جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • ایزو 9001 چیست و چرا مهم است
    06 بهمن 1400 - 9:36
    شناسه : 192969
    1

     فرآیندها، منابع، دارایی ها و ارزش های فرهنگی که از هدف رضایت مشتری و کارایی سازمان حمایت می کنند. ایزو 9001 اولین بار در سال 1987 منتشر شد، آخرین نسخه (ISO 9001:2015) می باشد و جایگزین ISO 9001:2008 شد.

    پ
    پ

    ISO 9001:2015 یک استاندارد بین المللی است که به سیستم های مدیریت کیفیت (QMS) اختصاص داده شده است. ایزو 9001 چارچوبی برای بهبود کیفیت را برای هر سازمانی که به دنبال ارائه محصولات و خدماتی است که به طور مداوم نیازها و انتظارات مشتریان و سایر طرف های ذینفع مرتبط را به کارآمدترین شکل ممکن برآورده می کند، ترسیم می کند.

     فرآیندها، منابع، دارایی ها و ارزش های فرهنگی که از هدف رضایت مشتری و کارایی سازمان حمایت می کنند. ایزو 9001 اولین بار در سال 1987 منتشر شد، آخرین نسخه (ISO 9001:2015) می باشد و جایگزین ISO 9001:2008 شد.

    سازی - ایزو 9001 چیست و چرا مهم است - iso 9001

    ISO 9001:2015 تعیین نمی کند که اهداف یک سازمان باید چه باشد یا چگونه به آنها دست یابد. به عبارت دیگر، به کسی نمی گوید که چگونه کسب و کار خود را اداره کند. این یک استاندارد منعطف است که به هر سازمانی اجازه می دهد تا برای خود تعریف کند که اهداف و پایبندی به استاندارد باید چه باشد.

     ISO 9001:2015 اصول راهبری را تعریف می کند که می تواند برای ایجاد کارایی با همسوسازی و ساده سازی فرآیندها در سراسر سازمان، در تلاش برای کاهش هزینه ها، ایجاد فرصت های جدید، برآورده کردن الزامات نظارتی و کمک به سازمان ها برای گسترش به بازارهای جدید که در آن مشتریان استفاده می شود، استفاده شود. اتخذ گواهینامه ISO 9001 برای مشاغل بخش دولتی یا تامین کنندگان در سناریوهای OEM (سازنده تجهیزات اصلی) خودرو حیاتی است.

    چرا نسخه جدید ایزو 9001

    ISO به طور منظم همه استانداردها را بررسی می کند تا اطمینان حاصل کند که آنها به روز هستند و همچنان با نیازهای سازمان ها در سراسر جهان مرتبط هستند. آخرین بازنگری عمده ایزو 9001 در سال 2008 بود. در حالی که ممکن است مدت زیادی پیش به نظر نرسد، افزایش چشمگیر در دسترس بودن فناوری، محصولات و خدمات برای مصرف کنندگان، و همچنین اندازه و پیچیدگی عرضه جهانی. زنجیره، به این معنی است که ISO برای ایجاد 9001 نیاز به چندین الزام جدید دارد.

    تقاضاهای مشتری در مورد محصولات و خدمات، و تأثیر بر شهرت برند آن دسته از شرکت هایی که می توانند آنها را برآورده کنند، هر روز رشد می کنند و ISO 9001 برای برآورده کردن این انتظارات افزایش یافته مورد نیاز است.

    به روز رسانی گواهینامه اخذ شده

    ISO 9001:2015 در سپتامبر 2015 منتشر شد و در حال حاضر گسترده ترین استاندارد در تاریخ استانداردها است. برای کمک به بیش از 1 میلیون شرکتی که گواهینامه ISO 9001:2008 را دریافت کرده اند، به سمت استاندارد جدید حرکت کنند، ایزو یک دوره انتقال سه ساله را تعیین کرده است.

    1 - ایزو 9001 چیست و چرا مهم است - iso 9001

     توجه به این نکته ضروری است که پس از سال 2018، آن دسته از شرکت‌هایی که گواهینامه ISO 9001:2008 را دریافت کرده‌اند و گواهینامه ISO 9001:2015 را دریافت نکرده‌اند، گواهینامه ISO 9001 خود را باید حتما تمدید کنند.

