پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41446 تعداد نوشته های امروز : 13 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • تابلو برق صنعتی قلب تپنده سیستم برق رسانی
    05 دی 1400 - 12:32
    شناسه : 191702
    1

    تابلو برق های صنعتی انواع مختلفی دارند که در کارگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند؛ تابلو برق های صنعتی جعبه های فلزی هستند که به منظور کنترل بهتر و بیشتر ما بر روی جریان برق در ابتدای مسیر برق قرار می گیرد. الکتروموتور ها یکی از آن تجهیزاتی هستند که بعد از تابلو برق نقش مهمی در سیستم ایفا می کنند.

    پ
    پ

    تابلو برق صنعتی و نحوه عملکرد ترمز الکتروموتور

    تابلو برق های صنعتی انواع مختلفی دارند که در کارگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند؛ تابلو برق های صنعتی جعبه های فلزی هستند که به منظور کنترل بهتر و بیشتر ما بر روی جریان برق در ابتدای مسیر برق قرار می گیرد. الکتروموتور ها یکی از آن تجهیزاتی هستند که بعد از تابلو برق نقش مهمی در سیستم ایفا می کنند.

    الکتروموتور ها به طور کلی مبدل انرژی الکتریکی به انرژی حرکتی می باشند؛ وظیفه ی نگه داشتن آن ها درست پس از قطع جریان برق به عهده ی ترمز الکتروموتور است. در صورتی که ترمز الکترو موتور به خوبی عمل نکند به طور قطعی در دراز مدت الکترو موتور آسیب دیده و خراب می شود.

    تابلو برق صنعتی

    تابلو برق صنعتی قلب تپنده سیستم برق رسانی

    تابلو برق  صنعتی در همه ی کارگاه ها وجود دارند؛ این تابلو ها معمولا تشکیل شده از یک جعبه ی فلزی که با توجه به حجم کارگاه، همچنین میزان برق رسانی در این کارگاه ها تعبیه شده اند. قطعات و تجهیزاتی در این تابلو ها قرار گرفته اند که هرکدام وظایف خاص خود را دارند. این تجهیزات عبارت اند از فیوز ها، رله های حرارتی، کنتاکتور ها و کلید های مینیاتوری همچنین کابل ها و کلید های شصتی که هر کدام به دلایل مختلف که در ادامه به آن ها می پردازیم درون این جعبه جای گذاری شده اند و وظیفه ی خاصی دارند.

    تابلو سلول ریتال

    تابلو سلول ریتال با توجه به ابعادشان کاربردهای زیادی همچون: کارگاه‌ها مراکز صنعتی و مکان‌هایی که فضای کافی ندارند استفاده می‌شود. همچنین این تابلوها دارای تنوع بسیار بالایی می‌باشند، انواعی از این تابلوها شامل تابلوهای کوچک، تابلوهای مخصوص برای کامپیوترهای صنعتی، تابلوهای ایستاده، تابلوهای کنترل و غیره اشاره کرد.

    تابلو برق سلول ریتال از لحاظ مونتاژ بسیار ساده بوده و با اتصال چند سلول جدا از هم می‌توان آن را مونتاژ کرد. این تابلوها دارای سه کلید اصلی هستند که کلید وسطی مربوط به کوپلر و کلیدهای کناری مربوط کلیدهای ورودی هستند. هنگامی که برق شهری قطع شود کوپلر نقش برق اضطراری عمل می‌کند و با استفاده از کلید دوم جریان برق را راه می‌اندازد و کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند.

    قیدرهای خروجی در داخل سلول‌های خروجی قرار می‌گیرد و محل قرار گیری این سلول‌ها در کناره‌ها است و اگر تعداد خروجی‌ها بیشتر شود باید به طرفین آن سلول اضافه شود. درب‌های تابلو سلول ریتال از شیشه یا تلق درست شده است تا بتوان به آسانی کلیدهای اضطراری را مشاهده کرد. فیدرهای خروجی ممکن است فیوز مینیاتوری یا کلیدهای کمپکت باشد.

    تابلو سلول ریتال

    وظیفه ی فیوز

    حتما تا بحال نام این قطعه را شنیده اید؛ فیوز ها قطعاتی هستند که همانند سوپاپ اطمینان عمل می کنند و از عبور جریان غیر مجاز از مدار جلو گیری می کنند. هنگامی که جریان از حد مجاز با توجه به کاربری مدار بگذرد وظیفه ی فیوز آن است که اتصال را قطع کرده و مدار را به حالت خاموش در بیاورد.

