×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

علی بهادری جهرمی - هدف بودجه ۱۴۰۱ تحقق رشد ۸ درصدی است/ پرایدی که در خط تولید نیست چطور گران می شود؟ - بودجه ۱۴۰۱

به گزارش ایرنا، علی بهادری جهرمی روز سه شنبه در نخستین نشست خبری خود با تبریک هفته پروهش گفت: سعی دولت براین است حرکت دولت علم بنیان و پژوهش‌مدار باشد و رییس جمهور در دیدار دانشجویان بر لزوم تحول علم بنیان تاکید داشتند و در غیر اینصورت سلیقه‌ای خواهد بود و دوام نخواهد داشت.

سخنگوی دولت با اشاره به تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور به مجلس اظهار کرد: جهت گیری دولت در بودجه، کمک و برنامه‌ریزی برای تحقق رشد ۸درصدی است. فعال‌سازی و جلب مشارکت خصوصی- عمومی و مردم برای تحقق این رشد اقتصادی ۸درصدی است دولت همه تلاشش را می‌کند تا مردم این رشد ۸درصدی را رقم بزنند.

 بهادری جهرمی یادآورشد: دولت سعی می‌کند با طراحی زیرساخت‌های لازم، شرایط را برای بخش خصوصی و دولتی فراهم کند.

 رییس شورای اطلاع رسانی دولت با تشریح محورهای مهم بودجه اظهار کرد: اگر بخواهیم از دو محور اساسی در بودجه یاد کنیم، یکی خط قرمز قرار دادن هر گونه اقدام یا تصمیم تورمی است. دولت تلاش دارد بدون خلق پول تورم را فراهم و امکان فعالیت را برای فعالان بخش خصوصی فراهم کند.

سخنگوی دولت با اشاره به راه اندازی صندوق پیشرفت و عدالت و اهداف آن گفت: این صندوق سعی دارد در سطح ملی و استانی به تحقق رشد ۸درصدی با مشارکت بخش خصوصی کمک کند.

 وی در ادامه اظهار کرد: برای توسعه بخش خصوصی تخفیف مالیاتی برای همه بنگاه‌های تولیدی و کسب و کارهای خرد در نظر گرفته شد. همچنین سعی شد با تدابیر اصلاح مالیاتی، فرارهای مالیاتی به ویژه از ماخذهایی که سهمی در تولید کشور ندارند، درآمد مالیاتی بالایی هم محقق شود که این درآمد برای توسعه پروژه‌ها در نظر گرفته می‌شود.

 دولت بنای کلنگ‌زنی جدید ندارد/ شاهد تکمیل طرح‌های نیمه تمام خواهیم بود

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: همچنین درحوزه عمرانی شاهد تحرک جدی در سال آتی خواهیم بود. دولت بنای کلنگ زنی جدید ندارد بلکه کارویژه اصلی خود را تکمیل طرح‌های نیمه تمام قرار داده و شاهد تکمیل طرح‌های نیمه تمام سال آینده در کشور خواهیم بود.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت یادآور شد: علاوه بر این دولت با حذف هزینه‌های غیرضرور و ۱۵ درصدی هزینه‌های جاری سعی کرد هزینه را به بخش عمرانی ببرد.

بهادری حذف فقر مطلق را از دستورات رییس جمهور عنوان کرد و گفت: حقوق پرداختی مستمری بگیران تحت پوشش کمیته امداد دو برابر حقوق کارمندان افزایش یافته است. علاوه بر این صندوق مسکن محرومان برای تحقق و توسعه عدالت اجتماعی تشکیل می‌شود.

سخنگوی دولت با تاکید بر اهتمام دولت برای حل بحران خشکسالی گفت: هزینه‌های تامین آب از ۹ هزار میلیاردتومان به ۲۲ هزار میلیارد تومان درلایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش یافته است. همچنین سال آتی آغاز اجرای ۲ میلیون مسکن از ۴ میلیون مسکن است‌.

وی اشاره کرد: در حوزه توسعه پالایشگاه، ساخت پالایشگاه جدید با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز و همچنین توسعه پالایشگاه آبادان در لایحه بودجه پیش بینی شده است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش حقوق کارمندان پلکانی و به نفع کم درآمدها پیش بینی شده است، گفت: در حال حاضر فشار افزایش تورم بیشتر بر کم‌درآمدها است برای همین در سال ۱۴۰۱ افزایش حقوق از کم‌درآمدترین ۳۰ درصد و در نهایت(پردرامدها) ۶درصد است و سقف حقوق هم ۳۷ میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

 سخنگوی دولت با اشاره به کنترل کرونا در کشور گفت: هر چند خطر شیوع مدل‌های جدید کرونا ممکن است ما را با مشکلاتی مواجه کند برای همین رعایت پروتکل‌ها باید در اولویت قرار بگیرد.با این حال از حیث تزریق واکسن و همراهی مردم دراین زمینه رکورد دار هستیم.