    بسیاری از مردم اصطلاح “استاندارد ISO” را شنیده اند و تعجب کرده اند که ISO چیست و چگونه به نگهبان استانداردسازی تبدیل شده است. ISO (از یونانی isos به معنی «برابر») «سازمان بین‌المللی استانداردسازی» یک سازمان غیردولتی مستقر در ژنو، سوئیس است. این برنامه به توسعه استانداردهای داوطلبانه اختصاص دارد که ایمنی و کیفیت محصول را تضمین می کند و در عین حال نوآوری را در بازار جهانی تشویق می کند.

    در تاریخ ISO از سال 1947، پس از نشستی در موسسه مهندسین عمران در لندن که در آن نمایندگان 25 کشور برای هماهنگ کردن استانداردهای بین المللی برای تولید صنعتی گرد هم آمدند.

    ماموریت اساسی ISO

    ماموریت اساسی ISO ارائه مشخصات، شرایط، استانداردها و واحدهای اندازه گیری مشترک به سازمان ها در سراسر جهان است. ISO گواهی یا ارزیابی انطباق ارائه نمی دهد. در عوض، تجارت جهانی و نوآوری را تسهیل می کند تا به هر سازمان در هر بخش از سراسر جهان اجازه دهد زبان مشترک و انتظارات مشترکی برای همه چیز از فناوری و تولید گرفته تا ایمنی مواد غذایی، مراقبت های بهداشتی و کشاورزی داشته باشد.

    استانداردهای ایزو به نفع سازمان‌ها در سطوح محیطی، اقتصادی و اجتماعی است و به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند تا اهداف توسعه پایدار سازمان ملل را از طریق برنامه اقدام ISO برای کشورهای در حال توسعه، برنامه‌ای که دوره‌های فنی را برای کمک به کشورهای در حال توسعه در دستیابی به استانداردهای بین‌المللی فراهم می‌کند، برآورده کنند. ایزو از اولین استاندارد منتشر شده خود در سال 1951 بیش از 22000 استاندارد را منتشر کرده است.

    ماموریت کلی ISO بر اساس ابتکارات اصلی زیرساخته شده است:

    • تقویت پیوند بین استانداردسازی و خط مشی عمومی با ارائه رهبری فکری و ارتقاء آگاهی از بهترین شیوه ها.
    • شناسایی و ایجاد راهبردهای استانداردسازی ملی با بکارگیری بهترین شیوه ها.
    • حصول اطمینان از عملکرد کارآمد سازمان های خود در حین مدیریت مالی
    • پایداری و ریسک
    • حصول اطمینان از مشارکت و همکاری با ذینفعان کلیدی در تمامی پروژه های استانداردسازی.
    • افزایش پایبندی به شیوه های استانداردسازی خوب (GSP) در بین کارشناسان استاندارد در هر سازمان ملی و ارزیابی همه فرآیندها برای تعیین همسویی آنها با توافقنامه موانع فنی تجارت (TBT) سازمان تجارت جهانی (WTO).

    2 - ایزو 9001 چیست و چرا مهم است - iso 9001

    ISO متشکل از 161 نهاد استاندارد از سراسر جهان با 776 کمیته فنی و کمیته فرعی است. مجمع عمومی سالانه مرجع کلی برای افسران اصلی، کمیته‌های توسعه، هیئت مدیره فنی، و کمیته‌ها و کمیته‌های فرعی دیگر است. ISO با همکاری کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی (IEC) و اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) به عنوان بخشی از همکاری استانداردهای جهانی (WSC) و با سازمان تجارت جهانی برای استفاده از استانداردهای بین المللی برای کاهش موانع تجاری همکاری می کند. ISO با بیش از 700 سازمان بین المللی، منطقه ای و ملی همکاری می کند و مطالب آموزشی را در اختیار مؤسسات آموزشی در سراسر جهان از سطوح ابتدایی تا دانشگاه قرار می دهد.