    ساختمان ظاهری فیوز ها به این صورت است که یک قطعه سیم نازک درست از درون این قطعه عبور کرده و بلافاصله پس از عبور جریان اضافی از آن شروع به گرم شدن و ذوب می شود. این اتفاق باعث قطع شدن سیم نازک شده و در نتیجه کل مدار قطع می شود و سیستم از کار می افتد.

    یکی دیگر از کارهای مهم و مثبت فیوز ها جلوگیری از وقوع اتصال کوتاه است؛ هرگاه در هر کجای سیستم کابلی بدون عبور از فیوز و جعبه تقسیم وارد سیستم شده باشد فیوز بلافاصله اتصال کوتاه تشخیص داده و سیستم را قطع می کند. این خاصیت باعث ایجاد عدم اتصالی در سایر سیستم ها و همچنین برق دزدی آن ها از سیستم شما می شود.

    کنتاکتور ها

    واژه ی کنتاکت CONTACT در زبان انگلیسی به معنای برخورد و اتصال می باشد. کنتاکتور ها انواع مختلفی دارند و به منظور کنترل موتور های سه فازه از راه دور با استفاده از یک رله با اتصال قوی درست بر سر راه الکتروموتور ها نصب می شوند. به این قطعه کلید الکترومغناطیسی نیز گفته می شود؛ دلیل این نامگذاری این است که این نوع کلید ها با استفاده از یک سیم پیچ مغناطیسی به جهت قطع و وصل کردن مدار مورد استفاده قرار می گیرد.

    image 1640500760 - تابلو برق صنعتی قلب تپنده سیستم برق رسانی -

    این تجهیز در رنج جریان های مختلف و کاربرد های مختلف در بازار یافت می شود. یکی از پر کاربرد ترین آمپر های کنتاکتور 9 به 800 می باشد. همچنین ولتاژ بوبین این تجهیز نیز می تواند قابل تغییر باشد.

    رله های حرارتی

    به منظور عدم ایجاد فشار اضافه بار بر روی تجهیزات از رله های حرارتی استفاده می شود. این قطعه با نام بی متال نیز شناخته می شود، در ساختار خود از دو نوع فلز که معمولا یکی از آن ها آهن و دیگری برنج است تشکیل می شود. اساس کار این قطعه به این شکل است که هرگاه در مدار افزایش بار الکتریکی داشته باشیم یکی از این نوار های فلزی که ضریب انبساط بیشتری دارند افزایش طولی پیدا می کنند و باعث قطعی جریان برق می شوند.

    برخی از رله های حرارتی بی متال دارای یک کلید دستی به منظور تنظیم رله به حالت دستی و اتوماتیک هستند. بی متال ها در انواع و ابعاد مختلف در بازار موجود هستند.

    آشنایی با الکتروموتور ها

    الکتروموتور ها یکی از مهم ترین قطعات در تجهیزات برقی و تابلو های برق هستند. الکتروموتور ها مبدل انرژی الکتریکی به حرکتی می باشند. این موتور ها بر اساس نحوه استارتر انواع مختلفی دارند و به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند.

    ترمز الکتروموتور

    دسته اول الکتروموتور ها

    یکی از انواع آن ها الکتروموتور هایی با راه انداز غیر خازنی (کلاجی) است؛ در این موتور ها علاوه بر وجود یک نوع سیم پیچ نوعی دیگر نیز وجود دارد که باعث تشدید میدان مغناطیسی شده که با فاصله ی زمانی نسبت به میدان مغناطیسی اصلی به وجود می آید.

    پس از رسیدن سرعت موتور به 75 درصد از سرعت اسمی موقعیت برای خارج کردن سیم پیچ کمکی از مدار به وجود می آید که این کار بر عهده ی کلاجی است که با استفاده از نیروی گریز از مرکز عمل می کند.

