پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41445 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • مزرعه بیت‌کوین چیست؟
    30 دی 1400 - 12:50
    شناسه : 192729
    0

    در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم جدید مزرعه استخراج بیت‌ کوین بیشتر آشنا کنیم ولی شاید لازم باشد قبل از آن با مفهوم بیت ‌کوین ذره‌ای آشنا شویم.

    پ
    پ

    شاید با شنیدن کلمه مزرعه یاد صنعت کشاورزی افتاده باشید. ولی این کلمه در دنیای نوظهور رمزارز معنا و مفهوم جدیدی به خود گرفته است. در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم جدید مزرعه استخراج بیت‌ کوین بیشتر آشنا کنیم ولی شاید لازم باشد قبل از آن با مفهوم بیت ‌کوین ذره‌ای آشنا شویم.

    image 1642433243 - مزرعه بیت‌کوین چیست؟ -

    بیت کوین چیست؟

    سال 2009 فردی به اسم ساتوشی ناکاموتو، در دوران رکود اقتصادی آن زمان، روش جدیدی به عنوان ابزار پرداخت و ذخیره ارزش معرفی کرد تا شاید روشی مناسب برای جایگزین شدن برای صنعت پولی و بانکداری بین‌الملل باشد. این شبکه نوین، از فناوری جدیدی به نام بلاک‌چین (زنجیره بلوک‌ها) استفاده می‌کند که امنیت و شفافیت این شبکه را بسیار بالا می‌برد. از آن سال تا کنون این روش پرداخت و ذخیره ارزش با چالش‌های بزرگی روبرو شده است ولی با این حال موفق به تثبیت جایگاه خود در جامعه جهانی بوده است. بیت‌کوینی که روزی چند سنت بیشتر ارزش گذاری نمی‌شد، هم اکنون بالغ بر 40 هزار دلار در حال معامله می‌باشد. بازاری بزرگ‌تر از بسیاری از شرکت‌های بزرگ امریکایی که اکنون رنگ و بوی قدرت به خود گرفته است. مطمئناً خرید بیت کوین می‌تواند روشی نوین و جذاب برای ایجاد سرمایه‌گذاری متنوع برای سرمایه‌گذاران باشد.

    استخراج بیت کوین یعنی چه؟

    راهی که امنیت این شبکه را تامین می‌کند را به اصطلاح ماینینگ یا استخراج نهاده اند. روشی که ناکاموتو برای تایید سلامت و صحت اطلاعات شبکه خود طراحی کرد تا هک پذیری و سرقت اطلاعات شبکه را به حداقل برساند. در این روش شبکه برای تایید بلاک‌های خود که حاوی اطلاعات تراکنش‌ها می‌باشد، پردازشی را به صورت رقابتی، بین نودهای خود به اشتراک می‌گذارد و دستگاه‌های پردازشی، وظیفه انجام این محاسبات ریاضی را برگردن دارند تا به کد یکسانی به نام هش (Hash) برسند. هر نود از شبکه بتواند زودتر به این هش بلاک برسد به عنوان برنده آن بلاک شناخته می‌شود و مقدار مشخصی بیت ‌کوین جدید تولید و برای برنده این رقابت واریز می‌شود. به این دستگاه‌های پردازشی که به عنوان گره محاسباتی شبکه شناخته می‌شوند، به اصطلاح ماینر یا استخراج کننده می‌گویند.

    چرا به دستگاه‌های پردازشی ماینر می‌گویند؟

    شاید در روزهای اولیه خلقت بیت‌ کوین انجام اینگونه فعالیت‌های پردازشی زیاد سخت و هزینه‌بر نبوده باشد ولی با گذشت زمان این فعالیت‌ها سخت و سخت‌تر شد. این سختی در حدی بود که یکی از فعالین جامعه بیت‌کوینی آن را به کار در معدن تشبیه کرد. این شباهت ریشه در دو اتفاق دارد، اول اینکه با پیشرفت شبکه پردازش سخت‌تر می‌شود و دوم اینکه با پیدا کردن هش هر بلاک، بیت‌کوین‌های جدید تولید و پاداش داده می‌شود.