    • کمیته های فنی ISO استراتژی ایجاد استانداردها را مطابق با نیازهای بازارهای خاص تعیین می کنند. کمیته فنی پیش نویس اولیه را ایجاد می کند و سپس آن را برای نظرات، بحث و بررسی با سایر اعضا به اشتراک می گذارد. توسعه یک استاندارد جدید از پیشنهاد تا انتشار معمولاً حدود سه سال طول می کشد و از اصول کلیدی زیر پیروی می کند:
    • ISO استانداردهایی را در پاسخ به درخواست‌های ذینفعان صنعت یا برای برآورده کردن خواسته‌های واضح بازار توسعه می‌دهد.
    • ISO استانداردهایی را بر اساس نظرات کارشناسان بین المللی توسعه می دهد. سپس کمیته فنی محدوده و محتوای استانداردها را تعیین می کند.
    • ISO استانداردها را بر اساس فرآیندی توسعه می دهد که شامل چندین ذینفع از جمله انجمن های مصرف کننده، دانشگاهیان، سازمان های غیردولتی و بخش عمومی است.
    • ISO استانداردهایی را بر اساس اجماع ایجاد می کند و تمام بازخوردها و درخواست های تجدید نظر را در نظر می گیرد.

    ISO 9001:2015 چیست و چه تفاوتی با ISO 9001:2008 دارد؟

    ISO 9001:2015 و استانداردهای مدیریت مکمل آن بر اساس هفت اصل کیفیت زیر است.

    این اصول مبنای استراتژیک کلیه تصمیمات مربوط به مدیریت کیفیت در سازمان هستند و در تمامی جنبه های زبان ISO 9001:2015 گنجانده شده اند. هر سازمانی در مراحل مختلف توسعه خود، هر اصل را به روشی متفاوت اولویت بندی می کند.

    ISO 9001:2015 شامل زیرمجموعه ای از عناصر تاکتیکی است که مکمل اصول استراتژیک ارائه شده در بالا است. این پنج عنصر که نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در ISO 9001:2008 هستند، عبارتند از:

    چرخه Plan-Do-Check-Act

    • تفکر مبتنی بر ریسک
    • مشارکت رهبری
    • ساختار یکپارچه و
    • الزامات مستندسازی روشن

    این عناصر مکمل یکدیگر هستند و به شدت در ساختار ISO 9001:2015 ادغام شده اند. به این ترتیب، بحث در مورد آنها جدا از یکدیگر تا حدودی مصنوعی است و خطر ارائه نادرست کیفیت ارگانیک استاندارد را به همراه دارد. برای تطبیق با این موضوع، به پس‌زمینه مختصری از هر عنصر نگاه می‌کنیم و ساختار را در قالب جدول خلاصه می‌کنیم تا یکپارچگی کلی آنها را برجسته کنیم.

    برنامه ریزی – انجام – بررسی – عمل

    Plan-Do-Check-Act (PDCA) یک رویکرد فرآیندی است که فرآیندها و سیستم ها را برای ایجاد چرخه ای از بهبود مستمر مدیریت می کند. QMS را به عنوان یک سیستم کامل در نظر می گیرد و مدیریت سیستماتیک QMS را از برنامه ریزی و اجرا تا بررسی و بهبود فراهم می کند. PDCA به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به رضایت مشتری بهتر و در نتیجه سطوح بالاتری از اعتماد مشتری نسبت به توانایی‌های سازمان برای برآوردن نیازهای مشتری دست یابند.

    رویکرد مبتنی بر ریسک و زمینه سازمان

    بند 4 در ISO 9001:2015 “زمینه سازمان” است که به درک اولویت های سازمان و ذینفعان آن و همچنین خطرات ناشی از تغییر قریب الوقوع می پردازد. زمینه به تمام موضوعاتی (داخلی و بیرونی، منفی و مثبت) اشاره دارد که بر سازمان تأثیر می گذارد و تحت تأثیر فرصت ها و خطرات موجود است، مانند:

    از آنجایی که درک این موضوعات از برنامه ریزی استراتژیک در سطح اجرایی ناشی می شود، “زمینه سازمان” تضمین می کند که رهبری از اهمیت QMS یکپارچه در اولویت های استراتژیک سازمان آگاه می شود، که همچنین مکمل اولویت های بخش 5 در مسئولیت های رهبری است. .vii سازمان‌ها همچنین باید محدوده QMS را در نظر بگیرند تا اطمینان حاصل کنند که کاربرد و مرزهای آن در خدمت نیازمندی‌های طرف‌های ذی‌نفع (اعم از داخلی و خارجی) و محصولات و خدماتی است که هسته اصلی کسب‌وکار سازمان را تشکیل می‌دهند.