وی در بخش دیگری از این نشست ، درباره حمایت از متضررین بابت محدودیت‌های کرونا گفت: بخشودگی جرایم مالیاتی فعالان گردشگری آسیب دیده پرداخت می‌شود و همچنین کمک معیشتی به نویسندگان و روزنامه نگاران تصویب شد که به پیشنهاد وزارت ارشاد این کمک هزینه توزیع خواهد شد.

 باید میان بانیان وضع موجود و دلسوزان تفکیک قائل شد

بهادری جهرمی در ادامه اولویت دولت را کار برای مردم و درگیر نشدن در مسایل حاشیه ای عنوان کرد و گفت: این دولت با روی باز از نقد دلسوزانه و تذکرات مردم و رسانه‌ها استقبال می کند و مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد اگر جایی نیاز به اصلاح باشد، دولت اصلاح می کند اما باید بین بانیان وضع موجود و دلسوزان تفکیک قایل شد.

وی تصریح کرد: بانیان و حامیان وضع موجود باید پاسخگویان وضع موجود باشند . بدنه اجتماعی و خبرنگاران می توانند نقد داشته باشند اما بانیان باید پاسخ دهند.

 سخنگوی دولت گفت: اولویت و اهتمام دولت پاسخگویی به ناقدان، مردم، اصحاب رسانه و نخبگان است اما بانیان وضع موجود باید پاسخگو باشند و این که بخواهند نقدی را مطرح کنند، نه تنها دولت، مردم هم این را برنمی‌تابند و طبیعی نمی داند.

 خزانه خالی نبود، مقروض بود

 وی اضافه کرد: به طور خاص درباره بحث خزانه نه اینکه دولت اشاره بکند، نمایندگان مجلس هم گفتند که خزانه مقروض بود نه اینکه خالی باشد. من احتمال می‌دهم جناب آقای نوبخت به واسطه اینکه مدیریت خزانه با ایشان نبوده، احتمالاً منظورشان این بود که سازمان برنامه و بودجه تخصیص‌هایی را به این میزان صادر کرده است.

 سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم تعهدات متعددی را به طور منظم و ماهانه از گذشته تسویه می‌کند و بخشی از آن هم تخصیص‌هایی بوده که بدون وجود اعتبار لازم در خزانه صادر شده و در حقیقت به دولت آتی تکلیف واگذار شده است.

 بهادری جهرمی با بیان اینکه تصور می‌کنم شاید اشتباه برداشتی در این زمینه وجود داشته باشد، گفت: توصیه می‌کنم آقای نوبخت از همکاران خودشان در دولت گذشته،جویا شوند که در اولین جلسه ای که در حضور رئیس جمهور جدید تشکیل شد، مباحث آن جلسه پیرامون چه بود و وضعیت خزانه چگونه بوده است.به نظرم پاسخ از آنجا روشن حاصل خواهد شد.

 حمایت از تامین کالاهای اساسی رسالت دولت بوده و هست

 وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص ارز ترجیحی گفت: رسالت و تکلیف دولت تامین کالاهای اساسی مثل گندم، برنج، آرد، روغن و ذرت و یا داروها و اقلام بهداشتی مورد نیاز برای مردم است و در این دوره روش این تامین متفاوت طراحی می‌شود.

 سخنگوی دولت گفت: روشی که در گذشته برای تامین کالاهای اساسی در نظر گفته شده بود، اختصاص ارز ترجیحی بود. دولت به دنبال روشی بود که این تامین منابع یا اختصاص منابع به صورت شفاف‌تر بدون ایجاد زمینه‌های رانت، به نوعی به سمت قشر آسیب‌پذیر هدایت شود.

 رییس شورای اطلاع رسانی دولت اضافه کرد: این تدبیر در بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده که کالاهای اساسی هر چه می شود جبران هزینه‌های تامین آن به سمت حلقه‌های آخر نزدیک شود رانت را کاهش می‌دهد و شفافیت در توزیع را افزایش می‌دهند و توزیع عادلانه‌تر ای در تخصیص ایجاد خواهد کرد.

بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه موضوع حمایت از تامین کالاهای اساسی هرگز حذف نمی‌شود، گفت: حمایت از تامین کالاهای اساسی رسالت دولت بوده و هست و شیوه تامین آن شفاف‌تر و غیررانتی می‌شود. به همین منظور منابع لازم در بودجه برای تامین آن در نظر گرفته شده که به روش‌های مختلف به سمت حلقه‌های آخر در ۱۴۰۱ توزیع خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره فعال شدن دیپلماسی اقتصادی دولت اظهار کرد: ۱۰۰ روز زمان برای به نتیجه رسیدن برنامه ها، زمان کوتاهی است. اما در این مدت شاهد تحول بسیار بودیم. حضور و عضویت در سازمان شانگهای و حضور در اجلاس اکو و انعقاد قرارداد سواپ گازی از دستاوردهای بسیار خوب در این چند ماه است.

۲۶۸ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب شده است

رییس شورای اطلاع رسانی دولت اظهار کرد: همچنین در راستای تعامل خوب با کشورهای همسایه شاهد آزادسازی ارزهای زیادی از بخش‌های دولتی بودیم. علاوه بر این ۱۷۵ طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۳.۳ دهم میلیارد دلار از ۲۱ کشور در سازمان سرمایه گذاری مصوب شده و تاکنون ۲۶۸ میلیون دلار جذب سرمایه گذاری خارجی محقق شده است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه رییس جمهور در چارچوب وعده‌های خود حرکت کرده و برای عمل به این وعده‌ها برنامه دارد، گفت: برنامه دولت دادن وعده‌های احساسی و شعاری نیست تا اعتماد مردم را بیش از این سلب کند و تلاش دولت استفاده از همه ظرفیت‌های کشور به شرط سلامت توانمندی و دغدغه برای مردم است.

سخنگوی دولت با اشاره به اقدامات دولت در حوزه پژوهش اظهار کرد: درباره یک درصدهزینه اجرایی در خصوص پژوهش، یکی از برنامه های دولت هدایت این منابع برای رفع مشکلات واقعی کشور است و سامانه نیازهای دستگاه‌های اجرایی به همین منظور تهیه شد و تخصیص اعتبار با شرط صحت‌سنجی این نیازها در سامانه است.

وی با اشاره به اقدامات دولت برای کنترل قیمت میوه و آجیل شب یلدا گفت: دولت از همین الان برای میوه شب عید نشست برگزار کرد. در این جلسه نمایندگان اصناف حضور داشتند و وزارت جهاد و اتحادیه اصناف مکلف شدند به صورت مشارکتی برای تامین میوه شب عید و همچنین قیمت خرمای ماه رمضان برنامه ریزی کنند.

 سخنگوی دولت در ادامه گفت: با توجه به سال خشک آبی در محصولاتی مانند آجیل هم محدودیت خواهیم داشت و به همراهی مردم نیاز داریم.

روایت ایران از مذاکرات وین صحیح است/ همه پیشنهادات ایران در چهارچوب مذاکرات قبلی است

بهادری جهرمی با ارائه روایت شفافی از گفت و گوها در وین گفت: از اول هدف و برنامه جمهوری اسلامی از مذاکرات کاملا روشن بود. تحریم‌های ظالمانه وغیرقانونی علیه مردم ایران وضع شد و دولت‌های ما به ویژه دولت سیزدهم نسبت به لغو و برداشتن این تحریم‌ها کاملا جدی است. چون این اقدام را سلب حقوق حقه مردم ایران می‌داند.

وی ادامه داد: طرفهای غربی که واضعان همین تحریم‌ها بودند استمرار بر ادامه  تحریم دارند و ما هر روز شاهد افزودن موارد تحریمی هستیم. طبیعی است طرف‌هایی که میز مذاکره و توافق را ترک می‌کنند، علاقه ای به روایتگری صحیح از میز مذاکره ندارند و از هر گونه ابزار برای ارائه اظهارات نادرست کوتاهی نخواهند کرد. شاهد هستیم که روایت‌های جلسات تحریف می‌شود طوری که مقام ارشد روسی از تحریف حرف‌های خود گلایه کرد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ایران روایت صحیح از مذاکرات دارد که از دکتر باقری تشکر می کنم که سعی می کند واقعیت‌ها را به مردم منتقل کنند.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت در پاسخ به این سوال که اقدامات تروییکای اروپایی در راستای تغییر ریل گذاری مذاکرات و تشدید فشار بر ایران با طرح اتهام خواسته‌های فرابرجامی است، گفت: طرف‌های غربی اگر به دنبال برداشتن رفع تحریم باشند، مذاکرات هم موفقیت آمیز خواهد بود.

