۱۷۳ سانتی متر و ۱۲۸۳ گل به ثمر رسانده به مروارید سیاه و سلطان فوتبال شهرت دارد.

ماجرای نام ادیسون

ماه ها قبل اینکه پله به دنیا بیاید برق تازه به محل زندگی پدر و مادر او رسیده بود و موقعی که پله به دنیا آمد پدر و مادرش بخاطر علاقه ای که به ادیسون داشتند بابت روشنایی ای که به خانه آنها بخشیده بود نام ادیسون را با تلفظ اروپایی که ادسون خوانده می شود روی فرزندشان گذاشتند. مدت ها بعد در زمان مدرسه او را بیله که نام یک فوتبالیست بود صدا می کردند که این نام هم تلفظش مانند پله شنیده میشد و رفته رفته لقب پله روی او ماندگار شد.

22 4 - زندگی نامه پله Pelé  اسطوره فوتبال جهان -
شروع فوتبال با جوراب !

به گزارش سایت ساعد نیوز پله می گوید زمانی که بازی فوتبال را شروع کردم برای خرید توپ پول کافی نداشتم و با جوراب پر شده از روزنامه برای خودم توپ درست میکردم. اولین توپ چرمی که من دیدم توپ داغونی بود که پدرم از تیم بائورو برایم آورده بود. پله ده سال بعد از امضای قرارداد با تیم سانتوس به تیم ملی برزیل دعوت شد و در ۱۷ سالگی در جام جهانی سوئد بازی کرد. پس از درخششی که در جام جهانی داشت با تیم اینتر میلان هم قرارداد داخلی بست که بعدها به درخواست تیم سانتوس این قرارداد پاره شد. پله در سانتوس ماند و توانست در ۱۹۵۸ با ۵۸ گل به ثمر رسانده اولین قهرمانی خودش را جشن بگیرد. دولت برزیل برای اینکه از خروج او از کشور و انتقال به سایر کشورها جلوگیری کند او را گنج ملی برزیل نامید.

33 2 - زندگی نامه پله Pelé  اسطوره فوتبال جهان -

خداحافظی پله و گریه آسمان !

پله در ا اکتبر سال ۱۹۷۷ در بازی خداحافظی با تیم سانتوس آخرین  بازی فوتبال  خود را انجام داد و در هر نیمه در یکی از دو تیم حضور داشت و بازی کرد. نیمه دوم این بازی باران بارید و همین موجب شد بعدها روزنامه های برزیلی تیتر بزنند “حتی آسمان هم گریه میکرد” پس از آن پله در سال ۱۹۹۴ به عنوان سفیر صلح یونسکو منصوب شد و سال بعد بعنوان آخرین وزیر ورزش وارد دولت شد. پله در وزارت خود قانون کاهش فساد در فوتبال برزیل را اجرایی کرد که به قانون پله معروف است. در سن ۵۷ سالگی نشان شوالیه افتخاری را از سوی ملکه الیزابت دوم دریافت نمود.

زندگی شخصی و بیماری ها

پله برای اولین بار در سن ۲۶ سالگی ازدواج کرد که ثمره آن دو دختر و یک پسر بود ولی بعد از ۱۶ سال زندگی مشترک از همسرش جدا شد پس از آن ۵ سال بصورت پنهانی با یک خانم مجری زندگی کرد و در دومین ازدواج رسمی خود با یک روانشناس مذهبی صاحب دوقلوهای  جاشوا و سلست شدند که البته این ازدواج هم در سال ۲۰۰۸ پس از ۱۲ سال به جدایی ختم شد.

در سومین ازدواج رسمی خود با خانم مارسیا ۴۴ ساله وارد کننده محصولات پزشکی ورزشی ژاپنی وارد زندگی مشترک شدند.

در سال ۱۹۷۷ به دلیل عفونت کلیه راست پله را برداشتند و در سال ۲۰۱۹ در سن ۷۹ سالگی به عفونت ادراری دچار شد. پله در سال ۲۰۲۰ دیگر توان راه رفتن را هم از دست داد سپتامبر ۲۰۲۱ طی یک عمل جراحی غده سرطانی روده بزرگ او برداشته شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.