جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • بهترین آموزشگاه آشپزی بین المللی در تهران
    01 بهمن 1400 - 0:07
    شناسه : 192748
    1

    آشپزی، هنر تهیه غذاهای بسیار متنوع، خوشمزه و لذیذ از مواد غذایی خام می باشد که در دنیای مدرن کنونی با گسترش اطلاع رسانی ها و افزایش سطح آگاهی مردم، نیاز به آشپزهای حرفه ای و بین المللی بیشتر از قبل احساس می شود.

    پ
    پ

    آموزشگاه آشپزی بین المللی در تهران - بهترین آموزشگاه آشپزی بین المللی در تهران - آموزش آشپزی
    ما در این مقاله بهترین آموزشگاه آشپزی بین المللی در تهران را که دارای متنوع ترین و بیشترین دوره های آشپزی برای علاقه مندان می باشد را معرفی خواهیم کرد و علاوه بر آن نکاتی را راجع به آموزش آشپزی با مدرک بین المللی نیز مطرح خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

    هر کدام از کشورهای جهان آداب و رسوم و فرهنگ خاص خود را دارند. یکی از راه های آشنایی با این فرهنگ های گوناگون، شناخت عادات غذایی و هنر آشپزی هر کدام می باشد. امروزه اکثر مردم جهان تمایل به مصرف و امتحان غذاهای جدید کشورهای دیگر دارند که برآورده کردن این خواسته، نیازمند وجود آشپزهایی در رستوران ها، هتل ها، اماکن گردشگری و نقاط معروف شهرها جهت ارائه غذاهای متنوع به افراد است.

    آموزش آشپزی

    آشپزی، هنر تهیه غذاهای بسیار متنوع، خوشمزه و لذیذ از مواد غذایی خام می باشد که در دنیای مدرن کنونی با گسترش اطلاع رسانی ها و افزایش سطح آگاهی مردم، نیاز به آشپزهای حرفه ای و بین المللی بیشتر از قبل احساس می شود. آشپزها نیازمند آشنایی کامل، دقیق و جامع با انواع مواد غذایی، خواص و فواید این مواد و طرز تهیه غذاهای متنوع در سراسر جهان هستند که لازمه و پایه آشپزی، کسب مهارت و دانش کافی می باشد.

    به دلیل آنکه آشپزی امروزه نه صرفاً یک هنر بلکه به یک حرفه کاملا تخصصی تبدیل شده است پس بهره بردن از دوره های آموزش آشپزی و کسب مدرک برای تمامی افرادی که خواهان فعالیت حرفه ای در این حیطه هستند ضروری می باشد که از طریق شرکت در دوره آشپزی فنی حرفه ای و آموزشگاه آشپزی امکان پذیر است.

    با توجه به آنچه گفته شد، آموزش، نقش بسیار مهمی در رشد و ارتقا مهارت ها و استعدادهای افراد دارد که تمام حیطه ها از جمله آشپزی را در بر گرفته است.

    آموزش آشپزی یکی از کارآمدترین و مهمترین آموزش های لازمه برای علاقه مندان به این حوزه می باشد زیرا بر اساس تحقیقات علمی و تجربیات پزشکان، غذای مصرفی و اصول تغذیه ای تاثیر مستقیمی بر سلامت انسان از لحاظ جسمی، روحی و روانی دارد.

    به همین دلیل در ادامه ما بهترین کلاس آشپزی تهران را به شما معرفی خواهیم کرد. آموزشگاه آشپزی آریا تهران به عنوان بهترین مجموعه آموزشی سازمان فنی و حرفه ای، یکی از مجهز ترین مجموعه های آموزشی تهران در حوزه آموزش آشپزی است.

