شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41376 تعداد نوشته های امروز : 11 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • امیکرون بیشتر در نوجوانان و اطفال دیده می شود / این ویروس راحت تر از سایر گونه ها وارد سلول می شود
    10 دی 1400 - 11:50
    شناسه : 191906
    1

    عین اللهی گفت: امیکرون راحت‌تر از سایر گونه‌ها وارد سلول می‌شود و با سرعت بالای سرایت پذیری بیشتر در نوجوانان و اطفال دیده می شود.

    پ
    پ

    - امیکرون بیشتر در نوجوانان و اطفال دیده می شود / این ویروس راحت تر از سایر گونه ها وارد سلول می شود - اُمیکرون

    به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بهزاد عین اللهی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا به بررسی هشدار‌ها درباره گسترش امیکرون در کشور و راه‌های مقابله با آن پرداخت.

    عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه در عرض کمتر از دو هفته شمار مبتلایان شناسایی شده به امیکرون به ۴۳ نفر رسیده است گفت: آمار ایران و سایر کشور‌های جهان نشان می‌دهد که به زودی این سویه، نوع فراگیر ویروس خواهد شد.

    عین اللهی درباره اینکه ویروس امیکرون دو برابر دلتا جهش داشته و سرعت سرایت آن نیز دو برابر شده است بیان کرد: امیکرون راحت‌تر از سایر گونه‌ها وارد سلول می‌شود، باوجود سرعت بالای سرایت پذیری امیکرون، شدت ابتلا نسبت به سایر گونه‌ها به مراتب کمتر بوده است.

    او گفت: برای اطلاعات دقیق‌تر به زمان بیشتری نیاز است تا شناخت بیشتری بر روی عوارض این ویروس صورت گیرد همچنین اگر روند همین گونه باشد و شدت بیماری حاد نشود، می‌توان نتیجه گرفت که کرونا ضعیف شده است.

    عین اللهی با اشاره به اینکه هفته قبل اولین امیکرون اثبات شده در یکی از آزمایشگاه‌های کشور گزارش شد گفت: مطمئنا امیکرون از قبل وجود داشته و تازه در کشور شناسایی شده است.

    میزان مرگ و میر امیکرون فعلاً کمتر از دلتا است

    عین اللهی گفت: میزان مرگ و میر در امیکرون فعلاً کمتر از دلتا است، هنوز زود است که در مورد امیکرون قضاوت کنیم، برای اینکه نمی‌دانیم عوارض درازمدت را پیش بینی کنیم، اگر واقعاً عوارض درازمدت خطیر نباشد و همین روند ادامه پیدا کند شاید ویروس ضعیف‌تر شود.

    او بیان کرد: به دلیل فراگیری امیکرون در امریکا، نرخ ابتلا ۱۲۶ درصد شده، اما سطح بستری ۱۱ درصد است که نشان می‌دهد شدت بیماری بالا نیست، پایین بودن سطح بیماری نباید فریب دهنده باشد، چون تعداد بیماران به مراتب افزایش می‌یابد و در مجموع، فراگیری برای جامعه آسیب زا می‌شود.

    عین اللهی گفت: سویه‌های مختلف یک علامت خود را بیشتر نشان می‌دهند مثلاً سرفه در موج اول و سوم شایع بود، لخته شدن خون در موج سوم و پنجم بیشتر دیده شد، هر کدام ممکن است یک عارضه بیشتر داشته باشد، بنابراین نباید ساده انگاری کنیم.

    سرما خوردگی را امیکرون فرض کنید
    او افزود: امیکرون بیشتر شبیه به سرماخوردگی است و برای همین امکان دارد که مانند سرماخوردگی معمولی باشد، هر کسی که سرما خورد، اگر تستش منفی بود بنا را بر کرونا بگذارد و باید احتیاط کرده تا بیماری خود را به افراد منتقل نکند.

    حتما دز یادآور تزریق شود
    او گفت: دو دز واکسن اگر به تنهایی تزریق شوند کافی نیست و حتماً باید دز تقویت کننده و یادآور نیز به مراتب تزریق شود، تا به امروز بیش از ۳ میلیون یعنی حدود ۱۰ درصد جامعه تنها دز سوم را دریافت کرده‌اند.

    علیجان تبرایی، رئیس انجمن ویروس شناسی ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ویروس‌ها در روند تکاملی خودشان نیاز به تغییر دارند گفت: هرچه تکثیر ویروس در جامعه بیشتر شود موتاسیون و جهش ویروس افزایش پیدا می‌کند.

    او ادامه داد: سرعت گسترش ویروس در حال افزایش است، این جهش ها برای اکثر واکسن‌هایی که ساخته شده ممکن است ناتوانایی را در واکسن ایجاد کند که این موضوع یکی از نگرانی های ما است.

    تبرایی افزود: این واریانت احتمال عفونت مجدد را در افرادی که قبلاً دچار عفونت با کرونا شدند را بیشتر می‌کند، امیکرون گروه‌های سنی متنوع تری را می‌تواند درگیر کند، شدت بیماری با توجه به گزارش‌هایی که به دستمان رسیده کمتر است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.