وی ادامه داد: همه پیشنهادهای تیم مذاکره کننده ما در چارچوب مذکرات قبلی است. ایران کشوری نبود که از توافق قبلی خارج شد. همه اقدامات و پیشنهادات در چارچوب همان مذاکرات قبلی است هدف گیری مشخص ان هم لغو همه تحریم‌هاست. اگر طرف‌های غربی نسبت به رفع تحریم‌ها اراده جدی نشان دهند، حتما توافق انجام می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره همکاری دولت و قوه قضاییه در آزادسازی، تملیک و دارایی های دولت گفت: ریس جمهور در سفر به بوشهر سه ماه فرصت برای انجام این کار داده بود. آقای محسنی اژه ای هم به واسطه اشراف بر مساله فروش اموال تملیکی، همراهی خوبی برای ساماندهی این مساله در قوه قضاییه داشت و دستور سریع ایشان منجر همکاری خوب دو قوه برای حل بحران تلنبار شده سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی شد.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت خاطرنشان کرد: وقتی دستگاه‌های حاکمیت همکاری و همیاری برای حل مشکلات مردم داشته باشند، سرعت حل مشکل شتاب می‌گیرد. در راستای این امر وزیر اقتصاد لایحه‌ای در دولت مطرح کرد که قرار است به صورت دو فوریتی به مجلس ارسال شود.

سخنگوی دولت یادآور شد: حراج عمومی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی هم در راستای همدلی و همراهی دو قوه برای رفع مشکل مردم بود.

افزایش قیمت خودرو ضرورتی برای جبران زیان انباشته خودروسازان بود

بهادری جهرمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به دستور رییس جمهور چرا شاهد افزایش قیمت ۱۸درصدی خودروها بودیم، گفت: دستور رییس جمهور طبیعتا این نبود که قیمت خودرو هرگز در هیچ دوره ای افزایش پیدا نکند بلکه فرایند قانونی برای افزایش قیمت باید مشخص شود و مصوبه ستاد تنظیم بازار برای افزایش اخذ می شد که این اقدام انجام نشده بود.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو ضرورتی برای جبران زیان انباشته خودروسازی بود، گفت: این امر البته مشروط به این بود که آورده آن برای مردم ملموس باشد و اینکه خودرو در اختیار دلال یا سوداگر قرار نمی‌گیرد. در این راستا برای عرضه تدابیری اندیشیده شد تا شاهد رسیدن خودرو به دست مصرف کننده واقعی باشیم.

 رییس شورای اطلاع رسانی دولت درباره برنامه دولت برای کنترل قیمت ارز گفت: در زمینه ارز جلسات متعددی با حضور معاون اول رییس جمهور و نماینده دادستانی تشکیل و اقدامات متعدد از جمله بازداشت اخلالگران ارز انجام شد.

بهادری جهرمی در پاسخ به اینکه چرا با ارز ۲۹ هزار تومانی شاهد افزایش ۱۰۰ میلیونی خودرو و دست بردن به جیب مردم هستیم ،گفت: سهامداران خودروسازان هم مردم هستند. باید دید حق و عدالت چیست. با نرخ تورم موجود در کشور نمی‌توان انتظار داشت کالایی با افزایش قیمت مواجه نشود و به همین دلیل با افزایش قیمت خودرو در ستاد براساس نرخ تورم بخشی موافقت شد.

 وی اضافه کرد: پراید دو سال است روی خط تولید نیست و بحث افزایش قیمت روی خودروهایی است که در خط تولید هستند.

بهادری جهرمی درباره پیام های مثبت از برخی کشورهای خلیج فارس و اینکه آیا بهبود روابط را به نتیجه رسیدن برجام منوط کردند، گفت: حوزه دیپلماسی خارجی به ویژه کشورهای همسایه موفقیت‌های بسیار داشته و فعالیت‌های تجاری با تاجیکستان در این مدت سه برابر شده است.

سخنگوی دولت درباره اجرایی شدن مصوبات سفرهای استانی گفت: متولی اجرای این سفرها معاون اجرایی رییس جمهور است.

وی اضافه کرد: اولویت بندی مصوبات پیش از سفر  انجام می شود اخیرا در جلسه دولت سازمان برنامه بودحه مبلغی برای اجرای این مصوبات اختصاص دادند.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت درباره تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی براینکه مصوبات دولت باید پیوست عدالت داشته باشد، گفت: پیوست عدالت برای تصمیمات و مصوبات دولت گفت: هنگام رونمایی سند تحول، برنامه های بنیادین دولت در حوزه توسعه عدالت تبیین و اطلاع رسانی می‌شود.

 به گفته بهادری جهرمی همچنین در سند بودجه، شاخص‌های عدالت اقتصادی برای حذف فقر مطلق برنامه ریزی شده است و افزایش پلکانی حقوق به نفع کم درامدها هم یکی از همین برنامه‌ها است‌.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.