    آدرس وب سایت: www.aryatehran.com

    شماره تماس:  02166919633 الی 6

    شماره موبایل: 09020055503 – 0937499774

    آدرس اینستاگرام: @aryatehran_

    اهمیت آموزش آشپزی

    آشپز با طبخ غذا می تواند بر سلامت فیزیکی جسم افراد با بکار بردن صحیح مواد غذایی، بر لذت بردن افراد از غذا با طبخ ویژه و خوشمزه دستورهای غذایی و در نهایت بر احساسات افراد به دلیل تزیین و بکار بردن رنگ های گوناگون در جلوه بصری غذا تاثیر بگذارد. بنابر تمامی دلایل ذکر شده، شرکت در دوره آموزشی آشپزی برای ورود تخصصی به این حیطه واجب می باشد که در این دوره نکات مربوط به شناخت انواع تجهیزات و ادوات مورد استفاده در آشپزی همچون انواع چاقوها، سیخ ها، تجهیزات پخت و پز و سایر استانداردهای محیطی آموزش داده می شود.

    در گام بعدی شیوه های شناخت مواد اولیه با کیفیت همچون تشخیص گوشت نر از ماده، تفاوت مواد اولیه تازه از مواد کهنه و تشخیص تمام قسمت های انواع گوشت آموزش داده می شود. راه اصولی پاکسازی مواد اولیه و شستشوی درست انواع مواد برای افزایش ماندگاری با حفظ ویتامین ها، پروتئین ها و خواص آنها از دیگر آموزش های پایه آشپزی می باشد. آموزش روش های نرم کردن، فرآوری، طعم دار کردن مواد اولیه و شیوه ادویه شناسی اصولی برای شناخت انواع ادویه های بویا و غیر بویا و نحوه ترکیب ادویه ها برای طعم دهی مناسب به غذاها از دیگر آموزش های دوره آشپزی است. آموزش آشپزی رستورانی نیز یکی از پرطرفداران شاخه های آموزش آشپزی است که در آن دوره ها نحوه تهیه انواع غذاهای ایرانی و خارجی برای رستوران ها و تمام نکات لازم برای سرو انواع غذاهای معروف و بین المللی معروف آموزش داده می شود.

    آموزشگاه های آشپزی معروفی در سطح شهر تهران و سایر شهرها وجود دارند که آموزش آشپزی را از مبتدی تا پیشرفته به صورت حضوری و مجازی ارائه می دهند که با شرکت در این دوره ها بر طرز تهیه و دستور پخت انواع غذاهای ایرانی و فرنگی تسلط خواهید یافت.

    اما پیشنهاد ما آموزشگاه معتبر آریا تهران است. یکی از دوره های جذاب این آموزشگاه دوره کباب زنی و تخته کاری است. در این دوره بصورت حرفه ای با آموزش کباب زنی و تخته کاری آشنا خواهید شد.

    آشپزی بین المللی - بهترین آموزشگاه آشپزی بین المللی در تهران - آموزش آشپزی

    دوره آشپزی بین المللی

    دوره آشپزی بین المللی بهترین راه برای آموزش تخصصی و عملی آشپزی برای علاقه مندان است که به دلیل آموزش تمام مهارت های پخت و فرآوری غذا به صورت جامع، افراد تبحر لازم را برای تبدیل شدن به یک آشپز حرفه ای و کاربلد دارند.

    دوره های متعدد و زیادی توسط آموزشگاه ها و مجموعه ها برای آموزش آشپزی بین المللی تشکیل می شود اما آموزشگاهی که علاوه بر دارا بودن اصول مدیریتی، تمام فنون آشپزی حرفه ای را به هنرجویان آموزش دهد و سعی در ارتقا مهارت های آنان داشته باشد، مناسب است.

    دوره آشپزی ملل بایستی بر استانداردهای جهانی همچون سرفصل های آموزش دانشگاه ها و موسسات معتبر خارجی، منطبق باشد و حتما به صورت کارگاهی و عملی اجرا شود تا متقاضیان به طور کامل با مواد اولیه‌ آشنا شوند و به طبخ غذاها بپردازند. پس از طی این دوره، گواهینامه آموزش به کسانیکه موفق به کسب مهارت ها شوند اعطا می شود.

    پیشنهاد ما برای این دوره، آموزشگاه آشپزی آریا تهران است.

