پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • قارچ شیتاکه محبوب ترین قارچ دارویی در سال 2021
    19 دی 1400 - 13:22
    شناسه : 192229
    0

    نام قارچ شیتاکه از کلمه “Shii” ( نوعی شاه بلوط کوتوله) و “take” (در ژاپنی به معنای قارچ ) گرفته شده است.

    پ
    پ

    قارچ شیتاکه از آن دسته از محصولات غذایی است که اگر در سال 2021  موفق نشده اید آن را به رژیم خود اضافه نکرده اید حتما باید آن را در سال 2022 امتحان کنید. دلیل این توصیه چیزی نیست جز طعم لذیذ، خواص بی نظیر و ترکیبات منحصر به فرد! این قارچ نه تنها در کشورهای آسیای شرقی، بلکه در جهان، محبوب است. خواص مفید قارچ شیتاکه در مقالات و بروشورهای زیادی شرح داده شده است به طوری که این قارچ در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است.

    شیتاکه 1 - قارچ شیتاکه محبوب ترین قارچ دارویی در سال 2021 -

    تاریخچه قارچ شیتاکه

    چین و ژاپن زادگاه شیتاکه محسوب می شوند، این قارچ بیش از هزار سال است که در این منطقه کشت و استفاده  می شوند. اسنادی وجود دارد که مصرف  قارچ شیتاکه وحشی را از دو قرن قبل از میلاد تایید می کند.

    نام قارچ شیتاکه از کلمه “Shii” ( نوعی شاه بلوط کوتوله) و “take” (در ژاپنی به معنای قارچ ) گرفته شده است.

    در چین، نام این قارچ به منطقه بستگی دارد: شیانگ گو یا هوانگ مو دو نام متداول شیتاکه در چین هستند.

    نام لاتین مدرن قارچ شیتاکه Lentinula edodes است. گاهی اوقات با نام لاتین قدیمی Lentinus edodes نیز دیده می شود.

    ارزش غذایی شیتاکه

    قارچ ژاپنی شیتاکه از نظر خواص درمانی، بسیار متنوع است.  شیتاکه می تواند به عنوان یک محصول لذیذ ارزشمند و همچنین دارویی برای تقریباً همه بیماری ها استفاده شود. طیف گسترده ای از خواص مفید قارچ شیتاکه استفاده از این قارچ را به عنوان یک عامل پیشگیری کننده که باعث افزایش جوانی و سلامتی تبدیل کرده است. قارچ شیتاکه شیتاکه حاوی 18 اسید آمینه، ویتامین های گروه Bبه خصوص مقدار زیادی تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین است. همچنین قارچ شیتاکه حاوی مقدار زیادی ویتامین D است. این قارچ حاوی پلی ساکارید منحصر به فرد و کمیاب لنتینان است که در فرآورده های گیاهی مشابهی ندارد. لنتینان تولید آنزیم ویژه پرفورین را افزایش می دهد. این عملکرد سلول های آتیپیک را از بین می برد و همچنین سلول های کشنده نکروز و تومور را افزایش می دهد.

    ارزش غذایی هر 100 گرم قارچ خشک:

    • پروتئین 9.6 گرم
    • چربی 1 گرم
    • کربوهیدرات75.37گرم
    • محتوای کالری300 کیلو کالری