    “زمینه” همچنین ممیزی از فرآیندهای موجود و الزامات فرآیندهای جدید و همچنین منابع و ورودی های مورد نیاز برای پشتیبانی از آنها را که ممکن است QMS به آن نیاز داشته باشد، پوشش می دهد.

    تفکر مبتنی بر ریسک همیشه بخشی از ISO 9001 بوده است، اما استاندارد 2015 این رویکرد را واضح تر کرده است. در حالی که ISO 9001:2015 گاهی اوقات به نظر می رسد “ریسک” را به عنوان نقطه مقابل “فرصت” نشان می دهد، اما در واقع مفهوم دقیق تری از ریسک را همانطور که برای یک سازمان اعمال می شود ارائه می دهد.

     در این رویکرد، فرصت‌ها از موقعیت‌های مطلوبی که برای دستیابی به یک نتیجه مثبت در نظر گرفته شده‌اند، به وجود می‌آیند، مانند توسعه یک محصول جدید یا تقویت محصول قدیمی برای جذب مشتریان جدید یا ورود به بازار جدید. چنین فرصت هایی می توانند خطرات مرتبط با تغییر را نیز به همراه داشته باشند.

    به عنوان مثال، بهبود یک محصول قدیمی‌تر می‌تواند مشتریان موجود را بیگانه کند یا مشکلات زنجیره تامین را هنگام تامین قطعات برای تعمیر مدل‌های قدیمی‌تر ایجاد کند.viii ISO 9001:2015 بنابراین ریسک را نه به عنوان احتمال از دست دادن یا آسیب، بلکه به عنوان “اثر عدم اطمینان” تعریف می‌کند. ریسک احتمال از دست دادن را به همراه دارد، اما احتمال فرصت را نیز به همراه دارد.

     نه همه ریسک‌ها منجر به ضرر و نه فرصت‌ها می‌شوند، اما آگاهی از شرایطی که هر یک از آنها می‌توانند ایجاد شوند منجر به یک QMS مؤثرتر می‌شود که نتایج مثبت را تسهیل می‌کند و نتایج منفی را کاهش می‌دهد.

    ISO 9001:2015 روش های تجویزی را برای پیاده سازی یا مستندسازی مدیریت ریسک در یک سازمان ارائه نمی کند. مانند سایر بخش‌های استاندارد، این بر عهده هر سازمانی است که رویکرد خود را برای مدیریت ریسک و سطح ریسکی که با آن راحت است تعیین کند.

    مشارکت رهبری

    ISO 9001:2015 رهبری را ملزم می کند که از موقعیت حمایت از QMS به مشارکت در موفقیت آن حرکت کند. رهبری مسئول اطمینان از اینکه QMS بر نیازهای مشتری متمرکز است و برای ایجاد و ابلاغ خط مشی کلی QMS برای سازمان است. رهبری همچنین الزامات زیر را برای نشان دادن تعهد خود به QMS دارد:

    • مسئولیت پذیری برای اثربخشی QMS.
    • اطمینان از همسویی QMS با زمینه و استراتژی سازمان.
    • ادغام QMS در فرآیندهای موجود سازمان.
    • ترویج QMS و تفکر مبتنی بر ریسک.
    • به دست آوردن منابع مورد نیاز برای QMS
    • بیان اهمیت پایبندی به QMS.
    • تضمین موفقیت QMS.
    • حمایت از کارکنانی که QMS را حفظ می کنند.
    • ترویج بهبود مستمر QMS.
    • حمایت از رهبری در سایر زمینه هایی که از QMS پشتیبانی می کنند.

    برای رهبری بسیاری از سازمان‌ها، حتی سازمان‌هایی که گواهینامه ISO 9001:2008 یا سایر استانداردها را دارند، این مسئولیت‌های جدید می‌تواند قلمرو جدیدی باشد، بنابراین متخصصان کیفیت باید خود را آماده کنند تا نقش معرفی و آموزش این اصول را به رهبری خود بر عهده بگیرند.