    آدرس وب سایت: www.aryatehran.com

    شماره تماس:  02166919633 الی 6

    شماره موبایل: 09020055503 – 0937499774

    آدرس اینستاگرام: @aryatehran_

    بین المللی آشپزی فنی حرفه ای - بهترین آموزشگاه آشپزی بین المللی در تهران - آموزش آشپزی
    مدرک بین المللی آشپزی فنی حرفه ای

    آموزش آشپزی مهارتی از حوزه خدمات تغذیه ای است که پس از گذراندن آموزش های نگهداری و تهیه مواد اولیه، هرم غذایی، ویژگی انواع مواد اولیه، شناخت روغن ها و ادویه ها، ابزارهای آشپزی و محیط کار، انواع روش های پخت مرطوب و خشک و ترکیبی غذا، انواع سس ها، انواع عصاره ها، انواع تغلیظ کننده ها، انواع سوپ و آش، انواع پلو و چلو، انواع شیوه های تهیه خورشت، تهیه انواع گوشت، تهیه غذاهای خمیری، تهیه دسر ها، تهیه غذاهای سنتی، تهیه صبحانه و آماده سازی دیزاین و سرو غذا به هنرجویان مدرک بین المللی آشپزی فنی حرفه ای اعطا می شود.

    طول دوره ها متفاوت است و مدرک آموزش آشپزی فنی حرفه ای در داخل کشور دارای اعتبار می باشد اما اگر متقاضیان قصد فعالیت در کشورهای خارجه و سفر دارند به مدرک بین المللی نیاز خواهند داشت از اینرو می توانند به آموزشگاه مربوطه مراجعه کنند و برای اخذ مدرک بین المللی آشپزی با دارا بودن مدرک فنی حرفه ای اقدام نمایند و از طرف آموزشگاه به سازمان فنی و حرفه ای معرفی شوند.

    مدرک بین المللی آشپزی در تهران

    یکی از نکات ارزشمند و مثبت و دوره آموزش آشپزی بین المللی آموزشگاه های معتبر، آموزش سرفصل های منطبق بر جدیدترین و به روزترین مراکز جهانی است که در چارچوب این جلسات آشنایی با علم آشپزی، تهیه انواع غذاهای آسیایی و ایرانی، آشپزی ایتالیایی، آشپزی فرانسوی، تهیه انواع غذاهای هندی، آشپزی مدیترانه ای، آشپزی روسی، آشپزی ترکیه ای، تهیه انواع غذاهای دریایی، آشپزی مکزیکی، تهیه انواع کباب های بین المللی و آشپزی عربی می باشد که در پایان دوره، به تمام هنرجویانی که موفق به کسب تبحر لازم و نمره حد نصاب شوند، مدرک ارائه می شود.

    در تمام شهرها آموزشگاه هایی مشغول فعالیت هستند که دوره های بسیار جذاب و کاملی را برای فرا گرفتن این مهارت ارائه می دهند. مدرک بین المللی آشپزی در تهران نیز توسط آموزشگاه های بسیار معتبری به علاقه مندان ارائه می شود که این افراد با استفاده از مدرک بین المللی آشپزی قادر خواهند بود فرصت های شغلی بسیار زیادی را برای خود در داخل و خارج از کشور فراهم نمایند و به کسب درآمد برسند.

    بهترین مدرک بین المللی آشپزی

    بهترین مدرک بین المللی آشپزی، مدرک ارائه شده توسط سازمان فنی و حرفه ای کشور است که تنها مدرک قابل ترجمه و معتبر در بیش از ۱۶۵ کشور دنیا می باشد که توسط آموزشگاه های معتبر ارائه می شود. آشپزها و سرآشپزها امکان استخدام در اماکن مختلفی همچون رستوران‌ها، هتل‌ها، مراکز اداری، مراکز تجاری، مراکز خدمات عمومی، مراکز آموزشی، مراکز تحقیقاتی و بیمارستان‌ها را دارند که اولین و مهمترین مسئله برای اشتغال در این حیطه، داشتن تجربه و دارا بودن مدرک آشپزی است. افرادی که قصد مهاجرت و فعالیت در حیطه آشپزی در کشورهای دیگر را دارند بایستی نسبت به اخذ مدرکی که در کشور مقصد مورد قبول باشد اقدام نمایند، به همین علت مدرک بین المللی آشپزی برای مهاجرت نیاز است.