    نکته دیگر در مورد این نوع از پردازش به این صورت می‌باشد که پارامتری به اسم سختی (Difficulty) را باید در محاسبه درآمد خود لحاظ کنید. زیرا این عدد با سرعت زیادی در حال افزایش می‌باشد و این یعنی تعداد بیت‌کوینی که امسال استخراج می‌کنید با سال آینده متفاوت خواهد بود! پس استخراج برای هر دستگاه عمر محدودی دارد بعد از چند سال باید به فکر انجام این فرآیند با دستگاه به‌روزتری باشید.

    نمودار سختی استخراج

    نحوه استخراج بیت‌ کوین چگونه است؟

    برای ورود به دنیای استخراج بیت‌کوین، شما نیازمند دستگاه پردازشی هستید که قدرت پردازش الگوریتم هش SHA256 را داشته باشد. در روزهای ابتدایی، شاید یک استخراج کننده می‌توانست با یک سیستم ساده خانگی این پردازش را انجام دهد ولی با گذر زمان و تولید بلاک‌های جدید و ورود استخراج گران جدید، سال به سال سختی شبکه بیت‌ کوین بیشتر شد تا جایی که دیگر نمی‌توان با دستگاه‌های ساده و معمولی در این شبکه اقدام به استخراج کرد. امروزه چیپست‌های تجمیع شده (ASIC) به عنوان تنها دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند در استخراج بیت‌ کوین حضور داشته باشند. این دستگاه‌ها توسط شرکت‌های زیادی در حال تولید هستند که معتبرترین آن‌ها شرکت چینی Bitmain می‌باشد. ارزان‌ترین دستگاه که قابلیت استخراج بیت‌کوین در الگویتم SHA256 را در شرایط کنونی دارد Antminer S9 با قدرت پردازش 14.5 تراهش بر ثانیه می‌باشد و قوی‌ترین دستگاه که این شرکت تولید کرده است Antminer S19 با قدرت پردازش 110 تراهش بر ثانیه است.

    نکته قابل توجه در زمینه این نوع از دستگاه‌ها، مصرف برق و گرمای زیادی است که نگهداری آن‌ها را سخت می‌کند. اگر می‌خواهید یکی از این دستگاه‌ها را برای انجام فعالیت استخراج و کسب درآمد داشته باشید باید شرایط خاص آن‌ها را نیز در نظر بگیرید. این دستگاه‌ها نیازمند ایجاد شرایط هوایی سرد و خشک می‌باشند تا بتوانند عمر مفید و مناسب داشته باشند.

    در آموزشی مجزا، نحوه کار با این دستگاه‌ها و شرایط نگهداری خاص آن‌ها، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

     image 1642433204 - مزرعه بیت‌کوین چیست؟ -

    مزرعه استخراج بیت ‌کوین یعنی چه؟

    سرمایه‌گذاران این صنعت برای آنکه سود خوبی برای خود کسب کنند، اقدام به راه‌اندازی گروهی این دستگاه‌ها جهت کسب سود بیشتر و سرمایه‌گذاری سنگین‌تر می‌کنند. به راه‌اندازی چندین ماینر در کنار یکدیگر و مدیریت یکپارچه آن‌ها، مزرعه استخراج (Mining Farm) گفته می‌شود. این مزرعه هزینه‌هایی از جمله زیرساخت برق و شبکه اینترنت و سیستم خنک کننده و همچنین نیاز به مانیتورینگ و نظارت 24 ساعته دارد که در صورت تجمیع شدن ماینرها در کنار یکدیگر توجیه اقتصادی این سرمایه‌گذاری را بیشتر می‌کند.

    در همین راستا شرکت‌های بزرگی در روسیه و امریکا اقدام به راه‌اندازی زیرساخت‌های عظیم استخراج کرده‌اند تا با میزبانی دستگاه‌های ماینر سرمایه‌گذاران در حد تعداد بالا، شرایط سخت نگهداری آن‌ها را راحت‌تر کنند.

    چه روش‌هایی برای ورود به صنعت استخراج وجود دارد؟

    روش‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری و انجام فرایند استخراج وجود دارد:

    • استخراج شخصی
    • استخراج ابری
    • استخراج به میزبانی مزارع

    در روش اول فرد استخراج‌کننده، ملزم به انجام صفر تا صد استخراج توسط خود می‌باشد و می‌بایست تمام فرآیند از تهیه دستگاه تا نگهداری و مانیتورینگ را خود او انجام دهد. افرادی که این نوع از استخراج را انتخاب می‌کنند به دنبال کسب سود حداکثری از این صنعت هستند که پیش شرط آن داشتن شرایط نگهداری سخت ماینر می‌باشد.