    ساختار یکپارچه سطح بالا

    ISO از اوایل دهه 1990 یک ساختار واحد برای استانداردهای سیستم مدیریت (MSS) ایجاد کرده است. هیئت مدیریت فنی ISO یک گروه مشاوره فنی برای توسعه این الزامات ایجاد کرد و در سال 2011 آنها را به عنوان ضمیمه SL در دستورالعمل های ISO/IEC منتشر کرد.

    تأثیر اساسی Annex SL این است که تمام استانداردهای ISO اختصاص داده شده به الزامات سیستم مدیریت، از جمله ISO 9001:2015، ISO 14001:2015 و ISO 45001:2018، اکنون دارای عناصر یکسان زیر هستند:

    • عناوین بندها
    • دنباله عناوین بندها
    • متن، و
    • اصطلاحات و تعاریف.
    • جدول 4 (همانطور که در صفحه زیر مشخص شده است) ساختار سطح بالا را برای تمام استانداردهای MSS که توسط ضمیمه SL تعریف شده است نشان می دهد.

    3 - ایزو 9001 چیست و چرا مهم است - iso 9001

    جدول 5 یک مثال کاربردی از ساختار سطح بالا در ISO 9001:2015 و ISO 14001:2015 را برای سیستم های مدیریت محیطی نشان می دهد، با تفاوت های جزئی برای تطبیق با الزامات خاص هر یک.

    این واقعیت که زبان PDCA و تفکر مبتنی بر ریسک در سرتاسر استاندارد در هم آمیخته شده است، همراه با رویکرد ISO در ارائه استانداردها بدون اینکه دستوری به سازمان ها بگوید چگونه کار کنند، به این معنی است که ایجاد نقشه راه دقیق برای ISO 9001 برای سازمان ها دشوار است: گواهینامه 2015.

     در واقع، بسته به نوع سازمان و اولویت های آن، مسیرهای متعددی برای صدور گواهینامه وجود دارد. جدول 6 یک رویکرد ممکن برای نگاشت عناصر PDCA، تفکر مبتنی بر ریسک، و مشارکت رهبری در ساختار سطح بالا تجویز شده توسط ضمیمه SL، و همچنین برخی از استانداردهای ISO مکمل را نشان می دهد که می تواند در هر مرحله از پیاده سازی کمک کند. همانطور که در پیوست B ISO 9001:2015 تعریف شده است.

    این رویکرد برای همسویی ساختار با عناصر اساسی PDCA، تفکر مبتنی بر ریسک، مشارکت رهبری و استانداردهای مکمل می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا جزئیات استاندارد و نحوه اعمال آنها را در اولویت‌های خود درک کنند. یک نقشه دقیق‌تر می‌تواند تمام مکان‌هایی را که عناصر در آن‌ها با هم همپوشانی دارند و در همان بخش مکمل یکدیگر هستند را برجسته کند، که رویکردی ظریف‌تر و پیچیده‌تر را ارائه می‌دهد که ممکن است به نفع سازمان‌های پیچیده‌تر باشد.

    مستندات

    تکرارهای قبلی ISO 9001 به دلیل تحمیل بار بیش از حد برای اسناد بر دوش سازمان‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است. این به هر سازمان بستگی دارد که رویکرد خود را برای نگهداری، حفظ و نگهداری تمام اسناد تعیین کند.

    ISO 9001:2008 به دستورالعمل های مستندات QMS مندرج در ISO/TR 10013:2001 پایبند بود، که بین سوابق، فرآیندها و کتابچه های راهنمای کیفیت به روشی بسیار تعریف شده تمایز قائل شد.xv ISO 9001:2015 این دسته ها را به یک دسته کلی ساده کرده است از «اطلاعات مستند» ISO 9001:2015 از عبارت “حفظ اطلاعات مستند” برای پیشنهاد اسناد کاری که نیاز به به روز رسانی دارد، مانند رویه ها و دستورالعمل های کاری، استفاده می کند و از “حفظ اطلاعات مستند” برای پیشنهاد سوابق استفاده می کند، که اسناد تکمیل شده و بایگانی شده است که شواهدی از انطباق گذشته ارائه می کند.