    معتبرترین مدرکی که در تمام جهان مورد قبول اکثر کشورهای مختلف می باشد، مدرک بین المللی است و تمام افرادی که در شهر تهران هستند و قصد مهاجرت از طریق آشپزی را داشته یا قصد فعالیت در مشاغل مربوط به آشپزی را دارند بایستی نسبت به اخذ مدرک بین المللی آشپزی در تهران اقدام نمایند.

    ثبت نام کلاس آشپزی فنی حرفه ای

    علاقه مندان به آشپزی حرفه ای، بین المللی، رستورانی و غیره می توانند در دوره های برگزار شده توسط آموزشگاه های معتبر شرکت نمایند که پس موفقیت در کسب مهارت ها و آموزش های لازم، به مدرک آشپزی معتبر دست یابند. هنرجویان عزیز با ثبت نام کلاس آشپزی فنی و حرفه ای مهارت طرز تهیه انواع غذاهای بین المللی را کسب می کنند که در اتمام دوره، مدرک داخلی فنی حرفه ای و مدرک بین المللی آشپزی فنی حرفه ای را دریافت می نمایند و تفاوت این دو مدرک در قابل ترجمه بودن و اعتبار بالای مدرک بین المللی در تمام کشورهای مختلف شناخته شده و معتبر می باشد.

    پیشنهاد ما برای ثبت نام کلاس آشپزی فنی حرفه ای، آموزشگاه آشپزی آریا تهران است. برای اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

    آدرس وب سایت: www.aryatehran.com

    شماره تماس:  02166919633 الی 6

    شماره موبایل: 09020055503 – 0937499774

    آدرس اینستاگرام: @aryatehran_

    هزینه آموزش آشپزی

    کلاس های آموزش آشپزی به دو صورت حضوری و غیرحضوری برگزار می شوند که هزینه کلاس آشپزی مقدماتی از ۱ میلیون تومان تا ۵ میلیون وابسته به نوع برگزاری جلسات حضوری یا مجازی، اعتبار مدرک اعطایی در اتمام دوره، نوع آموزشگاه، تعداد جلسات، سرفصل های آموزش و ساعات برگزاری متغیر می باشد.

    همچنین در کنار هزینه آموزش آشپزی مقدماتی، افرادی که قصد ادامه کسب مهارت در درجات بالاتر آشپزی پیشرفته، حرفه ای، رستورانی و بین المللی را دارند شایان ذکر است که هزینه دوره آشپزی فنی حرفه ای پیشرفته و بین الملل نیز وابسته به نوع تشکیل جلسات حضوری یا مجازی، اعتبار مدرک اعطا شده توسط آموزشگاه و تعداد سرفصل ها و ساعات آموزش از ۲ میلیون تا ۸ میلیون تومان متغیر می باشد.

    بهترین آموزشگاه آشپزی در تهران

    آموزشگاه های مجتمع فنی آریا تهران، آرسس، ایران شف، پانیذ، هنر آشپزی، آشپزخانه ملل و مهرافشان از جمله بهترین آموزشگاه آشپزی در تهران هستند که تمامی متقاضیان می توانند با مراجعه به وب سایت های آموزشگاه های معتبر، از هزینه دوره ها و چگونگی اعطای مدرک بین المللی قابل ترجمه معتبر و یا مدرک داخلی اطلاع کسب نمایند.

    اما اگر به دنبال بهترین آموزشگاه آشپزی در تهران می گردید، بنظر همه آنچه خوبان دارند را در موجموعه آریا تهران پیدا خواهید کرد.

    آدرس وب سایت: www.aryatehran.com

    شماره تماس:  02166919633 الی 6

    شماره موبایل: 09020055503 – 0937499774

    آدرس اینستاگرام: @aryatehran_

    این آموزشگاه علاوه بر دوره های آشپزی تمام دوره کیک پزی و دوره شیرینی پزی را نیز بصورت حرفه ای برگزار می کند.

