شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • پخش مویرگی و روشهای کاهش هزینه در آن چیست؟
    15 دی 1400 - 14:53
    شناسه : 192122
    0

    در توزیع مویرگی کالاهای مصرفی که احتمال فاسد شدن آنها بالا است مثل محصولات خوراکی، شوینده ها، لوازم آرایشی و بهداشتی با ارائه به خرده فروش های محلی به عموم مردم عرضه می‌شود.

    پ
    پ

    بازاریابی فروش کالا از مهم ترین مراحل در بحث کسب و کار است. هر تولیدکننده ای مایل است کالای تولیدی خود را هر چه زودتر به دست مصرف کننده نهایی یا مشتری برساند و در واقع دوره گردش کالا را کم کند و تولید نقدینگی نماید. یکی از روشهای فروش کالا پخش مویرگی است. از پنجاه سال پیش که مدل معروف 4p جروم مک کارتی به اهالی این امر معرفی شده هنوز ترکیب کالا، قیمت، توزیع و تبلیغ مطرح و مورد قبول و استناد است. اما دو جنبه عملیاتی آن یعنی توزیع و تبلیغ بیشتر مورد توجه بوده است.

    image 1641378492 - پخش مویرگی و روشهای کاهش هزینه در آن چیست؟ -

    توزیع چیست؟

    توزیع: یعنی رساندن محصول به مشتری  در کمترین زمان ممکن در محل مشتری هدف و هماهنگ شدن با سایر بخش های تولید و تبلیغات تا رضایت حداکثری بخش های تولید، توزیع، بازاریابان، مشتریان و مصرف کنندگان نهایی را سبب شود.

    نکته مهم در پخش مویرگی این است که توزیع باید همزمان با امور تبلیغاتی انجام شود وگرنه بدون تبلیغات مناسب توزیع کالا در روش مویرگی بازدهی ندارد. همچنین اگر ما در زمینه تبلیغات عالی عمل کنیم اما کالای تولیدی در دسترس مشتری نباشد و در همه جا قابل دسترس نباشد عملا تبلیغاتی بی اثر انجام داده ایم. پس تعادل و وابستگی عمیقی بین توزیع و تبلیغ در روش مویرگی وجود دارد. بازاریابی امروزه بسیار پیچیده و تخصصی شده است، عملیات توزیع در سطح گسترده مدنظر تولیدکنندگان و کارخانه داران است. باید بین توزیع کالا و خرید کالا  و نگهداری آنها در انبار ارتباط های دقیقی را تنظیم نمود تا در کاهش هزینه های پخش مویرگی موفق عمل کرد.

    توزیع مویرگی چیست؟

    در توزیع مویرگی کالاهای مصرفی که احتمال فاسد شدن آنها بالا است مثل محصولات خوراکی، شوینده ها، لوازم آرایشی و بهداشتی با ارائه به خرده فروش های محلی به عموم مردم عرضه می‌شود.

    انواع پخش مویرگی به سرد و گرم تقسیم می‌شود. منظور از سرد و گرم کالایی است که باید در این شرایط نگهداری شود. روش کار در پخش مویرگی سرد به این صورت است که ابتدا توسط بازاریاب در مورد محصول به مشتری توضیح داده می‌شود و در صورت سفارش توسط مشتری کالا بعداً برای او ارسال می‌شود مثل سفارش شیر. در پخش مویرگی گرم بعد از اینکه مشتری با خرید کالا موافقت کرد همزمان محصول به مشتری تحویل داده می شود.

    پخش مویرگی بیشتر در حوزه توزیع مواد غذایی مطرح است و مهم ترین محصولی که در این روش توزیع می شود مواد غذایی است که برای سلامت مشتری مهم است. در این حوزه فروش مویرگی به عنوان اصلی ترین راه فروش و بازاریابی مطرح است زیرا در اینگونه محصولات امکان فساد محصول بالا است و باید بر اساس بازار فروش اقدام به تولید محصول نمود.

    اغلب کسب و کارهای نوپا فروش مویرگی را  به عنوان روش اصلی معرفی برند و کالا انتخاب می کنند. شرکتهای پخش کالا یا در واقع پخش مویرگی باعث اشتغال به کار نیروی انسانی جوان شده و در عین حال سرعت فروش کالا را افزایش داده است.

    image 1641378697 - پخش مویرگی و روشهای کاهش هزینه در آن چیست؟ -

    هزینه های پخش مویرگی

    هزینه های پخش مویرگی شامل نیروهای فروش، ناوگان توزیع، هزینه های ستادی و اداری، هزینه انبارداری است.

    روش های کاهش هزینه در پخش مویرگی

    • فروشنده ها همزمان یک منطقه را پوشش بدهند تا هزینه توزیع کمتر شود.
    • با شناسایی محصولاتی که دیرتر به فروش می روند از هزینه انبارداری کم کنید.
    • نیروهای انسانی آموزش دیده استخدام کنید. وجود نیروهای آموزش داده ۳۰ درصد کارایی را بالا میبرد.
    • کارکنان ستادی ساعت کاری بهینه داشته باشند و مسئولیت ها به درستی تفویض شود.
    • چیدمان انبار بر اساس کالاهایی که تاریخ مصرف آنها در حال اتمام است انجام شود و برای فروش آن ها زودتر اقدام شود. به این عمل فایفو و لایفو کردن انبار گفته می‌شود.
    • مکانیزه کردن سیستم پخش و به کارگیری نرم افزار پخش مویرگی مناسب و دقیق که تمامی سطوح شرکت اعم از حسابداری، انبارداری، توزیع و… را پوشش دهد
    • علت برگشت خوردن کالا ها را بررسی کنید و با رفع سریع مشکل مجدد کالاها را ارسال کنید.
    • با چیدمان صحیح کالاها امکان دیده شدن آنها را فراهم کنید و با این کار دوره گردش کالا کوتاه‌تر می‌شود.
    • سعی کنید فروش های غیر نقدی را کم کنید و با فروش نقدی نقدینگی را بالا ببرید.
    • حفظ مشتریان قدیمی از جذب مشتری جدید بهتر است.
    • با بکار بردن جداول انگیزشی و روانشناسی در امر فروش تاثیر مثبتی در کاهش هزینه های خود داشته باشید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.