    شیتاکه 2 - قارچ شیتاکه محبوب ترین قارچ دارویی در سال 2021 -

    خواص درمانی شیتاکه

    1. اثر ضد توموری شیتاکه به بدن انسان کمک می کند تا در برابر توسعه تومورهای سرطانی و خوش خیم مقاومت کند.
    2. قارچ شیتاکه یک تعدیل کننده ایمنی بسیار قوی است. باعث افزایش ایمنی، دفاع بدن می شود.
    3. قارچ شیتاکه به ایجاد یک سد ضد ویروسی در بدن کمک می کند، امروزه از شیتاکه برای درمان زگیل تناسلی، تبخال تناسلی و سایر بیماری های ویروسی استفاده می شود
    4. شیتاکه می تواند به دلیل فیتونسیدهای قارچی به هر گونه عفونت ویروسی کمک می کند.
    5. قارچ شیتاکه با میکرو فلور بیماری زا در بدن انسان مبارزه می کند و رشد میکرو فلور طبیعی را تحریک می کند.
    6. قارچ شیتاکه به بازیابی فرمول خون کمک می کند.
    7. زخم ها و فرسایش معده و روده ها را التیام می بخشد.
    8. قارچ شیتاکه کلسترول بد را از خون حذف می کند، سطح کلسترول را عادی می کند و از تشکیل پلاک های کلسترول روی دیواره رگ های خونی جلوگیری می کند.
    9. قارچ شیتاکه سطح قند خون انسان را کاهش می دهد، به بهبود وضعیت بیماران دیابتی کمک می کند.
    10. قارچ شیتاکه متابولیسم بدن را عادی می کند، فرآیندهای تغذیه بین بافتی و تنفس سلولی را بهبود می بخشد.
    11. قارچ شیتاکه به عادی سازی متابولیسم کربوهیدرات و درمان چاقی کمک می کند.

    شیتاکه برای سرطان

    شیتاکه به دلیل خواص منحصر به فرد خود به عنوان یک عامل پیشگیری کننده برای بیماران با خطر ابتلا به بیماری های سرطانی نیز  استفاده می شود. قارچ شیتاکه به طور موثر با عوارض جانبی پرتودرمانی و شیمی درمانی مبارزه می کند و می تواند برای کاهش اثرات درمان ضد سرطان در بیماران این گروه استفاده شود.

    مقدار مصرف قارچ شیتاکه

    شیتاکه  را می توان برای تقریباً هر بیماری استفاده کرد، هم به عنوان یک درمان مستقل و هم به عنوان مکملی برای درمان اصلی پزشکی. نتایج مشاهدات و آزمایشات علمی انجام شده شگفت انگیز است. روزانه 9 گرم پودر شیتاکه به مدت یک ماه، سطح کلسترول خون افراد مسن را تا 15 درصد، در خون جوانان تا 25 درصد کاهش می دهد. برای تقویت ایمنی و درمان بیماری های ویروسی مثل HPV مصرف روزانه 5 گرم به مدت 6 ماه توصیه شده است. حداکثر میزان مصرف روزانه برای شیتاکه 16 تا 20 گرم قارچ خشک است.

    شیوه نگهداری

    برای حفظ کیفیت، قارچ ها را در یک ظرف در بسته یا کیسه زیپ دار و در جای خنک و تاریک نگهداری کنید. برای نگهداری طولانی مدت، قارچ های خشک شده را در کیسه های فریزر زیپ دار بریزید و در فریزر قرار دهید تا برای مدت نامحدودی نگهداری شوند.

    عوارض شیتاکه

    شیتاکه عوارضی ندارد. البته درصد کمی از افراد ممکن است نسبت  به قارچ نپخته شیتاکه آلرژی داشته باشند.  قارچ شیتاکه در کودکان زیر 12 سال، زنان باردار و شیرده و همچنین افرادی که آسم برونشیال تشخیص داده شده است (به دلیل وجود آلرژن های بالقوه در ترکیب) منع مصرف دارد.

     شیتاکه را از کجا خریداری کنیم؟

    شیتاکه در آسیای شرقی هم به صورت خام، هم منجمد و هم خشک قابل تهیه است. اما این قارچ در سایر نقاط جهان از جمله ایران عزیز تنها به شکل خشک قابل خریداری است. قارچ خشک شیتاکه بهتر نگهداری می شود، عطر بیشتری دارد و با خیساندن در آب به راحتی قابل ترمیم است. فقط کافی است قارچ خشک را در آب قرار دهید پس از آن مانند قارچ تازه می شود. قارچ‌های خشک سوپ بسیار معطر و خوشمزه‌ای را می‌سازند ؛ می‌توان آن‌ها را به شکل خورش، سرخ‌کرده یا پخته استفاده کرد.

    منابع :  گانودرم ، مرکز تخصصی قارچ های دارویی GANODERM.IR

    webmd.com/diet/health-benefits-shiitake-mushrooms

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.