    آموزشگاه آشپزی آقایان در تهران

    آموزشگاه آشپزی آقایان در تهران نیز بایستی معتبر باشد و دارای مجوز تاسیس از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور باشد و برای حضور آقایان در سنین مختلف جهت آموزش های لازم، طبخ انواع غذاهای رستورانی، غذاهای بین المللی، غذاهای سنتی و غیره مجهز باشد. آموزشگاه های یاد شده تمامی امکانات مورد نیاز برای آموزش آشپزی آقایان را دارا هستند و دوره های آشپز درجه یک، دوره آشپز درجه دو، دوره کباب زن و تخته کار، دوره آشپز عمومی، دوره آشپز سنتی، دوره آشپز تخصصی، دوره آشپز رستوران و دوره آشپزی بین الملل غذا را ارائه می دهند.

    کلاسهای اشپزی رایگان

    آموزشگاه ها و آکادمی های مختلفی از دوره های ورکشاپ و عملی، دوره های تئوری آموزش مقدماتی آشپزی و طرز تهیه انواع غذاهای سراسر جهان اقدام به تهیه فیلم ها و ویدئوهای آموزشی می کنند. این ویدئوها در راستای ارتقا دانش آشپزی علاقه مندان و با استفاده از مهارت ها و فنون اساتید معروف و به نام ضبط می شود که برای تمام هنرجویانی که بنابر هر دلیلی امکان حضور در دوره های آموزشی را ندارند و علاقه مند به شرکت در کلاسهای آشپزی رایگان هستند فراهم شده است و می توانند به راحتی با جستجو در اینترنت به این فیلم های آموزشی به صورت رایگان دسترسی داشته باشند‌.

    اگر به دنبال کلاس های آشپزی رایگان هستید، بنظر، سری به وب سایت تله تیچرز بزنید.

    آدرس وب سایت: www.tele-teachers.com

    این وب سایت یک بستر آموزش مجازی بوده که محتوای خود را به کمک آموزشگاه های فنی و حرفه ای تامین می کند.

    سخن‌ پایانی
    شما با مراجعه به بهترین آموزشگاه آشپزی  یعنی آموزشگاه آشپزی آریا تهران (www.aryatehran.com)، می توانید در دوره های حضوری و مجازی آشپزی مقدماتی تا حرفه ای شرکت نمایید و پس از گذراندن دوره مدنظر، نسبت به اخد مدرک بین المللی خود اقدام نمایید. در این مقاله تمام نکات مربوط به آموزش آشپزی و چگونگی اخذ مدرک آن برای شما عزیزان شرح داده شد.

    ثبت دیدگاه

    8 دیدگاه برای “بهترین آموزشگاه آشپزی بین المللی در تهران”
    1. چرا ترازو محک انتخاب مناسبی است؟
      به هم پیوستن مجموعه‌ای از مزایا و قابلیت‌ها در کنار کیفیت و قیمت بسیار خوب ، ترازو محک را به یکی از شایسته‌ترین انتخاب‌ها برای عده بی‌شماری از متقاضیان بدل کرده است. سایت دیجی اسکیل به عنوان مجهزترین سایت تجهیزات فروشگاهی و صنعتی بستری مناسب و قابل اعتماد است تا ترازو محک را به آسان‌ترین شکل خریداری کنید. انواع ترازوی محک از قبیل علمک‌دار و بدون علمک و مدل‌های پرینتردار و بارکدزن و ساده، در ظرفیت‌های توزین مختلف از 35 کیلویی تا 70 کیلویی در سایت digiscale موجود است.

      پاسخ
    2. اگر آشپزی و پختن غذاهای متنوع برای شما لذت بخش است حتما این دوره مناسب شما است. در این دوره شما می‌توانیدبا فرهنگ غذایی ملل مختلف و همینطور اداب غذا خوردنشان آشنا شوید.

      علاوه بر این هنرجویان دانش کافی برای انتخاب و شناخت مواد اولیه ی مناسب برای تهیه ی انواع غذاهای متنوع و استاندارد، نحوه ی سرو و کشیدن غذا در ظرف و نکات بهداشتی را آموزش می بینید.

      درآخر به این نکته نیز توجه کنید که همانطور که کفتیم افراد زیادی در ایران به کافه‌ها می‌روند و اغلب این افراد را جوانان تشکیل می‌دهند که میل بسیاری در امتحان کردن غذاها و خوردنی‌های ملل دیگر دارند تا هرچند کم بتوانند با فرهنگ دیگر کشورها نیز آشنا شوند پس شما با یادکیری این آموزش‌ها باعث شده‌اید که چند پله از رقبای خود پیشی گرفته و با اطمینان خاطر بیشتری کار خود را ادامه دهید.