    در روش دوم شرکت‌هایی از قبل، اقدام به سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی مزرعه در سطح بزرگ کرده‌اند ولی بجای آنکه خود را درگیر ریسک استخراج و نوسان قیمت بیت ‌کوین کنند، ترجیح می‌دهند زیرساخت خود را به صورت قطعات کوچک به اجاره دیگر سرمایه‌گذاران قرار دهند. این نوع استخراج مناسب کسانی می‌باشد که شرایط نگهداری و مدیریت این شبکه را ندارند ولی تمایل به کسب درآمد و سرمایه‌گذاری در صنعت رمزارز دارند. همچنین لازم است که هشدارهایی را خدمت سرمایه‌گذاران داد که شرکت‌های بسیاری با راه‌اندازی یک وبسایت با عنوان استخراج ابری، بدون آنکه مزرعه‌ای را راه اندازی کرده باشند، اقدام به کلاهبرداری از سرمایه گذاران بی اطلاع می‌کنند. اگر تمایل به شرکت در این نوع سرمایه‌گذاری دارید، حتما از سایت‌های معتبر استفاده کنید. برای خرید سرویس ابری میتوان از روش پرداخت بیت کوین استفاده کرد که راحت‌ترین راه برای خرید بیت کوین، استفاده از صرافی ارز دیجیتال ایرانی می‌باشد.

    در روش آخر راه‌حلی مناسب‌تر ارائه می‌کنیم تا سرمایه‌گذاران بدون آنکه درگیر زیرساخت و راه‌اندازی مزرعه شوند، صرفا با خرید دستگاه و میزبانی شرکتی دیگر مستقیما بر استخراج دستگاه خود نظارت داشته باشند و بابت هزینه‌های نگهداری و مدیریت مزرعه به شرکت یا فرد میزبان مبلغ ثابت ماهیانه پرداخت کنند. این روش برای سرمایه‌گذاران از امنیت بالاتری نسبت به روش استخراج ابری برخوردار است، زیرا خود فرد، مالکیت دستگاه را دارد و میتواند دستگاه‌های خود را به هر مزرعه دیگری انتقال دهد.

    چه پارامترهایی در سودآوری استخراج بیت کوین دخیل هستند؟

    شاید محاسبه کسب درآمد از استخراج بیت کوین نسبت به دیگر سرمایه‌گذاری‌ها مانند معامله کردن کمی سخت‌تر و پیچیده‌تر باشد. دو پارامتر اساسی و مهمی که می‌توان از آن نام برد سختی شبکه بیت کوین و قیمت بیت کوین می‌باشد. این دو متغیر در هر لحظه درحال تغییر می‌باشند و پیدا کردن عددی دقیق به عنوان درصد سود ماهیانه یا بازگشت سرمایه دقیق برای این نوع سرمایه گذاری ممکن نیست.

    در واقع سرمایه‌گذاران صنعت استخراج با پیشبینی روند حرکت قیمت و نمودار سختی شبکه زمان مناسب برای ورود به این بازار پرسود را انتخاب می‌کنند. سرمایه‌گذاران معتقد هستند هر زمانی برای ورود به بازار استخراج بیت کوین مناسب نیست و می‌بایست با توجه به قیمت بازار، سختی شبکه و قیمت تجهیزات، زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری را پیدا کرد. لازم به ذکر است که قیمت تجهیزات استخراج نیز با قیمت بازار نوسان می‌کند، یعنی با افزایش قیمت بیت کوین، قیمت تجهیزات نیز گران‌تر فروخته خواهد شد که تاثیر مستقیم در بازگشت سرمایه اولیه‌ی سرمایه‌گذار دارد.

    سخن پایانی

    استخراج بیت‌کوین فرآیندی سودده است که دردسرهای خاص خود را دارد. اگر به دنبال کسب درآمد از دنیای بیت کوین هستید و تمایل به نوسانگیری بر روی بیت کوین ندارید، شاید استخراج آن بتواند روشی جذاب و پرسود برای شما باشد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در کشور ما، برای شروع فعالیت در زمینه استخراج بیت کوین، می‌بایست مجوزهای لازم را از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ کنید تا فعالیت شما قانونی باشد تا بتوانید از شبکه توزیع برق، انرژی لازم برای روشن کردن دستگاه‌های خود را تامین کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.