    الکتروموتور های نوع دوم

    نوع دیگری از الکتروموتور ها، آسنکرون با راه انداز خازن موقت می باشد؛ این موتور ها به وسیله ی یک خازن الکترولیتی با ظرفیت حدود 200 الی 500 میکرو فاراد است. این خازن به همراه سیم پیچ کمکی به صورت سری بسته می شود و هر دوی آن ها با سیم پیچ اصلی به صورت موازی بسته می شوند. خازن و سیم پیچ کمکی با ایجاد یک اختلاف فاز و دو میدان مغناطیسی باعث استارت موتور می شود. در این نوع الکتروموتور ها نیز کلید گریز از مرکز وظیفه ی خارج کردن سیم پیچ کمکی از مدار را به عهده دارد.

    نوع سوم موتور های الکتریکی

    سومین نوع آن ها آسنکرون با راه انداز خازن موقت و خازن دائم می باشد. این الکتروموتور ها با علامت اختصاری TCM نشان داده می شوند. نحوه ی عملکرد این نوع از موتور ها به این شکل است که خازن ها پس از راه اندازی از مدار خارج شده و خازن دیگر در حالتی که با سیم پیچ کمکی سری می باشد در مدار باقی می ماند.

    موتور های نوع چهارم

    آسنکرون با راه انداز خازن دائمی یا به اختصار (PSCM) نسبت به سایر موتور ها قدرت کمتری دارند؛ از یک خازن که به همراه یک سیم پیچ کمکی سری شده است استفاده می شود و یکی دیگر از تفاوت های آن عدم وجود کلید گریز مرکز است.

    الکتروموتور های sew

    شرکت sew یک تولید کننده الکتروموتور قدیمی آلمانی است که انواع گیربکس و الکتروموتور ها را تولید می کند؛ این شرکت در حال حاضر یکی از قطب های تولید الکتروموتور ها در بین تولید کنندگان می باشد. این شرکنت در حاضر در 48 کشور جهان در حال ارائه ی خدمات می باشد.

    این شرکت الکتروموتور های مختلفی ساخته است که از انواع آن می توان به سری dr  و dt ، قطب متغیر sew سری dr، سنکرون sew و تک فاز اشاره کرد.

    نقش ترمز الکتروموتور

    همانطور که از نام این ترمز ها مشخص است عملکردی مکانیکی دارند، ساختار این ترمز ها به این صورت است که یک دیسک ثابت و دیگری به قسمت اصلی الکتروموتور متصل است. این دیسک ها توسط لنت ها و فنر ها به یکدیگر چسبیده اند؛ زمانی که جریان به موتور وصل می شود به وسیله ی یک آهن ربا که سیم پیچی شده است اتصال را از هم باز می کند و موجب آزاد سازی شفت روتور می شود.

    از این نوع ترمز ها در فناوری هایی مثل بالابر های انفرادی، آسانسور ها، و هر دستگاهی که مجبور باشد زیر بار متوقف شود استفاده می شود.

    ترمز الکتروموتور

    آشنایی با ترمز های اینورتر

    ترمز های اینورتر دار نوعی از ترمز های الکتروموتور ها است که با توجه به سیستمی که در آن ها به کار گرفته شده است مطمئن ترین و بهترین نوع ترمز ها می باشد. این ترمز ها به صورت آنی و لحظه ای عمل نموده و سیستم را قطع می نمایند. در دستگاه های صنعتی گاهی اوقات ترمز هایی مورد استفاده قرار می گیرند که به صورت پله ای موتور را راه اندازی می کنند. نوعی میکروپروسسور هایی در این نوع سیستم ترمز الکتروموتور به کار رفته است که خاصیت برنامه ریزی دارند. با استفاده از این بخش کاربر می تواند گزینه ها را تنظیم و برنامه ریزی کند.

    ترمز الکتروموتور از نوع جریان مستقیم

    در این نوع ترمز ها روتور توقف لحظه ای در زمان استپ انجام می دهد و سیستم گردشی ترمز تا چند لحظه بعد از ایست موتور در مدار باقی می ماند. در دستگاه ها و سیستم هایی که قرار است زیر بار استپ کنند این نوع از ترمز ها توصیه نمی شوند؛ چرا که در این نوع دستگاه ها پس از قطع مدار ترمز الکتروموتور به دلیل فشار بار شروع به چرخیدن می کند.

    ترمز الکتروموتور از نوع جریان معکوس

    فرآیند عمل این نوع ترمز ها به این صورت است که در صورت تغییر جهت گردش جریان شروع به کار می کنند؛ به این صورت که اگر جریان از سه فاز به دوفاز تغییر کند و یا در مدار های تک فاز یکی از دو سر سیم پیچ اصلی تعویض گردد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.