      پاسخ
    3. تعمیر ترازوی محک شامل قطعاتی است که بدنه و داخل ترازو را تشکیل می دهد ، قطعات ترازو در ترازوی دیجیتال محک نسبت به ترازو قپانی کوچک و حساس تر است ، در تعمیرات ترازو باید تمام قطعات را در نظر داشت و تعمیرکار ترازو باید اطلاعاتی کافی از بردهای ترازو دیجیتال داشته باشد.

      پاسخ
    4. آموزش نرم افزار AutoCAD هر ساله در مجتمع فنی تهران نمایندگی انقلاب زیر نظر اساتید با تجربه برگزار می گردد. نرم افزار AUTOCAD یکی از محصولات شرکت AUTODESK که در آمریکا مستقر میباشد، طراحی شده است. نرم افزار اتوکد AUTOCAD، نرم افزار مادر مهندسی و برنامه ی اصلی و استاندارد طراحی و نقشه کشی محسوب میشود.

      به عبارتی میتوان گفت که نرم افزار AUTOCAD، جایگزین مداد، کاغذ، خط کش، گونیا و حتی میز رسم طراح می شود، زیرا بدون در اختیار داشتن این لوازم اولیه مهندسی، می توان ‌با نرم افزار اتوکد (AUTOCAD)، نقشه ها با اندازه ی مشخص و دقیق رسم کرد. این نرم افزار قابلیت ترسیم مدل و طرح های سه بعدی را هم دارد و در این زمینه هم از توانایی بالایی برخوردار است.

      لازم به ذکر است که کاربرد این نرم افزار معطوف به رشته های معماری یا عمران نمی باشد، بلکه در رشته های مهندسی مکانیک، طراحی صنعتی، صنایع، برق و … کاربرد مستقیم دارد، به همین دلیل است که نسخه های متفاوتی را تحت عنوان AUTOCAD Mechanical یا AUTOCAD Electerical را به بازار ارائه کرده است.

      پاسخ
    5. تعمیر کاتالیزور
      چرا ما را انتخاب می کنند ؟
      مرکز تخصصی کاتالیست وان ، تعمیر و نوسازی کاتالیزور ، تعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیک و تعمیر تخصصی موتور خودروهای وارداتی و خاص با بهره گیری از تکنیسن های دوره دیده با تجربه درخشان، به کارگیری تجهیزات روز دنیا، مدیریت صحیح تعمیرگاهی، خدماتی استاندارد و شایسته به مالکین خودروهای سواری ارائه میدهد.

      و در آخر شما با سپردن تعمیر کاتالیزور خودروی خود به گروه تخصصی کاتالیست وان می‌توانید بهترین خدمات را با ارزان ترین قیمت ممکن دریافت نمائید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه نخصصی کاتالیست وان در ارتباط باشید.

      پاسخ
    6. ازنظرمن برای کیفیت حدیث واگرایی از تنوع تلفیقی با تطبیقی مشتبه ، یک سروشکل مدرک براساس کارایی برفرد حاکم باشد بهتر است مثل A2 در ویوی تصویری _ دارای مبارزه انتخاباتی نگردد و درمقاطع بعدی با کلاس‌های نویسی و خلاصه بندی اعمال شود.

      پاسخ
    7. ویلا مهدوی برترین مشاوره املاک تهراندشت
      تهراندشت، خیابان تهران بعداز میدان
      چناران_املاک ویلا مهدوی
      ۰۹۳۵۱۴۷۳۵۸۸

      پاسخ
    8. آشنایی با استاد حامد ناصری

      حامد ناصری موسس و مدیر شرکت شگرف اندیشان مالی متخصص در حسابداری مالی و مالیاتی

      جهت سفارش پکیج‌های آموزش حسابداری استاد ناصری و مشاوره می‌توانید با شماره‌ زیر تماس حاصل نمائید.
      91691797 021

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.