    با الزامات در حالی که ISO 9001:2015 به طور صریح دسته‌هایی از اسناد مانند رویه‌ها، دستورالعمل‌های کاری، کتابچه‌های راهنمای کیفیت و سوابق را بیان نمی‌کند، سازمان‌ها همچنان باید به تعاریف و دسته‌های ارائه‌شده در ISO/TR 10013 برای راهنمایی در مورد گزینه‌های مستندسازی نگاه کنند.

     با این حال، این مسئولیت سازمان است که بهترین رسانه یا نوع را برای مستندات خود تعیین کند. سازمان ها همچنین می توانند به دنبال راهنمایی در مورد مستندات از نویسندگان فنی و تحلیلگران تجاری خود باشند. در مواردی که عبارت «اطلاعات» مقدم بر «اسناد» نباشد، ISO 9001:2015 نیازی به مستند بودن اطلاعات ندارد.

    این رویکرد کمتر تجویزی به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا محدوده خود را برای مستندسازی تعیین کنند و الزامات را برای منابع خود مقیاس‌بندی کنند. با این حال، توجه به این نکته حائز اهمیت است که فقدان جهت تجویزی با کاهش مسئولیت‌های مستندسازی یکسان نیست. بخش 7.5 مسئولیت های کلی را برای اسنادی که اثربخشی QMS را تضمین می کند، تعیین می کند. کارشناسان موضوع مناسب سازمان‌ها همچنین باید اطمینان حاصل کنند که اسناد تابع حاکمیتی است که به کنترل، توزیع، ذخیره‌سازی، نگهداری، امنیت و دفع می‌پردازد.

    گنجاندن تفکر مبتنی بر ریسک در ISO 9001:2015 تأثیر مستقیمی بر پیچیدگی اسناد مورد نیاز برای هر سازمان دارد. اساساً، هر چه خطر عدم قطعیت بیشتر باشد، الزامات بیشتری برای مستنداتی که به طور مؤثر پیچیدگی آن خطر و گستره کامل اقداماتی را که سازمان برای کاهش آن انجام می دهد، نشان می دهد.

    ISO 9001:2015 در مورد فرآیندهایی که نیاز به مستندات دارند، تجویزی است. این اطلاعات در سرتاسر استاندارد قرار دارند و در یک بخش قرار نمی‌گیرند، که تعیین کمیت دقیق آنچه را که باید انجام دهند برای خواننده دشوار می‌کند. جدول 7 تمام اطلاعاتی را که نیاز به مستندات در ISO 9001:2015 دارد نشان می دهد:

    همانطور که در بالا ذکر شد، سازمان ها ملزم به اصلاح سیستم شماره گذاری خود برای اسناد خود نیستند تا تغییرات ساختاری ISO 9001:2008 را برآورده کنند، اما انجام این کار مطمئناً می تواند انتقال به ISO 9001:2015 را آسان کند و کارایی قابل توجهی را به مدیریت QMS اضافه کند.

    چگونه می توانید گواهی ISO 9001:2015 را دریافت کنید؟

    سازمان‌هایی که به دنبال دریافت گواهینامه ISO 9001:2015 هستند احتمالاً در یکی از دو گروه قرار می‌گیرند: سازمان‌هایی که هرگز گواهینامه ISO 9001 را دریافت نکرده‌اند، و. کسانی که قبلاً گواهینامه ISO 9001:2008 را دریافت کرده اند و باید به ISO 9001:2015 به روز شوند.

     در حالی که سازمان‌هایی که قبلاً کار صدور گواهینامه استاندارد 2008 را انجام داده‌اند، در موقعیت خوبی برای انتقال هستند، سازمان‌هایی که هنوز به ISO 9001 رسیدگی نکرده‌اند، ممکن است از انبوه اطلاعاتی که با آنها مواجه می‌شوند، مرعوب شوند. در این بخش، ما به این خواهیم پرداخت که چگونه سازمان‌های هر یک از این گروه‌ها ممکن است گواهینامه خود را مطابق با استاندارد 2015 انجام دهند.

    جدول 4 در این مقاله به تفصیل ساختار ISO 9001:2015، روشی که در آن ساختار با رویکرد Plan-Do-Check-Act ترسیم می شود، مسئولیت ها در هر مرحله و استانداردهای مکملی که یک سازمان می تواند استفاده کند، ارائه می دهد. آنها را در هر مرحله راهنمایی کند. این دستورالعمل ها از اسناد مختلف ISO را ترکیب می کند و نقشه سطح بالایی از سفر به گواهینامه را نشان می دهد.

