پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • همه چیز درباره ی تعمیر بک لایت تلویزیون
    23 آذر 1400 - 19:32
    شناسه : 191377
    1

    بک لایت یا نور زمینه، نوری است که در پشت صفحه نمایش تلویزیون‌های LCD و LED تولید می‌شود تا تصویر تلویزیون قابل دیدن شود. بک لایت در تلویزیون های ال سی دی بوسیله لامپ‌های فلورسنت و در تلویزیون های ال ای دی بوسیله لامپ‌های ال ای دی تولید می‌شود.

    پ
    پ

    بک لایت چیست؟

    بک لایت یا نور زمینه، نوری است که در پشت صفحه نمایش تلویزیون‌های LCD و LED تولید می‌شود تا تصویر تلویزیون قابل دیدن شود. بک لایت در تلویزیون های ال سی دی بوسیله لامپ‌های فلورسنت و در تلویزیون های ال ای دی بوسیله لامپ‌های ال ای دی تولید می‌شود.

    روش کار بک لایت و نقش آن در تولید تصویر به این صورت است : تصویر تلویزیون که در بخش‌های مختلف پردازش شده است، در آخرین مرحله به صفحه نمایش منتقل می شود. اما این تصویر به تنهایی قابل دیده شدن نیست چرا که نور سفید و روشنایی ندارد. نور زمینه یا همان بک لایت در پشت صفحه نمایش تولید شده و باعث قابل دیده شدن تصویر می‌شود.

    مثال بسیار ساده ساختار تلویزیون LCD و LED نحوه دیدن عکس های رادیولوژی توسط پزشکان است. عکس را مقابل یک صفحه نوری سفید قرار می دهند تا اجزاء آن قابل دیدن باشد. در این روش دیدن عکس، تصویر وجود دارد و نور سفید آن را قابل دیدن می کند. در تعمیر تلویزیون ها به خصوص تلویزیون LCD یا LED شما هم با همین ساختار کار می کند.

    اگر اشکالی در تولید و تابش این نور زمینه ایجاد شود به تابعیت از آن در دیده شدن تصویر هم اشکال ایجاد می شود مثلا اگر نیمه بالایی نور قطع شود نیمه بالایی تصویر هم تاریک می شود.

    بک لایت در تلویزیون های ال سی دی بوسیله لامپ های فلورسنت (همان لامپ مهتابی) و در تلویزیون های ال ای دی بوسیله لامپ های ال ای دی تولید می شود. لامپ‌های فلورسنت توان تلفاتی بالایی دارند و گرمای زیادی تولید می‌کنند. در مقابل لامپ‌های ال ای دی نور با کیفیت‌تری تولید می‌کنند و توان مصرفی آنها حرارت بسیار کمتری تولید می‌کند.

    لامپ‌های بک لایت در تلویزیون‌های ال ای دی در واقع دیودهای نورانی هستند که در اثر عبور جریان نور ساتع می کنند. نور لامپ های ال ای دی نسبت به نور لامپ های فلورسنت زنده‌تر است و باعث بالارفتن کیفیت تصویر می شود.

    11 5 - همه چیز درباره ی تعمیر بک لایت تلویزیون -

    علت سوختن بک لایت تلویزیون چیست؟

    استفاده از قطعات بی‌کیفیت

    • بیشتر تلویزیون‌های داخل ایران برای کاهش قیمت و مقرون به‌صرفه نمودن قیمت آن و تناسب با قدرت خرید اکثر خریداران، از قطعه‌های باکیفیت متوسط یا حتی بی‌کیفیت استفاده می‌کنند. معمولاً عمر مفید بک لایت تلویزیون های میان‌رده یا اقتصادی بین پنج تا شش سال است.

    • میزان کارکرد این قطعه بستگی به نحوۀ استفاده از تلویزیون نیز دارد. دلایل دیگری نیز برای افزایش عمر مفید بک لایت وجود دارد که می‌توانید در ادامه بخوانید. اگرچه قطعات تلویزیون ها متفاوت است، ساختار کلی مارک‌های مختلف به یک شکل است.

    بالابودن ولتاژ به‌هنگام روشن شدن تلویزیون

    • به‌هنگام روشن کردن تلویزیون، لوگوی سازندۀ آن روی صفحۀ تلویزیون نمایش داده می‌شود و این موضوع در همۀ برندهای تولیدکنندۀ تلویزیون وجود دارد. به‌هنگام نمایش لوگو در واقع تنظیمات مختلف نور و رنگ به‌صورت پیش‌فرض عمل می‌کنند و البته دانستن این نکته خالی از لطف نیست که مقدار نور بک لایت تنظیم شده برای نمایش لوگوی سازنده بیشتر است تا شفاف و واضح دیده شود.

    جدا شدن بک لایت‌ها از شاسی تلویزیون

    • مشکل جدا شدن بک لایت‌ها از شاسی تلویزون معمولاً در مدل‌هایی بیشتر دیده می‌شود که بک لایت شاخه‌ای دارند. در تلویزیون‌هایی که بک لایت شاخه‌ای دارند شاسی اصلی تلویزیون به‌عنوان خنک‌کنندۀ لامپ‌های LED به حساب می‌آید و به مرور زمان با از بین رفتن چسب بین لامپ‌ها و فلز زیر آن‌ها، ارتباط میان قطعه و هیت سینک آن از بین رفته یا ضعیف می‌شود. این موضوع باعث گرم‌ شدن لامپ‌ها و سریع شدن روند استهلاک‌شان می‌شود.

    22 7 - همه چیز درباره ی تعمیر بک لایت تلویزیون -

    علت خرابی بک لایت تلویزیون چیست؟

    یکی از مشکلات شایع در خرابی بک لایت تلویزیون های ال سی دی، قطع شدن تصویر تلویزیون است درحالی که صدا به صورت طبیعی در حال پخش است و قطع نشده.

    از نشانه‌های خرابی بک لایت می‌توان به تیره بودن قسمتی از صفحه نمایش و کم نور شدن تلویزیون اشاره کرد. از دیگر عوامل آسیب دیدگی بک لایت در تعمیرات تلویزیون ها می‌توان به این موضوع اشاره کرد که قسمتی از صفحه نمایش تلویزیون، تیره بوده یا تلویزیون خاموش به نظر برسد اما صدا داشته باشد.

     

    ایراهای ایجاد شده در اثر خرابی بک لایت تلویزیون

    • قطع شدن تصویر تلویزیون درحالی که صدا دارد.
    • ظاهر شدن لوگوی اولیه و قطع شدن تصویر
    • تاریک شدن بخشی از تصویر تلویزیون
    • قطع و وصل شدن تصویر یا به اصطلاح چشمک زدن تصویر تلویزیون
    • ایجاد نقاط نورانی در تصویر
    • ایجاد نقاط تاریک در تصویر

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.