    یادآوری مجدد این نکته ضروری است که ISO گواهینامه ها را انجام نمی دهد. مجمع بین‌المللی اعتباربخشی (IAF) سازمان‌های ارزیابی را در سراسر جهان ارزیابی می‌کند و اطمینان می‌دهد که آنها می‌توانند به طور مناسب و یکنواخت، سازمان‌های صدور گواهینامه را مطابق با استانداردهای ISO معتبر کنند. جدول 8 اعضای فعلی IAF را در آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا نشان می دهد.

    هفت ابزار اساسی کیفیت

    متخصصان با کیفیت مجموعه ای اختصاصی از ابزارها برای تجزیه و تحلیل فرآیند دارند. این ابزارهای همه کاره می توانند در هر مرحله از QMS، از تحلیل شکاف اولیه و ممیزی داخلی تا چرخه بهبود مستمر، مفید باشند. جدول 10 شرح مختصری از هر ابزار را نشان می دهد:

    ما در گزارش آینده Intelex Insights به این ابزارها با عمق بیشتری نگاه خواهیم کرد. در همین حال، خوانندگان باید با جعبه ابزار کیفیت نانسی آر تاگ آشنا شوند تا درباره این منابع مهم بیشتر بیاموزند.

    انتقال از ISO 9001:2008 به ISO 9001:2015

    سازمان هایی که از ISO 9001:2008 به ISO 9001:2015 حرکت می کنند، از مزیت QMS موجود به عنوان نقطه شروع برخوردارند. با این حال، این نباید باعث شود آنها فکر کنند که این انتقال می‌تواند در چند روز قبل از برنامه‌ریزی حضور حسابرس تکمیل شود. در اینجا چند نکته در مورد انتقال وجود دارد.

    آشنایی با استاندارد جدید

    ممکن است یک نکته واضح به نظر برسد، اما اولین قدم خواندن و آشنایی با ISO 9001:2015 است. جدول 6 یا ماتریس های همبستگی دقیق تر از ISO, می تواند به سازمان ها کمک کند تا میزان تأثیر تغییرات ISO 9001:2008 بر دامنه و اجرای QMS آنها را تعیین کنند.

    حسابرسی منابع داخلی

    سازمان‌ها باید با تیم‌های داخلی مانند IT و منابع انسانی مشورت کنند تا ابزارها و آموزش‌های فعلی مورد نیاز برای QMS را ارزیابی کنند و تعیین کنند که آیا فرآیندهای جدیدی وجود دارد که باید در محدوده QMS باشد. فناوری اطلاعات می تواند به ارزیابی ابزارهای فعلی موجود در بازار برای مدیریت فرآیندهای QMS کمک کند، در حالی که منابع انسانی می تواند اطمینان حاصل کند که همه کارکنان آموزش کافی برای مدیریت QMS دارند.

    با منابع ذیصلاح مشورت کنید

    سازمان‌هایی که به استاندارد 2015 حرکت می‌کنند باید از منابع ISO/TC 176/SC2، کمیته فرعی سیستم‌های کیفیت، استفاده کنند. این کمیته نه تنها ISO 9001:2015 را توسعه می‌دهد، بلکه منابع یادگیری و محصولات را برای کمک به سازمان‌ها در پیاده‌سازی استاندارد حفظ می‌کند. سازمان‌ها همچنین باید با سازمان صدور گواهی‌نامه خود مشورت کنند تا راهنمایی‌های تخصصی در مورد آنچه در هنگام آماده‌سازی برای انتقال به استاندارد 2015 انتظار داشته باشند ارائه دهند.

    نتیجه

    ISO 9001:2015 یک استاندارد جهانی برای سیستم های مدیریت کیفیت تعیین می کند و کارایی آنها را برای محصولات، خدمات و زنجیره های تامین بین المللی تضمین می کند. چه سازمانی در حال شروع مسیر یک QMS باشد یا در حال گذار به استاندارد 2015، ISO 9001:2015 بهترین شیوه های مدیریت کیفیت و صدور گواهینامه کیفیت را در بر می گیرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.